Gerontologinen sosiaaliohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: AH00BU25-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus, Lappeenranta
- Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
-
HLTISOS23KMSosionomikoulutus 23KM Lahti
-
HLTISOS23KVSosionomikoulutus 23KV Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita
- soveltaa gerontologisen sosiaaliohjauksen orientaatioita työssään
- tarkastella ikääntyneitä ja ikääntymistä voimavaraisuuden ja yksilöllisen elämänkulun näkökulmista
- tuntee ikäihmisen itsenäistä suoriutumista tukevia työmenetelmiä
- tunnistaa esteettömyyden ja muistiystävällisyyden lähtökohtia ikäihmisen asumisessa ja elinympäristöissä
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla vahvistamme ikäymmärrystä ja ikäihmisen kohtaamistaitoa, vahvistetaan osaamista muun muassa asiakasohjauksesta, palvelutarpeen arvioinnista, muistisairauksista, RAI-arviointimenetelmästä, ikääntyviin koskevasta lainsäädännöstä ja sosiaaliohjaajan työn erityisyydestä ikäihmisten parissa.
Opintojaksolle kuuluu kohtaaminen ikääntyneen kanssa, luennot sekä itsenäiset(ja tai pari-) tehtävät. Kurssin teemoja ovat mm. sosiaaligerontologian hahmottaminen, sosiaaliohjaus ikäihmisten palveluissa, lainsäädäntöä ja ikääntymispolitiikkaa. Opintojakson kaikki tehtävät ohjeistetaan erikseen opintojakson alkaessa
Lähiopetus toteutetaan verkko-opetuksena ajalla 30.8- 5.12.2024.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetuksessa tulee olla läsnä ja kaikkiin ryhmätöihin on osallistuttava. Opintojaksolla ei ole läsnäolovelvoitetta, mutta poissaolot vaikuttavat annetaan opintojakson numeraaliseen arviointiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Moodle-alustalta löytyvä materiaali ja kirjallisuus.
Työelämäyhteistyö
Kohtaamiset voi tehdä yhteistyössä esimerkiksi jonkin palveluasumisen yksikön kanssa.
Oppimisympäristö
Moodle, Teams, Zoom,
THL:n RAI-verkkokoulu https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/palvelutarpeiden-arviointi-rai-jarjestelmalla/rai-osaamisen-tuki/thl-n-rai-verkkokoulu
Sisältö
- Ikääntyvän asema yhteiskunnassamme ja vallitseva vanhuskäsitys
- Vanhuspalveluja puitteistava lainsäädäntö, sitä ohjaava ikääntymispolitiikka ja niiden toteutuminen käytännössä
- Sosionomin työ ja tehtävät ikääntyneiden palvelujärjestelmässä, asiakasohjaus
- Ikäihmisen kohtaaminen voimavaraisena yksilölllisen elämänkulun lähtökohdasta
- Ikääntyneiden asumisen erilaiset ratkaisut
- Muistisairaudet ja asiakkaan kohtaaminen
- Palvelutarpeen arvioinnin lähtökohdat
- RAI arviointimenetelmä sen käyttö ja RAI-tiedon hyödyntäminen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa Sosiaaliohjaus-moduulin opintoja, jotka muodostavat muiden vaihtoehtoisten täydentävien opintojen kokonaisuuden yhdessä sosiaaliohjauksen harjoittelun kanssa.
Arviointimenetelmät
Arvioitavia kohteita ovat tehtävät, oppimisen reflektointi sekä tuntiaktiivisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Tietää ikääntyneiden yhteiskunnalliseen asemaan ja yksilölliseen ikääntymiseen vaikuttavia tekijöitä. Luo kohtaamisten kautta onnistuneen suhteen ikäihmiseen. Jäsentää sosionomin työtehtävät palvelujärjestelmässä ja asiakasohjauksessa. Tietää seniori- ja vanhuspalvelujen erilaisia menetelmiä. Löytää yhteyden ikäihmisten asemaan suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta. On suorittanut opintojakson tehtävät ja tentin.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Kykenee arvioimaan ikääntyneen ihmisen voimavarojen ja tuen tarpeita asiakasohjauksen keinoin. Osaa kohdata ikäihmisen ja huomioi ikääntyvän yksilöllistä elämänkulkua. Osaa soveltaa gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työssä. Osaa soveltaa erilaisia vanhustyön menetelmiä käytännön työssä.Osaa toteuttaa RAI-arviointeja. Tietää muistisairaudet. Osoittaa tehtävillään perehtyneisyyttä aiheisiin ja osallistuu luennoilla.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Osaa arvioida ikäihmisen tuen- ja palvelujen tarvetta elämäntilanteen ja elämänhistorian sekä yhteiskunnallisen aseman taustaa vasten. Osaa kohdata ikäihmisen ja heidän yhteisönsä voimavaraisuuden näkökulmasta ja osaa ottaa huomioon ikääntyvän yksilöllisen elämänkulun. Osaa soveltaa ja kehittää gerontologisen sosiaalityön orientaatiota sosionomin työkentässä. Osaa tunnistaa, kehittää ja kriittisesti tarkastella sosiokulttuurisesta näkökulmasta ikäihmisten asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa erilaisten käsitysten ja teorioiden kautta.Osoittaa osaavansa asiakasohjauksen Osaa toteuttaa RAI-arviointeja ja ymmärtää RAI-arviointien merkityksen eri tasoilla. Osoittaa osaamistaan muistisairauksista ja osaa kohdata muistisairaan asiakkaan kuntouttavalla näkökulmalla. Osoittaa tehtävissään erityistä perehtyneisyyttä ja on luennoilla aktiivinen.