Väestön Hyvinvoinnin edistäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA50-3006
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 14.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Sanna Imeläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRTH21KTerveydenhoitajakoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia
- tunnistaa ja arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita
- toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana
- tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin (EVA, LAVA) tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa
- toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Oppiminen tapahtuu monimuoto-opintoina. Opintojakso koostuu lähipäivien lähiopetuksesta (luennot, keskustelut ja harjoitukset) sekä itsenäisestä opiskelusta (oppimispäiväkirja ja tehtävät).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson pakollinen oppimateriaali koostuu verkkomateriaalista, kuten keskeinen lainsäädäntö, suositukset, oppaat, artikkelit ja keskeiset tieto-, indikaattori- ja tilastopankit.
Opintojakson kirjallisuus:
Haarala, P., Honkanen, H., Mellin, O-K. & Tervaskanto-Mäentausta, T. 2014. Terveydenhoitajan osaaminen. Edita, Helsinki.
Oppimateriaali ja ohjaus tarkemmin Moodlessa.
Työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Uusintamahdollisuudet
Tehtävien uusimisesta sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Lähiopetuspäivät toteutetaan ammattikorkeakoulun luokkatiloissa ja itsenäinen opiskelu verkkoympäristössä (Moodle).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakso jakautuu lähiopetukseen ja itsenäiseen työhön. Lähiopetukseen on varattu 10 tuntia. Itsenäinen opiskelu (materiaaliin tutustuminen), Moodlen tehtävät ja oppimispäiväkirja 125 tuntia.
Sisältö
- Terveydenhoitajatyön ja terveydenedistämisen asiantuntijuus ja yhteiskunnallisena vaikuttajana toimiminen, oman asiantuntijuuden ja osaamisen kehittyminen (terveydenhoitajatyön johtaminen)
- Yhteiskunnallisen terveyden edistämisen ja vaikuttavuuden tausta, tiedolla johtaminen ja arviointi näyttöön perustuvassa työssä
- Hyvinvointistrategiat ja asiakirjat terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- Indikaattoritieto (kansalliset tietopankit) ja yhteisöanalyysit hyvinvointia edistävässä toiminnassa, terveyspalvelujen laatu ja vaikutukset
- Muuttuva yhteiskunta, ennakointi ja yhteiskunnalliset hyvinvoinnin haasteet tulevaisuudessa (mm. megatrendit)
- Kestävän kehityksen tavoitteet, vastuullisuus ja eettisyys terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arviointi ja ennakkoarvioinnin prosessi päätöksenteossa
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Aiemmat opinnot opetussuunnitelman mukaisesti.
Arviointimenetelmät
Hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät Moodlessa (H3) ja oppimispäiväkirja. Hyväksytty/ täydennettävä/ hylätty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Hylätty arvosana annetaan silloin, kun opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Hyväksytty arviointi (H3): Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Osaaminen perustuu lähteisiin ja soveltuvaan indikaattoritietoon, mutta ei sisällä kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön. Eri lähteiden hyödyntäminen ja pohdinta on niukkaa.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy kriittistä pohdintaa ja sovellettavuutta käytäntöön.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida hyvinvointistrategioita terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä. Opiskelija hyödyntää ja arvioi kriittisesti soveltuvaa indikaattoritietoa ja yhteisöanalyysiä hyvinvointia edistävässä toiminnassa ja osaa arvioida kriittisesti terveyspalvelujen laatua ja vaikutuksia. Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida yhteiskunnallisia hyvinvoinnin tulevaisuuden haasteita. Opiskelija osaa toimia terveydenhoitajatyön asiantuntijana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana, tunnistaa ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnin tarpeen ja osaa ennakkoarvioinnin prosessin päätöksenteossa. Opiskelija osaa toimia kansanterveyden edistämiseksi ja väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi soveltaen ennakointitietoa kansanterveydestä. Opiskelija osaa soveltaa aikaisempia opintoja osana terveydenhoitajatyön laajaa kokonaisuutta. Opiskelija osaa soveltaa ja yhdistää laajaa teoriataustaa ja eri näkökulmia lainsäädännön, suositusten ja linjausten mukaisesti. Opiskelija osaa hyödyntää uutta tutkittua/ näyttöön perustuvaa tietoa terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä. Osaamisessa näkyy laajaa kriittistä pohdintaa, sovellettavuutta käytäntöön ja näyttöön perustuvia kehittämisehdotuksia tulevaisuuden haasteet huomioiden.