Terveyden edistäminen ja soveltava liikuntaLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00CA36
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää näyttöön perustuen unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan merkityksen terveydelle sekä osaa tukea ja edistää asiakkaan toimintakykyä näihin liittyen
- tietää elintapa- ja kansansairauksien riskitekijöiden ennaltaehkäisyn merkityksen terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunta- ja toimintatilanteita sekä laatia harjoitusohjelmia eri asiakasryhmille
- tietää terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa käyttää erilaisia terveys- ja soveltavan liikunnan edistämisen työkaluja
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 19.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Lahtio
- Sirpa Silaste
- Tiina Riutta
- Sanna Spets
- Elina Herttuainen
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkotapaaminen (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTIFYS23KMFysioterapeuttikoulutus 23KM Lahti
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Verkkotapaaminen
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää näyttöön perustuen unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan merkityksen terveydelle sekä osaa tukea ja edistää asiakkaan toimintakykyä näihin liittyen
- tietää elintapa- ja kansansairauksien riskitekijöiden ennaltaehkäisyn merkityksen terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunta- ja toimintatilanteita sekä laatia harjoitusohjelmia eri asiakasryhmille
- tietää terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa käyttää erilaisia terveys- ja soveltavan liikunnan edistämisen työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja tiimitehtävät, itsenäiset opintokäynnit.
Opintojakso toteutetaan Lahden ja Lappeenrannan kampusten kanssa yhdessä. Harjoitustunnit ovat kampuskohtaisesti. Osa opintojaksosta voidaan toteuttaa työelämäyhteistyössä. Lukukauden opintojaksoja kokoava työpajapäivä toteutetaan lukukauden lopussa.
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii läsnäoloa verkossa ja 100% kampuksella. Sairauspoissaolosta annetaan korvaava tehtävä.
Opintojakso alkaa ennakkotehtävällä viikolla 39. Kampusopetus verkkopainoitteisen toteutuksen kampuspäivillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ei vaadi hankittavaa kirjallisuutta.
Listalla on vaihtoehtoja kirjallisuudesta, jota voidaan käyttää opetukseen valmistautuessa ja tehtävissä:
1. Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen - Teoriasta toimintaan.
2. UKK-instituutin Liikkumisen suositukset 2019 (nettilähde)
3. Käypä Hoitosuositus Unettomuus 2018 (nettilähde)
4. Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset - toteuttaminen, yhteistyö ja arviointi 2021. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 389. Saatavissa myös netistä.
5. Pohjoismaiset ravitsemussuositukset 2023 / Terveyttä ruoasta - suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. (nettilähde)
6. Liikkumista lääkkeeksi. Oppiportti-tietokanta, verkkokurssit
7. Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. 2007.
8. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy
Tehtäviä tukevia lähteitä ja lisätietoa:
1. Rintala P., Huovinen T., Niemelä S. 2012. Soveltava liikunta. LTS:n Julkaisu nro 168
2. Rintala, P., Ahonen T., Cantell, M. , Nissinen, A. (toim.) 2005. Liiku ja opi- liikunnasta apua oppimisvaikeuksiin. Opetus 2000.
3. Toivonen ym. 2014. Monien mahdollisuuksien erityisuinti. SUH ry.
4. Durchman & Jokitalo. 2010. Taitavaksi vedessä.
5. Asikainen, M. & Tuomilehto, H. 2016. Ravinto - Uni - Liikunta. Tasapainota keho kuntoon ja taltuta stressi arjen valinnoilla. Readme.fi
6. Tuomilehto. H. & Vornanen, J. 2019. Nukkumalla menestykseen. Tammi
7. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy tai uudempi teos Liikuntaravitsemus 3.0 Ilander, O. 2021. VK-Kustannus
8. Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus
9. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P. (toim.) Lihavuus. Duodecim
10. Muu soveltuva materiaali esim. väitöskirjat, UKK-instituutin verkkomateriaali, Terveysliikuntauutiset, Liikunta ja tiede -lehti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot korkeakoulussa.
Työelämäyhteistyö
LPR: Liikuntatoimi, Lappeenrannan kaupunki
Lahti: Kiipula
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan tehtävien kautta.
Oppimisympäristö
Verkko, harjoitusluokka, liikuntasali, uima-allas, ulkoliikuntapaikat, omat liikuntaympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op eli 5 x 27 h = 135 h, josta kontaktiopetusta zoomissa tai oppilaitoksella 37h.
Sisältö
- Elintapa- ja kansansairauksien yhteiskunnallinen tilanne ja riskitekijöiden ennaltaehkäisy
- Arvo- ja hyväksyntäperusteinen asiakasohjaus ja muutosvaihemalli
- Terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan määritelmät ja yhteiskunnallinen merkitys
- Liikuntaneuvonta ja liikunnan palveluketju
- Unen, ravitsemuksen, aivoterveyden, palautumisen ja liikunnan huomiointi terveyden edistämisessä
- Terveyden edistämisen työkalut ja teknologian mahdollisuudet
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Soveltava liikunta
- Liikunta- ja toimintatilanteiden sekä harjoitusohjelmien suunnittelu, toteutus ja arviointi eri asiakasryhmille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla syvennetään Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot (7 op) -opintojakson sisältöjä.
Arviointimenetelmät
Tehtävien ja harjoitustöiden itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
1. Ennakkotyöskentely oppitunneille aihealueittain (hyv-täyd.) (yksilö).
2. Asiakastilanteesta laadittu hyvinvointivalmennusraportti, jossa on hyödynnetty perustellen lähdemateriaalia (5-0). (yksilötehtävä).
3. Terveyden edistämisen posteri lähdemateriaalia hyödyntäen, (5-0). (tiimitehtävä).
4. Soveltavan liikunnan passi ja reflektio (5-0) (yksilötehtävä)
Myöhässä palautetun tehtävän arvosana laskee yhdellä.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirjatietoa käyttääkseen liikuntaa, leikkiä ja toimintaa terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi. Hän tunnistaa uuden ja aikaisemman tiedon (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) merkityksen edistääkseen yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija pyrkii selvittämään asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ohjauksen suunnittelussa. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan merkityksen yksilötasolla. Opiskelija osaa nimetä erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirja- ja tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa käyttää aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita huomioiden edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää joitakin kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa soveltaa aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita vastaavaksi edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuudet ja haasteet laaja-alaisesti (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) yksilö- ja ympäristötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi yksilöllisesti. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää toimivia kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tuntee kattavasti terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita alueellisesti ja valtakunnallisesti.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 07.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
- Hanna Laine
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lahti
-
HLPRFYS22SFysioterapeuttikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Info
- Harjoitukset
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää näyttöön perustuen unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan merkityksen terveydelle sekä osaa tukea ja edistää asiakkaan toimintakykyä näihin liittyen
- tietää elintapa- ja kansansairauksien riskitekijöiden ennaltaehkäisyn merkityksen terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunta- ja toimintatilanteita sekä laatia harjoitusohjelmia eri asiakasryhmille
- tietää terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa käyttää erilaisia terveys- ja soveltavan liikunnan edistämisen työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja ryhmätehtävät, opintokäynnit /vierailut.
Opintojakso toteutetaan Lahden ja Lappeenrannan kampusten kanssa yhdessä. Harjoitustunnit ovat kampuskohtaisesti. Molemmilla kampuksilla osa opintojaksosta toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii läsnäoloa verkossa ja kampuksella. Opintojakso ajoittuu viikoille 10-20.
Kampukselta poissaolo (sairaus) : Kuvataan miten osaaminen on hankittu.
Työelämäyhteistyöhön voi osallistua opintojakson harjoitustuntien osaamisen haltuunoton jälkeen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytetään opetukseen valmistautuessa ja tehtävissä:
1. Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen - Teoriasta toimintaan.
2. UKK-instituutin Liikkumisen suositukset 2019 (nettilähde)
3. Käypä Hoitosuositukset Liikunta 2016 ja Unettomuus 2018 (nettilähde)
4. Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset - toteuttaminen, yhteistyö ja arviointi 2021. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 389. Saatavissa myös netistä.
5. Pohjoismaiset ravitsemussuositukset 2023 / Terveyttä ruoasta - suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. (nettilähde)
6. Liikkumista lääkkeeksi. Oppiportti-tietokanta, verkkokurssit
7. Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. 2007.
8. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy
Tehtäviä tukevia lähteitä ja lisätietoa:
1. Rintala P., Huovinen T., Niemelä S. 2012. Soveltava liikunta. LTS:n Julkaisu nro 168
2. Rintala, P., Ahonen T., Cantell, M. , Nissinen, A. (toim.) 2005. Liiku ja opi- liikunnasta apua oppimisvaikeuksiin. Opetus 2000.
3. Toivonen ym. 2014. Monien mahdollisuuksien erityisuinti. SUH ry.
4. Durchman & Jokitalo. 2010. Taitavaksi vedessä.
5. Asikainen, M. & Tuomilehto, H. 2016. Ravinto - Uni - Liikunta. Tasapainota keho kuntoon ja taltuta stressi arjen valinnoilla. Readme.fi
6. Tuomilehto. H. & Vornanen, J. 2019. Nukkumalla menestykseen. Tammi
7. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy tai uudempi teos Liikuntaravitsemus 3.0 Ilander, O. 2021. VK-Kustannus
8. Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus
9. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P. (toim.) Lihavuus. Duodecim
10. Muu soveltuva materiaali esim. väitöskirjat, UKK-instituutin verkkomateriaali, Terveysliikuntauutiset, Liikunta ja tiede -lehti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot korkeakoulussa.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa Lahdessa ja Lappeenrannassa.
Lahdessa Kiipula vko 20 ja Lukiolaisten päivä 17.4.
Lappeenranta: LPR:n kaupungin liikuntatoimi Soveltava liikuntapäivä aikuisille ma 29.4. ja Voisalmen harjaantumiskoulu Soveltava liikuntapäivä lapsille ma 6.5.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan tehtävien kautta.
Oppimisympäristö
Verkko, harjoitusluokka, liikuntasali, uima-allas, ulkoliikuntapaikat, yhteistyökumppaneiden liikuntatilat, omat liikuntaympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op eli 5x 27h = 135h, josta kontaktiopetusta zoomissa tai kampuksella 58h.
Sisältö
- Elintapa- ja kansansairauksien yhteiskunnallinen tilanne ja riskitekijöiden ennaltaehkäisy
- Arvo- ja hyväksyntäperusteinen asiakasohjaus ja muutosvaihemalli
- Terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan määritelmät ja yhteiskunnallinen merkitys
- Liikuntaneuvonta ja liikunnan palveluketju
- Unen, ravitsemuksen, aivoterveyden, palautumisen ja liikunnan huomiointi terveyden edistämisessä
- Terveyden edistämisen työkalut ja teknologian mahdollisuudet
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Soveltava liikunta
- Liikunta- ja toimintatilanteiden sekä harjoitusohjelmien suunnittelu, toteutus ja arviointi eri asiakasryhmille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla syvennetään Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot (7 op) -opintojakson sisältöjä.
Arviointimenetelmät
Tehtävien ja harjoitustöiden itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
1. Terveyden edistämisen posteri lähdemateriaalia hyödyntäen, (5-0). (tiimitehtävä).
2. Soveltavan liikunnan tehtävä, (5-0). (yksilötehtävä)
3. Asiakkaan hyvinvointivalmennus ja sen raportointi lähdemateriaalia hyödyntäen (5-0) yksilötehtävä / paritehtävä
4. Työelämäyhteistyöpäivän suunnitelma ja toteutus (hyv-hyl) tiimitehtävä.
Valmistautuminen oppitunneille (ennakkotyöskentely). Ohjeet löytyvät Moodle-alustalta aihealueittain.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirjatietoa käyttääkseen liikuntaa, leikkiä ja toimintaa terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi. Hän tunnistaa uuden ja aikaisemman tiedon (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) merkityksen edistääkseen yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija pyrkii selvittämään asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ohjauksen suunnittelussa. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan merkityksen yksilötasolla. Opiskelija osaa nimetä erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirja- ja tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa käyttää aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita huomioiden edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää joitakin kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa soveltaa aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita vastaavaksi edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuudet ja haasteet laaja-alaisesti (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) yksilö- ja ympäristötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi yksilöllisesti. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää toimivia kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tuntee kattavasti terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita alueellisesti ja valtakunnallisesti.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Lahtio
- Hanna Laine
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTIFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus Ryhmä 1
- Harjoitus Ryhmä 2
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää näyttöön perustuen unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan merkityksen terveydelle sekä osaa tukea ja edistää asiakkaan toimintakykyä näihin liittyen
- tietää elintapa- ja kansansairauksien riskitekijöiden ennaltaehkäisyn merkityksen terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunta- ja toimintatilanteita sekä laatia harjoitusohjelmia eri asiakasryhmille
- tietää terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa käyttää erilaisia terveys- ja soveltavan liikunnan edistämisen työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja tiimitehtävät, itsenäiset opintokäynnit.
Opintojakso toteutetaan Lahden ja Lappeenrannan kampusten kanssa yhdessä. Harjoitustunnit ovat kampuskohtaisesti. Opintojakso alkaa itsenäisellä orientaatiolla moodlessa viikolla 43-43. Lukukauden opintojaksoja kokoava työpajapäivä toteutetaan 29.11.23
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii läsnäoloa verkossa ja kampuksella.
Kampusopetus verkkopainoitteisen toteutuksen kampuspäivillä viikoilla 45 ja 48. Kampukselta poissaolo (sairaus) : Kuvataan miten osaaminen on hankittu.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytetään opetukseen valmistautuessa ja tehtävissä:
1. Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen - Teoriasta toimintaan.
2. UKK-instituutin Liikkumisen suositukset 2019 (nettilähde)
3. Käypä Hoitosuositukset Liikunta 2016 ja Unettomuus 2018 (nettilähde)
4. Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset - toteuttaminen, yhteistyö ja arviointi 2021. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 389. Saatavissa myös netistä.
5. Pohjoismaiset ravitsemussuositukset 2023 / Terveyttä ruoasta - suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. (nettilähde)
6. Liikkumista lääkkeeksi. Oppiportti-tietokanta, verkkokurssit
7. Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. 2007.
8. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy
Tehtäviä tukevia lähteitä ja lisätietoa:
1. Rintala P., Huovinen T., Niemelä S. 2012. Soveltava liikunta. LTS:n Julkaisu nro 168
2. Rintala, P., Ahonen T., Cantell, M. , Nissinen, A. (toim.) 2005. Liiku ja opi- liikunnasta apua oppimisvaikeuksiin. Opetus 2000.
3. Toivonen ym. 2014. Monien mahdollisuuksien erityisuinti. SUH ry.
4. Durchman & Jokitalo. 2010. Taitavaksi vedessä.
5. Asikainen, M. & Tuomilehto, H. 2016. Ravinto - Uni - Liikunta. Tasapainota keho kuntoon ja taltuta stressi arjen valinnoilla. Readme.fi
6. Tuomilehto. H. & Vornanen, J. 2019. Nukkumalla menestykseen. Tammi
7. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy tai uudempi teos Liikuntaravitsemus 3.0 Ilander, O. 2021. VK-Kustannus
8. Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus
9. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P. (toim.) Lihavuus. Duodecim
10. Muu soveltuva materiaali esim. väitöskirjat, UKK-instituutin verkkomateriaali, Terveysliikuntauutiset, Liikunta ja tiede -lehti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot korkeakoulussa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan tehtävien kautta.
Oppimisympäristö
Verkko, harjoitusluokka, liikuntasali, uima-allas, ulkoliikuntapaikat, omat liikuntaympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op eli 5x 27h = 135h, josta kontaktiopetusta 32h.
Sisältö
- Elintapa- ja kansansairauksien yhteiskunnallinen tilanne ja riskitekijöiden ennaltaehkäisy
- Arvo- ja hyväksyntäperusteinen asiakasohjaus ja muutosvaihemalli
- Terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan määritelmät ja yhteiskunnallinen merkitys
- Liikuntaneuvonta ja liikunnan palveluketju
- Unen, ravitsemuksen, aivoterveyden, palautumisen ja liikunnan huomiointi terveyden edistämisessä
- Terveyden edistämisen työkalut ja teknologian mahdollisuudet
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Soveltava liikunta
- Liikunta- ja toimintatilanteiden sekä harjoitusohjelmien suunnittelu, toteutus ja arviointi eri asiakasryhmille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla syvennetään Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot (7 op) -opintojakson sisältöjä.
Arviointimenetelmät
Tehtävien ja harjoitustöiden itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
1. Uni, palautuminen, aivoterveys ja päihteet (hyv-täyd.) (yksilötehtävä).
2. Asiakastilanteesta laadittu hyvinvointivalmennusraportti, jossa on hyödynnetty perustellen lähdemateriaalia (5-0). (yksilötehtävä).
3. Terveyden edistämisen posteri lähdemateriaalia hyödyntäen, (5-0). (tiimitehtävä).
4. Soveltavan liikunnan passi ja reflektio (hyv-täyd.) (yksilötehtävä)
Valmistautuminen oppitunneille (yksilö)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirjatietoa käyttääkseen liikuntaa, leikkiä ja toimintaa terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi. Hän tunnistaa uuden ja aikaisemman tiedon (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) merkityksen edistääkseen yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija pyrkii selvittämään asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ohjauksen suunnittelussa. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan merkityksen yksilötasolla. Opiskelija osaa nimetä erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirja- ja tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa käyttää aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita huomioiden edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää joitakin kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa soveltaa aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita vastaavaksi edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuudet ja haasteet laaja-alaisesti (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) yksilö- ja ympäristötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi yksilöllisesti. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää toimivia kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tuntee kattavasti terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita alueellisesti ja valtakunnallisesti.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 26.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lappeenranta
-
HLTIFYS21SFysioterapeuttikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Info
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Opintokäynti/ekskursio
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää näyttöön perustuen unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan merkityksen terveydelle sekä osaa tukea ja edistää asiakkaan toimintakykyä näihin liittyen
- tietää elintapa- ja kansansairauksien riskitekijöiden ennaltaehkäisyn merkityksen terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunta- ja toimintatilanteita sekä laatia harjoitusohjelmia eri asiakasryhmille
- tietää terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa käyttää erilaisia terveys- ja soveltavan liikunnan edistämisen työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja ryhmätehtävät, opintokäynnit -vierailut.
Opintojakso toteutetaan Lahden ja Lappeenrannan kampusten kanssa yhdessä. Harjoitustunnit ovat kampuskohtaisesti.
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii läsnäoloa.
Lähiopetus viikoilla 11-21.
Kampuksella läsnäolo 80 %.
Kampukselta poissaolo (sairaus) : Kuvataan miten osaaminen on hankittu.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytetään opetukseen valmistautuessa ja tehtävissä:
1. Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen - Teoriasta toimintaan.
2. UKK-instituutin Liikkumisen suositukset 2019 (nettilähde)
3. Käypä Hoitosuositukset Liikunta 2016 ja Unettomuus 2018 (nettilähde)
4. Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset - toteuttaminen, yhteistyö ja arviointi 2021. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 389. Saatavissa myös netistä.
5. Terveyttä ruoasta - suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. (nettilähde)
6. Liikkumista lääkkeeksi. Oppiportti-tietokanta, verkkokurssit
7. Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. 2007.
8. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy
Tehtäviä tukevia lähteitä ja lisätietoa:
1. Rintala P., Huovinen T., Niemelä S. 2012. Soveltava liikunta. LTS:n Julkaisu nro 168
2. Rintala, P., Ahonen T., Cantell, M. , Nissinen, A. (toim.) 2005. Liiku ja opi- liikunnasta apua oppimisvaikeuksiin. Opetus 2000.
3. Toivonen ym. 2014. Monien mahdollisuuksien erityisuinti. SUH ry.
4. Durchman & Jokitalo. 2010. Taitavaksi vedessä.
5. Asikainen, M. & Tuomilehto, H. 2016. Ravinto - Uni - Liikunta. Tasapainota keho kuntoon ja taltuta stressi arjen valinnoilla. Readme.fi
6. Tuomilehto. H. & Vornanen, J. 2019. Nukkumalla menestykseen. Tammi
7. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy tai uudempi teos Liikuntaravitsemus 3.0 Ilander, O. 2021. VK-Kustannus
8. Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus
9. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P. (toim.) Lihavuus. Duodecim
10. Muu soveltuva materiaali esim. väitöskirjat, UKK-instituutin verkkomateriaali, Terveysliikuntauutiset, Liikunta ja tiede -lehti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot korkeakoulussa.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa Lahdessa ja Lappeenrannassa.
Lahdessa Kiipula ja Ali-Juhakkalan koulu vko 21. Lappeenranta: LPR:n kaupungin liikuntatoimi Soveltava liikuntapäivä aikuisille ma 15.5. ja Voisalmen harjaantumiskoulu Soveltava liikuntapäivä lapsille ti 9.5.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan tehtävien kautta.
Oppimisympäristö
Verkko, harjoitusluokka, liikuntasali, uima-allas, ulkoliikuntapaikat, yhteistyökumppaneiden liikuntatilat, omat liikuntaympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op eli 5x 27h = 135h, josta kontaktiopetusta 53h.
Sisältö
- Elintapa- ja kansansairauksien yhteiskunnallinen tilanne ja riskitekijöiden ennaltaehkäisy
- Arvo- ja hyväksyntäperusteinen asiakasohjaus ja muutosvaihemalli
- Terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan määritelmät ja yhteiskunnallinen merkitys
- Liikuntaneuvonta ja liikunnan palveluketju
- Unen, ravitsemuksen, aivoterveyden, palautumisen ja liikunnan huomiointi terveyden edistämisessä
- Terveyden edistämisen työkalut ja teknologian mahdollisuudet
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Soveltava liikunta
- Liikunta- ja toimintatilanteiden sekä harjoitusohjelmien suunnittelu, toteutus ja arviointi eri asiakasryhmille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla syvennetään Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot (7 op) -opintojakson sisältöjä.
Arviointimenetelmät
Tehtävien ja harjoitustöiden itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
1. Terveyden edistämisen hankekeskustelu Moodlessa (hyv-täyd.) (yksilötehtävä).
2. Asiakastilanteesta laadittu hyvinvointivalmennusraportti, jossa on hyödynnetty perustellen lähdemateriaalia (5-0). (paritehtävä).
3. Terveyden edistämisen posteri lähdemateriaalia hyödyntäen, (5-0). (tiimitehtävä).
4. Soveltavan liikunnan tilanteen seuraaminen ja reflektio keskustelualustalle (hyv-täyd.) (yksilötehtävä)
5. Soveltavan liikunnan suunnittelu ja toteutus työelämässä (hyv-hyl). (tiimitehtävä)
Valmistautuminen oppitunneille (yksilötehtävät)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirjatietoa käyttääkseen liikuntaa, leikkiä ja toimintaa terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi. Hän tunnistaa uuden ja aikaisemman tiedon (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) merkityksen edistääkseen yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija pyrkii selvittämään asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ohjauksen suunnittelussa. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan merkityksen yksilötasolla. Opiskelija osaa nimetä erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirja- ja tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa käyttää aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita huomioiden edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää joitakin kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa soveltaa aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita vastaavaksi edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuudet ja haasteet laaja-alaisesti (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) yksilö- ja ympäristötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi yksilöllisesti. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää toimivia kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tuntee kattavasti terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita alueellisesti ja valtakunnallisesti.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
10.10.2022 - 09.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Lahtio
- Sirpa Silaste
- Hanna Laine
- Sanna Spets
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTIFYS21KMFysioterapeuttikoulutus 21KM Lahti
-
HLPRFYS21KFysioterapeuttikoulutus 21K Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Harjoitukset
- Opintokäynti/ekskursio
- Verkkoluento
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää näyttöön perustuen unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan merkityksen terveydelle sekä osaa tukea ja edistää asiakkaan toimintakykyä näihin liittyen
- tietää elintapa- ja kansansairauksien riskitekijöiden ennaltaehkäisyn merkityksen terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunta- ja toimintatilanteita sekä laatia harjoitusohjelmia eri asiakasryhmille
- tietää terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa käyttää erilaisia terveys- ja soveltavan liikunnan edistämisen työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja ryhmätehtävät, opintokäynnit -vierailut.
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Lahden ja Lappeenrannan kampusten kanssa. Lahden monimuotoryhmällä on enemmän itsenäistä opiskelua.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetus viikoilla 41- 49.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytetään opetukseen valmistautuessa ja tehtävissä:
1. Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen - Teoriasta toimintaan.
2. UKK-instituutin Liikkumisen suositukset 2019 (nettilähde)
3. Käypä Hoitosuositukset Liikunta 2016 ja Unettomuus 2018 (nettilähde)
4. Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset - toteuttaminen, yhteistyö ja arviointi 2021. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 389. Saatavissa myös netistä.
5. Terveyttä ruoasta - suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. (nettilähde)
6. Liikkumista lääkkeeksi. Oppiportti-tietokanta, verkkokurssit
7. Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. 2007.
8. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy
Tehtäviä tukevia lähteitä ja lisätietoa:
1. Rintala P., Huovinen T., Niemelä S. 2012. Soveltava liikunta. LTS:n Julkaisu nro 168
2. Rintala, P., Ahonen T., Cantell, M. , Nissinen, A. (toim.) 2005. Liiku ja opi- liikunnasta apua oppimisvaikeuksiin. Opetus 2000.
3. Toivonen ym. 2014. Monien mahdollisuuksien erityisuinti. SUH ry.
4. Durchman & Jokitalo. 2010. Taitavaksi vedessä.
5. Asikainen, M. & Tuomilehto, H. 2016. Ravinto - Uni - Liikunta. Tasapainota keho kuntoon ja taltuta stressi arjen valinnoilla. Readme.fi
6. Tuomilehto. H. & Vornanen, J. 2019. Nukkumalla menestykseen. Tammi
7. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy tai uudempi teos Liikuntaravitsemus 3.0 Ilander, O. 2021. VK-Kustannus
8. Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus
9. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P. (toim.) Lihavuus. Duodecim
10. Muu soveltuva materiaali esim. väitöskirjat, UKK-instituutin verkkomateriaali, Terveysliikuntauutiset, Liikunta ja tiede -lehti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot korkeakoulussa.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa Lahdessa ja Lappeenrannassa.
Lahdessa Kiipula 7.12. ja Lappeenrannassa LPR:n kaupungin liikuntatoimi Soveltava liikuntapäivä 2.12.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan tehtävien kautta.
Oppimisympäristö
Verkko, harjoitusluokka, liikuntasali, uima-allas, ulkoliikuntapaikat, yhteistyökumppaneiden liikuntatilat, omat liikuntaympäristöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op eli 5x 27h = 135h, josta kontaktiopetusta Lahdessa 51h ja LPR:ssa 57h.
Sisältö
- Elintapa- ja kansansairauksien yhteiskunnallinen tilanne ja riskitekijöiden ennaltaehkäisy
- Arvo- ja hyväksyntäperusteinen asiakasohjaus ja muutosvaihemalli
- Terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan määritelmät ja yhteiskunnallinen merkitys
- Liikuntaneuvonta ja liikunnan palveluketju
- Unen, ravitsemuksen, aivoterveyden, palautumisen ja liikunnan huomiointi terveyden edistämisessä
- Terveyden edistämisen työkalut ja teknologian mahdollisuudet
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Soveltava liikunta
- Liikunta- ja toimintatilanteiden sekä harjoitusohjelmien suunnittelu, toteutus ja arviointi eri asiakasryhmille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla syvennetään Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot (7 op) -opintojakson sisältöjä.
Arviointimenetelmät
Tehtävien ja harjoitustöiden itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
1. Terveyden edistämisen hankekeskustelu Moodlessa (hyv-täyd.) (yksilötehtävä).
2. Asiakastilanteesta laadittu hyvinvointivalmennusraportti, jossa on hyödynnetty perustellen lähdemateriaalia (5-0). (paritehtävä).
3. Terveyden edistämisen posteri lähdemateriaalia hyödyntäen, (5-0). (tiimitehtävä).
4. Palautumisen- ja soveltavan liikunnan ohjausharjoitukset kampuksella (tiimitehtävä)
5. Ennakkotehtävät / valmistautuminen oppitunneille (yksilötehtävä)
6. Soveltavan liikunnan suunnittelu ja toteutus työelämässä (hyv-hyl). (tiimitehtävä)
7. Soveltavan liikunnan tilanten seuraaminen ja reflektio keskustelualustalle (yksilötehtävä)
8. Terveysliikunta-tehtävä LTI
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirjatietoa käyttääkseen liikuntaa, leikkiä ja toimintaa terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi. Hän tunnistaa uuden ja aikaisemman tiedon (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) merkityksen edistääkseen yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija pyrkii selvittämään asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ohjauksen suunnittelussa. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan merkityksen yksilötasolla. Opiskelija osaa nimetä erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirja- ja tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa käyttää aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita huomioiden edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää joitakin kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa soveltaa aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita vastaavaksi edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuudet ja haasteet laaja-alaisesti (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) yksilö- ja ympäristötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi yksilöllisesti. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää toimivia kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tuntee kattavasti terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita alueellisesti ja valtakunnallisesti.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 18.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sirpa Silaste
- Milla Reponen
- ST_Opettaja_FYTI_01 Virtuaaliopettaja
- Hanna Laine
- Sanna Spets
Opetusryhmät
- Harjoitus R 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus R 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lappeenranta
-
HLTIFYS20SFysioterapeuttikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitus R 1
- Harjoitus R 2
- Opintokäynti/ekskursio 1
- Verkkoluento
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää näyttöön perustuen unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan merkityksen terveydelle sekä osaa tukea ja edistää asiakkaan toimintakykyä näihin liittyen
- tietää elintapa- ja kansansairauksien riskitekijöiden ennaltaehkäisyn merkityksen terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunta- ja toimintatilanteita sekä laatia harjoitusohjelmia eri asiakasryhmille
- tietää terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa käyttää erilaisia terveys- ja soveltavan liikunnan edistämisen työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja ryhmätehtävät, opintokäynnit -vierailut.
Ajoitus ja läsnäolo
Lähiopetus viikoilla 10- 19.
Huomioi: Messuvierailu HKI Messukeskus 13.5.2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytetään opetukseen valmistautuessa ja tehtävissä:
1. Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen - Teoriasta toimintaan.
2. UKK-instituutin Liikkumisen suositukset 2019 (nettilähde)
3. Käypä Hoitosuositukset Liikunta 2016 ja Unettomuus 2018 (nettilähde)
4. Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset - toteuttaminen, yhteistyö ja arviointi 2021. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 389. Saatavissa myös netistä.
5. Terveyttä ruoasta - suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. (nettilähde)
6. Liikkumista lääkkeeksi. Oppiportti-tietokanta, verkkokurssit
7. Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. 2007.
8. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy
Tehtäviä tukevia lähteitä ja lisätietoa:
1. Rintala P., Huovinen T., Niemelä S. 2012. Soveltava liikunta. LTS:n Julkaisu nro 168
2. Rintala, P., Ahonen T., Cantell, M. , Nissinen, A. (toim.) 2005. Liiku ja opi- liikunnasta apua oppimisvaikeuksiin. Opetus 2000.
3. Toivonen ym. 2014. Monien mahdollisuuksien erityisuinti. SUH ry.
4. Durchman & Jokitalo. 2010. Taitavaksi vedessä.
5. Asikainen, M. & Tuomilehto, H. 2016. Ravinto - Uni - Liikunta. Tasapainota keho kuntoon ja taltuta stressi arjen valinnoilla. Readme.fi
6. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy tai uudempi teos Liikuntaravitsemus 3.0 Ilander, O. 2021. VK-Kustannus
7. Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus
8. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P. (toim.) Lihavuus. Duodecim
9. Muu soveltuva materiaali esim. väitöskirjat, UKK-instituutin verkkomateriaali, Terveysliikuntauutiset, Liikunta ja tiede -lehti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot korkeakoulussa.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa Lahdessa ja Lappeenrannassa.
Lahdessa Kiipula ja Lahden kaupungin koulutoimi ( Ali-Juhakkalan koulu).
Lappeenrannassa LPR:n kaupungin liikuntatoimi (erityisryhmien toiminta-aamupäivä ma 9.5. aikuiset tai ti 10.5. lapset) sekä LPR:n Lyseon lukio (hyvinvointiohjausprosessi)
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan tehtävien kautta.
Oppimisympäristö
Verkko, harjoitusluokka, liikuntasali, uima-allas, ulkoliikuntapaikat, yhteistyökumppaneiden liikuntatilat, messukeskus HKI
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op eli 5x 27h = 135h, josta kontaktiopetusta 68h ja itsenäistä 67h.
Sisältö
- Elintapa- ja kansansairauksien yhteiskunnallinen tilanne ja riskitekijöiden ennaltaehkäisy
- Unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan huomiointi terveyden edistämisessä
- Terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan määritelmät ja yhteiskunnallinen merkitys
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Liikuntaneuvonta ja liikunnan palveluketju
- Terveyden edistämisen työkalujen harjoittelu, teknologian mahdollisuudet (terveys- ja soveltava liikunta, ravitsemus, uni)
- Liikunta- ja toimintatilanteiden sekä harjoitusohjelmien suunnittelu, toteutus ja arviointi eri asiakasryhmille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla syvennetään Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot (7 op) -opintojakson sisältöjä.
Arviointimenetelmät
Tehtävien ja harjoitustöiden itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
1. Terveyden edistämisen hankekeskustelu Moodlessa (hyv-täyd.) (yksilötehtävä). Palautus 27.3.
2. Asiakastilanteesta laadittu hyvinvointivalmennusraportti, jossa on hyödynnetty perustellen lähdemateriaalia (5-0). (yksilötehtävä LPR, paritehtävä LTI). Palautus 12.5.
3. Terveyden edistämisen posteri lähdemateriaalia hyödyntäen, (5-0). (tiimitehtävä). Palautus 30.5.
4. Palautumisen- ja soveltavan liikunnan ohjausharjoitukset kampuksella (tiimitehtävä)
5. Ennakkotehtävät / valmistautuminen oppitunneille (yksilötehtävä)
6. Soveltavan liikunnan suunnittelu ja toteutus työelämässä (hyv-hyl). (tiimitehtävä)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirjatietoa käyttääkseen liikuntaa, leikkiä ja toimintaa terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi. Hän tunnistaa uuden ja aikaisemman tiedon (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) merkityksen edistääkseen yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija pyrkii selvittämään asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ohjauksen suunnittelussa. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan merkityksen yksilötasolla. Opiskelija osaa nimetä erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirja- ja tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa käyttää aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita huomioiden edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää joitakin kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa soveltaa aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita vastaavaksi edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuudet ja haasteet laaja-alaisesti (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) yksilö- ja ympäristötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi yksilöllisesti. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää toimivia kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tuntee kattavasti terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita alueellisesti ja valtakunnallisesti.