Terveyden edistäminen ja soveltava liikunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00CA36-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Heli Lahtio
- Hanna Laine
- Sanna Spets
- Annakaisa Loiri
- Katri Angelin
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Ryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitus Ryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTIFYS22KMFysioterapeuttikoulutus 22KM Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Harjoitus Ryhmä 1
- Harjoitus Ryhmä 2
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää näyttöön perustuen unen, ravitsemuksen, mielenterveyden ja liikunnan merkityksen terveydelle sekä osaa tukea ja edistää asiakkaan toimintakykyä näihin liittyen
- tietää elintapa- ja kansansairauksien riskitekijöiden ennaltaehkäisyn merkityksen terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida liikunta- ja toimintatilanteita sekä laatia harjoitusohjelmia eri asiakasryhmille
- tietää terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen sekä osaa käyttää erilaisia terveys- ja soveltavan liikunnan edistämisen työkaluja
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetus verkossa ja kampuksella. Käänteinen ja toiminnallinen oppiminen, verkkotyöskentely, oppimistehtävät, harjoitukset, opetus- ja ohjausharjoittelu, yksilö- ja tiimitehtävät, itsenäiset opintokäynnit.
Opintojakso toteutetaan Lahden ja Lappeenrannan kampusten kanssa yhdessä. Harjoitustunnit ovat kampuskohtaisesti. Opintojakso alkaa itsenäisellä orientaatiolla moodlessa viikolla 43-43. Lukukauden opintojaksoja kokoava työpajapäivä toteutetaan 29.11.23
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii läsnäoloa verkossa ja kampuksella.
Kampusopetus verkkopainoitteisen toteutuksen kampuspäivillä viikoilla 45 ja 48. Kampukselta poissaolo (sairaus) : Kuvataan miten osaaminen on hankittu.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytetään opetukseen valmistautuessa ja tehtävissä:
1. Pietilä, A-M. 2010. Terveyden edistäminen - Teoriasta toimintaan.
2. UKK-instituutin Liikkumisen suositukset 2019 (nettilähde)
3. Käypä Hoitosuositukset Liikunta 2016 ja Unettomuus 2018 (nettilähde)
4. Liikuntaneuvonnan valtakunnalliset suositukset - toteuttaminen, yhteistyö ja arviointi 2021. Liikunnan ja kansanterveyden julkaisuja 389. Saatavissa myös netistä.
5. Pohjoismaiset ravitsemussuositukset 2023 / Terveyttä ruoasta - suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. (nettilähde)
6. Liikkumista lääkkeeksi. Oppiportti-tietokanta, verkkokurssit
7. Turku, R. 2007. Muutosta tukemassa. Valmentava elämäntapaohjaus. 2007.
8. Kangasniemi, A. & Kauravaara, K. 2016. Kohti muutosta - Arvo- ja hyväksyntäpohjainen lähestysmistapa liikunnan ja terveyden edistämisessä. Liikunta- ja hyvinvointiakatemia oy
Tehtäviä tukevia lähteitä ja lisätietoa:
1. Rintala P., Huovinen T., Niemelä S. 2012. Soveltava liikunta. LTS:n Julkaisu nro 168
2. Rintala, P., Ahonen T., Cantell, M. , Nissinen, A. (toim.) 2005. Liiku ja opi- liikunnasta apua oppimisvaikeuksiin. Opetus 2000.
3. Toivonen ym. 2014. Monien mahdollisuuksien erityisuinti. SUH ry.
4. Durchman & Jokitalo. 2010. Taitavaksi vedessä.
5. Asikainen, M. & Tuomilehto, H. 2016. Ravinto - Uni - Liikunta. Tasapainota keho kuntoon ja taltuta stressi arjen valinnoilla. Readme.fi
6. Tuomilehto. H. & Vornanen, J. 2019. Nukkumalla menestykseen. Tammi
7. Ilander, O. 2014. Liikuntaravitsemus - tehoa, tuloksia ja terveyttä ruuasta. VK-Kustannus Oy tai uudempi teos Liikuntaravitsemus 3.0 Ilander, O. 2021. VK-Kustannus
8. Borg, P. 2018. Tunne nälkä. Gummerus
9. Pietiläinen, K., Mustajoki, P., Borg, P. (toim.) Lihavuus. Duodecim
10. Muu soveltuva materiaali esim. väitöskirjat, UKK-instituutin verkkomateriaali, Terveysliikuntauutiset, Liikunta ja tiede -lehti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Vastaavat opinnot korkeakoulussa.
Uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan osaaminen todennetaan tehtävien kautta.
Oppimisympäristö
Verkko, harjoitusluokka, liikuntasali, uima-allas, ulkoliikuntapaikat, omat liikuntaympäristöt.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op eli 5x 27h = 135h, josta kontaktiopetusta 32h.
Sisältö
- Elintapa- ja kansansairauksien yhteiskunnallinen tilanne ja riskitekijöiden ennaltaehkäisy
- Arvo- ja hyväksyntäperusteinen asiakasohjaus ja muutosvaihemalli
- Terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan määritelmät ja yhteiskunnallinen merkitys
- Liikuntaneuvonta ja liikunnan palveluketju
- Unen, ravitsemuksen, aivoterveyden, palautumisen ja liikunnan huomiointi terveyden edistämisessä
- Terveyden edistämisen työkalut ja teknologian mahdollisuudet
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Soveltava liikunta
- Liikunta- ja toimintatilanteiden sekä harjoitusohjelmien suunnittelu, toteutus ja arviointi eri asiakasryhmille
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojaksolla syvennetään Liikkumisen edistäminen ja ohjaustaidot (7 op) -opintojakson sisältöjä.
Arviointimenetelmät
Tehtävien ja harjoitustöiden itse- ja vertaisarviointi, opettaja-arviointi
Opintojakson arviointiin vaikuttavat:
1. Uni, palautuminen, aivoterveys ja päihteet (hyv-täyd.) (yksilötehtävä).
2. Asiakastilanteesta laadittu hyvinvointivalmennusraportti, jossa on hyödynnetty perustellen lähdemateriaalia (5-0). (yksilötehtävä).
3. Terveyden edistämisen posteri lähdemateriaalia hyödyntäen, (5-0). (tiimitehtävä).
4. Soveltavan liikunnan passi ja reflektio (hyv-täyd.) (yksilötehtävä)
Valmistautuminen oppitunneille (yksilö)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei saavuta opintojakson tavoitteita.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirjatietoa käyttääkseen liikuntaa, leikkiä ja toimintaa terveyden ja toimintakyvyn säilyttämiseksi ja edistämiseksi. Hän tunnistaa uuden ja aikaisemman tiedon (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) merkityksen edistääkseen yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija pyrkii selvittämään asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ohjauksen suunnittelussa. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan merkityksen yksilötasolla. Opiskelija osaa nimetä erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää kirja- ja tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa käyttää aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita huomioiden edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuuksia ja haasteita yksilötasolla (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää joitakin kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tiedostaa terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija hyödyntää aktiivisesti tutkimustietoa perustellakseen liikunnan, leikin ja toiminnan käyttöä terveyden ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja edistämisessä oman ammattialansa edustajana. Hän osaa soveltaa aikaisempaa (esim. kuormitusfysiologia ja liikunnan edistäminen) sekä uutta tietoa oman asiakasryhmänsä tarpeita vastaavaksi edistääkseen tavoitteellisesti yksilön tai ryhmän toimintakykyä. Opiskelija selvittää ja huomioi asiakkaan mahdollisuudet ja haasteet laaja-alaisesti (liikunta, ravitsemus, palautuminen, osallisuus) yksilö- ja ympäristötasolla ja hyödyntää tietoa ohjauksen toteuttamiseksi yksilöllisesti. Opiskelija pystyy arvioimaan suunnittelemansa toiminnan heikkouksia ja vahvuuksia realistisesti ja osaa esittää toimivia kehittämisnäkökulmia. Opiskelija tuntee kattavasti terveysliikunnan ja soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen. Opiskelija osaa nimetä / käyttää erilaisia terveysliikunnan edistämisen työkaluja. Opiskelija osaa nimetä terveys- ja soveltavan liikunnan toimijoita alueellisesti ja valtakunnallisesti.