Ikääntyvän yhteiskunnan innovaatiotLaajuus (5 op)
Tunnus: AH00BU18
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 17.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus; verkko-opetus
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko); verkko-opetus
- Lopputyöpaja/ Seminaari (läsnäolopakko); kampuksella
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon toteutus tiistaisin 17.9- 12.11.2024
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 17.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus, Lahti
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS22KMSosionomikoulutus 22KM Lahti
-
HLTISOS22KVSosionomikoulutus 22KV Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Opintokäynti/ekskursio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus, kun opintojakson tehtävä videotallenteeseen (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena kampuksella:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21SSosionomikoulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Verkkotutkintolaiset voivat ottaa yhteyttä opettajaan, jolloin räätälöidään osallistuminen ilman kampusopetusta.
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat). Hybridimahdollisuus verkkotutkintolaisille yms opettajan luvan saaneille.
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Verkkoluennot vaikuttavuudesta, ikääntyneiden asumisesta sekä vapaaehtoistyöstä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon.
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opintokäynti/ekskursio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS21SSosionomikoulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot
- Seminaari
- Opintokäynti/ekskursio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opintojakson käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus
- Moniammatillisen tehtävän aloitus, kun opintojakson tehtävä videotallenteeseen (läsnäolopakko)
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Testikotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella, vaihtoehtoisesti älykotiin liittyvä oppimistehtävä.
- Luennot mm. vaikuttavuudesta, vapaaehtoistyöstä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Ikäklubi - toiminta Ekhvan palvelutaloihin ja etäkotihoitoon.
Videotallenteet Ekhva/ tilaajalle Oiva Health - järjestelmän kautta.
Muutokset mahdollisia.
Oppimisympäristö
Lähiopetus, Moodle, Zoom, Kampuksen testikotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Ikääntymispolitiikka ja väestörakenne
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi ja tiedolla johtaminen
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Opintojakson tehtävät:
tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
07.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 160. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS21KVSosionomikoulutus 21KV Lahti
-
HLPRSOS21KMSosionomikoulutus 21KM Lappeenranta
-
HLTISOS21KSosionomikoulutus 21K Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Seminaari
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena verkossa: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luento hyvinvointiteknologiasta (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari (läsnäolopakko, 3 samansisältöistä kertaa, joista voi valita sopivan ajankohdan)
Lisäksi lähiopetuksena:
- Älykotiympäristöön tutustuminen Lahden kampuksella/ hyvinvointiteknologiaan tutustuminen Lappeenrannan kampuksella (varmistuu syksyllä ennen opintojakson alkua), Verkkotutkinto-opiskelija voi vaihtoehtoisesti tehdä älykotiin liittyvän oppimistehtävän.
- Verkkoluennot vaikuttavuudesta sekä vapaaehtoistyöstä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLPRSOS20SSosionomikoulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
- Info
- Luennot
- Simulaatio
- Seminaari
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkossa ja lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento 26.1: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luennot 6.2., 9.2., 15.2. ja 21.2.
- Simulaatio 23.3. (läsnäolopakko)
- Hyvinvointiteknologiamessut 29.3. (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari 12.5. (läsnäolopakko)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
- Kuolevan ja hänen hänen läheisensä kohtaaminen ja tukeminen
Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Tiia Rask
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Info (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
HLTISOS20SSosionomikoulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Info
- Luennot 1
- Simulaatio 1
- Seminaari 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkossa ja lähiopetuksena: (huom. läsnäolopakolliset kerrat)
- Ensimmäinen luento: (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tehtävät yms
- Luennot 31.1, 1.2, 15.2, 7.3
- Älykotiympäristö LAHTI (Kampuksella) (Läsnäolopakko)
- Hyvinvointiteknologiamessut 29.3 (läsnäolopakko)
- Loppukeskustelu/ Seminaari 3.5 (läsnäolopakko)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
LAB:n käynnissä olevat hankkeet ja ketterät kokeilut yhteistyökumppaneiden kanssa
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos, asuminen
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
- Vapaaehtoistyö ja omaishoito
- Kuolevan ja hänen hänen läheisensä kohtaaminen ja tukeminen
Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyvä työntekijä
Innovaatio-yhteiskunta
- Eri hankeohjelmat
- Tekoäly
- Vaikuttavuuden arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
Kurssin tehtävät esitellään ensimmäisellä opetuskerralla.
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.
- innovaatio-osaaminen osana yhteiskunnallista vaikuttavuutta
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi (LAB)
Toimipiste
- Verkkokampus
- Verkkokampus, Lappeenranta
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Sanna Leppänen
- Sanna Nurmiainen
Opetusryhmät
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Simulaatio (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
08SOS20KVSosionomikoulutus 20K, verkko-opinnot, Lahti
-
SOS20KSosionomikoulutus 20K, Lappeenranta
-
08SOS20KMSosionomikoulutus 20KM, monimuotototeutus, Lahti
Pienryhmät
- Verkkoluento
- Simulaatio
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin käytyään opiskelija osaa:
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa
Ajoitus ja läsnäolo
Opintojakso toteutetaan verkossa, ajalla 7.9 - 11.11.2022 (seuraavasti (läsnäolopakolliset kerrat)
- 7.9.2022 klo 8-12 (läsnäolopakko) kurssin aloitus, tiimiytyminen, tehtävät yms
- 8.9.2022 klo 8-12 Lainsäädäntö, väestörakenne, palvelujärjestelmä
- 9.9.2022 klo 8-12 Hanke-esittely, Katiohjelma
- 5.10.2022 klo 12-16 Ikääntyvä yhteiskunta, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA)
- 7.11.2022 klo 12-16 (läsnäolopakollinen) LAHTI (kampuksella) JA LAPPEENRANTA 8.11 klo 12-16 (läsnäolopakollinen). Verkkoryhmälle erillinen tehtävä korvaamaan ko lähiopetusta.
- 11.11.2022 klo 8-12 (läsnäolopakollinen) Loppukeskustelu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Verkkomateriaali saatavilla Moodlessa
Kansallinen ikäojelma vuoteen 2030 - tavoitteena ikäkyvykäs Suomi. Löydettävissä
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162462/STM_2020_31_j.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Työelämäyhteistyö
LAB Motiivi- hyvinvointipalvelut
Kati-hanke (KARITA, KOHTI), Luonnon lumoa kaikille -Lulu hanke
Oppimisympäristö
Moodle, Zoom, Kampuksen älykotiympäristö
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopisteen laajuinen suoritus on 135 tuntia opiskelijan työnä
Sisältö
Hyvinvointiin vaikuttavat yhteiskunnallinen ja kulttuurinen näkökulma
- Yhteiskunnallinen muutos
- Osallisuuden ja toimijuuden tukeminen ikääntyvässä yhteiskunnassa
- Ikääntyvä työntekijä
Vanhuskäsitykset ja -teoriat, väestörakenne
- Ikääntymispolitiikka
- Lainsäädäntö
- Palvelujärjestelmä
- Eläkejärjestelmät
- Ikääntyneen työntekijän voimavara
Innovaatio-yhteiskunta
- Kati-ohjelma
- Tekoäly osana vaikutusten arviointia
- Ihmisiin kohdistuvan vaikutusten arviointi
- Ohjausosaamisen ikääntyneiden asiakasohjauksessa
- Älykotiympäristöön tutustuminen (Simulaatio-tila)
Arviointimenetelmät
Kurssin tehtävät:
1. Mediaseuranta - oppimispäiväkirja ja -tehtävä 1,5 op
2. Osallistuminen ajankohtaiseen webinaariin ja sen dokumentointi sekä osallistuminen keskustelu-alueelle 1 op
3. Ikääntyneen arjen tukeminen ja vahvistaminen 1,5 op. Osallistuminen johonkin (yksi valitaan, toteutus useamman kerran erillisen aikataulun mukaan) seuraavista vaihtoehdoista:
- etäohjaus Lappeenrannan kampus tai verkko
- teknologisen ratkaisun esitteleminen Etelä-Karjalassa
- Luonto luoksesi – tuokio opiskelijan valitsemassa asumispalveluyksikössä.
- Lahden seudulla TKI-hankkeeseen osallistuminen (vahvistuu myöhemmin)
Lähiopetus 1 op
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja suunnata toimintaa liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- tunnistaa ikääntyvien hyvinvointiin vaikuttavia yhteiskunnallisia ja kulttuurisia tekijöitä sekä tukea ikääntyvien työikäisten toimintakykyä
- tietää iäkkäiden palveluja koskevan ikääntymispolitiikan, lainsäädännön ja palveluprosessien lähtökohdat sekä suunnata ennaltaehkäisevää ja toimintakykyä tukevaa toimintaa
- arvioida teknologian hyötyä ja käyttöä ikäihmisen itsenäisen arjen tukemisessa ja osallisuuden vahvistamisessa sekä ikäteknologian kehittämistä ja hyödyntämistä.