Siirry suoraan sisältöön

Työfysioterapia (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA40-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

22.01.2025 - 21.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Eija Viitala
  • Sanna Spets

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLPRFYS23KM
    Fysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTIFYS23KM
    Fysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Harjoitukset
  • Harjoitus R2
  • Harjoitus R1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää työlainsäädäntöä
- analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista sekä tuottaa työpaikkaselvitysraportin toimenpide-ehdotuksineen
- tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita ja toteuttaa työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa
- toimia hyvän työfysioterapiakäytännön mukaisesti monialaisissa tiimeissä ja yhteistyössä työntekijän ja työpaikan kanssa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu Lahden ja Lappeenrannan yhteistoteutuksena. Lisäksi opintojakso järjestetään osin moniammatillisesti terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa, jotta perusopinnoista lähtien tulee tutuksi työterveyshuollon moniammatillinen toimintatapa. Opiskelu sisältää itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä verkossa, ryhmätyöskentelyä kampuksella ja työelämäyhteistyössä sekä yhteisiä Zoom-tapaamisia.
Vastuuopettajat: Sanna Spets (LPR) ja Eija Viitala (LTI)

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojakso ajoittuu viikoille 4-20/2025.

Opintojakson hyväksyminen edellyttää aktiivista osallistumista toteutukseen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojakson Moodle-sivuilla. Ei edellytetä hankittavaa kirjallisuutta.

Työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana työskennellään paljon yhdessä mm. tehdään tehtäviä pienryhmissä, analysoidaan eri työympäristöjä - tehdään työpaikkaselvitys. Näihin sovelletaan tietojen antoa, ohjausta ja neuvontaa (TANO-toiminta), terveystarkastussuunnitelmaa, työkyvyn arviointia ja terveyssuunnitelmaa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojakson hylättyjä osaamistestejä voi uusia kaksi kertaa. Tiimitehtäviin osallistumaton henkilö joutuu korvaamaan poissaolonsa.

Oppimisympäristö

Opintojakso toteutetaan kampuksilla ja verkossa (Zoom, Moodle).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Tuntisuunnitelma on saatavilla Moodlessa.
35 h zoomissa
8 h kampuksella
92 h Itsenäinen osuus : ergonomia-testi, työperäiset tule-sairaudet testi, työsuojelu-testi, työpaikkakartoitus ja suunnitelma, ryhmätehtävät/keskustelut

Sisältö

Työterveyshuolto, moniammatillisuus, työterveyshuollon toimintaympäristö ja työterveyshuoltoon liittyvä lainsäädäntö (+ pätevyys toimia työterveyshuollossa)
Työsuojelu
Työperäiset (TULE) sairaudet (työlääketiede)
Ergonomia
Työpaikkaselvitys (työn kuormitustekijöiden arviointimenetelmät ja altisteet) ja toimintasuunnitelma
Terveystarkastus, työkyvyn arviointi ja terveyssuunnitelma
Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki
Työikäisen terveyskäyttäytyminen ja TANO (tiedon anto, ohjaus ja neuvonta)

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Tule-fysioterapia ja terapeuttinen harjoittelu 7op
Terveyden edistäminen ja soveltava liikunta 5op

Osaamisen kehittymistä tukee lukukausien 1.-4. opintojaksot.

Arviointimenetelmät

Etukäteistehtävä moodlessa (hyv-hyl) DL ennen kurssin alkua
Työsuojelun Testaa tietosi-testi (hyv/hyl)
Työperäiset sairaudet ja työhön liittyvät TULE-sairaudet -osaamistesti (5-0) 25% painotus opintojakson arvosanaa laskettaessa
Ergonomian osaamistesti (5-0) 25% painotus opintojakson arvosanaa laskettaessa
Tiimitehtävät (hyv/hyl)
Työelämäyhteistyössä tehtävän työpaikkakäynnin suunnitelma ja esitys perusteluineen (5-0) 50%

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole tehnyt opintojakson osaamistestejä hyväksytysti ja/tai opiskelija ei ole osallistunut tiimitehtäviin. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloja opetustilanteista.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija tietää työterveyshuollon toimintakentästä ja sitä säätelevästä lainsäädännöstä. Hän tunnistaa joitakin työympäristön kuormitustekijöitä ja tietää työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteitä. Opiskelija tunnistaa joitakin työperäisten sairauksien riskitekijöitä ja työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän tietää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä. Hän osaa analysoida työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Hän hallitsee työpaikkaselvitysprosessin pääpiirteet ja osaa antaa joitakin toimenpide-ehdotuksia. Hän osaa tunnistaa ja ehkäistä yleisimpiä työperäisten sairauksien riskitekijöitä sekä työntekijöiden kuntoutustarpeita. Hän osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja pyrkii moniammatilliseen työtapaan.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa kuvata työterveyshuollon toimintakenttää ja sitä säätelevää lainsäädäntöä sekä soveltaa näitä omaan toimintaansa. Hän osaa analysoida perusteellisesti työympäristöä, siihen liittyviä kuormitustekijöitä ja työntekijän kuormittumista. Opiskelija hallitsee työpaikkaselvitysprosessin periaatteet, ja hänellä on valmiudet osallistua työpaikkaselvitykseen ja antaa perusteltuja toimenpide-ehdotuksia osana työpaikkaselvitysprosessia. Opiskelija osaa tunnistaa ja ehkäistä työperäisten sairauksien riskitekijöitä. Hän osaa tunnistaa työntekijöiden kuntoutustarpeita. Opiskelija osaa suunnitella työkykyä edistävää ja ylläpitävää toimintaa tarvelähtöisesti ja perustellusti. Opiskelija ymmärtää moniammatillisuuden merkityksen työterveyshuollossa ja hyödyntää moniammatillisuutta omassa toiminnassaan.