Siirry suoraan sisältöön

Työikäisen terveydenhoitajatyöLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CA92

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

11.08.2024 - 22.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH21SM
    Terveydenhoitajakoulutus 21SM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Simulaatio
  • Tentti

Osaamistavoitteet

- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus tapahtuu pitkälti moniammatillisesti yhdessä työfysioterapian opintojakson kanssa. Lisäksi toteutetaan työkykytyöpaja yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa. Opintojakson tapaamiset toteutuvat pääasiassa Zoomissa. Opintojaksoon sisältyy myös itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmässä.


Toteutus:
- Lähiopetusta verkossa (Zoom) + ryhmätyöskentelyä verkossa ja kampuksella
- Simulaatio verkossa (6 h)
- Moodletentti/kokoava osaamistesti
- Työsuojelun osaamistesti (hyväksytty/hylätty)
- Lisäksi Työlääketiede ja siihen liittyvät osaamistestit eri Moodlepohjalla itsenäisesti



Tehtävät:
- Moodlessa Työikäisten terveys ja työn merkitys ihmiselle ja Työttömien terveys ja terveydenhuolto -osioiden opiskelu ja tuotos keskustelualueille omassa ryhmässä itsenäisesti.
- Työpaikkaselvitystehtävä ja case leipuri -työskentely yhdessä moniammatillisesti ft-opiskelijoiden kanssa
-Työkykytyöpaja sosionomiopiskelijoiden kanssa
- Simulaatio

Ajoitus ja läsnäolo

Tämä opintojakso toteutuu 19.8 - 8.12.24 aikana

Hyväksymisvaatimuksena:

- Ryhmätyöskentelyyn ja esityksiin osallistuminen
- Työkykytyöpajaan osallistuminen
- Simulaatioon osallistuminen
- Moodletentti/kokoavat osaamistestit
- Työlääketieteen osaamistestit omalla Moodlealustalla

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Lisäksi opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä.

- Lähiopetus verkossa
- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen, tukeminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Arviointimenetelmät

- Moodletentti / kokoava osaamistesti (arviointi 1-5/täydennettävä)
- Moniammatillinen työpaikkaselvitystehtävä (arviointi 1-5/täydennettävä)
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/täydennettävä)
- Ryhmätyöskentelyihin osallistuminen ja ryhmätehtävien esitys ja palautus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 14.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
  • Marjut Louhelainen
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH21K
    Terveydenhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen
  • Simulaatio
  • Tentti

Osaamistavoitteet

- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson tapaamiset toteutuvat pääasiassa Zoomissa. Opintojaksolla toteutuu moniammatillista työskentelyä yhdessä työfysioterapian opintojakson kanssa. Opintojaksoon sisältyy yhteisten Zoom-tapaamisten lisäksi myös itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmässä.


Toteutus:
- Lähiopetusta verkossa (Zoom) + ryhmätyöskentelyä verkossa
- Simulaatio verkossa (6 h)
- Moodletentti/kokoava osaamistesti
- Työsuojelun osaamistesti (hyväksytty/hylätty)
- Lisäksi Työlääketiede ja siihen liittyvät osaamistestit eri Moodlepohjalla itsenäisesti



Tehtävät:
- Moodlessa Työikäisten terveys ja työn merkitys ihmiselle ja Työttömien terveys ja terveydenhuolto -osioiden opiskelu ja tuotos keskustelualueille omassa ryhmässä itsenäisesti.
- Pienryhmätyöskentely yhdessä moniammatillisesti ft-opiskelijoiden kanssa työpaikkaselvitykseen liittyen
- TANO-tehtävät ryhmissä
- Simulaatioon osallistuminen

Ajoitus ja läsnäolo

Tämä opintojakso toteutuu 4.3.2024 alkaen

Hyväksymisvaatimuksena:

- Ryhmätyöskentelyyn ja esityksiin osallistuminen
- Simulaatio
- Moodletentti/kokoavat osaamistestit
- Työlääketieteen osaamistestit omalla Moodlealustalla
- Työsuojelun osaamistesti

Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Lisäksi opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä.

- Lähiopetus verkossa ja mahdollisesti kampuksella
- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Verkkopiskelun toimintasäännöt:

1) Opiskelijalla on verkko-opiskeluun tarvittavat välineet (tietokone, kamera tietokoneessa tai erillinen kamera sekä toimiva nettiyhteys ja kuulokkeet).

2) Verkko-opetukseen liitytään rauhallisesta tilasta, mistä mahdollistuu kameran auki pitäminen ja aktiivinen vuorovaikutus. Julkisen liikenteen kulkuvälineistä, autoa ajaessa, työpaikalta kesken työvuoron yms. ei voi osallistua opetukseen.

3) Verkkoistuntoon kirjaudutaan omalla nimellä (etunimi + sukunimi).

4) Opetukseen liitytään hyvissä ajoin, ääni- ja kuvayhteyden toimivuuden varmistamiseksi. Verkko-opetukseen liittyminen sulkeutuu 15 min kuluttua, jonka jälkeen ei pääse enää liittymään opetukseen. Jos joudut poistumaan kesken opetuksen, ilmoita siitä opettajalle.

5) Verkkotapaamisissa pidetään kameraa auki. Tarvittaessa taustan voi sumentaa / käyttää taustakuvaa, jolloin kotiympäristö / muut henkilöt eivät näy kamerassa. Mikäli tilassa on muita henkilöitä, käytetään kuulokkeita.

Arviointimenetelmät

- Moodletentti / kokoava osaamistesti (arviointi 1-5/hylätty),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty),
- Muut mahdolliset osaamistestit
- Ryhmätyöskentelyihin osallistuminen ja ryhmätehtävien esitys ja palautus (arviointi 1-5/hylätty)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 14.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
  • Marjut Louhelainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH23SMU
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 23SMU Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Opintojakson info ja aloitus 12.1.2024 koululaisen ja opiskelijan th työn teoriajakson kanssa yhdessä
- Koulutuspäivät etänä Zoomissa 14.3.2024 ja 15.3.2024 puoli päivää.
- Koulutuspäivät Zoomissa 4-5.4.2024 klo 8.15-15.30
- Työpaikkaselvitys -ryhmätehtävä, jonka seminaari lähipäivässä 5.4.2024
- Itsenäistä työskentelyä
- Työlääketieteen osion suorittaminen Moodlepohjalla itsenäisesti
- Moodletentti ( 2h)

Ajoitus ja läsnäolo

Tämä opintojakso toteutuu kevätlukukaudella 2024

- Aloitus 12.1.2024
- Koulutuspäivät etänä Zoomissa 14.3.2024 ja 15.3.2024 puoli päivää
- Koulutuspäivät Zoomissa 4-5.4.2024
- Ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely

Hyväksymisvaatimuksena:

- Osallistuminen lähipäiviin
- Työpaikkaselvitys -ryhmätehtävä ja seminaari lähipäivissä
- Työlääketieteen suorittaminen itsenäisesti
- Moodletentti

Tentti pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/Teams

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä.

- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä
- Aloitus 12.1.2024 yhdessä koululaisen ja opiskelijan th työn teoriajakson kanssa.
- Koulutuspäivät etänä Zoomissa 14.3.2024 ja 15.3.2024 puoli päivää.
- Koulutuspäivät Zoomissa 4-5.4.2024 koko päivät

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Arviointimenetelmät

- Moodletentti (hyväksytty/täydennettävä),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/täydennettävä),
- Ryhmätehtävä ja seminaari työpaikkaselvitykseen liittyen (hyväksytty/täydennettävä)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle, eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
  • Anne Lankinen
  • Marjut Louhelainen
Opetusryhmät
  • Työkykytyöpaja verkossa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • 1. Orientaatio ja aloitusluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kokoava Moodletentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRTH20S
    Terveydenhoitajakoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Työkykytyöpaja verkossa
  • 1. Orientaatio ja aloitusluento
  • Simulaatio
  • Luennot
  • Kokoava Moodletentti

Osaamistavoitteet

- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakson toteutus tapahtuu pitkälti moniammatillisesti yhdessä työfysioterapian opintojakson kanssa. Lisäksi toteutetaan työkykytyöpaja yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa. Opintojakson tapaamiset toteutuvat pääasiassa Zoomissa. Lähityöskentelynä toteutetaan kampuksella moniammatilliset työpaikkaselvitys- ja TANO-tehtävät moniammatillisesti. Opintojaksoon sisältyy myös itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmässä.


Toteutus:
- Lähiopetusta verkossa (Zoom) + ryhmätyöskentelyä verkossa ja kampuksella
- Simulaatio verkossa (6 h)
- Moodletentti/kokoava osaamistesti
- Työsuojelun osaamistesti (hyväksytty/hylätty)
- Lisäksi Työlääketiede ja siihen liittyvät osaamistestit eri Moodlepohjalla itsenäisesti



Tehtävät:
- Moodlessa Työikäisten terveys ja työn merkitys ihmiselle ja Työttömien terveys ja terveydenhuolto -osioiden opiskelu ja tuotos keskustelualueille omassa ryhmässä itsenäisesti.
- Työpaikkaselvitys ja TANO -tehtävä yhdessä moniammatillisesti ft-opiskelijoiden kanssa
-Työkykytyöpaja sosionomiopiskelijoiden kanssa
- Simulaatiossa parityöskentelyä; jokainen pari saa etukäteen oman casen, joka esitetään ja puretaan simulaatiopäivässä.

Ajoitus ja läsnäolo

Tämä opintojakso toteutuu 14.8.2023 alkaen

Hyväksymisvaatimuksena:

- Ryhmätyöskentelyyn ja esityksiin osallistuminen
- Työkykytyöpajaan osallistuminen
- Simulaatio
- Moodletentti/kokoavat osaamistestit
- Työlääketieteen osaamistestit omalla Moodlealustalla

Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Lisäksi opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä.

- Lähiopetus verkossa ja kampuksella
- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Arviointimenetelmät

- Moodletentti / kokoava osaamistesti (arviointi 1-5/hylätty),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty),
- Muut mahdolliset osaamistestit
- Ryhmätyöskentelyihin osallistuminen ja ryhmätehtävien esitys ja palautus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus, Lappeenranta
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
  • Marjut Louhelainen
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Lähipäivä Lahden kampuksella (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTITH22SMUM
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 22SMUM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen
  • Lähipäivä Lahden kampuksella

Osaamistavoitteet

- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Aloituspäivä verkossa (Zoom) 9.2.2023
- Lähipäivät Lahden kampuksella 11-12.5.2023
- Työpaikkaselvitys -ryhmätehtävä, jonka seminaari lähipäivässä 11.5.2023
- Itsenäistä työskentelyä
- Työlääketieteen osion suorittaminen Moodlepohjalla itsenäisesti
- Moodletentti ( 2h)

Ajoitus ja läsnäolo

Tämä opintojakso toteutuu kevätlukukaudella 2023

- Verkkotapaaminen (Zoom) 9.2.2023
- Lähipäivät Lahden kampuksella 11-12.5.2023
- Ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely

Hyväksymisvaatimuksena:

- Osallistuminen lähipäiviin
- Työpaikkaselvitys -ryhmätehtävä ja seminaari lähipäivissä
- Työlääketieteen suorittaminen itsenäisesti
- Moodletentti

Tentti pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/Teams, Lahden kampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä.

- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä
- Verkkotapaaminen 1 päivä
- Lähiopetus Lahden kampuksella 2 päivää

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Arviointimenetelmät

- Moodletentti (arviointi 1-5),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty),
- Ryhmätehtävä ja seminaari työpaikkaselvitykseen liittyen (arviointi 1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle, eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

28.02.2022 - 17.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 35

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Päivi Kousa
  • Marjut Louhelainen
Opetusryhmät
  • Orientaatio- ja aloitusluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Lähipäivä (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTITH21SMUM
    Terveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 21SMUM Lahti
Pienryhmät
  • Orientaatio- ja aloitusluento
  • Lähipäivä

Osaamistavoitteet

- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- Aloitusinfo verkossa 2 h
- Tallennetut verkkoluennot Moodlealustalla
- Lähipäivät Lahden kampuksella 24-25.3.2022
- Työpaikkaselvitys-ryhmätehtävä, jonka seminaari lähipäivässä 24.3.22.
- Itsenäistä työskentelyä
- Työlääketieteen tentti Moodlepohjalla itsenäisesti
- Moodletentti ( 2h)

Ajoitus ja läsnäolo

Tämä opintojakso toteutuu 2. periodissa 28.2-17.4.2022

- Aloitusinfo 2 h verkossa (tallennetaan)
- Tallennetut verkkoluennot Moodlealustalla
- Lähipäivät Lahden kampuksella 24-25.3.2022
- Ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely

Hyväksymisvaatimuksena:

- Osallistuminen lähipäiviin kampuksella
- Oppimispäiväkirja
- Työpaikkaselvitys-ryhmätehtävä ja seminaari lähipäivissä
- Terveystarkastuksiin liittyvä yksilötehtävä
- Työlääketieteen tentti
- Moodletentti

Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)

Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)

Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)

Opintojakson aikana osoitettava materiaali.

Työelämäyhteistyö

- Opintojaksolla tehdään yhteistyötä "Tuetusti työhön ja osallisuuteen Päijät-Hämeessä" - hankkeen ja työikäisen sosiaaliohjaus -toteutuksen kanssa.

Uusintamahdollisuudet

- Työlääketieteen tentti erillisellä Moodle-alustalla itsenäisesti, Moodlessa ohjeistus
- Moodletentti ( 2h) opintojakson lopulla

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom/Teams, Lahden kampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä.

- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä
- Lähiopetus Lahden kampuksella 2 päivää

Sisältö

- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).

Arviointimenetelmät

- Moodletentti (arviointi 1-5),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty),
- Ryhmätehtävä ja seminaari työpaikkaselvitykseen liittyen (arviointi 1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle, eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.