Uuden ajan digitaaliset ratkaisutLaajuus (5 op)
Tunnus: YY00BW95
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida yksilön ja organisaation digikypsyyttä
- kuvailla digitaalisten ratkaisujen uusia kehitystrendejä
- suunnitella digitaalinen ratkaisu, joka tukee organisaation palvelua, toimintaa tai tuotetta
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 13.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan koulutus (ylempi AMK), Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija
Opettaja
- Tuija Rinkinen
- Taina Anttonen
Ryhmät
-
HLTIYSTD24SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 24SV Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida yksilön ja organisaation digikypsyyttä
- kuvailla digitaalisten ratkaisujen uusia kehitystrendejä
- suunnitella digitaalinen ratkaisu, joka tukee organisaation palvelua, toimintaa tai tuotetta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisenä opiskeluna 5.9-10.10.2024. Ohjeet opintojakson suorittamiseen julkaistaan Moodlessa.
Tämä toteutus on ainoastaan Sosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (HLTIYSTD24SV) -koulutuksen yamk-opiskelijoille.
Ajoitus ja läsnäolo
Ajoitus 5.9.-10.10.2024
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelu- ja tenttimateriaali julkaistaan Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Oppimisympäristö
Oppimisympäristö on Moodle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Sisältö
Digitaalisuuden kehitysstrategiat ja -trendit, käytännön suuntaviivat sote-alalla ja kyberturvallisuuden varmistaminen.
Arviointimenetelmät
Numeraalinen verkkotentti 5-1 (HYL)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat < 50 pistettä oikein =arvosana on hylätty (HYL)
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- Vähintään 60 pistettä, mutta alle 70 pistettä = 2
- Vähintään 50 pistettä, mutta alle 60 pistettä= 1
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- Vähintään 80 pistettä, mutta alle 90 pistettä = 4
- Vähintään 70 pistettä, mutta alle 80 pistettä = 3
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelijan suorituspisteet verkkotentissä ovat
- Vähintään 90 pistettä tai enemmän = 5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
15.08.2024 - 31.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Yhteistoiminnallinen etätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Etäohjaus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR24SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
-
LLTIYLDR24SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
- Yhteistoiminnallinen etätyöskentely
- Etäohjaus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida yksilön ja organisaation digikypsyyttä
- kuvailla digitaalisten ratkaisujen uusia kehitystrendejä
- suunnitella digitaalinen ratkaisu, joka tukee organisaation palvelua, toimintaa tai tuotetta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennen ensimmäistä tapaamista opiskelijat tekevät itsenäisesti ennakkotehtävän, jonka ohjeet julkaistaan ti 13.8.24 mennessä Moodlessa (jos sinulle ei ole vielä pääsyä Moodleen, voit tarkastella tehtäviä osoitteessa https://rebrand.ly/UADIR24_ennakko)
Opintojaksolla toteutetaan Zoom-ohjelmistolla yhteistoiminnallista etätyöskentelyä ja etäohjausta seuraavasti: 28.8. klo 9-13, 4.9. klo 9-12, 11.9. klo 9-12, 18.9. klo 9-13, 2.10. klo 9-13 ja 16.10. klo 9-12:15. Muu työskentely tapahtuu ryhmissä ryhmän valitsemalla tavalla. 28.8. läsnäolo on erityisen tärkeää, sillä kurssin ryhmien jako tapahtuu silloin.
Oppimismenetelminä:
- asiantuntijaluennot
- kehittämistehtävä
- ohjaus
- tiimioppiminen
- itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
Yhteistoiminnallinen etätyöskentely ja etäohjaus: 28.8. klo 9-13, 4.9. klo 9-12, 11.9. klo 9-12, 18.9. klo 9-13, 2.10. klo 9-13 ja 16.10. klo 9-12:15
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava aineisto kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 h)
Sisältö
- digikypsyys
- digiratkaisujen kehitystrendit
- digiratkaisun lisäarvo liiketoiminnassa
- digiratkaisun suunnittelu
- digiratkaisun käyttökokemuksen ja käyttöliittymän merkitys
- infograafi viestintämuotona
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti opiskelijoita, joiden koulutuksessa opinto sisältyy ydinopintoihin.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali (kirjallinen raportti ja infograafi), itse- ja vertaisarviointi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja uudistaa arvoa tuottavan digipalvelun
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia aktiivisesti ja vastuullisesti
- ottaa vastuuta yksittäisten henkilöiden tai ryhmien osaamisen kehittämistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ratkaista vaativia ongelmia innovaatiotoiminnassa
- etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
- ottaa vastuuta tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
- arvioida ja kehittää organisaation toimintaa
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
15.08.2023 - 15.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMDR23SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
-
LLTIYLDR23SVLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
-
HLTIYSTD23SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 23SV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida yksilön ja organisaation digikypsyyttä
- kuvailla digitaalisten ratkaisujen uusia kehitystrendejä
- suunnitella digitaalinen ratkaisu, joka tukee organisaation palvelua, toimintaa tai tuotetta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ennen ensimmäistä tapaamista opiskelijat tekevät itsenäisesti ennakkotehtävän, jonka ohjeet julkaistaan ti 15.8.23 mennessä Moodlessa (jos sinulle ei ole vielä pääsyä Moodleen, voit tarkastella tehtäviä osoitteessa https://rebrand.ly/UADIR23_ennakko
Opintojakso sisältää neljä yhteistä Zoom-ohjelmistolla toteutettua oppimistuokiota (1.9. klo 9-13, 6.9. klo 9-12, 27.9. klo 9-13, ja 11.10. klo 9-12:15). Muu työskentely tapahtuu ryhmissä ryhmän valitsemalla tavalla. 1.9. läsnäolo on erityisen tärkeää, sillä kurssin ryhmien jako tapahtuu silloin.
Oppimismenetelminä:
- asiantuntijaluennot
- kehittämistehtävä
- ohjaus
- tiimioppiminen
- itsenäinen opiskelu
Ajoitus ja läsnäolo
Oppimistuokiot: 1.9. klo 9-13, 6.9. klo 9-12, 27.9. klo 9-13, ja 11.10. klo 9-12:15
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava aineisto kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella.
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom;
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 h)
Sisältö
- digikypsyys
- digiratkaisujen kehitystrendit
- digiratkaisun lisäarvo liiketoiminnassa
- digiratkaisun suunnittelu
- digiratkaisun käyttökokemuksen ja käyttöliittymän merkitys
- infograafi viestintämuotona
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti opiskelijoita, joiden koulutuksessa opinto sisältyy ydinopintoihin.
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali (kirjallinen raportti ja infograafi), itse- ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja uudistaa arvoa tuottavan digipalvelun
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia aktiivisesti ja vastuullisesti
- ottaa vastuuta yksittäisten henkilöiden tai ryhmien osaamisen kehittämistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ratkaista vaativia ongelmia innovaatiotoiminnassa
- etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
- ottaa vastuuta tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
- arvioida ja kehittää organisaation toimintaa
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
26.08.2022 - 14.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Digitaaliset ratkaisut (2018, 2019, 2020)
- Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
- Sariseelia Sore
- Harri Heikkilä
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIYSTD22SVSosiaali- ja terveyspalvelujen digiasiantuntija (YAMK) 22SV Lahti
-
MLTIYMDR22SMuotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
-
LLTIYLDR22SLiiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida yksilön ja organisaation digikypsyyttä
- kuvailla digitaalisten ratkaisujen uusia kehitystrendejä
- suunnitella digitaalinen ratkaisu, joka tukee organisaation palvelua, toimintaa tai tuotetta
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso sisältää kaksi yhteistä etätyöskentelypäivää ja näiden välissä järjestetävät kaksi etäohjauskertaa Zoom-ohjelmistolla. Muu työskentely tapahtuu ryhmissä ryhmän valitsemalla tavalla.
Oppimismentelminä:
- asiantuntijaluennot
- kehittämistehtävä
- etäohjaus
- tiimioppiminen
Ajoitus ja läsnäolo
- etätyöskentelypäivät: 26.8. ja 11.10.2022
- etäohjaustunnit: 7.9. tai 8.9. ja 28.9. tai 29.9.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava aineisto kerrotaan opintojakson Moodle-toteutuksella
Työelämäyhteistyö
Kehittämistehtävä toteutetaan ryhmän valitseman jäsenen työpaikalle
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 h)
Sisältö
- digikypsyys
- digiratkaisujen kehitystrendit
- digiratkaisu lisäarvona
- digiratkaisun suunnittelu
- digiratkaisun käyttökokemuksen ja käyttöliittymän merkitys
- infograafi viestintämuotona
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolle hyväksytään ensisijaisesti digitaaliset ratkaisut -koulutuksen opiskelijoita
Arviointimenetelmät
Arvioinnin perusteet: ryhmän kehittämistehtävä, sen esittely ja siihen liittyvä materiaali (kirjallinen raportti ja infograafi), itse- ja vertaisarviointi
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- etsiä tietoa/tietolähteitä sekä perustella tiedon/tietolähteiden valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella ja uudistaa arvoa tuottavan digipalvelun
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alan sekä alan ulkopuolisille kansallisille ja kansainvälisille kohderyhmälle
- johtaa itseään ja toimia aktiivisesti ja vastuullisesti
- ottaa vastuuta yksittäisten henkilöiden tai ryhmien osaamisen kehittämistä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 1 lisäksi opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti teoreettista tietoa/tietolähteitä
- ratkaista vaativia ongelmia innovaatiotoiminnassa
- etsiä ja analysoida kehittämishaasteen taustalla olevia perusolettamuksia
- ottaa vastuuta tavoitteellisesta osaamisen kehittämisestä strategialähtöisesti
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Tason 3 lisäksi opiskelija osaa
- käyttää kriittisesti ja innovatiivisesti kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä erityisillä asiantuntijuusalueillaan
- arvioida kehittämistoiminnan tuloksia ja vaikutuksia
- arvioida ja kehittää organisaation toimintaa