Kunta toimintaympäristönäLaajuus (5 op)
Tunnus: AT00BY93
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-hankkia tietoa maakuntahallintouudistuksesta ja ymmärtää miten se vaikuttaa kuntiin
- kunnan toimintaympäristön ja päätöksenteon periaatteita
- yleiskaavatasoisen suunnittelun lähtökohdat sekä laatia ja jäsentää tietoa yleiskaavoista ja yleiskaavoja varten
- laatia kunnan tarpeisiin pohjautuvia kehittämissuunnitelmia
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, yhdyskuntasuunnittelu (2022, 2023)
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
Opettaja
- Raine Vihelmaa
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLTIEYM21SEnergia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
-
TLTIYKS22SYhdyskuntasuunnittelun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-hankkia tietoa maakuntahallintouudistuksesta ja ymmärtää miten se vaikuttaa kuntiin
- kunnan toimintaympäristön ja päätöksenteon periaatteita
- yleiskaavatasoisen suunnittelun lähtökohdat sekä laatia ja jäsentää tietoa yleiskaavoista ja yleiskaavoja varten
- laatia kunnan tarpeisiin pohjautuvia kehittämissuunnitelmia
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Teknologia (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
Opettaja
- Raine Vihelmaa
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TLTIEYM20SEnergia- ja ympäristötekniikan koulutus 20S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-hankkia tietoa maakuntahallintouudistuksesta ja ymmärtää miten se vaikuttaa kuntiin
- kunnan toimintaympäristön ja päätöksenteon periaatteita
- yleiskaavatasoisen suunnittelun lähtökohdat sekä laatia ja jäsentää tietoa yleiskaavoista ja yleiskaavoja varten
- laatia kunnan tarpeisiin pohjautuvia kehittämissuunnitelmia
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssin luennoilla perehdytään kunnan toimintaympäristön teoreettiseen taustaan. Harjoitustehtävässä tutustutaan kuntien lähtökohtiin ja kehittämissuunnitelmiin.. Kurssilla on yksi laajempi ryhmätyö, jonka esitykset pidetään kurssin lopussa. Kurssin sisällöstä järjestetään lopputehtävä/tentti.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi alkaa viikolla 37. Opintomatka tapahtuu viikolla 39, johon osallistuminen on pakollista. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee sopia opettajien kanssa. Tehvien laatiminen ja niiden esityksiin sekä tenttiin osallistuminen on pakollista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali ja muu kurssialueeseen kuuluva materiaali lisätään kurssin Moodle-alustalle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista on sovittava opettajan kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Opettajat kertovat opintojakson alussa.
Oppimisympäristö
Opetusta on 2 h viikossa lukujärjestestykseen merkittyinä ajankohtina ja paikoissa. Kontaktiopetusta voidaan järjestää verkon välityksellä ja tämä sovitaan kurssin aikana (tämä koskee erityisesti ryhmätöiden ohjaamista).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta on n. 22 h, tämän lisäksi kurssilla on harjoitustöiden esitystilaisuus (4 h) ja lopputehtävä/tentti (2 h). Opiskelija työskentelee itsenäisesti ja tekee opettajien määrittämiä ryhmätöitä / tuntitehtäviä sekä valmistautuu tenttiin. Oman työn laskennallinen kuormitus on noin 100 h.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei edeltäviä osaamisvaatimuksia.
Arviointimenetelmät
Opintojakso arvioidaan arvosanoilla HYL / 1-5. Arviointikriteerit ja niiden painotukset (harjoitustyöt, tuntitehtävät ja tentti) ilmoitetaan kurssin alussa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä yksittäiseen aihealueeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- käyttää yksittäisiä kunnan toimintaympäristöön liittyviä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- kuvata opintojakson aihepiiriin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväantojen mukaisesti
- käyttää erilaisia oppimistekniikoita ja prosesseja itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- selvittää kunnan toimintaympäristöön liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- käyttää keskeisiä opintojakson aihepiiriin liittyviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja prosesseja
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa aihealueeseen liittyvää tietoa perustellusti sekä arvioida erilaisten tietolähteiden
käyttökelpoisuutta
- käyttää opintojakson aihepiiriin liittyviä ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- valita perustellusti soveltuvimmat tekniikat erilaisiin prosesseihin
- organisoida ryhmän toimintaa