Siirry suoraan sisältöön

Henkilöstöjohtamisen käytännötLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00CJ01

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ymmärtää henkilöstöjohtamisen tehtäväkentän ja strategisen merkityksen organisaatiossa.
- asettaa henkilöstöjohtamisen kannalta relevantteja kysymyksiä ja hankkia niihin vastauksia.
- osaa soveltaa henkilöstöjohtamisen prosesseja organisaation toiminnassa ja toiminnan kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

29.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Markus Kräkin
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTOJO
    Täydentävä osaaminen (AMK), Liiketoimintayksikkö, Johtaminen ja HR
  • LLABTO23-24
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023-2024, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ymmärtää henkilöstöjohtamisen tehtäväkentän ja strategisen merkityksen organisaatiossa.
- asettaa henkilöstöjohtamisen kannalta relevantteja kysymyksiä ja hankkia niihin vastauksia.
- osaa soveltaa henkilöstöjohtamisen prosesseja organisaation toiminnassa ja toiminnan kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin voi suorittaa joustavasti osallistuen joko osittain tai kaikkiin verkko- ja lähisessioihin. Myös täysin virtuaalinen suorittaminen ilman osallistumista sessioihin on mahdollista. Verkko- ja lähisessiot antavat eväitä itsenäisesti tehtäviin oppimistehtäviin. Verkkosessioissa toimitaan vuorovaikutteisesti pienryhmissä, sessioita ei nauhoiteta. Lähisessiot ovat case-pajoja, joilla ratkotaan todellisia tai mahdollisia henkilöstöjohtamisen käytännön haasteita. Mikäli case-pajaan ei pysty osallistumaan, tulee siitä tehdä korvaava tehtävä itsenäisesti.

Ajoitus ja läsnäolo

Aikataulutettu verkko-opetus: Verkkosessioihin osallistuminen on vahvasti suositeltua, sillä ne auttavat oppimistehtävien suorittamisessa ja ajattelun avautumisessa käsiteltäviin teemoihin.

Aikataulutettu lähiopetus: Case-pajoihin (lähisessiot) osallistuminen on vahvasti suositeltavaa. Oppiminen syventyy vuorovaikutuksessa ja yhdessä casejä ratkoen. Case-tehtävät tehdään joko lähipajassa tai itsenäisesti korvaavalla tehtävällä.

Oppimistehtäville annetaan kurssin alussa deadline. Kurssi sisältää omaehtoista opiskelua. Aikataulu ja mahdolliset muutokset: TimeEdit/eLAB.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan kurssin aloittamisen yhteydessä Moodle-sivuilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa on tentti kurssimateriaaleihin perustuen.

Työelämäyhteistyö

Case-pajat (lähisessiot) rakentuvat aitojen työelämätapausten kautta.

Oppimisympäristö

E-learning, verkkosessiot Zoom, verkko-oppimisalusta moodle.lab.fi, lähisessiot luokkatilassa eLAB/TimeEdit.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 8 h verkkosessioissa, noin 12 tuntia vapaaehtoisissa johtamisklinikoissa, mikä tarkoittaa noin 110 tuntia eli 13 - 14 kahdeksan tunnin työpäivää omaehtoista opiskelua.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään henkilöstöjohtamista, erityisesti henkilöstöprosessin (työsuhteen elinkaaren) vaiheita ja niihin liittyviä käytäntöjä. Ratkottavana on casejä sekä lähteisiin nojaavaa pohdintaa edellyttävä itsenäinen oppimistehtävä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävänä opintona suositellaan kurssin Esihenkilötyö ja johtaminen (aik. Esimiestyö ja johtaminen tai Organisaatio ja henkilöstöjohtaminen) hyväksyttyä suoritusta tai vastaavaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävän suorittaminen hyväksytysti. Arviointi 1 - 5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata henkilöstöprosessin vaiheet
- käsitellä ymmärrettävästi valittuja henkilöstöjohtamisen erityiskysymyksiä
- käyttää yksittäisiä lähteitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata ja perustella henkilöstöprosessin vaiheet
- käsitellä ymmärrettävästi ja perustellen valittuja henkilöstöjohtamisen erityiskysymyksiä
- hyödyntää useita lähteitä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata, perustella ja käsitellä soveltaen henkilöstöprosessin vaiheet
- käsitellä ymmärrettävästi, perustellen ja soveltaen valittuja henkilöstöjohtamisen erityiskysymyksiä osoittaen kykyä yhdistää prosessin vaiheita ja erityiskysymyksiä relevantilla tavalla toisiinsa.
- hyödyntää perustellen useita relevantteja lähteitä

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

23.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • Markus Kräkin
Opetusryhmät
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kokoontuminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLABTO23H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2023, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
  • Verkkoluento 1
  • Kokoontuminen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ymmärtää henkilöstöjohtamisen tehtäväkentän ja strategisen merkityksen organisaatiossa.
- asettaa henkilöstöjohtamisen kannalta relevantteja kysymyksiä ja hankkia niihin vastauksia.
- osaa soveltaa henkilöstöjohtamisen prosesseja organisaation toiminnassa ja toiminnan kehittämisessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssilla on kaksi suorituspolkua: Verkkosuoritus ja johtamisklinikat. Myös näiden yhdistelmä on mahdollinen. Kurssilla on verkkosessioita, johtamisklinikat lähimoodissa, oppimistehtäviä ja muita kurssin alussa ilmoitettavia tehtäviä. Verkkosessiot ja johtamisklinikat keskittyvät henkilöstöjohtamisen käytäntöihin: Kuvataan ja pohditaan erilaisia henkilöstötoimintoja sekä tämän hetken erityispiirteitä henkilöstöjohtamisessa case-tehtävien avulla.

Ajoitus ja läsnäolo

Aikataulutettu verkko-opetus: Verkkosessioihin osallistuminen on vahvasti suositeltua. Johtamisklinikat, joille osallistuminen on vapaaehtoista. Klinikkatehtävät tehdään joko klinikalla tai itsenäisesti. Oppimistehtäville annetaan kurssin alussa deadline. Sisältää omaehtoista opiskelua. Aikataulu ja mahdolliset muutokset: TimeEdit/eLAB.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan kurssin aloittamisen yhteydessä Moodle-sivuilla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vaihtoehtoinen suoritustapa on tentti kurssimateriaaleihin perustuen.

Oppimisympäristö

E-learning, verkkosessiot Zoom, verkko-oppimisalusta moodle.lab.fi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 8 h verkkosessioissa, max 30 tuntia vapaaehtoisissa johtamisklinikoissa, mikä tarkoittaa noin 95 - 125 h eli n. 11 - 15 kahdeksan tunnin työpäivää omaehtoista opiskelua.

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään henkilöstöjohtamista, erityisesti henkilöstöprosessin (työsuhteen elinkaaren) vaiheita ja niihin liittyviä käytäntöjä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Edeltävänä opintona suositellaan kurssin Esihenkilötyö ja johtaminen (aik. Esimiestyö ja johtaminen tai Organisaatio ja henkilöstöjohtaminen) hyväksyttyä suoritusta.

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävän suorittaminen hyväksytysti. Arviointi 1 - 5.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Oppimistavoitteita ei ole saavutettu.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata henkilöstöprosessin vaiheet
- käsitellä ymmärrettävästi valittuja henkilöstöjohtamisen erityiskysymyksiä
- käyttää yksittäisiä lähteitä.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata ja perustella henkilöstöprosessin vaiheet
- käsitellä ymmärrettävästi ja perustellen valittuja henkilöstöjohtamisen erityiskysymyksiä
- hyödyntää useita lähteitä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- kuvata, perustella ja käsitellä soveltaen henkilöstöprosessin vaiheet
- käsitellä ymmärrettävästi, perustellen ja soveltaen valittuja henkilöstöjohtamisen erityiskysymyksiä osoittaen kykyä yhdistää prosessin vaiheita ja erityiskysymyksiä relevantilla tavalla toisiinsa.
- hyödyntää perustellen useita relevantteja lähteitä