Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen kehittäminenLaajuus (5 op)

Tunnus: LA00BQ04

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 28.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Tuuli Mirola
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIYMDR24S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24S Lahti
  • LLABYTO24H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
  • LLTIYLDR24SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 24SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

29.8. - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävän purku)
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyön purku)
8.11.-27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

29.8 - 2.10.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
3.10.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
4.10.- 6.11.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
7.11.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
8.11 - 27.11.2024 Itseopiskelua ja kertausta
28.11.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.

Oppimisympäristö

Etäopiskelu ja online päivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät

Arviointimenetelmät

Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Tuuli Mirola
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • MLTIYMDR23S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
  • LLTIYLDR23SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
  • TLTIYUJT23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen 1
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

8.1. - 12.2.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
13.2.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, oppimistehtävän purku)
14.2.- 11.3.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
12.3.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento (luennot/keskustelu, pienryhmätyöskentely, harjoitustyön purku)
13.3.-25.3.2024 Itseopiskelua ja kertausta
26.3.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

8.1. - 12.2.2024 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
13.2.2024 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
14.2.- 11.3.2024 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
12.3.2024 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
13.3.-25.3.2024 Itseopiskelua ja kertausta
26.3.2024 klo 8-11 Tentti (online)

Pakollinnen oppimistehtävä ja harjoitustyö.
Pakollinen läsnäolo verkkotapaamisissa.
Pakollinen tentti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.

Oppimisympäristö

Etäopiskelu ja online päivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät

Arviointimenetelmät

Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut
Opettaja
  • Tuuli Mirola
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen/luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (online) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 23SV Lahti
  • MLTIYMDR23S
    Muotoilun ja median digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23S Lahti
  • LLTIYLDR23SV
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 23SV Lahti
  • TLTIYUJT23SV
    Uudistava johtaminen (YAMK), tekniikan ala 23SV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen/luennot
  • Tentti (online)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itseopiskelua ja oppimistehtävät/harjoitustyöt verkossa
Verkkotapaamiset/luennot
Tentti (online)

Ajoitus ja läsnäolo

7.9. - 11.10.2023 Itseopiskelua ja oppimistehtävä verkossa
12.10.2023 klo 8-12 Ensimmäinen verkkotapaaminen/luento
13.10.- 8.11.2023 Itseopiskelua ja harjoitustyö verkossa
9.11.2023 klo 8-12 Toinen verkkotapaaminen/luento
30.11.2023 klo 9-12 Tentti (online)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.

Oppimisympäristö

Etäopiskelu ja online päivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät

Arviointimenetelmät

Suoritus perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden alan koulutus (ylempi AMK), Uudistava johtaminen
Opettaja
  • Tuuli Mirola
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLTIYUUDL22S
    Uudistava johtaminen (YAMK), liiketalouden ala 22S Lahti
  • LLTIYLDR22S
    Liiketoiminnan digitaaliset ratkaisut (YAMK) 22S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Tentti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppimistehtävät verkossa
Virtuaalilähiopetus 15.2.2022 ja 22.3.2022 klo 9.15 - 16.00
Tentti viikolla 13 lukujärjestyksen mukaan klo 17-20 online

Ajoitus ja läsnäolo

Tammikuu - maaliskuu 2023

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa annetut materiaalit ja kurssin alussa suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Uusintatenttipäivät ilmoitetaan kurssin alussa.

Oppimisympäristö

Etäopiskelu ja online päivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Sisältö

Kehittämistoiminta, käsitteet
Kehittämisprosessi
Tutkimuksellisuus kehittämistoiminnassa
Kehittämistyön menetelmät

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty, tentti arvoidaan 0-5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä tutkimus- ja kehittämismenetelmiin liittyviä tärkeimpiä käsitteitä. Opiskelija osaa tunnistaa ja nimetä kehittämistehtävälle sopivan tutkimuksellisen lähestymistavan ja tiedonkeruumenetelmän. Opiskelija osaa tunnistaa analyysimenetelmiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisen lisäksi opiskelija osaa käyttää valittua tutkimuksellista kehittämismenetelmää sekä tiedon- ja aineistonkeruumenetelmää kehittämistehtävässä. Opiskelija pystyy perustelemaan tutkimukseen käytettävän lähestymistavan ja menetelmät. Opiskelija ymmärtää kriittisen ajattelun tärkeyden tutkimus- ja kehittämismenetelmän valinnassa sekä kirjallisuuden että empiirisen aineiston suhteen. Hän pystyy osoittamaan tutkimus- ja kehittämistehtävän tulosten käytännön hyötyjä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Edellisten lisäksi opiskelija pystyy perustellusti arvioimaan tutkimuksellisen lähestymistavan onnistumista sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmien sopivuutta. Opiskelija pystyy arvioimaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän luotettavuutta ja yleistettävyyttä. Opiskelija pystyy soveltamaan tutkimuksen tai kehittämistehtävän tuloksia.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Juha Roslakka
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LABLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Lappeenranta
  • HLPRYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lappeenranta
  • HLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Hyvinvointi, Lahti
  • LABLTIYTO22H
    Täydentävä osaaminen YAMK 2022-2023, Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- hyödyntää erilaisia työelämän kehittämismenetelmiä ja käyttää/hyödyntää tutkimustietoa työelämän kehittämiseksi
- arvioida ja raportoida tutkimuksellisen kehittämishankkeen

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppimistehtävä 1, ennakkotehtävä verkossa 2.1. - 30.1.2023: Tutkimuksellisen kehittämisen määrittely lähdeaineistoon perustuen.
Virtuaalilähiopetus pe 3.2.2023: Johdatusta tutkimuksellisen kehittämisen teemaan.
Oppimistehtävä 2 verkossa, 3.2. - 27.2.2023: Tutkimusraporttien arviointitehtävä.
Oppimistehtävä 3: Kehittämishankesuunnitelma, palautus 26.3. 2023.
Virtuaaliseminaari: Kehittämishankesuunnitelman esittely. Opiskelija osallistuu yhteen seminaariin kahdesta vaihtoehdosta to 30.3. tai pe 31.3.2023.

Ajoitus ja läsnäolo

Tammikuu-huhtikuu 2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa annetut materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Oppimisympäristö

Etäopiskelu ja virtuaaliset lähipäivät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson aikana tehtävät tehtävät 1-2 50 %
Kehittämishankesuunnitelma 50%

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Toteutus on ensisijaisesti tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen lähi- ja etäopiskelussa sekä oppimistehtävien suorittamiseen. Oppimistehtävät 1-2 hyväksytty/täydennettävä/hylätty, oppimistehtävä 3 ja kokonaisarviointi K5 – T1.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa sekä perustella tiedon valintaa, käyttöä ja hyödyllisyyttä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen
- viestiä oman alan kohderyhmälle

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä ja arvioida tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen oman alan kohderyhmälle

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä, arvioida ja käyttää tietoa sekä perustella tiedon hyödyllisyyttä kriittisesti
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työelämälähtöisen tutkimuksellisen kehittämishankkeen sekä ratkaista vaativia ongelmia kehittämistoiminnassa
- viestiä perustellen ja kriittisesti oman alan kohderyhmälle