Siirry suoraan sisältöön

Kuluttajatrendit ja markkinatutkimusLaajuus (5 op)

Tunnus: YL00DD63

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida ja tulkita kuluttajakäyttäytymistä ja sen trendejä eri markkinatilanteissa
- hallita markkinatutkimuksen keskeiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- hyödyntää kuluttajakäyttäytymisestä ja markkinatutkimuksista saatua tietoa markkinointistrategioiden kehittämisessä

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

19.03.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Kaupallistaminen - Ideoista euroiksi
Opettaja
  • Tuuli Mirola
  • Riitta Forsten-Astikainen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
  • LLPRYKAUP25KV
    Kaupallistaminen - Ideoista euroiksi (YAMK) 25KV Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Avoimen ammattikorkeakoulun kiintiö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida ja tulkita kuluttajakäyttäytymistä ja sen trendejä eri markkinatilanteissa
- hallita markkinatutkimuksen keskeiset menetelmät ja osaa soveltaa niitä käytännössä
- hyödyntää kuluttajakäyttäytymisestä ja markkinatutkimuksista saatua tietoa markkinointistrategioiden kehittämisessä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan aikavälillä 19.3. – 30.5.2025. Luentoja on neljä kertaa:

19.3. 2025 klo 17.00–20.00 Kuluttajatrendit osa 1. Riitta Forsten-Astikainen
9.4. 2025 klo 17.00–20.00 Kuluttajatrendit osa 2. Riittta Forsten-Astikainen
23.4. klo 17.00–20.00 Markkinatutkimus osa 1. Tuuli Mirola
7.5. klo 17.00–20.00 Markkinatutkimus osa 2. Tuuli Mirola

Kilpailu- ja kuluttajatrendien osalta kaksi välitenttiä (monivalintatentit Moodlessa) sekä kirjallinen oppimistehtävä, palautus Moodleen 30.5.2025 mennessä.

Markkinatutkimuksen osalta välitehtävät (tarkemmat tiedot Moodlessa) ja kirjallinen oppimistehtävä, palautus Moodleen 23.5.2025 mennessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suomen- ja englanninkielinen materiaali Moodlessa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei muita suoritustapoja

Uusintamahdollisuudet

Uusintatentit (2 kpl) syksyllä 2025. Tarkemmat tiedot Moodlessa.

Oppimisympäristö

Moodle verkko-oppimisympäristö, Teams tai Zoom-kanavat

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

- Kuluttajakäyttäytymisen perusteet ja trendit
- Kuluttajakäyttäytymiseen liittyvät psykologiset tekijät
- Markkinointistrategiat
- Markkinointi ja sen tehtävät
- Markkinoinnin johtaminen, suunnittelu ja analysointi
- Markkinointitutkimus ja sen tehtävät, tavoitteet ja kohteet
- Tutkimusstrategia ja menetelmät
- Tutkimuksen raportointi

Arviointimenetelmät

- Moodle tentit 2 kpl (kuluttajatrendit), arviointi 5-0, muodostaa 10 % kokonaisarvosanasta
- Kirjallinen oppimistehtävä (kuluttajatrendit), arviointi 5–0/täydennettävä, muodostaa 40 % kokonaisarvosanasta.
- Välitehtävä (markkinatutkimus), arviointi hyväksytty/täydennettävä/hylätty
- Kirjallinen oppimistehtävä (markkinatutkimus), arviointi 5-0, muodostaa 50% kokonaisarvosanasta.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- opiskelija saa alle 50 % tentin ja oppimistehtävien pisteistä.
- opiskelija ei palauta kirjallista oppimistehtävää määräaikaan mennessä.
- oppimistehtävän Turnitin tarkastus osoittaa, että opiskelijalla on suuria puutteita lähdeviitteisiin pohjautuvassa asiatyylisessä tekstin tuottamisessa.
- opiskelijan tehtävä ei noudata tehtävänantoa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa ja soveltaa niitä ongelmien ratkaisemisessa
- laatia tietoperustan, joka on tavanomainen ja osoittaa riittävää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- opiskelija on käyttänyt lähteitä niukasti ja lähteet on yhdistetty aiheeseen väljästi.
- lähdemerkinnät ovat puutteellisia
- lähteinä on käytetty pääsääntöisesti ei-tutkimuksellisia lähteitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti erilaisten ongelmien ratkaisemisessa
- laatia tietoperustan, joka on ajankohtainen, tarkoituksenmukainen ja osoittaa hyvää asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- lähteet ovat soveltaen perusteltuja, myös tutkimuksia ja/tai vieraskielisiä lähteitä.
- lähteet on yhdistetty perustellusti toisiinsa.
- lähdemerkinnät ja viitteet ovat lähes virheettömiä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- yhdistää teoreettista ja käytännön tietoa kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa
- laatia tietoperustan, joka on ajankohtainen, laaja/syvällinen, kriittisesti valittu ja osoittaa analyyttista ja asiantuntijamaista perehtyneisyyttä.
- lähteet ovat kriittisesti valittuja, monipuolisia ja perusteltuja, myös tutkimuksia ja vieraskielisiä lähteitä.
- lähteet on yhdistetty analyyttisesti toisiinsa.
- lähdemerkinnät ja viitteet ovat virheettömiä.