Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu ja johtaminenLaajuus (10 op)

Tunnus: AL00CI69

Laajuus

10 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia

Ajoitus

01.08.2024 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Lotta Toivonen
Ryhmät
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan Lahden M19-kampukselle avautuvassa digimarkkinoinnin oppimisympäristössä, Labtic digimarkkinointitoimistossa. Opiskelija ilmoittautuu Digimarkkinointitoimisto Labtic AL00CU84 -toteutukselle ja tekee valinnat suoritettavista opintojaksoista (20-35 op.) kurssin alettua. Osaamistavoitteet määräytyvät opiskelijan tekemien suoritusten mukaisesti. Oppiminen koostuu itsenäisestä opiskelusta, dialogista sekä opitun soveltamisesta käytännönläheisissä projekteissa.

Tällä opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen, ja opittua sovelletaan asiakkaalle toteutettavassa digimarkkinointisuunnitelmassa ja sen osittaisessa käytännön toteutuksessa.

Opintojakson valmentajat (opettajat) ohjaavat opiskelijoita toimistomaisessa oppimisympäristössä. Opettajat ohjaavat tiedon soveltamisessa ja toimeksiantojen toteuttamisessa. Opintojaksoon liittyvät itseopiskeluaineistot ovat saatavilla Moodlessa.

Ajoitus ja läsnäolo

Vaatii aktiivista osallistumista palavereihin ja treeneihin (min. 80 %), sekä projektityöhön muun tiimin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle-alustalla jaettava suomen- ja englanninkielinen materiaali sekä itse hankittu aineisto.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan Lahden kampukselle avattavassa Labtic digimarkkinointitoimistossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija voi suorittaa toimistossa 20-35 opintopistettä lukukaudessa. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin opiskelijan 27 työtuntia.

Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu -opintojakson laajuus on 10 op.= 270 h

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Lotta Toivonen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO24-25
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Tällä opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen, ja opittua sovelletaan toimeksiantajalle toteutettavassa digimarkkinointisuunnitelmassa ja sen osittaisessa käytännön toteutuksessa.

Opintojakso koostuu 1) itsenäisestä oppimistehtävien suorittamisesta, 2) digimarkkinointiprojektin toteuttamisesta tiimin kanssa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu ajalle: 09.09.2024 - 13.12.2024

Opintojakso sisältää neljä pakollista Zoom-tapaamista sekä aktiivista työskentelyä projektitiimin kanssa.

Kaikilla oppimistehtävillä on deadlinet, joita tulee noudattaa. Muuten suoritus on tehtävän osalta hylätty.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle-alustalla jaettava suomen- ja englanninkielinen materiaali sekä itse hankittu aineisto.

Työelämäyhteistyö

Digimarkkinoinnin projektit toteutetaan itse hankituille toimeksiantajille. Voit valmiiksi jo miettiä sopivaa asiakasta digimarkkinoinnin kehittämisprojektille.

Oppimisympäristö

Oppimisalustana toimii Moodle. Verkkotapaamiset pidetään Zoomissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin opiskelijan 27 työtuntia.

Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu -opintojakson laajuus on 10 op.= 270 h

Sisältö

Johdatus digitaaliseen markkinointiin
Digimarkkinoinnin suunnittelu
Taktiikat ja sisältömarkkinointi
Digimarkkinoinnin mittaaminen
Hakukoneoptimointi (SEO)
Sosiaalinen media
Sähköpostimarkkinointi
Maksettu mainonta

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

- Markkinoinnin peruskurssi (Asiakkuudet ja markkinointi), tai sitä vastaava tulee olla suoritettu.

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu opiskelijan a) tieto- ja tiedonhakutaitoihin, b) käytännön taitoihin sekä c) vastuullisuus- ja ryhmätyötaitoihin / johtamistaitoihin.

Arviointi koostuu opettajan, vertaisten sekä asiakkaan antamista arvioinneista sekä opiskelijan tekemästä itsearvioinnista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei täytä opintojakson vaatimuksia.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden mukaiset keskeisimmät osa-alueet ja osaa toteuttaa joitakin toimenpiteitä käytännössä. Opiskelija toimii osana tiimiä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden mukaiset keskeiset osa-alueet, ja osaa valita yritykselle soveltuvat keinot sekä toteuttaa ne käytännössä.Opiskelija toimii vastuullisesti osana tiimiä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee opintojakson osaamistavoitteiden mukaiset keskeiset osa-alueet, ja osaa kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta yrityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa kehittää yrityksen toimintaa soveltuvilla menetelmillä käytännössä. Opiskelija toimii vastuullisesti osana tiimiä ja tukee muiden oppimista.

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Jan-Erik Sandelin
  • Lotta Toivonen
Ryhmät
  • LLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023, Liiketoimintayksikkö
  • LLABTO23-24
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan Lahden M19-kampukselle avautuvassa digimarkkinoinnin oppimisympäristössä, Labtic digimarkkinointitoimistossa. Opiskelija ilmoittautuu Digimarkkinointitoimisto Labtic AL00CU84 -toteutukselle ja tekee valinnat suoritettavista opintojaksoista (20-35 op.) kurssin alettua. Osaamistavoitteet määräytyvät opiskelijan tekemien suoritusten mukaisesti. Oppiminen koostuu itsenäisestä opiskelusta, dialogista sekä opitun soveltamisesta käytännönläheisissä projekteissa.

Tällä opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun ja johtamiseen, ja opittua sovelletaan asiakkaalle toteutettavassa digimarkkinointisuunnitelmassa ja sen osittaisessa käytännön toteutuksessa.

Opintojakson valmentajat (opettajat) ohjaavat opiskelijoita toimistomaisessa oppimisympäristössä. Opettajat ohjaavat tiedon soveltamisessa ja toimeksiantojen toteuttamisessa. Opintojaksoon liittyvät itseopiskeluaineistot ovat saatavilla Moodlessa.

Ajoitus ja läsnäolo

Vaatii aktiivista osallistumista palavereihin ja treeneihin (min. 80 %), sekä projektityöhön muun tiimin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodle-alustalla jaettava suomen- ja englanninkielinen materiaali sekä itse hankittu aineisto.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan Lahden kampukselle avattavassa Labtic digimarkkinointitoimistossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija voi suorittaa toimistossa 20-35 opintopistettä lukukaudessa. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin opiskelijan 27 työtuntia.

Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu -opintojakson laajuus on 10 op.= 270 h

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 14.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Jan-Erik Sandelin
  • Lotta Toivonen
Opetusryhmät
  • Viikkopalaveri (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintopiiri (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO22H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Viikkopalaveri
  • Opintopiiri

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- osaa määritellä digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
- analysoida yrityksen digitaalista toimintaympäristöä ja luoda kohderyhmälähtöisen digimarkkinointisuunnitelman
- selittää digitaalisen markkinoinnin strategian vaikutuksen yrityksen menestykseen
- tunnistaa ominaisuuksiltaan yrityksen strategiaa tukevat digitaaliset markkinointitaktiikat
- soveltaa sosiaalista mediaa strategisena ja taktisena työkaluna erilaisiin markkinointitarkoituksiin
- mitata ja analysoida digitaalista markkinointia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan Lahden M19-kampukselle avautuvassa digimarkkinoinnin oppimisympäristössä, Lably digimarkkinointitoimistossa. Opintojaksolla perehdytään digitaalisen markkinoinnin perusteisiin ja opittua sovelletaan digimarkkinoinnin suunnitteluun liittyvissä projekteissa.

Oppiminen koostuu itsenäisestä tiedonhankinnasta ja opiskelusta, dialogista sekä opitun soveltamisesta käytännönläheisissä projekteissa.

Opintojakson valmentajat (opettajat) ohjaavat opiskelijoita toimistomaisessa oppimisympäristössä, jossa opettajat ohjaavat tiedon soveltamisessa ja toimeksiantojen toteuttamisessa. Opintojaksoon liittyvät itseopiskeluaineistot ovat saatavilla Moodlessa.

HUOM! Opintojakson yhteyteen suositellaan vahvasti opintojaksoa: AL00CI68-3001 Sisällöntuotanto, josta opiskelija voi suorittaa valitsemansa laajuuden 3-10 op. Sisällöntuotannon opintojaksolta saa ohjausta sisällöntuotantoon niin viestinnän, graafisen suunnittelun kuin kuvallisen ilmaisun ja valokuvauksen näkökulmista.

Ajoitus ja läsnäolo

Vaatii aktiivista osallistumista palavereihin ja treeneihin (min. 80 %) Maanantaisin klo 12-14 ja keskiviikkoisin klo 8-12, sekä projektityöhön muun tiimin kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lahtinen, N., Pulkka, K., Karjaluoto, H. ja Mero, J. 2022. Digimarkkinointi. Helsinki: Alma Talent.

Komulainen, M. 2018. Menesty digimarkkinoinnilla. Helsinki: Kauppakamari.

Muu opintojaksolla jaettava suomen- ja englanninkielinen materiaali.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan Lahden kampukselle avattavassa Lably digimarkkinointitoimistossa.

Sisältö

Digitaalisen markkinoinnin peruskäsitteet
Digitaalisen markkinoinnin strateginen ja operatiivinen suunnittelu
Tärkeimmät digimarkkinoinnin keinot:
- Kotisivu
- Hakukonenäkyvyys
- Sosiaalinen media
- Sähköpostimarkkinointi
- Sisältömarkkinoinnin keinot
- Digitaalisen markkinoinnin mittaaminen

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso vastaa vanhan opetussuunitelman opintojaksoja: Digital Marketing ja Pk-yrityksen digitaalinen markkinointi.

Arviointimenetelmät

Tämän opintojakson arviointi perustuu opiskelijan tiedollisen ja taidollisen sekä vastuullisuus ja ryhmäosaamisen arviointiin.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee digitaalisen markkinoinnin keskeisimmät osa-alueet ja osaa toteuttaa joitakin toimenpiteitä käytännössä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee digitaalisen markkinoinnin keskeiset osa-alueet, ja osaa valita yritykselle soveltuvat keinot sekä toteuttaa ne käytännössä.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tuntee digitaalisen markkinoinnin keskeiset osa-alueet, ja osaa kriittisesti arvioida niiden soveltuvuutta yrityksen näkökulmasta. Opiskelija osaa kehittää yrityksen toimintaa soveltuvilla digimarkkinoinnin menetelmillä käytännössä.