Siirry suoraan sisältöön

Monitoimijainen työ lapsiperheiden palveluissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY33-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

  • Verkkokampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Marika Norta
  • Elina Kosonen
  • Ulla Huhtalo

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS24KM
    Sosionomikoulutus 24KM Lahti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Seminaari

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä lähi- ja verkko-opetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät, ryhmäreflektio ja seminaari.

Ajoitus ja läsnäolo

Opetus toteutuu aikavälillä 7.1.-7.3.2025. Kontaktiopetuskertojen välillä itsenäistä opiskelua yksin tai ryhmissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opettajan kontaktiopetuksessa sekä Moodlessa ohjeistama oppimateriaali. Muutokset materiaaleissa ovat mahdollisia.
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Tulensalo, H. & Kalliomeri, R. & Laimio, J. (toim.) 2021: Kohti lapsen näköistä osallisuutta.
Huom! Verkkoluennoille osallistuminen edellyttää rauhallista tilaa, toimivaa verkkoyhteyttä, tietokonetta (tabletti tai puhelin ei sovi), webbikameraa ja mikrofonilliset kuulokkeet (headset)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson e-ahot hakemus tulee tehdä Pepissä ennen opintojakson alkua. Opiskelijalla tulee olla hankittuna opintojakson osaamistavoitteiden ja sisältöjen mukaista osaamista. Osaaminen on voitu hankkia vastaavilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla tai muulla tavoin esim. työelämässä. Jos osaamista on hankittu muulla kun korkeakoulutasoisilla opinnoilla, tulee osaaminen osoittaa sovitusti.
Työn opinnollistaminen: työn opinnollistamisen suunnitelma (omassa työssä) ja osaamisen näyttö.

Oppimisympäristö

LAB Moodle-oppimisympäristö
Kontaktiopetus verkossa ja lähiopetus LAB Lahden kampuksella.
Opintokäynnit itsenäisesti.
Itsenäinen opiskelu verkossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op opiskelijan työaikaa on 135 tuntia.

Sisältö

Opiskelija osaa
- toimia ammatillisesti ja dialogisesti lasten ja perheiden kanssa tapahtuvissa vuorovaikutustilanteissa reflektoiden omaa toimintaansa ja erilaisia toimintatapoja
- suunnitella asiakasturvallisen palveluprosessin lapsen ja perheen osallisuutta ja voimavaroja tukien
- soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen menetelmiä huomioiden lapsen hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä
- selittää hyvinvointialueiden, kuntien, yksityisen ja kolmannen sektorin lapsiperhepalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat
- ohjata perheitä ja huoltajia tuen piiriin monialaisessa palvelujärjestelmässä ja digitaalisten palvelujen turvallisessa käytössä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ensimmäisen vuoden sosiaalialan opinnot.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen läsnäolo kontaktiopetuksessa vähintään 80%, tehtävien suorittaminen hyväksytysti ja osallistuminen opintojakson seminaariin.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

Hyväksytty/Hylätty