Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja johtaminenLaajuus (10 op)
Tunnus: AL00CI69
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia
Ajoitus
01.08.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Lotta Toivonen
Ryhmät
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Lahden M19-kampukselle avautuvassa digimarkkinoinnin oppimisympäristössä, Labtic digimarkkinointitoimistossa. Opiskelija ilmoittautuu Digimarkkinointitoimisto Labtic AL00CU84 -toteutukselle ja tekee valinnat suoritettavista opintojaksoista (20-35 op.) kurssin alettua. Osaamistavoitteet määräytyvät opiskelijan tekemien suoritusten mukaisesti. Oppiminen koostuu itsenäisestä opiskelusta, dialogista sekä opitun soveltamisesta käytännönläheisissä projekteissa.
Tällä opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen, ja opittua sovelletaan asiakkaalle toteutettavassa digimarkkinointisuunnitelmassa ja sen osittaisessa käytännön toteutuksessa.
Opintojakson valmentajat (opettajat) ohjaavat opiskelijoita toimistomaisessa oppimisympäristössä. Opettajat ohjaavat tiedon soveltamisessa ja toimeksiantojen toteuttamisessa. Opintojaksoon liittyvät itseopiskeluaineistot ovat saatavilla Moodlessa.
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii aktiivista osallistumista palavereihin ja treeneihin (min. 80 %), sekä projektityöhön muun tiimin kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalla jaettava suomen- ja englanninkielinen materiaali sekä itse hankittu aineisto.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutetaan Lahden kampukselle avattavassa Labtic digimarkkinointitoimistossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija voi suorittaa toimistossa 20-35 opintopistettä lukukaudessa. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin opiskelijan 27 työtuntia.
Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu -opintojakson laajuus on 10 op.= 270 h
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Lotta Toivonen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Tällä opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen, ja opittua sovelletaan toimeksiantajalle toteutettavassa digimarkkinointisuunnitelmassa ja sen osittaisessa käytännön toteutuksessa.
Opintojakso koostuu 1) itsenäisestä oppimistehtävien suorittamisesta, 2) digimarkkinointiprojektin toteuttamisesta tiimin kanssa.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso ajoittuu ajalle: 09.09.2024 - 13.12.2024
Opintojakso sisältää neljä pakollista Zoom-tapaamista sekä aktiivista työskentelyä projektitiimin kanssa.
Kaikilla oppimistehtävillä on deadlinet, joita tulee noudattaa. Muuten suoritus on tehtävän osalta hylätty.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalla jaettava suomen- ja englanninkielinen materiaali sekä itse hankittu aineisto.
Työelämäyhteistyö
Digimarkkinoinnin projektit toteutetaan itse hankituille toimeksiantajille. Voit valmiiksi jo miettiä sopivaa asiakasta digimarkkinoinnin kehittämisprojektille.
Oppimisympäristö
Oppimisalustana toimii Moodle. Verkkotapaamiset pidetään Zoomissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin opiskelijan 27 työtuntia.
Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu -opintojakson laajuus on 10 op.= 270 h
Sisältö
Johdatus digitaaliseen markkinointiin
Digimarkkinoinnin suunnittelu
Taktiikat ja sisältömarkkinointi
Digimarkkinoinnin mittaaminen
Hakukoneoptimointi (SEO)
Sosiaalinen media
Sähköpostimarkkinointi
Maksettu mainonta
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
- Markkinoinnin peruskurssi (Asiakkuudet ja markkinointi), tai sitä vastaava tulee olla suoritettu.
Arviointimenetelmät
Arviointi perustuu opiskelijan a) tieto- ja tiedonhakutaitoihin, b) käytännön taitoihin sekä c) vastuullisuus- ja ryhmätyötaitoihin / johtamistaitoihin.
Arviointi koostuu opettajan, vertaisten sekä asiakkaan antamista arvioinneista sekä opiskelijan tekemästä itsearvioinnista.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei täytä opintojakson vaatimuksia.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden mukaiset keskeisimmät osa-alueet ja osaa toteuttaa joitakin toimenpiteitä käytännössä. Opiskelija toimii osana tiimiä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden mukaiset keskeiset osa-alueet, ja osaa valita yritykselle soveltuvat keinot sekä toteuttaa ne käytännössä.Opiskelija toimii vastuullisesti osana tiimiä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden mukaiset keskeiset osa-alueet, ja osaa kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta yrityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa kehittää yrityksen toimintaa soveltuvilla menetelmillä käytännössä. Opiskelija toimii vastuullisesti osana tiimiä ja tukee muiden oppimista.
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jan-Erik Sandelin
- Lotta Toivonen
Ryhmät
-
LLABTO23HTäydentävä osaaminen (AMK) 2023, Liiketoimintayksikkö
-
LLABTO23-24Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Lahden M19-kampukselle avautuvassa digimarkkinoinnin oppimisympäristössä, Labtic digimarkkinointitoimistossa. Opiskelija ilmoittautuu Digimarkkinointitoimisto Labtic AL00CU84 -toteutukselle ja tekee valinnat suoritettavista opintojaksoista (20-35 op.) kurssin alettua. Osaamistavoitteet määräytyvät opiskelijan tekemien suoritusten mukaisesti. Oppiminen koostuu itsenäisestä opiskelusta, dialogista sekä opitun soveltamisesta käytännönläheisissä projekteissa.
Tällä opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen, ja opittua sovelletaan asiakkaalle toteutettavassa digimarkkinointisuunnitelmassa ja sen osittaisessa käytännön toteutuksessa.
Opintojakson valmentajat (opettajat) ohjaavat opiskelijoita toimistomaisessa oppimisympäristössä. Opettajat ohjaavat tiedon soveltamisessa ja toimeksiantojen toteuttamisessa. Opintojaksoon liittyvät itseopiskeluaineistot ovat saatavilla Moodlessa.
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii aktiivista osallistumista palavereihin ja treeneihin (min. 80 %), sekä projektityöhön muun tiimin kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalla jaettava suomen- ja englanninkielinen materiaali sekä itse hankittu aineisto.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutetaan Lahden kampukselle avattavassa Labtic digimarkkinointitoimistossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija voi suorittaa toimistossa 20-35 opintopistettä lukukaudessa. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin opiskelijan 27 työtuntia.
Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu -opintojakson laajuus on 10 op.= 270 h
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 14.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Jan-Erik Sandelin
- Lotta Toivonen
Opetusryhmät
- Viikkopalaveri (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintopiiri (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Viikkopalaveri
- Opintopiiri
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Lahden M19-kampukselle avautuvassa digimarkkinoinnin oppimisympäristössä, Lably digimarkkinointitoimistossa. Opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin perusteisiin ja opittua sovelletaan digimarkkinoinnin suunnitteluun liittyvissä projekteissa.
Oppiminen koostuu itsenäisestä tiedonhankinnasta ja opiskelusta, dialogista sekä opitun soveltamisesta käytännönläheisissä projekteissa.
Opintojakson valmentajat (opettajat) ohjaavat opiskelijoita toimistomaisessa oppimisympäristössä, jossa opettajat ohjaavat tiedon soveltamisessa ja toimeksiantojen toteuttamisessa. Opintojaksoon liittyvät itseopiskeluaineistot ovat saatavilla Moodlessa.
HUOM! Opintojakson yhteyteen suositellaan vahvasti opintojaksoa: AL00CI68-3001 Sisällöntuotanto, josta opiskelija voi suorittaa valitsemansa laajuuden 3-10 op. Sisällöntuotannon opintojaksolta saa ohjausta sisällöntuotantoon niin viestinnän, graafisen suunnittelun kuin kuvallisen ilmaisun ja valokuvauksen näkökulmista.
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii aktiivista osallistumista palavereihin ja treeneihin (min. 80 %) Maanantaisin klo 12-14 ja keskiviikkoisin klo 8-12, sekä projektityöhön muun tiimin kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lahtinen, N., Pulkka, K., Karjaluoto, H. ja Mero, J. 2022. Digimarkkinointi. Helsinki: Alma Talent.
Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla. Helsinki: Kauppakamari.
Muu opintojaksolla jaettava suomen- ja englanninkielinen materiaali.
Oppimisympäristö
Opintojakso toteutetaan Lahden kampukselle avattavassa Lably digimarkkinointitoimistossa.
Sisältö
Digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
Digitaalisen markkinoinnin strateginen ja operatiivinen suunnittelu
Tärkeimmät digimarkkinoinnin keinot:
- Kotisivu
- Hakukonenäkyvyys
- Sosiaalinen media
- Sähköpostimarkkinointi
- Sisältömarkkinoinnin keinot
- Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso vastaa vanhan opetussuunitelman opintojaksoja: Digital Marketing ja Pk-yrityksen digitaalinen markkinointi.
Arviointimenetelmät
Tämän opintojakson arviointi perustuu opiskelijan tiedollisen ja taidollisen sekä vastuullisuus ja ryhmäosaamisen arviointiin.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee digitaalisen markkinoinnin keskeisimmät osa-alueet ja osaa toteuttaa joitakin toimenpiteitä käytännössä.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee digitaalisen markkinoinnin keskeiset osa-alueet, ja osaa valita yritykselle soveltuvat keinot sekä toteuttaa ne käytännössä.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tuntee digitaalisen markkinoinnin keskeiset osa-alueet, ja osaa kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta yrityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa kehittää yrityksen toimintaa soveltuvilla digimarkkinoinnin menetelmillä käytännössä.