Siirry suoraan sisältöön

Eri ikäinen ihminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CA27-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Fysioterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sirpa Silaste
  • Suvi Ollikainen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIFYS24KM
    Fysioterapeuttikoulutus 24KM Lahti
  • HLPRFYS24KM
    Fysioterapeuttikoulutus 24KM Lappeenranta

Pienryhmät

  • Verkkoluento
  • Harjoitukset
  • Harjoitus R 1
  • Harjoitus R 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen fyysisen, sosiaalisen ja kognitiivisen kasvun ja kehityksen vaiheet eri ikäkausina ja niissä tapahtuvat muutokset
- soveltaa tietoa ja arvioida eri ikäisten suorituksia ja osallistumista (sisältää päivittäisten toimien apuvälineet, asunnonmuutostyöt ja esteettömyyden sekä saavutettavuuden) ICF-luokitusta hyödyntäen
- kohdata ja ohjata eri ikäisiä ihmisiä ammatillisissa vuorovaikutustilanteissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Verkko-opetus, vaatii läsnäoloa
Seminaari kampuksella, vaatii läsnäoloa
Harjoittelu työelämässä: opintojaksolla harjoitellaan työelämässä toimimista erilaisissa sosiaali- ja terveysalan työelämän havainnointi- vuorovaikutus- ja ohjaustilanteissa 16 h omavalintaisessa paikassa viikkojen 40-45 aikana.

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksolla painottuu itsenäinen opiskelu. Opettajajohtoisilla zoom-tunneilla, seminaarissa sekä työelämäharjoittelussa läsnäolovelvollisuus.

Opintojakso toteutuu aikavälillä vko 43 - vko 46.
Opintojakson harjoittelut ajoittuvat viikoille 40 - 45 opiskelijan oman suunnitelman mukaisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pulkkinen, L. ym. 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.
tai Nurmi J-E, Ahonen T., Lyytinen H., Lyytinen P., Pulkkinen L., Ruoppila I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. PS-KUSTANNUS.

Muita lähteitä:
Talvio, M., Klemola, U. 2017. Toimiva vuorovaikutus. PS-kustannus.
Mönkkönen, K. 2007. Vuorovaikutus: dialoginen asiakastyö. Edita.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
Muu opintojaksolla osoitettu materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT -hakemukset on tehtävä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. AHOT -hakemukset lähetetään virallista kanavaa (Peppi-järjestelmä) pitkin.

Opintojaksoon liittyvät kysymykset ja ahot-hakemukset opintojakson vastuuopettaja Suvi Ollikainen (suvi.ollikainen@lab.fi)

Ahot käytänne:
Harjoitteluun voi hakea ahotointia sosiaali- ja terveysalan opinnoilla ja työkokemuksella
Teoriaosuuteen voi hakea ahotointia vastaavilla korkeakouluopinnoilla tai muilla opinnoilla + näytöllä

Työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija harjoittelee asiakkaan kohtaamista ja vuorovaikutusta eri ikäisten ihmisten kanssa (lapset,nuoret, työikäiset, ikääntyneet).
Jokainen opiskelija etsii harjoittelupaikan itse.
Harjoittelupaikat voivat sijaita maantieteellisesti missä kaupungissa tahansa.
Tarkempi ohjeistus harjoittelupaikkoihin annetaan opintojakson info -tunnilla.

Oppimisympäristö

Verkkoympäristö, työelämä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus ja oppimistehtävät (3 op) ja harjoittelu (2 op). Opiskelijan kuormitus yhteensä 135 t.

Sisältö

Kehityspsykologia
Kasvu ja kehitys sekä vanhenemismuutokset
Toimintakyky ja ICF sen kuvaajana
Kohtaaminen ja vuorovaikutus asiakastilanteissa
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus
Kodin toimivuus sekä apuvälineet toimintakyvyn tukijoina.


Opintojakson sisällöt yhdistyvät asiakkaan kokonaisvaltaiseen kohtaamiseen (ICF).

Arviointimenetelmät

Oppimistehtävät (hyväksytty-täydennettävä):
- Ennakkotehtävät lähiopetukseen
- Apuvälinepalvelut osaamistesti
- Harjoittelun ohjaustehtävä



Numeerisesti arvioitavat tehtävät:
- Esteettömyyskartoitusraportti
- Toimintakyvyn kuvaus -tehtävä

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta oppimistavoitteita.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa luokitella ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija tunnistaa ja nimeää toimintakyvyn kuvaamiseen liittyviä tekijöitä.
Opiskelija tunnistaa keskeisten ympäristötekijöiden, kuten esteettömyyden, kodin turvallisuuden ja apuvälineiden vaikutuksen eri ikäisen ihmisen suorituksiin ja osallistumiseen. Opiskelija on tietoinen vuorovaikutuksen ja ohjausosaamisen perusteista.
Opiskelija pystyy kuvaamaan toimintaansa ja kehittymistään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia.
Opiskelija osaa kuvata ja perustella havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä ja tekee johtopäätöksiä sekä tunnistaa vuorovaikutussuhteita.
Opiskelija ymmärtää ympäristötekijöiden, kuten esteettömyys, saavutettavuus, kodin turvallisuus, apuvälineet yhteyden eri ikäisen ihmisen toimintakykyyn.
Opiskelijalla on näkemystä ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee johtopäätöksiä opintojakson tietoperustaa hyväksi käyttäen.
Opiskelija osaa arvioida omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa arvioida ja eritellä yksityiskohtaisesti ihmisen eri ikäkausiin liittyviä kehitysvaiheita ja niissä tapahtuvia muutoksia perustaen näkemyksensä kehityspsykologian teorioihin.
Opiskelija osaa kuvata laaja-alaisesti havaintojaan eri ikäisten ihmisten toimintakyvystä erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida ympäristötekijöiden merkitystä eri ikäisen ihmisen toimintakyvylle.
Opiskelijalla on kokonaisvaltainen näkemys ihmisen eri ikäkausiin liittyvistä tekijöistä ja hän tekee oivaltavia johtopäätöksiä käyttäen opintojakson tietoperustaa jäsentyneesti eri aihealueiden suhteen.
Opiskelija osaa arvioida ja eritellä omaa toimintaansa ja kehitystään opintojaksolla.