Gerontologinen sosiaaliohjausLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU25
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita
- soveltaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita työssään
- tarkastella ikääntyneitä ja ikääntymistä voimavaraisuuden ja yksilöllisen elämänkulun näkökulmista
- tuntee ikäihmisen itsenäistä suoriutumista tukevia työmenetelmiä
- tunnistaa esteettömyyden ja muistiystävällisyyden lähtökohtia ikäihmisen asumisessa ja elinympäristöissä
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTISOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lahti
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita
- soveltaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita työssään
- tarkastella ikääntyneitä ja ikääntymistä voimavaraisuuden ja yksilöllisen elämänkulun näkökulmista
- tuntee ikäihmisen itsenäistä suoriutumista tukevia työmenetelmiä
- tunnistaa esteettömyyden ja muistiystävällisyyden lähtökohtia ikäihmisen asumisessa ja elinympäristöissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla vahvistamme ikäymmärrystä ja ikäihmisen kohtaamistaitoa, vahvistetaan osaamista muun muassa asiakasohjauksesta, palvelutarpeen arvioinnista, muistisairauksista, RAI-arviointimenetelmästä, ikääntyviin koskevasta lainsäädännöstä ja sosiaaliohjaajan työn erityisyydestä ikäihmisten parissa.
Opintojaksolle kuuluu kohtaaminen ikääntyneen kanssa, luennot sekä itsenäiset(ja tai pari-) tehtävät. Kurssin teemoja ovat mm. sosiaaligerontologian hahmottaminen, sosiaaliohjaus ikäihmisten palveluissa, lainsäädäntöä ja ikääntymispolitiikkaa. Opintojakson kaikki tehtävät ohjeistetaan erikseen opintojakson alkaessa
Lähiopetus toteutetaan verkko-opetuksena ajalla 30.8- 5.12.2024.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuksessa tulee olla läsnä ja kaikkiin ryhmätöihin on osallistuttava. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta poissaolot vaikuttavat annetaan opintojakson numeraaliseen arviointiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalta löytyvä materiaali ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Kohtaamiset voi tehdä yhteistyössä esimerkiksi jonkin palveluasumisen yksikön kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle, Teams, Zoom,
THL:n RAI-verkkokoulu https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-osaamisen-tuki/thl-n-rai-verkkokoulu
Sisältö
- Ikääntyvän asema yhteiskunnassamme ja vallitseva vanhuskäsitys
- Vanhuspalveluja puitteistava lainsäädäntö, sitä ohjaava ikääntymispolitiikka ja niiden toteutuminen käytännössä
- Sosionomin työ ja tehtävät ikääntyneiden palvelujärjestelmässä, asiakasohjaus
- Ikäihmisen kohtaaminen voimavaraisena yksilölllisen elämänkulun lähtökohdasta
- Ikääntyneiden asumisen erilaiset ratkaisut
- Muistisairaudet ja asiakkaan kohtaaminen
- Palvelutarpeen arvioinnin lähtökohdat
- RAI arviointimenetelmä sen käyttö ja RAI-tiedon hyödyntäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat muiden vaihtoehtoisten täydentävien opintojen kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät
Arvioitavia kohteita ovat tehtävät, oppimisen reflektointi sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää ikääntyneiden yhteiskunnalliseen asemaan ja yksilölliseen ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Luo kohtaamisten kautta onnistuneen suhteen ikäihmiseen. Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä ja asiakasohjauksessa. Tietää seniori- ja vanhuspalvelujen erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden ikäihmisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät ja tentin.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan ikääntyneen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeita asiakasohjauksen keinoin. Osaa kohdata ikäihmisen ja huomioi ikääntyvän yksilöllistä elämänkulkua. Osaa soveltaa gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työssä. Osaa soveltaa erilaisia vanhustyön menetelmiä käytännön työssä.Osaa toteuttaa RAI-arviointeja. Tietää muistisairaudet. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida ikäihmisen tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata ikäihmisen ja heidän yhteisönsä voimavaraisuuden näkökulmasta ja osaa ottaa huomioon ikääntyvän yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa tunnistaa, kehittää ja kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta.Osoittaa osaavansa asiakasohjauksen Osaa toteuttaa RAI-arviointeja ja ymmärtää RAI-arviointien merkityksen eri tasoilla. Osoittaa osaamistaan muistisairauksista ja osaa kohdata muistisairaan asiakkaan kuntouttavalla näkökulmalla. Osoittaa tehtävissään erityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 30. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Simulaatio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita
- soveltaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita työssään
- tarkastella ikääntyneitä ja ikääntymistä voimavaraisuuden ja yksilöllisen elämänkulun näkökulmista
- tuntee ikäihmisen itsenäistä suoriutumista tukevia työmenetelmiä
- tunnistaa esteettömyyden ja muistiystävällisyyden lähtökohtia ikäihmisen asumisessa ja elinympäristöissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla vahvistamme ikäymmärrystä ja ikäihmisen kohtaamistaitoa, opiskelemme muun muassa asiakasaohjausta, palvelutarpeen arviointia, lainsäädäntöä ja sosiaaliohjaajan työn erityisyyttä ikäihmisten kanssa.
Opintojaksolle kuuluu kohtaamisen osio, luennot sekä itsenäiset tehtävät. Kurssin teemoja ovat mm. sosiaaligerontologian tieteenkentän hahmottamisesta, sosiaaliohjausta ikäihmisten palveluissa, lainsäädäntöä ja ikääntymispolitiikkaa. Varsinaiset kurssin tehtävät ohjeistetaan erikseen.
Lähiopetus toteutetaan verkossa ajalla 4.9- 8.12.2023.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuksessa tulee olla läsnä ja kaikkiin ryhmätöihin on osallistuttava. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta poissaolot vaikuttavat numeroon. Opintojaksoon kuuluu ikäihmisten kohtaamistehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalta löytyvä materiaali ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Kohtaamiset voi tehdä yhteistyössä esimerkiksi jonkin palveluasumisen yksikön kanssa.
Sisältö
- Ikääntyvän asema yhteiskunnassamme ja vallitseva vanhuskäsitys
- Vanhuspalveluja puitteistava lainsäädäntö, sitä ohjaava ikääntymispolitiikka ja niiden toteutuminen käytännössä
- Sosionomin työ ja tehtävät ikääntyneiden palvelujärjestelmässä, asiakasohjaus
- Ikäihmisen kohtaaminen voimavaraisena yksilölllisen elämänkulun lähtökohdasta
- Seniori- ja vanhustyön menetelmien soveltaminen käytännössä
- Palvelutarpeen arvioinnin lähtökohdat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat muiden vaihtoehtoisten täydentävien opintojen kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät
Arvioitavia kohteita ovat tehtävät, oppimisen reflektointi sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää ikääntyneiden yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilölliseen ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Luo kohtaamisten kautta onnistuneen suhteen ikäihmiseen. Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä ja asiakasohjauksessa. Tietää seniori- ja vanhuspalvelujen erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden ikäihmisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät ja tentin.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan ikääntyneen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeen suhdetta. Osaa kohdata ikäihmisen ja huomioi ikääntyvän yksilöllistä elämänkulkua. Osaa soveltaa gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa erilaisia vanhustyön menetelmiä käytännön työssä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida ikäihmisen tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata ikäihmisen ja heidän yhteisönsä voimavaraisuuden näkökulmasta ja osaa ottaa huomioon ikääntyvän yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia seniori- ja vanhustyön menetelmiä. Osaa tunnistaa, kehittää ja kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta.Osoittaa osaavansa asiakasohjauksen. Osoittaa tehtävissään erityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 20
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Leppänen
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21SSosionomikoulutus 21S Lahti
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Simulaatio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita
- soveltaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita työssään
- tarkastella ikääntyneitä ja ikääntymistä voimavaraisuuden ja yksilöllisen elämänkulun näkökulmista
- tuntee ikäihmisen itsenäistä suoriutumista tukevia työmenetelmiä
- tunnistaa esteettömyyden ja muistiystävällisyyden lähtökohtia ikäihmisen asumisessa ja elinympäristöissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla vahvistamme ikäymmärrystä ja ikäihmisen kohtaamistaitoa, opiskelemme muun muassa palvelutarpeen arviointia, lainsäädäntöä ja sosiaaliohjaajan työtä ikäihmisten kanssa.
Opintojaksolle kuuluu kohtaamisen osio (2op). Luennot sekä itsenäiset tehtävät (3op) sisältävät teemoja mm. sosiaaligerontologian tieteenkentän hahmottamisesta, sosiaaliohjausta ikäihmisten palveluissa, lainsäädäntöä ja ikääntymispolitiikkaa. Luennoilla tehdään yksi ryhmätehtävä vanhustyön erityiskysymyksistä. Varsinaiset kurssin tehtävät ohjeistetaan erikseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuksessa tulee olla läsnä ja kaikkiin ryhmätöihin on osallistuttava. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta poissaolot vaikuttavat numeroon. Opintojaksoon kuuluu ikäihmisten kohtaamistehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalta löytyvä materiaali ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Kohtaamiset voi tehdä yhteistyössä esimerkiksi jonkin palveluasumisen yksikön kanssa.
Sisältö
- Ikääntyvän asema yhteiskunnassamme ja vallitseva vanhuskäsitys
- Vanhuspalveluja puitteistava lainsäädäntö, sitä ohjaava ikääntymispolitiikka ja niiden toteutuminen käytännössä
- Sosionomin työ ja tehtävät ikääntyneiden palvelujärjestelmässä
- Ikäihmisen kohtaaminen voimavaraisena yksilölllisen elämänkulun lähtökohdasta
- Seniori- ja vanhustyön menetelmien soveltaminen käytännössä
- Palvelutarpeen arvioinnin lähtökohdat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat muiden vaihtoehtoisten täydentävien opintojen kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät
Arvioitavia kohteita itsenäinen tehtävä, ikäihmisen kohtaamisen kirjaukset ja oppimisen reflektointi sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää ikääntyneiden yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilölliseen ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Luo kohtaamisten kautta onnistuneen suhteen ikäihmiseen. Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää seniori- ja vanhuspalvelujen erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden ikäihmisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan ikääntyneen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeen suhdetta. Osaa kohdata ikäihmisen ja huomioi ikääntyvän yksilöllistä elämänkulkua. Osaa soveltaa gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa erilaisia vanhustyön menetelmiä käytännön työssä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida ikäihmisen tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata ikäihmisen ja heidän yhteisönsä voimavaraisuuden näkökulmasta ja osaa ottaa huomioon ikääntyvän yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia seniori- ja vanhustyön menetelmiä. Osaa tunnistaa, kehittää ja kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissään erityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
8 - 20
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Leppänen
Opetusryhmät
- Verkkoluennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS20SSosionomikoulutus 20S Lappeenranta
-
HLTISOS20SSosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluennot
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita
- soveltaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita työssään
- tarkastella ikääntyneitä ja ikääntymistä voimavaraisuuden ja yksilöllisen elämänkulun näkökulmista
- tuntee ikäihmisen itsenäistä suoriutumista tukevia työmenetelmiä
- tunnistaa esteettömyyden ja muistiystävällisyyden lähtökohtia ikäihmisen asumisessa ja elinympäristöissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla vahvistamme ikäymmärrystä ja ikäihmisen kohtaamistaitoa, opiskelemme muun muassa palvelutarpeen arviointia, lainsäädäntöä ja sosiaaliohjaajan työtä ikäihmisten kanssa.
Opintojaksolle kuuluu kohtaamisen osio (2op). Luennot sekä itsenäiset tehtävät (3op) sisältävät teemoja mm. sosiaaligerontologian tieteenkentän hahmottamisesta, tilastoja ikääntymisestä, vanhenemiskäsityksiä/ -teorioita, lainsäädäntöä ja ikääntymispolitiikkaa. Luennoilla tehdään yksi ryhmätehtävä vanhustyön erityiskysymyksistä. Varsinaiset kurssin tehtävät ohjeistetaan erikseen.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuksessa tulee olla läsnä ja kaikkiin ryhmätöihin on osallistuttava. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta poissaolot vaikuttavat numeroon. Opintojaksoon kuuluu ikäihmisten kohtaamistehtävä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalta löytyvä materiaali ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Kohtaamiset voi tehdä yhteistyössä esimerkiksi jonkin palveluasumisen yksikön kanssa. Nämä linkittyvät Luonnon lumoa kaikille -hankkeeseen.
Sisältö
- Ikääntyvän asema yhteiskunnassamme ja vallitseva vanhuskäsitys
- Vanhuspalveluja puitteistava lainsäädäntö, sitä ohjaava ikääntymispolitiikka ja niiden toteutuminen käytännössä
- Sosionomin työ ja tehtävät ikääntyneiden palvelujärjestelmässä
- Ikäihmisen kohtaaminen voimavaraisena yksilölllisen elämänkulun lähtökohdasta
- Seniori- ja vanhustyön menetelmien soveltaminen käytännössä
- Palvelutarpeen arvioinnin lähtökohdat
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat muiden vaihtoehtoisten täydentävien opintojen kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät
Arvioitavia kohteita itsenäinen tehtävä, ikäihmisen kohtaamisen kirjaukset ja oppimisen reflektointi sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää ikääntyneiden yhteiskunnalliseen asemaan, elämäntilanteisiin ja yksilölliseen ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Luo kohtaamisten kautta onnistuneen suhteen ikäihmiseen. Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä. Tietää seniori- ja vanhuspalvelujen erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden ikäihmisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan ikääntyneen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeen suhdetta. Osaa kohdata ikäihmisen ja huomioi ikääntyvän yksilöllistä elämänkulkua. Osaa soveltaa gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa erilaisia vanhustyön menetelmiä käytännön työssä. Tunnistaa sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida ikäihmisen tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata ikäihmisen ja heidän yhteisönsä voimavaraisuuden näkökulmasta ja osaa ottaa huomioon ikääntyvän yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa soveltaa, kehittää ja luoda uusia ryhmä- ja yhteisökohtaisia seniori- ja vanhustyön menetelmiä. Osaa tunnistaa, kehittää ja kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. Osoittaa tehtävissään erityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.