Siirry suoraan sisältöön

TyöfysioterapiaLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CA40

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää työlainsäädäntöä
- analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista sekä tuottaa työpaikkaselvitysraportin toimenpide-ehdotuksineen
- tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita ja toteuttaa työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa
- toimia hyvän työfysioterapiakäytännön mukaisesti monialaisissa tiimeissä ja yhteistyössä työntekijän ja työpaikan kanssa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 18.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Eija Viitala
  • Päivi Kousa
  • Sanna Spets
Opetusryhmät
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Simulaatio R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS22S
    Fysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
  • HLPRFYS22S
    Fysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Seminaari
  • Verkkotapaaminen
  • Info
  • Itsenäinen
  • Simulaatio
  • Simulaatio R 1
  • Simulaatio R 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää työlainsäädäntöä
- analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista sekä tuottaa työpaikkaselvitysraportin toimenpide-ehdotuksineen
- tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita ja toteuttaa työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa
- toimia hyvän työfysioterapiakäytännön mukaisesti monialaisissa tiimeissä ja yhteistyössä työntekijän ja työpaikan kanssa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Lahden ja Lappeenrannan yhteistoteutuksena. Lisäksi opintojakso järjestetään osin moniammatillisesti terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa, jotta perusopinnoista lähtien tulee tutuksi työterveyshuollon moniammatillinen toimintatapa. Opiskelu sisältää itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkossa, ryhmätyöskentelyä kampuksella ja työelämäyhteistyössä sekä yhteisiä Zoom-tapaamisia.

Vastuuopettajat: Sanna Spets (LPR) ja Eija Viitala (LTI)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 34-37 ja 45-51. Opintojakso alkaa viikon 33 itsenäisellä tehtävällä.

Opintojakson hyväksyminen edellyttää aktiivista osallistumista toteutukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivuilla. Ei edellytetä hankittavaa kirjallisuutta.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana työskennellään paljon yhdessä mm. tehdään tehtäviä pienryhmissä, analysoidaan eri työympäristöjä - tehdään työpaikkaselvitys. Näihin sovelletaan tietojen antoa, ohjausta ja neuvontaa (TANO-toiminta), terveystarkastussuunnitelmaa, työkyvyn arviointia ja terveyssuunnitelmaa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylättyjä osaamistestejä voi uusia kaksi kertaa. Tiimitehtäviin osallistumaton henkilö joutuu korvaamaan poissaolonsa.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan kampuksilla ja verkossa (Zoom, Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 tuntia opiskelijan työtä. Tästä 44h tapahtuu kontaktiopetuksessa ja 91h itsenäisesti.

Tuntisuunnitelma on saatavilla Moodlessa.
36 h zoomissa
8 h kampuksella
91 h Itsenäinen osuus : ergonomia-osaamistesti, työperäiset tule-sairaudet osaamistesti, työsuojelu-osaamistesti, työpaikkakartoitus ja suunnitelma, ryhmätehtävät/keskustelut

Sisältö

Työterveyshuolto, moniammatillisuus, työterveyshuollon toimintaympäristö ja työterveyshuoltoon liittyvä lainsäädäntö (+ pätevyys toimia työterveyshuollossa)
Työperäiset (TULE) sairaudet (työlääketiede)
Ergonomia
Työpaikkaselvitys (työn kuormitustekijöiden arviointimenetelmät ja altisteet) ja toimintasuunnitelma
Terveystarkastus, työkyvyn arviointi ja terveyssuunnitelma
Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki
Työsuojelu
Työikäisen terveyskäyttäytyminen ja TANO (tiedon anto, ohjaus ja neuvonta)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tule-fysioterapia ja terapeuttinen harjoittelu 7op
Terveyden edistäminen ja soveltava liikunta 5op
Tietoa ja osaamista tarvitaan opintojaksolla.

Osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-4. opintojaksot.

Arviointimenetelmät

Etukäteistehtävä moodlessa (hyv-hyl) DL ennen kurssin alkua
Työsuojelun Testaa tietosi-testi (hyv/hyl)
Työperäiset sairaudet ja työhön liittyvät TULE-sairaudet -osaamistesti (5-0) 25% painotus opintojakson arvosanaa laskettaessa
Ergonomian osaamistesti (5-0) 25% painotus opintojakson arvosanaa laskettaessa
Tiimitehtävät (hyv/hyl)
Työelämäyhteistyössä tehtävän työpaikkakäynnin suunnitelma ja esitys perusteluineen (5-0) 50%

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson osaamistestejä hyväksytysti ja/tai opiskelija ei ole osallistunut tiimitehtäviin. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja opetustilanteista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää työterveyshuollon toimintakentästä ja sitä säätelevästä lainsäädännöstä. Hän tunnistaa joitakin työympäristön kuormitustekijöitä ja tietää työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteitä. Opiskelija tunnistaa joitakin työperäisten sairauksien riskitekijöitä ja työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän tietää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä. Hän osaa analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Hän hallitsee työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteet ja osaa antaa joitakin toimenpide-ehdotuksia. Hän osaa tunnistaa ja ehkäistä yleisimpiä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja pyrkii moniammatilliseen työtapaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä sekä soveltaa näitä omaan toimintaansa. Hän osaa analysoida perusteellisesti työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Opiskelija hallitsee työpaikkaselvitysprosessin periaatteet, ja hänellä on valmiudet osallistua työpaikkaselvitykseen ja antaa perusteltuja toimenpide-ehdotuksia osana työpaikkaselvitysprosessia. Opiskelija osaa tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä. Hän osaa tunnistaa työntekijöiden kuntoutustarpeita. Opiskelija osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa tarvelähtöisesti ja perustellusti. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja hyödyntää moniammatillisuutta omassa toiminnassaan.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Eija Viitala
  • Päivi Kousa
  • Sanna Spets
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTIFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Harjoitukset
  • Itsenäinen

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää työlainsäädäntöä
- analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista sekä tuottaa työpaikkaselvitysraportin toimenpide-ehdotuksineen
- tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita ja toteuttaa työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa
- toimia hyvän työfysioterapiakäytännön mukaisesti monialaisissa tiimeissä ja yhteistyössä työntekijän ja työpaikan kanssa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Lahden ja Lappeenrannan yhteistoteutuksena. Lisäksi opintojakso järjestetään osin moniammatillisesti terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa, jotta perusopinnoista lähtien tulee tutuksi työterveyshuollon moniammatillinen toimintatapa. Opiskelu sisältää itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkossa, ryhmätyöskentelyä kampuksella ja työelämäyhteistyössä sekä yhteisiä Zoom-tapaamisia.
Vastuuopettajat: Sanna Spets (LPR) ja Eija Viitala (LTI)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 2-21/2024.

Opintojakson hyväksyminen edellyttää aktiivista osallistumista toteutukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivuilla. Ei edellytetä hankittavaa kirjallisuutta.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana työskennellään paljon yhdessä mm. tehdään tehtäviä pienryhmissä, analysoidaan eri työympäristöjä - tehdään työpaikkaselvitys. Näihin sovelletaan tietojen antoa, ohjausta ja neuvontaa (TANO-toiminta), terveystarkastussuunnitelmaa, työkyvyn arviointia ja terveyssuunnitelmaa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylättyjä osaamistestejä voi uusia kaksi kertaa. Tiimitehtäviin osallistumaton henkilö joutuu korvaamaan poissaolonsa.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan kampuksilla ja verkossa (Zoom, Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Tuntisuunnitelma on saatavilla Moodlessa.
32 h zoomissa
18 h kampuksella
85 h Itsenäinen osuus : ergonomia-testi, työperäiset tule-sairaudet testi, työsuojelu-testi, työpaikkakartoitus ja suunnitelma, ryhmätehtävät/keskustelut

Sisältö

Työterveyshuolto, moniammatillisuus, työterveyshuollon toimintaympäristö ja työterveyshuoltoon liittyvä lainsäädäntö (+ pätevyys toimia työterveyshuollossa)
Työsuojelu
Työperäiset (TULE) sairaudet (työlääketiede)
Ergonomia
Työpaikkaselvitys (työn kuormitustekijöiden arviointimenetelmät ja altisteet) ja toimintasuunnitelma
Terveystarkastus, työkyvyn arviointi ja terveyssuunnitelma
Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki
Työikäisen terveyskäyttäytyminen ja TANO (tiedon anto, ohjaus ja neuvonta)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tule-fysioterapia ja terapeuttinen harjoittelu 7op
Terveyden edistäminen ja soveltava liikunta 5op

Osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-4. opintojaksot.

Arviointimenetelmät

Etukäteistehtävä moodlessa (hyv-hyl) DL ennen kurssin alkua
Työsuojelun Testaa tietosi-testi (hyv/hyl)
Työperäiset sairaudet ja työhön liittyvät TULE-sairaudet -osaamistesti (5-0) 25% painotus opintojakson arvosanaa laskettaessa
Ergonomian osaamistesti (5-0) 25% painotus opintojakson arvosanaa laskettaessa
Tiimitehtävät (hyv/hyl)
Työelämäyhteistyössä tehtävän työpaikkakäynnin suunnitelma ja esitys perusteluineen (5-0) 50%

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson osaamistestejä hyväksytysti ja/tai opiskelija ei ole osallistunut tiimitehtäviin. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja opetustilanteista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää työterveyshuollon toimintakentästä ja sitä säätelevästä lainsäädännöstä. Hän tunnistaa joitakin työympäristön kuormitustekijöitä ja tietää työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteitä. Opiskelija tunnistaa joitakin työperäisten sairauksien riskitekijöitä ja työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän tietää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä. Hän osaa analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Hän hallitsee työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteet ja osaa antaa joitakin toimenpide-ehdotuksia. Hän osaa tunnistaa ja ehkäistä yleisimpiä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja pyrkii moniammatilliseen työtapaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä sekä soveltaa näitä omaan toimintaansa. Hän osaa analysoida perusteellisesti työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Opiskelija hallitsee työpaikkaselvitysprosessin periaatteet, ja hänellä on valmiudet osallistua työpaikkaselvitykseen ja antaa perusteltuja toimenpide-ehdotuksia osana työpaikkaselvitysprosessia. Opiskelija osaa tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä. Hän osaa tunnistaa työntekijöiden kuntoutustarpeita. Opiskelija osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa tarvelähtöisesti ja perustellusti. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja hyödyntää moniammatillisuutta omassa toiminnassaan.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 15.09.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Eija Viitala
  • Sanna Spets
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRFYS21S
    Fysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
  • HLTIFYS21S
    Fysioterapeuttikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset
  • Verkkoluento
  • Itsenäinen
  • Opintokäynti/ekskursio
  • Info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää työlainsäädäntöä
- analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista sekä tuottaa työpaikkaselvitysraportin toimenpide-ehdotuksineen
- tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita ja toteuttaa työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa
- toimia hyvän työfysioterapiakäytännön mukaisesti monialaisissa tiimeissä ja yhteistyössä työntekijän ja työpaikan kanssa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Lahden ja Lappeenrannan yhteistoteutuksena. Lisäksi opintojakso järjestetään osin moniammatillisesti terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa, jotta perusopinnoista lähtien tulee tutuksi työterveyshuollon moniammatillinen toimintatapa. Opiskelu sisältää itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkossa, ryhmätyöskentelyä kampuksella ja työelämäyhteistyössä sekä yhteisiä, moniammatillisia Zoom-tapaamisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 33-37/2023.

Opintojakson hyväksyminen edellyttää aktiivista läsnäoloa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivuilla. Ei edellytetä hankittavaa kirjallisuutta.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana työskennellään työelämäyhteistyössä eri alojen kanssa sekä analysoidaan leipomoyrityksen työpaikkaselvityksen tuloksia. Näihin sovelletaan tietojen antoa, ohjausta ja neuvontaa (TANO-toiminta), terveystarkastussuunnitelmaa, työkyvyn arviointia ja terveyssuunnitelmaa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylättyjä osaamistestejä voi uusia kaksi kertaa. Tiimitehtävään osallitumaton henkilö osallistuu vastaavaan tehtävään seuraavan toteutuksen yhteydessä.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan kampuksilla ja verkossa (Zoom, Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Tuntisuunnitelma on saatavilla Moodlessa.

Sisältö

Työterveyshuolto, työterveysyhteistyö, moniammatillisuus, toimintaympäristö ja lainsäädäntö
Työsuojelu
Työperäiset sairaudet ja työhön liittyvät TULE-sairaudet
Ergonomia
Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma
Terveystarkastus, työkyvyn arviointi ja terveyssuunnitelma
Työikäisen terveyskäyttäytyminen ja TANO (tietojen antaminen, neuvonta ja ohjaus)
Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tule- ja fysioterapia ja terapeuttinen harjoittelu 7op
Terveyden edistäminen ja soveltava liikunta 5op

Osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-4. opintojaksot.

Arviointimenetelmät

Etukäteistehtävä moodlessa (hyv-hyl) DL ennen 14.8. oppituntia
Työsuojelun Testaa tietosi-testi (hyv/hyl) DL 21.8.
Työperäiset sairaudet ja työhön liittyvät TULE-sairaudet -osaamistesti (5-0) 25% painotus DL 4.9.
Ergonomian osaamistesti (5-0) 25% painotus opintojakson arvosanaa laskettaessa DL 4.9.
Tiimitehtävät (hyv/hyl)
Työelämäyhteistyössä tehtävän työpaikkakäynnin suunnitelma 4.-5.9. ja esitys perusteluineen 12.-13.9. (5-0) 50%

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson osaamistestejä hyväksytysti ja/tai opiskelija ei ole osallistunut tiimitehtäviin. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja opetustilanteista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää työterveyshuollon toimintakentästä ja sitä säätelevästä lainsäädännöstä. Hän tunnistaa joitakin työympäristön kuormitustekijöitä ja tietää työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteitä. Opiskelija tunnistaa joitakin työperäisten sairauksien riskitekijöitä ja työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän tietää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä. Hän osaa analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Hän hallitsee työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteet ja osaa antaa joitakin toimenpide-ehdotuksia. Hän osaa tunnistaa ja ehkäistä yleisimpiä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja pyrkii moniammatilliseen työtapaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä sekä soveltaa näitä omaan toimintaansa. Hän osaa analysoida perusteellisesti työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Opiskelija hallitsee työpaikkaselvitysprosessin periaatteet, ja hänellä on valmiudet osallistua työpaikkaselvitykseen ja antaa perusteltuja toimenpide-ehdotuksia osana työpaikkaselvitysprosessia. Opiskelija osaa tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä. Hän osaa tunnistaa työntekijöiden kuntoutustarpeita. Opiskelija osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa tarvelähtöisesti ja perustellusti. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja hyödyntää moniammatillisuutta omassa toiminnassaan.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 05.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Eija Viitala
  • Päivi Kousa
  • Sari Soutukorva
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen / pienryhmätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintojakson kokoava osaamistesti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS21KM
    Fysioterapeuttikoulutus 21KM Lahti
  • HLPRFYS21K
    Fysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen
  • Itsenäinen / pienryhmätyöskentely
  • Opintojakson kokoava osaamistesti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää työlainsäädäntöä
- analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista sekä tuottaa työpaikkaselvitysraportin toimenpide-ehdotuksineen
- tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita ja toteuttaa työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa
- toimia hyvän työfysioterapiakäytännön mukaisesti monialaisissa tiimeissä ja yhteistyössä työntekijän ja työpaikan kanssa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Lahden ja Lappeenrannan yhteistoteutuksena. Lisäksi opintojakso järjestetään osin moniammatillisesti terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa, jotta perusopinnoista lähtien tulee tutuksi työterveyshuollon moniammatillinen toimintatapa. Opiskelu sisältää itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkossa sekä yhteisiä, moniammatillisia Zoom-tapaamisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 2-5/2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivuilla.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana analysoidaan leipomoyrityksen työpaikkaselvityksen tuloksia sekä suunnitellaan terveystarkastuksen, työkyvyn arvioinnin ja terveyssuunnitelman sisältö kyseisen yrityksen yrittäjälle.

Opintojakson opetuksessa on mahdollisesti osin mukana työelämän edustaja (YAMK-opiskelija).

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylättyjä osaamistestejä voi uusia kaksi kertaa.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan verkossa (Zoom, Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Yhteisiä Zoom-tapaamisia on noin 1op (28h). Muutoin opintojakso on itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä sekä osaamistestien suorittamista.

Sisältö

Työterveyshuolto, työterveysyhteistyö, moniammatillisuus, toimintaympäristö ja lainsäädäntö
Työsuojelu
Työperäiset sairaudet ja työhön liittyvät TULE-sairaudet
Ergonomia
Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma
Terveystarkastus, työkyvyn arviointi ja terveyssuunnitelma
Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki
Työikäisen terveyskäyttäytyminen ja TANO (tietojen antaminen, neuvonta ja ohjaus)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-4. opintojaksot.

Arviointimenetelmät

Työsuojelun osaamistesti (hyv./hyl.)
Työperäiset sairaudet ja työhön liittyvät TULE-sairaudet -osaamistesti (hyl. – K5)
Ergonomian osaamistesti (hyl. – K5)
Opintojakson kokoava osaamistesti Zoom-kertojen sisällöistä (hyl. – K5)

Ryhmätyöskentelyihin osallistuminen ja ryhmätehtävien palautus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson osaamistestejä hyväksytysti ja/tai opiskelija ei ole osallistunut ryhmätehtäviin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää työterveyshuollon toimintakentästä ja sitä säätelevästä lainsäädännöstä. Hän tunnistaa joitakin työympäristön kuormitustekijöitä ja tietää työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteitä. Opiskelija tunnistaa joitakin työperäisten sairauksien riskitekijöitä ja työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän tietää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä. Hän osaa analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Hän hallitsee työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteet ja osaa antaa joitakin toimenpide-ehdotuksia. Hän osaa tunnistaa ja ehkäistä yleisimpiä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja pyrkii moniammatilliseen työtapaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä sekä soveltaa näitä omaan toimintaansa. Hän osaa analysoida perusteellisesti työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Opiskelija hallitsee työpaikkaselvitysprosessin periaatteet, ja hänellä on valmiudet osallistua työpaikkaselvitykseen ja antaa perusteltuja toimenpide-ehdotuksia osana työpaikkaselvitysprosessia. Opiskelija osaa tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä. Hän osaa tunnistaa työntekijöiden kuntoutustarpeita. Opiskelija osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa tarvelähtöisesti ja perustellusti. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja hyödyntää moniammatillisuutta omassa toiminnassaan.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 23.09.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 100

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Eija Viitala
  • Sari Soutukorva
Opetusryhmät
  • Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Kokoava osaamistesti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • FYK20
    Fysioterapeuttikoulutus 20K, Lappeenranta
  • HLPRFYS20S
    Fysioterapeuttikoulutus 20S Lappeenranta
  • HLTIFYS20S
    Fysioterapeuttikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
  • Verkkotapaaminen
  • Itsenäinen pienryhmätyöskentely
  • Kokoava osaamistesti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää työlainsäädäntöä
- analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista sekä tuottaa työpaikkaselvitysraportin toimenpide-ehdotuksineen
- tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita ja toteuttaa työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa
- toimia hyvän työfysioterapiakäytännön mukaisesti monialaisissa tiimeissä ja yhteistyössä työntekijän ja työpaikan kanssa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Lahden ja Lappeenrannan yhteistoteutuksena. Lisäksi opintojakso järjestetään osin moniammatillisesti terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa, jotta perusopinnoista lähtien tulee tutuksi työterveyshuollon moniammatillinen toimintatapa. Opiskelu sisältää itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkossa sekä yhteisiä, moniammatillisia Zoom-tapaamisia.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 33-38.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivuilla.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana analysoidaan leipomoyrityksen työpaikkaselvityksen tuloksia sekä suunnitellaan terveystarkastuksen, työkyvyn arvioinnin ja terveyssuunnitelman sisältö kyseisen yrityksen yrittäjälle.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylättyjä osaamistestejä voi uusia kaksi kertaa.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan verkossa (Zoom, Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Yhteisiä Zoom-tapaamisia on noin 1op (28h). Loppuosa opintojaksosta on itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä sekä osaamistestien suorittamista.

Sisältö

Työterveyshuolto, työfysioterapia ja sen sisällöt, periaatteet
Työterveyshuollon toimintaympäristö
Työlainsäädäntö, työterveyslaki ym
Työsuojelu ja sen osa-alueet
Työperäiset (TULE) sairaudet
Ergonomia
Työpaikkaselvitys ja toimintasuunnitelma (sisältäen työn kuormitustekijöiden arviointimenetelmät)
Terveystarkastus, työkyvyn arviointi ja terveyssuunnitelma
Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki
Työikäisen terveyskäyttäytyminen ja TANO (tiedon anto, ohjaus ja neuvonta)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-4. opintojaksot.

Arviointimenetelmät

Työsuojelun Testaa tietosi -testi (hyv./hyl.)
Työperäiset sairaudet ja työlääketiede -osaamistesti (hyl. – K5)
Ergonomian osaamistesti (hyl. – K5)
Opintojakson osaamistesti Zoom-kertojen sisällöistä (hyl. – K5)

Ryhmätyöskentelyihin osallistuminen ja ryhmätehtävien palautus

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson osaamistestejä hyväksytysti ja/tai opiskelija ei ole osallistunut ryhmätehtäviin.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää työterveyshuollon toimintakentästä ja sitä säätelevästä lainsäädännöstä. Hän tunnistaa joitakin työympäristön kuormitustekijöitä ja tietää työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteitä. Opiskelija tunnistaa joitakin työperäisten sairauksien riskitekijöitä ja työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän tietää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä. Hän osaa analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Hän hallitsee työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteet ja osaa antaa joitakin toimenpide-ehdotuksia. Hän osaa tunnistaa ja ehkäistä yleisimpiä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja pyrkii moniammatilliseen työtapaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä sekä soveltaa näitä omaan toimintaansa. Hän osaa analysoida perusteellisesti työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Opiskelija hallitsee työpaikkaselvitysprosessin periaatteet, ja hänellä on valmiudet osallistua työpaikkaselvitykseen ja antaa perusteltuja toimenpide-ehdotuksia osana työpaikkaselvitysprosessia. Opiskelija osaa tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä. Hän osaa tunnistaa työntekijöiden kuntoutustarpeita. Opiskelija osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa tarvelähtöisesti ja perustellusti. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja hyödyntää moniammatillisuutta omassa toiminnassaan.