Väestön Hyvinvoinnin edistäminenLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CA50
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 13.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH22KTerveydenhoitajakoulutus 22K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot, keskustelut ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori- ja tilastopankit.
Opintojakson kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Opintojakson tehtäviä täydennetään tarvittaessa, kunnes ne ovat hyväksytyn mukaisia (H3). Opintojaksolla ilmoitetusta aikataulusta poikkeamisesta voidaan tarvittaessa sopia erikseen opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetukseen on varattu 10 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja 125 tuntia.
Sisältö
- Terveydenhoitajatyön ja terveydenedistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen, oman asiantuntijuuden ja osaamisen kehittyminen (terveydenhoitajatyön johtaminen)
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden tausta, tiedolla johtaminen ja arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat ja asiakirjat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto (kansalliset tietopankit) ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Muuttuva yhteiskunta, ennakointi ja yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa (mm. megatrendit)
- Kestävän kehityksen tavoitteet, vastuullisuus ja eettisyys terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Aiemmat opinnot opetussuunnitelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät Moodlessa (H3) ja oppimispäiväkirja. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty arviointi (H3): Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu lähteisiin ja soveltuvaan indikaattoritietoon, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen ja pohdinta on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden haasteet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 22.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Vastuuopettaja
Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH24SMUTerveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 24SMU Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot, keskustelut ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Ajoitus ja läsnäolo
Muuntokoulutusryhmän sovitut lähiopetuspäivät ovat perjantai 13.9.2024 ja torstai 10.10.2024. Lähipäiviin osallistuminen on erittäin suositeltavaa, mutta tarvittaessa sovitaan korvaavista tehtävistä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori- ja tilastopankit.
Opintojakson kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien uusimisesta sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetukseen on varattu n. 16 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja 119 tuntia.
Sisältö
- Terveydenhoitajatyön ja terveydenedistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen, oman asiantuntijuuden ja osaamisen kehittyminen (terveydenhoitajatyön johtaminen)
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden tausta, tiedolla johtaminen ja arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat ja asiakirjat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto (kansalliset tietopankit) ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Muuttuva yhteiskunta, ennakointi ja yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa (mm. megatrendit)
- Kestävän kehityksen tavoitteet, vastuullisuus ja eettisyys terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muuntokoulutusryhmän opetussuunnitelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät Moodlessa (H3) ja oppimispäiväkirja.
Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty arviointi (H3): Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu lähteisiin ja soveltuvaan indikaattoritietoon, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen ja pohdinta on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden haasteet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH21KTerveydenhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot, keskustelut ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori- ja tilastopankit.
Opintojakson kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien uusimisesta sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetukseen on varattu 10 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja 125 tuntia.
Sisältö
- Terveydenhoitajatyön ja terveydenedistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen, oman asiantuntijuuden ja osaamisen kehittyminen (terveydenhoitajatyön johtaminen)
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden tausta, tiedolla johtaminen ja arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat ja asiakirjat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto (kansalliset tietopankit) ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Muuttuva yhteiskunta, ennakointi ja yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa (mm. megatrendit)
- Kestävän kehityksen tavoitteet, vastuullisuus ja eettisyys terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Aiemmat opinnot opetussuunnitelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät Moodlessa (H3) ja oppimispäiväkirja. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty arviointi (H3): Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu lähteisiin ja soveltuvaan indikaattoritietoon, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen ja pohdinta on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden haasteet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
06.11.2023 - 16.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH21SMTerveydenhoitajakoulutus 21SM Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähiopetuksesta verkossa (luennot, keskustelut ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori- ja tilastopankit.
Opintojakson kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien uusimisesta sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetus toteutetaan verkossa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli n. 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen verkossa ja itsenäiseen työhön. Luentoihin on varattu n. 9 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja on n. 126 tuntia.
Sisältö
- Terveydenhoitajatyön ja terveydenedistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen, oman asiantuntijuuden ja osaamisen kehittyminen (terveydenhoitajatyön johtaminen)
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden tausta, tiedolla johtaminen ja arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat ja asiakirjat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto (kansalliset tietopankit) ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Muuttuva yhteiskunta, ennakointi ja yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa (mm. megatrendit)
- Kestävän kehityksen tavoitteet, vastuullisuus ja eettisyys terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opetussuunnitelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät Moodlessa (H3) ja oppimispäiväkirja. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty arviointi (H3): Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu lähteisiin ja soveltuvaan indikaattoritietoon, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen ja pohdinta on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden haasteet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 17.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH23SMUTerveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 23SMU Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot, keskustelut ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori- ja tilastopankit.
Opintojakson kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien uusimisesta sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetukseen on varattu 16 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja 119 tuntia.
Sisältö
- Terveydenhoitajatyön ja terveydenedistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen, oman asiantuntijuuden ja osaamisen kehittyminen (terveydenhoitajatyön johtaminen)
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden tausta, tiedolla johtaminen ja arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat ja asiakirjat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto (kansalliset tietopankit) ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Muuttuva yhteiskunta, ennakointi ja yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa (mm. megatrendit)
- Kestävän kehityksen tavoitteet, vastuullisuus ja eettisyys terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muuntokoulutusryhmän opetussuunnitelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät Moodlessa (H3) ja oppimispäiväkirja. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty arviointi (H3): Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu lähteisiin ja soveltuvaan indikaattoritietoon, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen ja pohdinta on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden haasteet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTITH22SMUMTerveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 22SMUM Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot, keskustelut ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori- ja tilastopankit.
Opintojakson kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien uusimisesta sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetukseen on varattu 16 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja 119 tuntia.
Sisältö
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden taustaa, tiedolla johtaminen/ arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa
- Terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi (EVA, LAVA) ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
- Kansanterveyden edistäminen ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen kansanterveyden ennakointitietoa soveltaen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Muuntokoulutusryhmän opetussuunnitelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja oppimispäiväkirja. Tehtävän 1 arviointi 1–5 (60 % painoarvolla) ja tehtävän 2 arviointi 1–5 (40 % painoarvolla).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu lähteisiin ja soveltuvaan indikaattoritietoon, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen ja pohdinta on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden haasteet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
26.09.2022 - 20.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH20STerveydenhoitajakoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivän lähiopetuksesta (luennot, keskustelut ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori- ja tilastopankit.
Opintojakson kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien uusimisesta sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetuspäivä toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetukseen on varattu n. 8 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja 127 tuntia.
Sisältö
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden taustaa, tiedolla johtaminen/ arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa
- Terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi (EVA, LAVA) ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
- Kansanterveyden edistäminen ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen kansanterveyden ennakointitietoa soveltaen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla syvennytään terveydenhoitajatyön yhteiskunnalliselle tasolle, joten aiempaa osaamista yksilö- ja yhteisötasolta tarvitaan hahmottamaan väestön hyvinvoinnin edistämistä kokonaisuutena.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja oppimispäiväkirja. Tehtävän 1 arviointi 1–5 (60 % painoarvolla) ja tehtävän 2 arviointi 1–5 (40 % painoarvolla).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu lähteisiin ja soveltuvaan indikaattoritietoon, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen ja pohdinta on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden haasteet huomioiden.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 30.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTITH21SMUMTerveydenhoitajan muuntokoulutus sairaanhoitajille 21SMUM Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (keskustelut, oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori ja tilastopankit.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlesta.
Opintojaksolla suositeltava kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien uusimisesta sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetukseen on varattu 16 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja 119 tuntia.
Sisältö
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden taustaa, tiedolla johtaminen/ arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa
- Terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi (EVA, LAVA) ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
- Kansanterveyden edistäminen ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventaminen kansanterveyden ennakointitietoa soveltaen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Edeltävinä opintoina lasta odottavan ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö, koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyö sekä työikäisen terveydenhoitajatyö.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut tehtävät ja oppimispäiväkirja. Tehtävän 1 arviointi 1–5 (60 % painoarvolla) ja tehtävän 2 arviointi 1–5 (40 % painoarvolla).
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija tunnistaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajan työssä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa. Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin yhteiskunnallisia tulevaisuuden haasteita ja tunnistaa terveydenhoitajatyön asiantuntijuuden ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimimisen. Opiskelija tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) käytön mahdollisuudet ja tietää ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu teoriaan, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija ymmärtää hyvinvointistrategiat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja ymmärtää terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida hyvinvoinnin yhteiskunnallisia tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja ymmärtää ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi ymmärtäen ennakointitiedon merkityksen kansanterveydestä. Opiskelija ymmärtää aiemmat opinnot ja teoriataustan osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta ja ymmärtää eri näkökulmat lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa, osaa arvioida ja ennakoida hyvinvoinnin yhteiskunnallisia tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, ymmärtää ja tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja ymmärtää ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi ja osaa soveltaa ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia.