Tulevaisuuden strateginen johtajuusLaajuus (5 op)
Tunnus: YY00CV71
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa oman alansa strategiatyön erityispiirteitä sekä tulevaisuuden trendejä osana toimintaympäristön muutoksia
- luoda vaihtoehtoisia strategioita organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- luoda ratkaisuja valitun strategian toteutumiseen ja arviointiin
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 10.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Tulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla
Opettaja
- Arja-Tuulikki Malin
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLABYTO24HTäydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Hyvinvointiyksikkö
-
HLTIYTUJO25KVTulevaisuuden johtaja sosiaali- ja terveysalalla (YAMK) 25KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa oman alansa strategiatyön erityispiirteitä sekä tulevaisuuden trendejä osana toimintaympäristön muutoksia
- luoda vaihtoehtoisia strategioita organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- luoda ratkaisuja valitun strategian toteutumiseen ja arviointiin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan virtuaalisena. Toteutukseen sisältyy ennakko- ja välitehtävä sekä oppimistehtävä, jotka ovat pakollisia ja edellyttävät opiskelijan itsenäistä opiskelua.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuksen kontaktipäivät toteutetaan Zoomissa 14.1, 28.1 ja 11.2 klo 9-13 (osallistuminen vapaaehtoista). Oppimistehtävän palautus 31.3 mennessä. Moodle avataan 9.1 mennessä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan Moodlessa. Suositeltava kirjallisuus: Viitala, R. & Jylhä, E. 2019. Johtaminen : Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Edita. Luku II: Liiketoiminnan johtaminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Uusintamahdollisuudet
Uusintamahdollisuudet LAB ammattikorkeakoulun tutkintosäännön mukaisesti.
Oppimisympäristö
Zoom ja Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkoluennot 3x4h
luennoille valmistautuminen yhteensä 20h
Kirjallinen tehtävä 80-100h
Sisältö
Strategisen johtamisen osa-alueet ja kehitystrendit sekä ajurit. Tulevaisuuden ennakointi. Strategian laatiminen, implementointi ja arviointi
Arviointimenetelmät
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tehtävien hyväksyttyä palautusta /arviointia asteikolla 1-5.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet, mutta ei sovella niitä eri organisaatioiden toiminnan arvioinnissa. Opiskelija on perehtynyt tunneilla esitettyyn materiaaliin, mutta ei ole kasvattanut omaa tietämystään muulla lähdemateriaalilla. Opintojaksotehtäviä ei ole palautettu.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet . Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kotimaiseen tutkimustietoon.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ymmärtäen ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä taitavasti ja ymmärtää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt laajasti ja syvällisesti strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.
Ajoitus
01.03.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tekniikan alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
- Moderni johtajuus (ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala)
- Moderni johtajuus (ylempi AMK, Liiketalouden ala)
Opettaja
- Riitta Forsten-Astikainen
- Emilia Laapio-Rapi
Ryhmät
-
LLTIYMOJO24SVModerni johtajuus (ylempi AMK), liiketalouden ala 24SV Lahti
-
HLTIYMOJO24SVModerni johtajuus (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysala 24SV Lahti
-
TLTIYUJT24SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 24SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa oman alansa strategiatyön erityispiirteitä sekä tulevaisuuden trendejä osana toimintaympäristön muutoksia
- luoda vaihtoehtoisia strategioita organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- luoda ratkaisuja valitun strategian toteutumiseen ja arviointiin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
TÄMÄ ON VALINTAKOEOPINTOJAKSO, ÄLÄ JULKAISE TÄTÄ NÄKYVIIN OPISKELJOILLE. Opintojakso toteutetaan online luentoina ZOOMissa sekä itsenäisenä oppimistehtävänä ja verkkotenttinä.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksolla on 2 verkkotapaamista, jotka totetuteaan ZOOMin välityksellä.
Verkkotapaamiset ovat:
8.4.2024 klo 14-18
22.4.2024 klo 14-18
Verkkotentti MOOC alustalla palutus viimeistään 21.4.2024 klo 23.59 mennessä
Oppimistehtävän palautus MOoc alustalle 5.5.2024 klo 23.59 mennessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
MOOCissa ilmoitettu materiaali.
Oppimisympäristö
MOOC ja ZOOM
Sisältö
- Strategia ja sen merkitys organisaatiolle
- strategisen johtamisen peruskäsitteet
- strategian implmenetointi
- strategian totetumisen arviointi
Arviointimenetelmät
MOOC verkkotentti max. pisteet 20p. Läpäisyvaatimus 50% pisteistä = 10 p.
Kirjallinen oppimistehtävä numeerinen arviointi 5-0.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Opiskelija saa alle 50% tentin pisteistä.
- oppimistehtävä ei noudata tehtävänantoa.
- oppimistehtävässä on vähemmän kuin vaaditut kolme lähdettä tai tehtävässä on käytetty muita kuin MOOC alustan lähteitä.
-Lähteitä ei ole yhdistetty loogisesti toisiinsa.
- Lähdemerkinnät ja viitteet puuttuvat ja/tai ne ovat virheellisiä eikä niissä noudateta asianmukaista ohjeistusta.
- Oppimistehtävän ei noudata hyvän tieteellisen tavan mukaista kirjoitustyyliä joka on osoitettu Turnitin tarkastuksella.
- oppimistehtävästä puuttuu hakijan nimi
- oppimistehtävää ei ole kirjoitettu valmiiksi annetulle kirjoituspohjalle
- oppimistehtävä on palautettu muussa kuin docx tai PDF tallennusmuodossa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-laatia oppimistehtävän, joka noudattaa tehtävänantoa ja on tavanomainen ja osoittaa riittävää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa ja soveltaa niitä ongelmien ratkaisemisessa
- Lähteitä on niukasti, tavanomaisesti.
- Lähteet on yhdistetty väljästi toisiinsa.
- Rakenne on hajanainen, osin epälooginen.
- Lähdemerkinnöissä ja viitteissä puutteita.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-laatia oppimistehtävän, joka noudattaa tehtävänantoa ja on tarkoituksenmukainen ja osoittaa hyvää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti erilaisten ongelmien ratkaisemisessa
- Lähteet ovat soveltaen perusteltuja, myös tutkimuksia ja/tai vieraskielisiä lähteitä.
- Lähteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa.
- Lähdemerkinnät ja viitteet ovat lähes virheettömiä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
-laatia oppimistehtävän, joka noudattaa tehtävänantoa ja on laaja/syvällinen, kriittisesti valittu ja osoittaa analyyttista ja asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa.
- Lähteet ovat kriittisesti valittuja, monipuolisia ja perusteltuja, myös tutkimuksia ja vieraskielisiä lähteitä.
- Lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa.
- Lähdemerkinnät ja viitteet ovat virheettömiä.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 16.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 100
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
- Kristiina Brusila-Meltovaara
- Emilia Laapio-Rapi
Opetusryhmät
- ZOOM verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Oppimistehtävän palautus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLTIYUUDL23SVUudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
-
TLTIYUJT23SVUudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
-
HLTIYSTUJ23SVSosiaali- ja terveysalan uudistava johtaminen (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- ZOOM verkkotapaaminen
- Oppimistehtävän palautus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa oman alansa strategiatyön erityispiirteitä sekä tulevaisuuden trendejä osana toimintaympäristön muutoksia
- luoda vaihtoehtoisia strategioita organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- luoda ratkaisuja valitun strategian toteutumiseen ja arviointiin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan online luentoina. Opintojakso sisältää kirjallisen ryhmätyön.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojaksolla on 4 tapaamista, jotka toteutetaan online zoomin välityksellä.
Verkkotapaamiset ovat:
4.9.2023 klo 12-16
5.9.2023 klo 9-13
18.9.2023 klo 12-16
16.10.2023 klo 12-16 Oppimistehtävien esittely ryhmissä
Oppimistehtävän palautus 2.10.2023 mennessä moodleen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodlessa ilmoitettu materiaali.
Oppimisympäristö
Moodle ja ZOOM
Sisältö
- Strategia ja sen merkitys organisaatiolle
- strategisen johtamisen peruskäsitteet
- strategian implmenetointi
- strategian totetumisen arviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet, mutta ei sovella niitä eri organisaatioiden toiminnan arvioinnissa. Opiskelija on perehtynyt tunneilla esitettyyn materiaaliin, mutta ei ole kasvattanut omaa tietämystään muulla lähdemateriaalilla. Turnitin tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on puutteita lähteisiin perustuvan asiatekstin tuottamisessa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet . Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kotimaiseen tutkimustietoon.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä ymmärtäen ja tietää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa strategisen johtamisen teoriatietoa erilaisten organisaatioiden toiminnan kuvaamisessa ja arvioinnissa. Opiskelija käyttää strategisen johtamisen keskeisiä käsitteitä taitavasti ja ymmärtää strategisen johtamisen teoriaperusteet. Opiskelija on perehtynyt laajasti ja syvällisesti strategisen johtamisen kansainväliseen ja kotimaiseen tutkimustietoon.