Siirry suoraan sisältöön

Eri ikäinen ihminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CA27

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Silaste
  • Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS24KM
    Fysioterapeuttikoulutus 24KM Lahti
  • HLPRFYS24KM
    Fysioterapeuttikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Harjoitukset
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus, vaatii läsnäoloa
Seminaari kampuksella, vaatii läsnäoloa
Harjoittelu työelämässä: opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa sosiaali- ja terveysalan ja kasvatusalan työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa 16 h omavalintaisessa paikassa viikkojen 40-44 aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla painottuu itsenäinen opiskelu. Opettajajohtoisilla zoom-tunneilla, seminaarissa sekä työelämäharjoittelussa läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso toteutuu aikavälillä vko 33 - vko 46.
Opintojakson harjoittelut ajoittuvat viikoille 40 - 44 opiskelijan oman suunnitelman mukaisesti.
Lahden kampuksen opiskelijat tekevät esteettömyyskartoitustyön toimeksiantona 25.9.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pulkkinen, L. ym. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
tai Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.

Muita lähteitä:
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Opettajan osoittamat verkkolähteet.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT -hakemukset on tehtävä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. AHOT -hakemukset lähetetään virallista kanavaa (Peppi-järjestelmä) pitkin.

Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja ahot-hakemukset opintojakson vastuuopettaja Suvi Ollikainen (suvi.ollikainen@lab.fi)

Ahot käytänne:
Harjoitteluun voi hakea ahotointia sosiaali- ja terveysalan opinnoilla ja työkokemuksella
Teoriaosuuteen voi hakea ahotointia vastaavilla korkeakouluopinnoilla tai muilla opinnoilla + näytöllä

Työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista ja vuorovaikutusta eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset,nuoret, työikäiset, ikääntyneet).
Jokainen opiskelija etsii harjoittelupaikan itse.
Harjoittelupaikat voivat sijaita maantieteellisesti missä kaupungissa tahansa.
Tarkempi ohjeistus harjoittelupaikkoihin annetaan opintojakson info -tunnilla.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, työelämä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja oppimistehtävät (3 op) ja harjoittelu (2 op) sisältää esteettömyyskartoituksen. Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.

Sisältö

Kehityspsykologia
Kasvu ja kehitys sekä vanhenemismuutokset
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana
Kohtaaminen ja vuorovaikutus asiakastilanteissa
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus
Kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.


Opintojakson sisällöt yhdistyvät asiakkaan kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen (ICF).

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät (hyväksytty-täydennettävä):
- Ennakkotehtävät lähiopetukseen
- Apuvälinepalvelut osaamistesti
- Harjoittelun ohjaustehtävä



Numeerisesti arvioitavat tehtävät:
- Esteettömyyskartoitusraportti
- Toimintakyvyn kuvaus -tehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita.
Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023

Ajoitus

11.04.2024 - 16.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lahden kampus
  • Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE23S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 23S, Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 05.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Silaste
  • Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Info 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS23S
    Fysioterapeuttikoulutus 23S Lahti
  • HLPRFYS23S
    Fysioterapeuttikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1
  • Harjoitukset 2
  • Info 1
  • Verkkoluento 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus ja kampusopetus, vaatii läsnäoloa
Seminaari kampuksella, vaatii läsnäoloa
Harjoittelu työelämässä: opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa sosiaali- ja terveysalan työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa 16 t omavalintaisessa paikassa viikkojen 15-18 aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla painottuu itsenäinen opiskelu. Opettajajohtoisilla zoom-tunneilla, seminaarissa sekä työelämäharjoittelussa läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso toteutuu aikavälillä vko 10 - vko 19
Opintojakson harjoittelut ajoittuvat viikoille 15-18 opiskelijan oman suunnitelman mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pulkkinen L., Ahonen T., Ruoppila I. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT -hakemukset on tehtävä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. AHOT -hakemukset lähetetään virallista kanavaa (Peppi-järjestelmä) pitkin.

Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja ahot-hakemukset opintojakson vastuuopettaja Suvi Ollikainen (suvi.ollikainen@lab.fi)

Ahot käytänne:
Harjoitteluun voi hakea ahotointia sosiaali- ja terveysalan opinnoilla ja työkokemuksella
Teoriaosuuteen voi hakea ahotointia vastaavilla korkeakouluopinnoilla tai muilla opinnoilla + näytöllä

Työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista ja vuorovaikutusta eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset,nuoret, työikäiset, ikääntyneet).
Jokainen opiskelija etsii harjoittelupaikan itse.
Harjoittelupaikat voivat sijaita maantieteellisesti missä kaupungissa tahansa.
Tarkempi ohjeistus harjoittelupaikkoihin annetaan opintojakson info -tunnilla.

Lahden opiskelijat tekevät esteettömyyskartoituksen toimeksiantajalle (Kiipula).

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, työelämä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja oppimistehtävät (3 op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.

Sisältö

Kehityspsykologia
Kasvu ja kehitys
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana
Kohtaaminen ja vuorovaikutus asiakastilanteissa
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus
Kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.


Opintojakson sisällöt yhdistyvät asiakkaan kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen (ICF).

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät (hyväksytty-täydennettävä):
- Ennakkotehtävät lähiopetukseen
- Apuvälinepalvelut osaamistesti
- Harjoittelun ohjaustehtävä



Numeerisesti arvioitavat tehtävät:
- Esteettömyyskartoitusraportti
- Toimintakyvyn kuvaus -tehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita.
Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 20.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Silaste
  • Suvi Ollikainen
  • Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Lahti (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus Lappeenranta (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRFYS23KM
    Fysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
  • HLTIFYS23KM
    Fysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Harjoitus Lahti
  • Harjoitus Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus, vaatii läsnäoloa
Seminaari verkossa, vaatii läsnäoloa
Harjoittelu työelämässä: opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa sosiaali- ja terveysalan työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa 16 t omavalintaisessa paikassa viikkojen 39-41aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla painottuu itsenäinen opiskelu. Opettajajohtoisilla zoom-tunneilla, seminaarissa sekä työelämäharjoittelussa läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso toteutuu aikavälillä vko 35 - vko 42.
Opintojakson harjoittelut ajoittuvat viikoille 39-41opiskelijan oman suunnitelman mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT -hakemukset on tehtävä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. AHOT -hakemukset lähetetään virallista kanavaa (Peppi-järjestelmä) pitkin.

Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja ahot-hakemukset opintojakson vastuuopettaja Sirpa Silasteelta (sirpa.silaste@lab.fi)

Ahot käytänne:
Harjoitteluun voi hakea ahotointia sosiaali- ja terveysalan opinnoilla ja työkokemuksella
Teoriaosuuteen voi hakea ahotointia vastaavilla korkeakouluopinnoilla tai muilla opinnoilla + näytöllä

Työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista ja vuorovaikutusta eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset,nuoret, työikäiset, ikääntyneet).
Jokainen opiskelija etsii harjoittelupaikan itse.
Harjoittelupaikat voivat sijaita maantieteellisesti missä kaupungissa tahansa.
Tarkempi ohjeistus harjoittelupaikkoihin annetaan opintojakson info -tunnilla.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, työelämä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja oppimistehtävät (3 op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.

Sisältö

Kehityspsykologia
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana
Kohtaaminen ja vuorovaikutus asiakastilanteissa
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus
Kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.


Opintojakson sisällöt yhdistyvät asiakkaan kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen (ICF).

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät (hyväksytty-täydennettävä):
- Ennakkotehtävät lähiopetukseen
- Apuvälinepalvelut osaamistesti
- Harjoittelun ohjaustehtävä



Numeerisesti arvioitavat tehtävät:
- Esteettömyyskartoitusraportti
- Toimintakyvyn kuvaus -tehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita.
Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023

Ajoitus

01.05.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Ryhmät
  • HLPRAVOSOTE22S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 22S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 17.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Silaste
  • Onni Hämäläinen
  • Marko Franicevic
  • Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS22S
    Fysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
  • HLPRFYS22S
    Fysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus
Seminaaripäivä kampuksella
Harjoittelu työelämässä: opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla painottuu itsenäinen opiskelu. Opettajajohtoisilla zoom-tunneilla, seminaarissa sekä työelämäharjoittelussa läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso toteutuu aikavälillä 9.1.-19.3.2023.
Opintojakson harjoittelut ajoittuvat viikoille 7-8 opiskelijan oman suunnitelman mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT -hakemukset on tehtävä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. AHOT -hakemukset lähetetään virallista kanavaa (Peppi-järjestelmä) pitkin.

Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja ahot-hakemukset opintojakson vastuuopettaja Sirpa Silasteelta (sirpa.silaste@lab.fi)

Työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista ja vuorovaikutusta eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset, ikääntyneet).
Jokainen opiskelija etsii harjoittelupaikan itse.
Harjoittelupaikat voivat sijaita maantieteellisesti missä kaupungissa tahansa.
Tarkempi ohjeistus harjoittelupaikkoihin annetaan opintojakson info -tunnilla.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, työelämä, kampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja oppimistehtävät (3 op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.

Sisältö

Ihmisen elämänkaari.
Kehityspsykologia
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana.
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.
Kohtaaminen ja vuorovaikutus asiakastilanteissa

Opintojakson sisällöt yhdistyvät asiakkaan kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen (ICF).

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät (hyväksytty-täydennettävä):
- Ennakkotehtävät lähiopetukseen
- Apuvälinecase -tehtävä
- Toimintakyvyn kuvaus -tehtävä


Numeerisesti arvioitavat tehtävät:
- Esteettömyyskartoitusraportti
- Harjoitteluun liittyvä raportti

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita. Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Silaste
  • Onni Hämäläinen
  • Marko Franicevic
  • Suvi Ollikainen
Ryhmät
  • HLPRFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
  • HLTIFYS22KM
    Fysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso integroituu 2. lukukauden muihin opintojaksoihin.

Itsenäinen oppiminen tapahtuu käänteisen oppimisen menetelmin oppimistehtävinä verkossa ja tiimitapaamisin.

Verkkotyöpajoissa opiskellaan reaaliaikaisesti ja opettajajohtoisesti yhdessä tai pienryhmissä

Kampuspäivinä opiskellaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla ilmiöperustaisen oppimisen keinoin.

Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla painottuu itsenäinen opiskelu. Opettajajohtoisilla Zoom- ja kampustunneilla, sekä työelämäharjoittelussa läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso toteutuu aikavälillä 29.8.-16.12.2022
Opintojakson harjoittelut ajoittuvat loka-marraskuulle opiskelijan oman suunnitelman mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia. WSOY. Pro.
Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson teoriaosuudet: Vastaavat oppisisällöt suoritettuna korkeakoulussa.
Opintojakson käytännön osuudet: Vastaavat oppisisällöt suoritettuna korkeakoulussa.

Vinkkejä AHOT mahdollisuuksiin:

Liikuntaneuvojakoulutus:
- Koulutuksella mahdollisuus hyväksilukea opintojakson eri ikäisten harjoittelut, jos näistä ikäryhmistä on samankaltaista käytännön kokemusta, kuin opintojakson harjoittelut sisältävät. Hyväksiluku tapahtuu näytöin. Näyttönä toimii harjoittelutehtävien tekeminen ja suullinen esittäminen pohjautuen aikaisempiin kokemuksiin.
- Suoritettava ICF, esteettömyys ja apuvälineet -osiot.

Liikuntaneuvojakoulutus + työkokemus:
- Koulutuksella mahdollisuus hyväksilukea opintojakson eri ikäisten teoria ja harjoittelut, jos näistä ikäryhmistä on samankaltaista käytännön kokemusta, kuin opintojakson harjoittelut sisältävät. Riippuen työkokemuksen laajuudesta ja sisällöstä - hyväksiluku tapahtuu näytöin tai työkokemus toimii osaamisen näyttönä.
- Suoritettava ICF, esteettömyys ja apuvälineet -osiot.

Liikunnanohjaajakoulutus (amk):
- Koulutuksella mahdollisuus hyväksilukea opintojakson eri ikäisten harjoittelut, jos näistä on samankaltaista kokemusta, kuin opintojakso sisältää. Lisäksi mahdollisuus hyväksilukea eri ikäisiin ihmisiin ja vuorovaikutukseen liittyvä teoriaosuus, jos sama osaaminen on hankittu liikunnanohjaajakoulutuksessa ja osaaminen on osoitettavissa (AHOT -hakemus).
- Suoritettava ICF, esteettömyys ja apuvälineet -osiot.

Lähihoitajakoulutus:
- Koulutuksella mahdollisuus hyväksilukea opintojakson eri ikäisten harjoittelut, jos näistä ikäryhmistä on samankaltaista kokemusta, kuin opintojakson harjoittelut sisältävät. Hyväksiluku tapahtuu näytöin. Näyttönä toimii harjoittelutehtävien tekeminen ja suullinen esittäminen pohjautuen aikaisempiin kokemuksiin.
- Suoritettava ICF, esteettömyys ja apuvälineet -osiot.

Personal trainer -koulutus ja työkokemus, kokemus esim. urheiluseuraohjaamisesta, lyhyet koulutukset valmennuksen/ohjaamisen tueksi, alle 0,5v. kokemus päiväkodissa tai koulussa työskentelystä, kokemus omista lapsista tai isovanhemmista:
- Ei ahotoitavissa

AHOT -hakemukset tehtävä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Edellä kuvatut esimerkit ovat suuntaa-antavia, lopulliseen päätökseen vaikuttaa yksilölliset osaamiset. AHOT -hakemukset virallista kanavaa pitkin.

Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja ahot-hakemukset opintojakson vastuuopettaja Marko Franicevicille marko.franicevic@lab.fi

Työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista, vuorovaikutusta ja ohjaustaitoja eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset, ikääntyneet). Opintojakso sisältää harjoittelua työelämässä. Jokainen opiskelija etsii harjoittelupaikan itse. Harjoittelupaikat voivat sijaita maantieteellisesti missä kaupungissa tahansa. Tarkempi ohjeistus harjoittelupaikkoihin annetaan opintojakson info -tunnilla.

Opintojaksolla suoritetaan harjoittelua liittyen esteettömyyteen ja apuvälineisiin.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä. Jos opiskelija on estynyt toteuttamaan opintojakson syksyllä 2022, osallistuu hän seuraavan lukukauden toteutukseen.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, työelämä, kampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja oppimistehtävät ( 3op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.

Sisältö

Ihmisen elämänkaari.
Kehityspsykologia
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana.
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.
Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustilanteessa.

Opintojakson sisällöt yhdistyvät asiakkaan kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen (ICF).

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät (hyväksytty-täydennettävä)
Apuvälinetehtävä ryhmässä (hyväksytty-täydennettävä)
Harjoittelut työelämässä (hyväksytty-hylätty)
Eri ikäiset ihmiset ja vuorovaikutus -tehtävä (1-5)
Esteettömyyskartoitus (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita. Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Ajoitus

04.04.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Avoin AMK, sosiaali ja terveys
Ryhmät
  • HLTIAVOSOTE21S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 21S, Lahti
  • HLPRAVOSOTE21S
    Avoin AMK, Sote-polkuopinnot 21S, Lappeenranta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

12.01.2022 - 17.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Silaste
  • Milla Reponen
  • Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTIFYS21S
    Fysioterapeuttikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2
  • Verkkoluento
  • Seminaari
  • Opintokäynti/ekskursio

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkkoluennot, kampustyöpajat, oppimistehtävät, työelämäyhteistyö, vierailu.

Ajoitus ja läsnäolo

Viikko 2 - viikko 13. Läsnäolo harjoituksissa. Lisäksi messupäivä 13.5 Hki Messukeskus.

Lukujärjestyksessä ovat koko ryhmän ja pienryhmien (= harjoitukset 1 ja harjoitukset 2) lähikerrat kampuksella ja Zoomissa.
Opintojaksoon kuuluu myös 2 op:n harjoittelu, joka tehdään tiimitehtävinä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia. WSOY. Pro.
Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaavat oppisisällöt suoritettuna korkeakoulussa.

Työelämäyhteistyö

Opettajan sopima työelämäyhteistyö Lahden kaupungin kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, kampus, työelämä.
Opintokäynti: Apuvälinemessut 13.5 Helsinki Messukeskus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja oppimistehtävät (3 op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.

Sisältö

Ihmisen elämänkaari.
Kehityspsykologia
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana.
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.
Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustilanteessa.

Arviointimenetelmät

Jatkuva arviointi ja itsearviointi läpi opintojakson.
Ennakkotehtävät (hyväksytty-täydennettävä)
Apuvälinetehtävä ryhmässä (hyväksytty-täydennettävä)
Ohjausharjoitus työelämässä (hyväksytty-hylätty)
Lukupiiritehtävä (1-5)
Esteettömyyskartoitus (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita. Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 03.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Sirpa Silaste
  • Milla Reponen
  • Suvi Ollikainen
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRFYS21S
    Fysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info
  • Verkkoluento
  • Opintokäynti/ekskursio
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähi- ja verkko-opetus, yksilö- ja ryhmätyöskentely sekä työelämässä tapahtuva harjoittelu. Opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla on sekä itsenäistä että ohjattua opiskelua. Orientaatiotunnilla sekä työelämäharjoittelussa (sekä harjoitteluun liittyvillä oppitunneilla) läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso toteutuu aikavälillä 7.1.-31.3.2022
Opintojakson intensiiviharjoitteluviikot työelämässä viikoilla 7-8.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Dunderfelt T. 2011. Elämänkaaripsykologia. WSOY. Pro.
Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Vastaavat oppisisällöt suoritettuna korkeakoulussa.

Työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista, vuorovaikutusta ja ohjaustaitoja eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset, työikäiset, ikääntyneet). Opintojakso sisältää yhden oppimisviikon päiväkodissa ja yhden oppimisviikon palveluasumisen yksikössä.

Uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, kampus, työelämä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ja oppimistehtävät ( 3op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.

Sisältö

Ihmisen elämänkaari.
Kehityspsykologia
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana.
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus, kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.
Kohtaaminen ja vuorovaikutus ohjaustilanteessa.

Arviointimenetelmät

Jatkuva arviointi ja itsearviointi läpi opintojakson.
Ennakkotehtävät (hyväksytty-täydennettävä)
Apuvälinetehtävä ryhmässä (hyväksytty-täydennettävä)
Ohjausharjoitus työelämässä (hyväksytty-hylätty)
Lukupiiritehtävä (1-5)
Esteettömyyskartoitus (1-5)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita. Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.