Ihmislähtöisyys ja palvelumuotoiluLaajuus (5 op)
Tunnus: YM00CI25
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 06.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
- Milla Mäkinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUAS24SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Orientoiva tehtävä
1. lähiopetuskerralla 30.8. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (muotoiluajattelu, ihmislähtöisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)
Välitehtävä: tutustuminen yleiseen kirjallisuuteen / artikkeleihin ihmiskeskeisyydestä ja palvelumuotoilusta, kysymysten laatiminen palvelumuotoilusta ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteistä kehittämistapausta varten (44 h)
2. lähiopetuskerralla 13.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)
3. lähiopetuskerralla 14.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)
Välitehtävä: Tarkentavaa tutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (44 h)
4. lähiopetuskerralla 27.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)
5. lähiopetuskerralla 28.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)
Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 6.10. mennessä. (10 h)
Ajoitus ja läsnäolo
Orientoiva tehtävä
1. Lähiopetuskerta 30.8. klo 9-16
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 13.9. klo 9-16
3. Lähiopetuskerta 14.9. klo 9-16
Välitehtävä
4. Lähiopetuskerta 27.9. klo 9-16
5. Lähiopetuskerta 28.9. klo 9-16
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Peruskirjallisuus (löytyvät E-kirjoina Lab Primosta):
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Miettinen, S. (toim.) (2021). Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiainfo Teknova.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.
Työelämäyhteistyö
Hankeyhteistyö tarkentuu myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 133h
Lähiopetus 35 h
Välitehtävät 88 h:
Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen, kysymysten laatiminen ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Tarkentava tutkimus yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Oppimispäiväkirja 10 h
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät, ihmiskeskeisyyttä painottaen. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä.
Arviointimenetelmät
Tehtävät:
Välitehtävät + osallistuminen 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja ja soveltaa niitä palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia mallin mukaisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- tunnistaa palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia kriittisen, ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä, tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyödyntäen
- laatia vakuuttavan ja monipuolisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta ja arvioida näitä kriittisesti
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 25
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Uudistava muotoiluajattelu (2021)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Mirja Kälviäinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUAS23SMuotoiluajattelu ja asiakaskokemus (YAMK) 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
1.9.-14.9. Orientoiva tehtävä 1: tutustuminen ihmiskeskeisyyden ja palvelumuotoilun kirjallisuuteen (40 h)
1.9.-14.9. Orientoiva tehtävä 2: tutustuminen palvelumuotoilun työkaluihin ja käyttömahdollisuuksiin (10 h)
1. lähiopetuskerralla 15.9. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)
2. lähiopetuskerralla 16.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)
Tehtävät: Käyttäjätutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (45 h)
3. lähiopetuskerralla 29.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen (7 h)
4. lähiopetuskerralla 30.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h) ja esitellään yhteisen ryhmätyön tuotokset toimeksiantajalle
Lopputehtävä: oppimispäiväkirja, palautetaan opettajalle 15.10. mennessä. (10 h)
Ajoitus ja läsnäolo
Orientoivat tehtävät 1 ja 2
1. Lähiopetuskerta 15.9. klo 9-16
2. Lähiopetuskerta 16.9. klo 9-16
Välitehtävät
3. Lähiopetuskerta 29.9. klo 9-16
4. Lähiopetuskerta 30.9. klo 9-16
Lopputehtävä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Peruskirjallisuus (löytyvät E-kirjoina Lab Primosta):
Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Miettinen, S. (toim.) (2021). Muotoilun avaimet : älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiainfo Teknova.
Tuulaniemi, J. (2011). Palvelumuotoilu. Talentum.
Työelämäyhteistyö
ESSI - esteettömät ja älykkäät asumisen ratkaisut (https://lab.fi/fi/projekti/essi)
Oppimisympäristö
Lahden kampus ja Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 133h
Lähiopetus 28 h
Tehtävät 105 h
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi ihmislähtöisen palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät työelämälähtöisesti, aidon projektin kautta kokeilemalla oppien ja ihmiskeskeisyyttä painottaen.
Arviointimenetelmät
Tehtävät:
Välitehtävät + osallistuminen 60 %
Oppimispäiväkirja 40 %
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei ole saavuttanut tasoa 1
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja ja soveltaa niitä palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia mallin mukaisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- tunnistaa palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja huolellisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä
- laatia kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- laatia kriittisen, ajankohtaisen ja asiantuntijuutta osoittavan tietoperustan, joka osoittaa perehtyneisyyttä palvelumuotoiluun ja ihmislähtöisyyteen
- yhdistää tietoja kriittisesti ja soveltaa niitä luovasti palvelumuotoilun viitekehyksessä, tarkoituksenmukaisia menetelmiä hyödyntäen
- laatia vakuuttavan ja monipuolisen kirjallisen ja/tai visuaalisen esityksen havainnoistaan
- edistää palvelun muutos- tai kehittämistarpeita tietopohjansa pohjalta ja arvioida näitä kriittisesti
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kulttuurialan koulutus (ylempi AMK), Muotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (2022)
Opettaja
- Milla Mäkinen
- Mirja Kälviäinen
Vastuuopettaja
Eija Mustonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIYMUOJO22SMuotoiluajattelu ja muotoilujohtaminen (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa ihmislähtöisen kehittämisprosessin menetelmiä ja pystyy soveltamaan niitä palvelumuotoilutehtäviin
- osaa valita tarkoituksenmukaisia, palvelumuotoiluun sopivia suunnittelu- ja analyysimenetelmiä ja soveltaa niitä tapauskohtaisesi erilaisten palvelujen kehittämisessä
- osaa johtaa palvelujen strategista kehittämistä ja palvelumuotoilunmuotoilun prosesseja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
1. lähiopetuskerralla 26.8. palvelumuotoilun taustalla oleva kehys (palvelullistuminen, muotoiluajattelu, ihmiskeskeisyys ja käyttäjätutkimus). Syvennytään siihen, miten palvelukokemukset ihmisille syntyvät ja miten niitä voi muotoilla. (7 h)
Välitehtävä: tutustuminen yleiseen kirjallisuuteen / artikkeleihin ihmiskeskeisyydestä ja palvelumuotoilusta, kysymysten laatiminen palvelumuotoilusta ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteistä kehittämistapausta varten (44 h)
2. lähiopetuskerralla 9.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä käsillä olevaan kehittämistapaukseen soveltaen 1: profilointi, palvelupolku, blueprint, experience bluebrint, business model kanvaasi (7 h)
3. lähiopetuskerralla 10.9. käydään läpi palvelumuotoilun menetelmiä ja testataan niitä yhdessä 2: empatiatyökalut, haastattelut, fasilitointi, benchmarkkaus (7 h)
Välitehtävä: Tarkentavaa tutkimusta yhteiseen kehittämistapaukseen liittyen (44 h)
4. lähiopetuskerralla 23.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)
5. lähiopetuskerralla 24.9. työstetään yhteistä kehittämistapausta (7 h)
Lisäksi kurssin ajalta kirjataan oppimispäiväkirja, joka palautetaan opettajalle 1.10. mennessä. (10 h)
Ajoitus ja läsnäolo
1. Lähiopetuskerta 26.8. klo 9-16
Välitehtävä
2. Lähiopetuskerta 9.9. klo 9-16
3. Lähiopetuskerta 10.9. klo 9-16
Välitehtävä
4. Lähiopetuskerta 23.9. klo 9-16
5. Lähiopetuskerta 24.9. klo 9-16
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Varsinainen oppimateriaali opintojakson Moodle e-oppimisympäristössä. Lisämateriaalia Muotoilun tutkimus Moodle e-oppimisympäristön Service Design ja User Information Methods osioissa.
Palvelumuotoiluun tutustumiseen liittyy kirja: Palvelumuotoilu, Juha Tuulaniemi, 2011, Kustantaja: Talentum, Sivumäärä: 303, löytyy E-kirjana ISBN: 9789521416880 tai jokin muu vastaava palvelumuotoilun perusteos.
Työelämäyhteistyö
Hankeyhteistyö tarkentuu myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 133h
Lähiopetus 35 h
Välitehtävät 88 h:
Palvelumuotoilukirjallisuuten tutustuminen, kysymysten laatiminen ja pienen käyttäjätutkimuksen toteuttaminen yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Tarkentava tutkimus yhteiseen hankkeeseen liittyen 44 h
Oppimispäiväkirja 10 h
Sisältö
Opintojaksolla käydään läpi palvelumuotoilun perusteet ja perusmenetelmät, ihmiskeskeisyyttä painottaen. Lisäksi jakson aikana kokeillaan palvelumuotoilun menetelmiä käytännössä.
Arviointimenetelmät
Tehtävät:
Välitehtävät 50 %
Oppimispäiväkirja 50 %
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osaa palvelumuotoilun taustalla olevan kehyksen (ml. muotoiluajattelu ja ihmiskeskeisyys)
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun taustalla olevaa kehystä sekä menetelmiä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osoittaa osaavansa soveltaa palvelumuotoilun olevaa kehystä sekä menetelmiä ja tuottaa niiden pohjalta konsepteja