Siirry suoraan sisältöön

Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: YH00CS71

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Eveliina Lagström

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 23.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Tuija Rinkinen
  • Taina Anttonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTD24SV
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYSTD24SV Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti.
Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 23.8.2024.
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi.
Ensimmäinen opetuspäivä 23.9.2024 klo 9-16.
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen opetuspäivä 23.10.2024 klo 9-16.
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 6.11.2024 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 23.10.-6.11.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty osaamisen testi
Ennakkohtehtävä 2
Analyysitehtävä (arviointi 0-5, painoarvo 40% arvosanasta)
Tentti (arviointi 0-5, painoarvo 60% arvosanasta)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista < 50%

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.

Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 90-100 % oikein = arvosana 5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

23.08.2024 - 26.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Aki Rintala
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYKUNLI24SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYKUNLI23SV
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/podcastit

Ajoitus ja läsnäolo

Opetukset:

Lähiopetus kampuksellla 23.8 klo 14.30-16

Hybridiopetus (opetukseen on mahdollista osallistua joko verkossa tai kampuksella):

23.9 klo 13-16
15.10 klo 14-16.30
26.11 klo 16-17

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja verkko-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa

- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä

- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 18.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSOLAPE24SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: verkkoluennot, itsenäinen opiskelu, tentti, ryhmätyöt, videoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 22.8.2024
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 23.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 4.11.2024 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 18.11.2024 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto vko 43-44

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 22.8.2024
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 23.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 4.11.2024 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 18.11.2024 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto vko 43-44

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Arviointimenetelmät

Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 14.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Mari Kokkonen
  • Anne Suikkanen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYTUJO24KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää kaksi opetuspäivää Zoomissa
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot ja podcastit

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson ajoitus:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 24.01.2024
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - tiedonhankinnan testi
Ennakkotehtävä II: Tieteellinen tieto ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet - osaamisen testi
Ensimmäinen opetuspäivä Zoomissa 07.02.2024 klo 9-12
Välitehtävä: Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit
Toinen opetuspäivä Zoomissa 06.03.2024 klo 9-12: Opinnäytetöiden analyysitehtävän aloitus ryhmissä ja ohjausmahdollisuus
Opinnäytetöiden analyysitehtävän palautus 03.04. 2024 mennessä Moodleen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali on Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja. Ahotointi on mahdollinen, mikäli opiskelija on saavuttanut opintojakson osaamistavoitteet aiempien opintojensa perusteella.

Uusintamahdollisuudet

Uusintamahdollisuus LABin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Oppimisympäristöinä Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 24.01.2024
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - tiedonhankinnan testi
Ennakkotehtävä II: Tieteellinen tieto ja tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet - osaamisen testi
Ensimmäinen opetuspäivä Zoomissa 07.02.2024 klo 9-12
Välitehtävä: Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit
Toinen opetuspäivä Zoomissa 06.03.2024 klo 9-12: Opinnäytetöiden analyysitehtävän aloitus ryhmissä ja ohjausmahdollisuus
Opinnäytetöiden analyysitehtävän palautus 03.04. 2024 mennessä Moodleen

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet LABin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritettu tiedonhankinnan testi (arviointi hyväksytty/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu osaamisen testi (arviointi 5-1/hylätty)

Hyväksytysti suoritettu opinnäytetyön analyysitehtävä (arviointi 5-1/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti ennakkotehtävää ja osaamisen testiä. Opinnäytetyön analyysitehtävä ei täytä tason 1 arviointikriteerejä. Opiskelijan kirjallinen tehtävä ei läpäise turnitin-tarkastusta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 20.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tarja Korpela
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYHPAMU24KV
    Hyvinvointialan palvelumuotoilu (YAMK) 24K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kaksi kontaktipäivää toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Moodle avautuu ennen ensimmäistä kontaktipäivää.
Ennakkotehtävä: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - osaamisen testi (testin voi tehdä opintojakson aikana)
Ensimmäinen kontaktipäivä 7.2 klo 9-12 yhteinen ohjelma Tulevaisuuden johtaja (yamk) -koulutuksen kanssa, Klo 12-16 ryhmän omaa ohjelmaa.
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 6.3 klo 9-16: Työpaja lähestymistavoista
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 5.4 mennessä Moodleen, 50 % arvosanasta
Osaamisen testi: Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto (yksilötehtävä 5.4 mennessä) 50 % arvosanasta
Arvosana Peppiin 4.5 mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Menetelmäkirjallisuus on kuvattu YAMK OPINNÄYTETYÖ, Hyvinvointi LAB- Moodlesta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson tenttiin rinnastettavat osiot voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Ennakkotehtävä I: Tiedonhankinnan työkalupakki ja Tiedonhallinta -osaamisen testi 1 op
3. Kontaktiopetukset 1 op
4. Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat - videot/podcastit. 0,5 op
5. Analyysitehtävä 1,5 op
2. Osaamisen tesri: Tieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet 1 op

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan vain Hyvinvointialabn Palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksen opiskelijoita (ryhmä HLTIYHPAMU24KV)

Arviointimenetelmät

Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti opintojakson tehtäviä.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä ja soveltaa niitä perustellusti

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 03.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen
Opettaja
  • Juha Roslakka
  • Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
  • Infoluento ZOOMissa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotapaaminen ZOOmissa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Analyysitehtävän palautus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTUJ23SV
    Sosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Infoluento ZOOMissa
  • Verkkotapaaminen ZOOmissa
  • Analyysitehtävän palautus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää infoluennon ja 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Infoluento ZOOMissa 4.9.2023 klo 10-11.15 jolloin myös Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat.
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ennakkotehtävä II: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto
Ensimmäinen kontaktipäivä 25.9.2023 klo 9-12 yhteinen ohjelma muiden Sosiaali- ja terveysalan YAMK ohjelmien kanssa. Iltapäivä 13-16 oman ryhmän kanssa. Ohjeistus välitehtävien suorittamiseen ja toiseen kontaktipäivään valmistatumiseen.
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 6.11.2023 klo 9-16: Työpaja lähestymistavoista ja analyysitehtävän aloitus ryhmissä
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 3.12.2023. mennessä Moodleen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Ennakkotehtävä- I: LUT-kirjastopalveluiden tietohallinta-asiantuntijoiden laatimaan Tiedonhankinnan työkalupakkiin perehtyminen.
Tiedonhallinta ja tiedon käyttö- osaamisen testi 1 op
- Osaamisen testiTieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet. Osaamisen testi. 1 op
- Ensimmäinen opetuspäivä 25.9.2023
- Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
- Toinen opetuspäivä 6.11.2023
- Analyysitehtävä, palautus 3.12.2023. mennessä

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Arviointimenetelmät

Hyväksytysti suoritettu ennekkotehtävä (arviointi hyväksytty/hylätty)
Hyväksytysti suoritettu osaamisen testi (arviointi 5-1/hylätty)

Hyväksytysti suoritettu analyysitehtävä (arviointi 5-1/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti enneakkotehtävää ja osaamisen testiä. Analyysitehtävä ei täytä tason 1 arviointikriteerejä. Opiskelijan kirjallinen tehtävä ei läpäise turnitin tarkastusta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Aki Rintala
  • Minna Mukka
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYKUNLI23SV
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYKUNLI23SV
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/podcastit

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetuspäivä kampuksella 1.9. klo 14-16
Verkkotyöpaja 25.9. klo 14-16

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Lähiopetus ja verkko-oppimisympäristö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa

- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä

- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 27.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSOLAPE23S
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: verkkoluennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, videoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 31.8.2023
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 25.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 13.11.2023 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 27.11.2023 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 15.11.-27.11.2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 31.8.2023
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 25.9 klo 9-16 (opinnäytetyöinfo),
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 13.11.2023 klo 9-16
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 27.11.2023 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 15.11.-27.11.2023.

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Arviointimenetelmät

Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 08.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Opettaja
  • Tuija Rinkinen
  • Taina Anttonen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTD23SV
    Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso on tarkoitettu ainoastaan ryhmälle: HLTIYSTD23SV Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti.
Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: luennot, itsenäinen opiskelu, tiimityöt, verkkoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 31.8.2023.
Ennakkotehtävä 1: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi.
Ensimmäinen opetuspäivä 25.9.2023 klo 9-16.
Ennakkotehtävä 2: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen opetuspäivä 25.10.2023 klo 9-16.
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 8.11.2023 mennessä Moodleen
Verkkotentti: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto 25.10.-8.11.2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viisi (5) opintopistettä vastaa 135 opiskelijatyötuntia.

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat.

Arviointimenetelmät

Hyväksytty osaamisen testi
Ennakkohtehtävä 2
Analyysitehtävä (arviointi 0-5, painoarvo 40% arvosanasta)
Tentti (arviointi 0-5, painoarvo 60% arvosanasta)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.
Verkkotentti on hylätty, kun vastauksista < 50%

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 50-59 % oikein = arvosana 1
- 60-69 % oikein = arvosana 2

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 70-79 % oikein = arvosana 3
- 80-89 % oikein = arvosana 4

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.

Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- 90-100 % oikein = arvosana 5

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

15.01.2023 - 14.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (2022, 2023)
Opettaja
  • Arja-Tuulikki Malin
  • Tarja Korpela
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYSTPAMU23KV
    Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) 23K Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kaksi kontaktipäivää toteutetaan virtuaalisesti Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 15.1.2023
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö - osaamisen testi
Ennakkotehtävä II: Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto -osaamisen testi
Ensimmäinen kontaktipäivä 9.2 klo 9-14 yhteinen ohjelma Tulevaisuuden johtaja (yamk) -koulutuksen kanssa, klo 14.15-16 ryhmän omaa ohjelmaa.
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 8.3 klo 9-16: Työpaja lähestymistavoista
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 16.4 mennessä Moodleen
Arvosana Peppiin 14.5 mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali on saatavissa Moodlesta laita linkki Hyvikseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testit ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Ennakkotehtävä I: Tiedonhankinnan työkalupakki ja Tiedonhallinta -osaamisen testi 1 op
2. Ennakkotehtävä II Tieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet. Osaamisen testi 1 op
3. Kontaktiopetukset 1 op
4. Tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat - videot/podcastit. 0,5 op
5. Analyysitehtävä 1,5 op

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle otetaan vain Palvelumuotoilu sosiaali- ja terveysalalla (yamk) -koulutuksen opiskelijoita (ryhmä HLTIYSTPAMU23KV)

Arviointimenetelmät

Tuutorin arviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testejä eikä analyysitehtävää.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä ja soveltaa niitä perustellusti

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
  • Mari Kokkonen
  • Anne Suikkanen
Opetusryhmät
  • Webinaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIYTUJO23KV
    Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 23KV Lahti
Pienryhmät
  • Webinaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa

- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä
- arvioida kriittisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso sisältää 2 opetuspäivää Zoomissa.
Oppimisympäristö: Moodle
Opetusmenetelmät: aktivoivat luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, verkkoluennot/Podcastit,

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakson kulku:
Moodle ja ennakkotehtävät avautuvat 15.1.2023
Ennakkotehtävä I: Tiedonhallinta ja tiedon käyttö -osaamisen testi
Ennakkotehtävä II: tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet sekä tieteellinen tieto
Ensimmäinen kontaktipäivä 9.2 klo 9-14 yhteinen ohjelma Sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (yamk) -koulutuksen kanssa,
Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
Toinen kontaktipäivä 9.3.22 klo 9-12: Työpaja lähestymistavoista
Opintojaksotehtävä (analyysitehtävä) palautus 31.3. mennessä Moodleen
Arvosana Peppiin 18.4. mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson materiaali moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolle ei ole valinnaisia suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylätyn osaamisen testin ja kirjallisen tehtävän voi uusia kaksi kertaa vuoden aikana opintojakson päättymisestä ja arvosanan voi korottaa kerran vuoden kuluessa opintojakson päättymisestä Labin tutkintosäännön mukaisesti.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Ennakkotehtävä- I: LUT-kirjastopalveluiden tietohallinta-asiantuntijoiden laatimaan Tiedonhankinnan työkalupakkiin perehtyminen.
Tiedonhallinta ja tiedon käyttö- osaamisen testi 1 op
- Ennakkotehtävä II Tieteellinen tieto sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet. Osaamisen testi. 1 op
- Ensimmäinen opetuspäivä 9.2.
- Välitehtävä: tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat videot/podcastit.
- Toinen opetuspäivä 9.3.
- Analyysitehtävä, palautus 16.4. mennessä

Sisältö

Tutkimuksen ja kehittämisen eettiset periaatteet, tiedon hankinta, tieteellinen tieto, opinnäytetyön prosessi ja käytänteet Labin Hyvinvointiyksikössä, tutkimuksen ja kehittämisen lähestymistavat

Arviointimenetelmät

Hyväksytty osaamisen testi
Välitehtävä
Analyysitehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt hyväksytysti osaamisen testiä eikä analyysitehtävää.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa
- tunnistaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä
- valita relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä menetelmäkirjallisuuden avulla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- hankkia tietoa ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

- arvioida kriittisesti ja soveltaa perustellusti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tieteellisen ja tutkimuseettisen toiminnan käytäntöjä

- valita ja soveltaa relevantin menetelmällisen lähestymistavan tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa ja perustella sitä asiantuntevasti ja monipuolisesti menetelmäkirjallisuuden avulla.