Siirry suoraan sisältöön

Kunta toimintaympäristönäLaajuus (5 op)

Tunnus: AT00BY93

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-hankkia tietoa maakuntahallintouudistuksesta ja ymmärtää miten se vaikuttaa kuntiin
- kunnan toimintaympäristön ja päätöksenteon periaatteita
- yleiskaavatasoisen suunnittelun lähtökohdat sekä laatia ja jäsentää tietoa yleiskaavoista ja yleiskaavoja varten
- laatia kunnan tarpeisiin pohjautuvia kehittämissuunnitelmia

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

11.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, yhdyskuntasuunnittelu (2022, 2023)
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
Opettaja
  • Raine Vihelmaa
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM21S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 21S Lahti
  • TLTIYKS22S
    Yhdyskuntasuunnittelun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-hankkia tietoa maakuntahallintouudistuksesta ja ymmärtää miten se vaikuttaa kuntiin
- kunnan toimintaympäristön ja päätöksenteon periaatteita
- yleiskaavatasoisen suunnittelun lähtökohdat sekä laatia ja jäsentää tietoa yleiskaavoista ja yleiskaavoja varten
- laatia kunnan tarpeisiin pohjautuvia kehittämissuunnitelmia

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus (2014-2021)
Opettaja
  • Raine Vihelmaa
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLTIEYM20S
    Energia- ja ympäristötekniikan koulutus 20S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
-hankkia tietoa maakuntahallintouudistuksesta ja ymmärtää miten se vaikuttaa kuntiin
- kunnan toimintaympäristön ja päätöksenteon periaatteita
- yleiskaavatasoisen suunnittelun lähtökohdat sekä laatia ja jäsentää tietoa yleiskaavoista ja yleiskaavoja varten
- laatia kunnan tarpeisiin pohjautuvia kehittämissuunnitelmia

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssin luennoilla perehdytään kunnan toimintaympäristön teoreettiseen taustaan. Harjoitustehtävässä tutustutaan kuntien lähtökohtiin ja kehittämissuunnitelmiin.. Kurssilla on yksi laajempi ryhmätyö, jonka esitykset pidetään kurssin lopussa. Kurssin sisällöstä järjestetään lopputehtävä/tentti.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi alkaa viikolla 37. Opintomatka tapahtuu viikolla 39, johon osallistuminen on pakollista. Vaihtoehtoisesta suoritustavasta tulee sopia opettajien kanssa. Tehvien laatiminen ja niiden esityksiin sekä tenttiin osallistuminen on pakollista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ja muu kurssialueeseen kuuluva materiaali lisätään kurssin Moodle-alustalle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisista suoritustavoista on sovittava opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Opettajat kertovat opintojakson alussa.

Oppimisympäristö

Opetusta on 2 h viikossa lukujärjestestykseen merkittyinä ajankohtina ja paikoissa. Kontaktiopetusta voidaan järjestää verkon välityksellä ja tämä sovitaan kurssin aikana (tämä koskee erityisesti ryhmätöiden ohjaamista).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta on n. 22 h, tämän lisäksi kurssilla on harjoitustöiden esitystilaisuus (4 h) ja lopputehtävä/tentti (2 h). Opiskelija työskentelee itsenäisesti ja tekee opettajien määrittämiä ryhmätöitä / tuntitehtäviä sekä valmistautuu tenttiin. Oman työn laskennallinen kuormitus on noin 100 h.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei edeltäviä osaamisvaatimuksia.

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan arvosanoilla HYL / 1-5. Arviointikriteerit ja niiden painotukset (harjoitustyöt, tuntitehtävät ja tentti) ilmoitetaan kurssin alussa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä yksittäiseen aihealueeseen tietoa erilaisista tietolähteistä
- käyttää yksittäisiä kunnan toimintaympäristöön liittyviä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- kuvata opintojakson aihepiiriin liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- toimia yksittäisissä tilanteissa tehtäväantojen mukaisesti
- käyttää erilaisia oppimistekniikoita ja prosesseja itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- rajata tiedon tarpeen yksittäisissä tiedon käyttötilanteissa ja erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta
- selvittää kunnan toimintaympäristöön liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita
- käyttää keskeisiä opintojakson aihepiiriin liittyviä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja prosesseja
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa:
- etsiä tietoa aihealueeseen liittyvää tietoa perustellusti sekä arvioida erilaisten tietolähteiden
käyttökelpoisuutta
- käyttää opintojakson aihepiiriin liittyviä ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- valita perustellusti soveltuvimmat tekniikat erilaisiin prosesseihin
- organisoida ryhmän toimintaa