Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen työ lapsiperheiden palveluissaLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00CY33

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

23.01.2025 - 07.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Elina Kosonen
  • Ulla Huhtalo
  • Marika Norta
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KV
    Sosionomikoulutus 24KV Lahti
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Harjoitukset
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä kontakitopetus verkossaverkko (zoom tai teams) sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu aikavälillä 23.1.-7.3.2025. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali. Muutokset materiaaleissa ovat mahdollisia.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.

Huom! Verkkoluennoille osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa zoom tai teams.
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen opintojakson seminaariin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

08.01.2025 - 07.03.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Elina Kosonen
  • Ulla Huhtalo
  • Marika Norta
Opetusryhmät
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Verkkoluento
  • Luennot
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu aikavälillä 8.1.-7.3.2025. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali. Muutokset materiaaleissa ovat mahdollisia.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Huom! Verkkoluennoille osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa ja lähiopetus LAB Lappeenrannan kampuksella.
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen opintojakson seminaariin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Elina Kosonen
  • Ulla Huhtalo
  • Marika Norta
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu aikavälillä 7.1.-7.3.2025. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali. Muutokset materiaaleissa ovat mahdollisia.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Huom! Verkkoluennoille osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa ja lähiopetus LAB Lahden kampuksella.
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen opintojakson seminaariin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/Hylätty