Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogiikka ja toimijuutta tukeva asiakastyöLaajuus (10 op)

Tunnus: HA00BW84

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

25.03.2024 - 12.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kari Malin
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTISOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso työelämässä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista ahotoida aikaisemmin hankitulla osaamisella. Työsuhteissa (esim. lähihoitaja, lastenhoitaja), jotka tukevat sosionomin ammattiin kehittymistä, voidaan hankkia osaamista yhden harjoittelun osalta. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutoropettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua sosiaalihuollossa. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista arvioidaan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Leppänen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23S
    Sosionomikoulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (AHOT, opinnollistaminen), jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista tai harjoittelun haluaa suorittaa työsuhteessa. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa.

Suoritustapa uudistumassa.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Leppänen
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTISOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (AHOT, opinnollistaminen), jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista tai harjoittelun haluaa suorittaa työsuhteessa. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen Moodle.alustalla.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Leppänen
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTISOS23KV
    Sosionomikoulutus 23KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (AHOT, opinnollistaminen), jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista tai harjoittelun haluaa suorittaa työsuhteessa. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen Moodle.alustalla.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lappeenranta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Leppänen
  • Kati Ojala
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS23KM
    Sosionomikoulutus 23KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (AHOT, opinnollistaminen), jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista tai harjoittelun haluaa suorittaa työsuhteessa. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen Moodle.alustalla.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Taina Heininen-Reimi
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTISOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin, jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTISOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin, jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Leppänen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22S
    Sosionomikoulutus 22S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (AHOT, opinnollistaminen), jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista tai harjoittelun haluaa suorittaa työsuhteessa. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen Moodle.alustalla.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus, Lahti

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTISOS22KV
    Sosionomikoulutus 22KV Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin, jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

17.03.2022 - 31.07.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Leppänen
  • Outi Rantatulkkila
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS22KM
    Sosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (AHOT, opinnollistaminen), jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista tai harjoittelun haluaa suorittaa työsuhteessa. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Sanna Leppänen
Opetusryhmät
  • Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • HLPRSOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Info

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin (AHOT, opinnollistaminen), jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan ja kasvatusalan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kati Ojala
Ryhmät
  • HLTISOS21S
    Sosionomikoulutus 21S Lahti

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa
- määritellä sosiaalialan työn toimintaperiaatteita
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintoihin liittyvä harjoittelujakso kentällä. (julkinen, yksityinen ja 3.sektori).

Ajoitus ja läsnäolo

Harjoittelu ajoittuu opintojen toiselle lukukaudelle. Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin. Kaikkiin harjoitteluun liittyviin tapaamisiin tulee osallistua (infot, ohjaukset ja purut),  ja ne ovat osa harjoittelua.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös näytöin, jos opiskelijalla on harjoittelun tavoitteisiin nähden jo osaamista. Tästä toteutustavasta on keskusteltava tutor-opettajan kanssa. Näyttöpäivien ajankohdat ilmoitetaan erikseen.

Työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutuu eri sosiaalialan yksiköissä julkisella, yksityisellä tai 3.sektorilla. Opintoihin sisältyvistä harjoitteluista vähintään yhden täytyy toteutua paikassa, jossa toiminta on sosiaalihuoltolain mukaista. Harjoittelu on ohjattua, harjoittelupaikoista opiskelijalle on nimettävä työelämäohjaaja.

Oppimisympäristö

Harjoitteluun liittyvät infomateriaalit, tavoitteiden asettelu, päiväkirja, oppimistehtävä sekä arviointi toteutuvat Workseedissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun laajuus on 10op, joka tarkoittaa noin 245h opiskelijatyötä eli 35 tuntia + 5h/vko itsenäisiin tehtäviin.

Sisältö

Opetussuunnitelman tavoitteet:

Opiskelija osaa 
- toimia sosiaali- ja kasvatusalan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti 
- tarkastella itseään vuorovaikuttajana ja kohdata asiakkaita erilaisissa ammatillisissa tilanteissa 
- määritellä sosiaalialantyön toimintaperiaatteita 
- tunnistaa toimijuutta ja osallisuutta tukevan asiakastyön elementtejä 

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Harjoittelua edeltävät opinnot täytyy olla pääosin suoritettu ennen harjoittelua.

Arviointimenetelmät

Opiskelijan osaamista peilataan harjoittelun keski- ja loppuvaiheessa opetussuunnitelman mukaisiin sekä hänen itse asettamiinsa tavoitteisiin asteikolla osaa erinomaisesti - osaa hyvin - osaa melko hyvin - osaa tyydyttävästi - osaa välttävästi - ei osaa - ei arvioitavissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta

Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty

HYLÄTYN SUORITUKSEN KRITEERIT:

Opiskelija ei saavuta harjoittelujakson tavoitteita
- Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on oleellisia puutteita
- Opiskelijalle ei voi antaa vastuuta
- Opiskelija ei palauta sovittuja kirjallisia töitä

Työn laadussa on paljon puutteita
- Opiskelija toimii epäeettisesti
- Opiskelija ei sitoudu asiakassuhteisiin
- Opiskelija ei pysty perustelemaan omaa toimintaansa

Opiskelijan aloitteellisuus on olematon
- Opiskelija ei ole motivoitunut työhönsä
- Opiskelija ei ole oma-aloitteellinen työssään

Opiskelijan yhteistyöhalu on heikko
- Opiskelija ei ilmoita poissalojaan eikä sovi niiden korvaamisesta
- Opiskelija ei noudata sovittuja työaikoja

Opiskelijan oman työn suunnittelu- ja organisointivalmius on olematon
- Opiskelija ei pysty suunnittelemaan harjoittelujakson tavoitteita

Asiakasturvallisuudessa on puutteita
- Opiskelijan tietämättömyys tai taitamattomuus vaarantaa asiakkaan turvallisuuden
- Opiskelija on välinpitämätön asiakkaan turvallisuudesta