Special Interest Tourism-teemamatkailun mahdollisuudetLaajuus (3 op)
Tunnus: AL00CC04
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- Hahmottaa matkailun eri teemoja ja matkailun muotoja
- Kuvata asiakkaiden erilaisia motiiveja ja niiden yhteensopivuutta teemamatkailun sisältöihin
- Yhdistää matkailun trendejä teemamatkailun muotoihin ja sisältöihin
- Arvioida omaa osaamistaan erilaisten teemamatkailun muotojen toteuttajana
- Suunnitella asiakkaille erilaisiin teemoihin liittyviä matkailun sisältöjä
- Hyödyntää paikallisia resursseja vastuullisesti ja osallistua eri teemaisten matkailupalvelujen tuottamiseen
- Kehittää asiantuntijuuttaan teemamatkailun eri osa-alueilla
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Johanna Heinonen-Kemppi
Opetusryhmät
- Verkkoluento 1 (Koko: 100. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO24-25Täydentävä osaaminen (AMK) 2024-2025, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Verkkoluento 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- Hahmottaa matkailun eri teemoja ja matkailun muotoja
- Kuvata asiakkaiden erilaisia motiiveja ja niiden yhteensopivuutta teemamatkailun sisältöihin
- Yhdistää matkailun trendejä teemamatkailun muotoihin ja sisältöihin
- Arvioida omaa osaamistaan erilaisten teemamatkailun muotojen toteuttajana
- Suunnitella asiakkaille erilaisiin teemoihin liittyviä matkailun sisältöjä
- Hyödyntää paikallisia resursseja vastuullisesti ja osallistua eri teemaisten matkailupalvelujen tuottamiseen
- Kehittää asiantuntijuuttaan teemamatkailun eri osa-alueilla
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Verkko-opetuksena pääasiassa luennoilla tapahtuvilla keskustelu- ja oppimistehtävillä, joita alustaa etukäteisquiz ja luennonjälkeinen pohdintatehtävä
Ajoitus ja läsnäolo
LÄSNÄOLO VERKKOLUENNOILLA PAKOLLINEN. Mahdollisen poissaolon voi korvata opettajan antamalla korvaavalla tehtävällä.
Maanantai 9.9.2024
Moodle ja ennakkomateriaalit sekä luentojen ennakkoquizit aukeavat
Maanantai 16.9.2024
klo 12 Luennon 1 ennakkoquiz sulkeutuu
klo 17 - 20. verkkoluento Zoomissa
Johdanto erityisryhmien teemamatkailuun ja asiakkaiden motiiveihin
- Lyhyt alustus
- Opiskelijat pohtivat pienryhmissä oppimaansa ja siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia, esittäen lopputuloksensa session päätteeksi
Tehtävän 1 ohjeistus
Maanantai 30.9.2024
Tehtävän 1 palautus
Maanantai 7.10.2024
klo 12 Luennon 2 ennakkoquiz sulkeutuu
klo 17 - 20. verkkoluento Zoomissa
Matkailun trendit ja erityisryhmien teemamatkailun muodot
- Lyhyt alustus
- Opiskelijat laativat pienryhmissä esityksen, jossa he yhdistävät trendit annettuun erityisryhmään ja tämän teemamatkailun muotoihin ja sisältöihin
Tehtävän 2 ohjeistus
Maanantai 21.10.2024
Tehtävän 2 palautus
Maanantai 28.10.2024
klo 12 Luennon 3 ennakkoquiz sulkeutuu
klo 17 - 20. verkkoluento Zoomissa
Paikallisten resurssien vastuullinen hyödyntäminen erityisryhmien teemamatkailussa.
- Lyhyt alustus
- Opiskelijat miettivät vastuullista teemamatkailua ja paikallisten resurssien hyödyntämistä huomioiden ekologinen, ekonominen, sosio-kulttuurinen ja poliittinen kestävyys annetulle caselle
Tehtävän 3 ohjeistus
Maanantai 11.11.2024
Tehtävän 3 palautus
Maanantai 18.11.2024
klo 17 - 20. verkkoluento Zoomissa
Oman osaamisen arviointi ja asiantuntijuuden kehittyminne
- Opiskelijat reflektoivat osaamistaan ja osaamisen kehittymistä eri osa-alueilla pienissä ryhmissä sekä miettivät miten voivat hyödyntää ja keittää asiantuntjuuttaan jatkossa.
Tehtävän 4 ohjeistus
Maanantai 2.12.2024
Tehtävän 4 palautus sekä rästitöiden tai parannettujen versioiden palautus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tässä taustamateriaalia, lisää Moodlessa
Beyond Destinations—Special Interest Tourism
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13032917.1997.9687118?casa_token=_XmFoZsB364AAAAA:xxldQ00hwcPaF5G_-sLqRbARzLL6H4Hz9sSVisSydRgXjccBO9CxEDQXokEN7WKiSwToNwbr3UXztfM
Positioning spice tourism as an emerging form of special interest tourism: perspectives and strategies
https://link.springer.com/article/10.1186/s42779-021-00086-4
Consumer Tribes in Tourism
Contemporary Perspectives on Special-Interest Tourism
https://link.springer.com/book/10.1007/978-981-15-7150-3
How Special Is Special Interest Tourism
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0047287505276588?casa_token=FNm1t1-GdzMAAAAA:lY54hbaOu3Smrs1Biibi61uKr-5mIVP-CpUarCVoOEQGvisZph8wty_lUmLWDpA0IhFJnbM8_wKq
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksen voi halutessaan suorittaa tenttimällä em. kirjallisuus
Työelämäyhteistyö
Kurssilla käytävät caset ovat yhteydessä oikeisiin yrityksiin ja destinaatioihin
Uusintamahdollisuudet
Uusintatentti kirjatenttinä
Oppimisympäristö
Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin mitoitus on 27 tuntia per opntopiste eli 81 tuntia.
Opintojakso kestää 13 viikkoa eli noin 6.5 tuntia viikossa.
Sisältö
Liity innostavalle matkalle teemamatkailun maailmaan! Tämä 3 opintopisteen verkkokurssi "Special Interest Tourism - Teemamatkailun mahdollisuudet" tarjoaa ainutlaatuisen tilaisuuden syventyä luonto- ja kulttuurimatkailuun.
Kurssi keskittyy:
- Matkailun eri teemaryhmien ja teemojen tutkimiseen.
- Asiakkaiden motiivien ja teemamatkailun sisältöjen analysointiin.
- Ajankohtaisten matkailutrendien ja teemamatkailun yhdistämiseen.
- Luovien ja vastuullisten matkailutuotteiden suunnitteluun.
Osallistujat kehittävät asiantuntemustaan teemamatkailun eri osa-alueilla käytännön tehtävien ja webinaarien jautta. Tule mukaan ja vie osaamisesi uudelle tasolle!
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
**
Arviointimenetelmät
Arviointiasteikko on 0 - 5
Kaikki osat tulee suorittaa hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi
Luentoja edeltävien quizzien suoritus hyväksytysti - 15 % arvosanasta
Tehtävä 1 - 17,5 % arvosanasta
Tehtävä 2 - 17,5 % arvosanasta
Tehtävä 3 - 17,5 % arvosanasta
Tehtävä 4 - 17,5 % arvosanasta
Aktiivinen osallistuminen luentoihin - 15 % arvosanasta
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Ei osoita ymmärrystä aiheesta. Vastaukset ja tehtävät ovat puutteellisia tai virheellisiä. Reflektio puuttuu tai on hyvin pinnallista. Osallistuminen luennoille ja keskusteluihin on hyvin vähäistä tai puuttuu kokonaan eikä ole tehnyt täydennystehtäviä. Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä tai saanut niistä hyväksyttyä arvosanaa.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Osoittaa perustason ymmärrystä ja analysointikykyä. Reflektio on pinnallista ja käsittelee aihetta yksinkertaisella tasolla. Tehtävissä ja vastauksissa on joitakin virheitä tai puutteita. Osallistuminen luennoille ja keskusteluihin on satunnaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Osoittaa hyvää ymmärrystä ja kykyä analysoida aihetta. Reflektio on kattavaa ja käsittelee aihetta syvällisemmin. Tehtävät ja vastaukset ovat selkeitä, johdonmukaisia ja suurimmaksi osaksi virheettömiä. Osallistuminen luennoille ja keskusteluihin on säännöllistä ja aktiivista.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osoittaa erinomaista ymmärrystä ja analysointikykyä. Reflektio on syvällistä, kriittistä ja monipuolista. Tehtävät ja vastaukset ovat hyvin perusteltuja ja virheettömiä. Osallistuminen luennoille ja keskusteluihin on erittäin aktiivista ja johdonmukaista, ja opiskelija kontribuoi merkittävästi keskusteluihin.