Työikäisen terveydenhoitajatyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA92-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 10.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Päivi Kousa
- Anne Lankinen
- Marjut Louhelainen
Opetusryhmät
- Työkykytyöpaja verkossa (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- 1. Orientaatio ja aloitusluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Kokoava Moodletentti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH20STerveydenhoitajakoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Työkykytyöpaja verkossa
- 1. Orientaatio ja aloitusluento
- Simulaatio
- Luennot
- Kokoava Moodletentti
Osaamistavoitteet
- arvioida työikäisten terveyttä sekä ymmärtää työn merkityksen ihmiselle
- käyttää työterveyshuollossa hyvän työterveyshuoltokäytännön ja eettisten periaatteiden mukaisia toimintatapoja sekä ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn
- ymmärtää moniammatillisuuden ja moniasiantuntijuuden merkityksen työhön, työolosuhteisiin ja työntekijöihin liittyvien voimavarojen sekä kuormitus- ja vaaratekijöiden arvioinnissa ja osaa tehdä näyttöön perustuvia toimenpide-ehdotuksia vaaratekijöiden poistamiseksi sekä työn kehittämiseksi sekä osaa perustella toimintaansa
- ymmärtää työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä ymmärtää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen työntekijöiden hyvinvointiin sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä näillä alueilla
- selittää keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit ja osaa arvioida niiden merkitystä työntekijän terveydelle sekä työ- ja toimintakyvylle
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson toteutus tapahtuu pitkälti moniammatillisesti yhdessä työfysioterapian opintojakson kanssa. Lisäksi toteutetaan työkykytyöpaja yhdessä sosionomiopiskelijoiden kanssa. Opintojakson tapaamiset toteutuvat pääasiassa Zoomissa. Lähityöskentelynä toteutetaan kampuksella moniammatilliset työpaikkaselvitys- ja TANO-tehtävät moniammatillisesti. Opintojaksoon sisältyy myös itsenäistä opiskelua yksin ja ryhmässä.
Toteutus:
- Lähiopetusta verkossa (Zoom) + ryhmätyöskentelyä verkossa ja kampuksella
- Simulaatio verkossa (6 h)
- Moodletentti/kokoava osaamistesti
- Työsuojelun osaamistesti (hyväksytty/hylätty)
- Lisäksi Työlääketiede ja siihen liittyvät osaamistestit eri Moodlepohjalla itsenäisesti
Tehtävät:
- Moodlessa Työikäisten terveys ja työn merkitys ihmiselle ja Työttömien terveys ja terveydenhuolto -osioiden opiskelu ja tuotos keskustelualueille omassa ryhmässä itsenäisesti.
- Työpaikkaselvitys ja TANO -tehtävä yhdessä moniammatillisesti ft-opiskelijoiden kanssa
-Työkykytyöpaja sosionomiopiskelijoiden kanssa
- Simulaatiossa parityöskentelyä; jokainen pari saa etukäteen oman casen, joka esitetään ja puretaan simulaatiopäivässä.
Ajoitus ja läsnäolo
Tämä opintojakso toteutuu 14.8.2023 alkaen
Hyväksymisvaatimuksena:
- Ryhmätyöskentelyyn ja esityksiin osallistuminen
- Työkykytyöpajaan osallistuminen
- Simulaatio
- Moodletentti/kokoavat osaamistestit
- Työlääketieteen osaamistestit omalla Moodlealustalla
Tentit pitää olla suoritettuna ennen harjoittelua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Uitti, J. (toim.) 2014. Hyvä työterveyshuoltokäytäntö. Työterveyslaitos. (soveltuvin osin)
Martimo, K-P., Uitti, J. & Antti-Poika, M. 2018. Työstä terveyttä. Duodecim. (soveltuvin osin)
Karvala, K., Leino, T., Oksa, P., Santonen, T., Sainio, M., Latvala, J. & Uitti, J. (toim.). 2020. Altistelähtöinen työterveysterveysseuranta. Työterveyslaitos. Duodecim. (soveltuvin osin)
Lisäksi opintojakson aikana osoitettava materiaali.
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 op laajuinen eli 135 h opiskelijan työtä.
- Lähiopetus verkossa ja kampuksella
- Itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä
Sisältö
- Työikäisten terveys (työikäisten miesten ja naisten terveys, työttömien terveys) ja työn merkitys ihmiselle,
- työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja työhyvinvointi,
- työsuojelun yhteistoiminta ja työturvallisuus,
- työterveyshuolto (työterveyshuollon palvelujärjestelmä ja ydinprosessit, työterveyshuoltoa koskeva keskeinen lainsäädäntö ja linjaukset, hyvä työterveyshuoltokäytäntö, laatu ja vaikuttavuus, työpaikkaselvitys, riskinarviointi, työterveysyhteistyö, toimintasuunnitelma, terveystarkastukset, työterveyspainotteinen sairaanhoito, ensiapuvalmius, tietojen anto, neuvonta ja ohjaus, työkyvyn hallinta ja varhainen tuki, Kelan korvausjärjestelmä, kuntoutus ja osatyökykyisten työkyvyn seuranta ja tuki, työyhteisön hyvinvoinnin edistäminen),
- keskeiset työperäiset sairaudet ja ammattitaudit (Työlääketiede).
Arviointimenetelmät
- Moodletentti / kokoava osaamistesti (arviointi 1-5/hylätty),
- Työlääketieteen tentti (hyväksytty/hylätty),
- Muut mahdolliset osaamistestit
- Ryhmätyöskentelyihin osallistuminen ja ryhmätehtävien esitys ja palautus
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
- Opiskelija ei osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ei ymmärrä hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa, ei osaa soveltaa niitä ja eikä ymmärrä niiden merkitykstä asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija ei osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, eikä osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija ei osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmää, ei ymmärrä työturvallisuuden merkitykstä työntekijöiden terveydelle eikä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan ei osaa perustella toimintamalleja eikä pohdinta ole kriittistä.
- Opiskelija ei tunne työlääketieteen osuutta työterveyshuollossa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää vain osittain työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä ja ymmärtää vain osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta ei osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää osittain työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä vain vähän työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelijan esittämät toimintamallit eivät ole perusteltuja ja pohdinta on vain harvoin kriittistä.
- Opiskelija tuntee huonosti työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija ymmärtää hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaiset toimintatavat työterveyshuollossa, mutta ei osaa soveltaa niitä kaikkia ja ymmärtää osittain niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja, mutta osaa käyttää niitä osittain työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle ja osaa tehdä työterveysyhteistyötä jonkin verran työsuojelun toimijoiden kanssa.
- Opiskelija tuntee osittain työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
- Opiskelija osaa selittää selkeästi työikäisten terveyttä edistäviä ja kuormittavia tekijöitä sekä työ- ja toimintakyvyn hallintaa osana työikäisen terveyttä ja hyvinvointia.
- Opiskelija osaa soveltaa hyvän työterveyshuoltokäytännön mukaisia toimintatapoja työterveyshuollossa ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaiden terveyteen ja työkykyyn.
- Opiskelija osaa selittää työhyvinvoinnin ja työ- ja toimintakyvyn edistämisen tapoja ja osaa käyttää niitä työterveysyhteistyössä.
- Opiskelija osaa selittää työpaikkojen työsuojelujärjestelmän ja työturvallisuuden merkityksen työntekijöiden terveydelle sekä osaa tehdä työterveysyhteistyötä työsuojelun toimijoiden kanssa ja pohdinta on kriittistä sekä osoittaa itsenäistä ajattelua.
- Opiskelija tuntee hyvin työlääketieteen osuuden työterveyshuollossa.