Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten ratkaisujen lean-innovointiLaajuus (5 op)

Tunnus: YL00CF12

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 08.12.2023

Ajoitus

09.12.2023 - 17.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Sariseelia Sore
  • Harri Heikkilä
Opetusryhmät
  • Kontaktisessio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMDR23S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
  • LLTIYLDR23SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Kontaktisessio
  • Ohjaus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.

Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää sekä etäohjausta neljästi. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti ja etänä ryhmissä. Ensimmäinen etäpäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely ryhmissä. Toisena etäpäivänä harjoittelemme vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä Marvel-ohjelmistolla (https://marvelapp.com). Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Kolmantena etäpäivänä ryhmät esittelevät kehittämistehtävänsä ja käymme palautekeskustelua. Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään neljä etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla.

Kurssilla on kaksiosainen ennakkotehtävä. Ensimmäisessä osassa opiskelijat perehtyvät LSC-menetelmään, kun taas toisessa osassa he syventyvät UX/UI-suunnitteluun käyttäen kirjaa 'About Face: The Essentials of Interaction Design' (Cooper, A., Reimann, R., Cronin, D. & Noessel, C., 2014, John Wiley & Sons).

Ajoitus ja läsnäolo

- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 8.12.23 mennessä, jonka jälkeen opintojaksolle hyväksytyille lähetetään sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Moodle
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 8.12.23
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 8.1.2024
- Opintojaksolla järjestetään kolme yhteistoiminnallista etäpäivää: 10.1.24 klo 9–13, 17.1.24 klo 9–12 ja 13.3.24 klo 9–14
- Etäohjausta järjestetään neljä kertaa: 24.1.24 klo 9–12, 31.1.24 klo 9–10, 7.2.24 klo 9–12, ja 21.2.24 klo 9–12

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.

Oppimisympäristö

Moodle ja Zoom

Sisältö

Opintojaksolla opetellaan yhdistämään digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua sekä mallintamaan ja arvioimaan digitaalista ratkaisua palveluprosessina
ja digiratkaisun ratkaisun tuottamaa lisäarvoa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut sekä muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut koulutusten opiskelijoita. Ensimmäisellä tunnilla jaetaan ryhmät ja yritykset briiffavat tehtävät, poissaolo ei ole suositektavaa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.12.2022

Ajoitus

08.12.2022 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Sariseelia Sore
  • Harri Heikkilä
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMDR22S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
  • LLTIYLDR22S
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kaksi yhdessä toteutettavaa etäpäivää sekä ohjausta. Muu työskentely tapahtuu itsenäisesti ja etänä ryhmissä. Ensimmäinen etäpäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Harjoittelemme myös vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä Marvel-ohjelmistolla. Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely ryhmissä.
Toisena etäpäivänä ryhmät esittelevät kehittämistehtävänsä ja käydään palautetekeskustelua.
Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään kolme etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla.

Ajoitus ja läsnäolo

- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 8.12. mennessä (opintojaksolle hyväksytyille lähetetään tämän jälkeen sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Moodle)
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 8.12.2022
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 9.1.2023
- Opintojaksolla on kaksi etäpäivää: 11.1.2023 klo 9:00-16:00 ja 8.3.2023 klo 9:00-16:00
- Ohjausta järjestetään etäyhteydellä (Zoom) 25.1, 8.2. ja 22.2.2023 klo 9:00-14:00

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut sekä muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut koulutusten opiskelijoita.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteet: ennakkotehtävä, ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali, itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
- ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 07.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 13.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut (2018, 2019, 2020)
Opettaja
  • Sariseelia Sore
  • Harri Heikkilä
Opetusryhmät
  • Etätyöskentelypäivä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Etäohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Etäseminaaripäivä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYLDR21S
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 21S Lahti
  • MLTIYMDR21S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 21S Lahti
Pienryhmät
  • Etätyöskentelypäivä
  • Etäohjaus
  • Etäseminaaripäivä

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida monikanavaista digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson kehittämistehtävänä suunnitellaan ryhmissä digitaalinen ratkaisu yritykselle Lean Service Creation (LSC) -menetelmää käyttäen.
Opintojaksolla järjestetään kaksi yhdessä toteutettavaa etäpäivää sekä ohjausta. Muu työskentely tapahtuu etänä ryhmissä. Ensimmäinen etäpäivä koostuu käyttökokemuksen suunnitteluun johdattelevasta asiantuntijaluennosta ja LSC-menetelmään perehtymisestä. Harjoittelemme myös vuorovaikutteisen mobiiliohjelmiston mallintamista käytännössä. Kosketusnäyttöisiä laitteita painotetaan alustana. Päivän lopuksi jaetaan kehittämistehtävät ja aloitetaan niiden parissa työskentely ryhmissä.
Toisena etäpäivänä ryhmät esittelevät kehittämistehtävänsä ja käydään palautetekeskustelua.
Yhteisten etäpäivien välissä järjestetään kolme etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla

Ajoitus ja läsnäolo

- Opiskelijat hyväksytään opintojaksolle 7.12. mennessä (opintojaksolle hyväksytyille lähetetään tämän jälkeen sähköposti, jossa tieto mm. opintojakson verkko-oppimisympäristöstä, Moodle)
- Opintojakson ennakkotehtävä aukeaa Moodle-toteutuksella 7.12.2021.
- Ennakkotehtävän palautuksen määräpäivä on 10.1.2022.
- Opintojaksolla on kaksi etäpäivää: 12.1.2022 klo 9:00-16:00 ja 9.3.2022 klo 9:00-16:00.
- Ohjausta järjestetään etäyhteydellä (Zoom) 26.1, 9.2. ja 23.2.2022 klo 16:00 alkaen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella

Työelämäyhteistyö

Kehittämistehtävä tehdään yhteistyössä yrityksen kanssa.

Sisältö

Opiskelija osaa
- yhdistää digitaalisen ratkaisun kehittämisessä ketteryyttä ja muotoiluajattelua
- mallintaa ja arvioida digitaalista ratkaisua palveluprosessina
- arvioida digitaalisen ratkaisun tuottamaa lisäarvoa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti digitaaliset ratkaisut -koulutuksen kulttuuri- ja liiketalouden alan opiskelijoita.

Arviointimenetelmät

Arvioinnin perusteet: ennakkotehtävä, ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali, itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuttanut tasoa 1

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija
A: - osaa etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
B: - osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
C: - osaa johtaa itseään ja toimia yrittäjämäisesti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Tason 1 lisäksi opiskelija
B: - osaa ratkaista vaativia ongelmia tutkimus- ja/tai innovaatiotoiminnassa
C: - ottaa vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta/osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

ason 3 lisäksi opiskelija
A: - käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
C: - osaa arvioida ja kehittää toimintaa/strategiaa/johtamista