Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja esimiestyöLaajuus (3 op)

Tunnus: AT00CB36

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestoiminnan perusperiaatteet ja tietää mitä vaatimuksia esimiehen ja alaisen yhteistyölle asetetaan. Opiskelija tuntee esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja vastuut työlainsäädännön noudattamisessa ja työturvallisuusasioissa. Opiskelija saa valmiudet kehittää omia johtamisominaisuuksiaan.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Petri Siivo
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLPRINFRA23S
    Infratekniikan koulutus 23S Lappeenranta
  • TLPRTRT23S
    Talonrakennustekniikan koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestoiminnan perusperiaatteet ja tietää mitä vaatimuksia esimiehen ja alaisen yhteistyölle asetetaan. Opiskelija tuntee esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja vastuut työlainsäädännön noudattamisessa ja työturvallisuusasioissa. Opiskelija saa valmiudet kehittää omia johtamisominaisuuksiaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Johtaminen on laaja ja monitahoinen kenttä, jossa kirjaviisaudella on vaikea saavuttaa hyviä tuloksia. Oikeampi tapa on perehtyä johtamisen kysymyksiin tekemällä harjoituksia, tutkielmia ja havainnointeja. Kurssin opetusjärjestelyt mahdollistavat monimuotoisen opiskelun: työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä,itsenäisestä tiedonhausta, esimiestyössä toimivien ihmisten haastatteluista

Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä harjoitteista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alan kirjallisuus ja oppimateriaali Moodlessa.

Sopivaa materiaalia löytyy esimerkiksi seuraavista kirjoista:

1. Pentikäinen Markku; Ensiaskeleet esimiehenä, Helsinki 2009

2. Vanhala, Laukkanen & Koskinen: Liiketoiminta ja johtaminen, 3. painos, Keuruu 2002

3. Riitta Hyppänen: Esimiesosaaminen, 2014

4. Viitala, Jylhä: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit; Helsinki: Edita 2019

Työelämäyhteistyö

Jaksoon kuuluu työelämässä olevan esimiestyötä tekevän henkilön haastattelu

Uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaan, sovi erikseen opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työtä. Kurssin kokonaistyömäärä n. 81 tuntia.

Sisältö

Toteutuksen lähtökohtana ovat missio, visio, strategia ja tavoitteet, jotka ovat oleellinen osa yrityksen toiminnan sisältöä. Kurssilla käsitellään sitä, miten ihmisten toiminta yrityksessä organisoidaan, jotta strategia ja tavoitteet voidaan saavuttaa. Siihen liittyviä asioita ovat mm. prosessit, organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät ja verkostoituminen. Asioiden johtamisen (management) ohella opintojaksolla tarkastellaan myös ihmisten johtamista. Niillä varmistetaan, että yrityksen toimintaa on toteuttamassa ja kehittämässä riittävä, osaava ja motivoitunut henkilöstö. Kurssilla käsiteltäviä asioita ovat mm. johtajuus, itsensä johtaminen, vuorovaikutus, viestintä, organisaation osaamisen kehittäminen ja organisaatiokulttuuri. Eri teemojen osalta pohditaan myös sitä, miten niihin heijastuvat erilaiset tilanteet yrityksen toiminnassa.

Arviointimenetelmät

Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä työskentely tavoista

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja perustella toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- vertailla perustellen toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 13.11.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, talonrakennustekniikka (2021, 2022, 2023)
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus, yhdyskuntatekniikka (2021)
Opettaja
  • Pekka Mytty
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLPRTRT21S
    Talonrakennustekniikan koulutus 21S Lappeenranta
  • TLPRIYKT21S
    Yhdyskuntatekniikan koulutus 21S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestoiminnan perusperiaatteet ja tietää mitä vaatimuksia esimiehen ja alaisen yhteistyölle asetetaan. Opiskelija tuntee esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja vastuut työlainsäädännön noudattamisessa ja työturvallisuusasioissa. Opiskelija saa valmiudet kehittää omia johtamisominaisuuksiaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Johtaminen on laaja ja monitahoinen kenttä, jossa kirjaviisaudella on vaikea saavuttaa hyviä tuloksia. Oikeampi tapa on perehtyä johtamisen kysymyksiin tekemällä harjoituksia, tutkielmia ja havainnointeja. Kurssin opetusjärjestelyt mahdollistavat monimuotoisen opiskelun: työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä,itsenäisestä tiedonhausta, esimiestyössä toimivien ihmisten haastatteluista ja seminaarityöstä, jolloin kurssin suorittaminen ei edellytä tenttimistä. Toisena vaihtoehtona on suorittaa kirjatentti, joka ohjeistetaan kurssin alussa. Soveltuvin osin käytetään ongelmaperustaista oppimismenetelmää (PBL).

1) Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä PBL-tutoriaaleista. Vaihtoehdossa 1 kurssin suorittaminen ei sisällä tenttimistä.


2) Toisena vaihtoehtona on suorittaa kirjatentti ja tehdä kaksi harjoitustyötä ensimmäisillä luentokerroilla esiteltävällä tavalla..

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alan kirjallisuus ja oppimateriaali Moodlessa.

Sopivaa materiaalia löytyy esimerkiksi seuraavista kirjoista:

1. Pentikäinen Markku; Ensiaskeleet esimiehenä, Helsinki 2009

2. Vanhala, Laukkanen & Koskinen: Liiketoiminta ja johtaminen, 3. painos, Keuruu 2002

3. Riitta Hyppänen: Esimiesosaaminen, 2014

4. Viitala, Jylhä: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit; Helsinki: Edita 2019

Uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaan, sovi erikseen opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työtä. Kurssin kokonaistyömäärä n. 81 tuntia.

Sisältö

Toteutuksen lähtökohtana ovat missio, visio, strategia ja tavoitteet, jotka ovat oleellinen osa yrityksen toiminnan sisältöä. Kurssilla käsitellään sitä, miten ihmisten toiminta yrityksessä organisoidaan, jotta strategia ja tavoitteet voidaan saavuttaa. Siihen liittyviä asioita ovat mm. prosessit, organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät ja verkostoituminen. Asioiden johtamisen (management) ohella opintojaksolla tarkastellaan myös ihmisten johtamisen alueita. Niillä varmistetaan, että yrityksen toimintaa on toteuttamassa ja kehittämässä riittävä, osaava ja motivoitunut henkilöstö. Kurssilla käsiteltäviä asioita ovat mm. johtajuus, itsensä johtaminen, vuorovaikutus, viestintä, organisaation osaamisen kehittäminen ja organisaatiokulttuuri. Eri teemojen osalta pohditaan myös sitä, miten niihin heijastuvat erilaiset tilanteet yrityksen toiminnassa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Vaihtoehdossa1 kuuluvat luennot, PBL-tutoriaalit ja luennoilla sovittavat harjoitukset.PBL-menetelmällä toteutettuun osuuteen on läsnäolovelvoite ja jokainen pienryhmän jäsen tekee tästä osuudesta 10 – 15 sivun raportin. Ryhmät esittelevät tuloksensa muille ryhmille opintojakson loppupuolelle sijoittuvissa seminaareissa.

Vaihtoehdossa 2 ei ole läsnäolopakkoa, vaan opintojakson voi suorittaa tulemalla tenttiin ja tekemällä ensimmäisellä luentokerralla sovittavalla tavalla itsenäiset raportit.Tentissä on 4 esseekysymystä.


Opiskelijan tulee tehdä valinta ja päätös vaihtoehdon 1 ja 2 kaksi välillä viimeistään 25.9.2022 mennessä.

Arviointimenetelmät

1) Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä PBL-tutoriaaleista. Vaihtoehdossa 1 kurssin suorittaminen ei sisällä tenttimistä.


2) Toisena vaihtoehtona on suorittaa kirjatentti ja tehdä kaksi harjoitustyötä ensimmäisillä luentokerroilla esiteltävällä tavalla..

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja perustella toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- vertailla perustellen toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
  • Anna-Stiina Myllymäki
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 50. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TLPRRAKI20S
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus 20S, infratekniikka, Lappeenranta
  • TLPRRAKR20S
    Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus 20S, talonrakennustekniikka, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestoiminnan perusperiaatteet ja tietää mitä vaatimuksia esimiehen ja alaisen yhteistyölle asetetaan. Opiskelija tuntee esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja vastuut työlainsäädännön noudattamisessa ja työturvallisuusasioissa. Opiskelija saa valmiudet kehittää omia johtamisominaisuuksiaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Koronatilanteen salliessa lähiopetus Skinnarilan kampuksella, tehtävät, kokeet.

Ajoitus ja läsnäolo

Koronatilanteen salliessa lähiopetus Skinnarilan kampuksella lukujärjestyksen mukaan (ks. TimeEdit).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hokkanen, S. & Strömberg, O. Ihmisten johtaminen. 2012
Muu luennoilla ilmoitettava / jaettava materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjatentti, sovi erikseen opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaan, sovi erikseen opettajan kanssa

Oppimisympäristö

Moodle, Zoom

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työtä. Kurssin kokonaistyömäärä n. 81 tuntia.

Sisältö

Esimiestyö ammattina, henkilöstöjohtamisen, esimiesviestinnän, päätöksenteon ja työlainsäädännön perusteet sekä johtamisen työkaluja

Arviointimenetelmät

Tehtävät, kokeet. Täsmennetään ensimmäisellä luentokerralla.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja perustella toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- vertailla perustellen toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja