Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja esimiestyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: AT00CB36-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Teknologia (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Petri Siivo

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TLPRINFRA23S
    Infratekniikan koulutus 23S Lappeenranta
  • TLPRTRT23S
    Talonrakennustekniikan koulutus 23S Lappeenranta

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestoiminnan perusperiaatteet ja tietää mitä vaatimuksia esimiehen ja alaisen yhteistyölle asetetaan. Opiskelija tuntee esimiehen tehtävät, velvollisuudet ja vastuut työlainsäädännön noudattamisessa ja työturvallisuusasioissa. Opiskelija saa valmiudet kehittää omia johtamisominaisuuksiaan.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Johtaminen on laaja ja monitahoinen kenttä, jossa kirjaviisaudella on vaikea saavuttaa hyviä tuloksia. Oikeampi tapa on perehtyä johtamisen kysymyksiin tekemällä harjoituksia, tutkielmia ja havainnointeja. Kurssin opetusjärjestelyt mahdollistavat monimuotoisen opiskelun: työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä,itsenäisestä tiedonhausta, esimiestyössä toimivien ihmisten haastatteluista

Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä harjoitteista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alan kirjallisuus ja oppimateriaali Moodlessa.

Sopivaa materiaalia löytyy esimerkiksi seuraavista kirjoista:

1. Pentikäinen Markku; Ensiaskeleet esimiehenä, Helsinki 2009

2. Vanhala, Laukkanen & Koskinen: Liiketoiminta ja johtaminen, 3. painos, Keuruu 2002

3. Riitta Hyppänen: Esimiesosaaminen, 2014

4. Viitala, Jylhä: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit; Helsinki: Edita 2019

Työelämäyhteistyö

Jaksoon kuuluu työelämässä olevan esimiestyötä tekevän henkilön haastattelu

Uusintamahdollisuudet

Tutkintosäännön mukaan, sovi erikseen opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Lähiopetus, Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa noin 27 tunnin työtä. Kurssin kokonaistyömäärä n. 81 tuntia.

Sisältö

Toteutuksen lähtökohtana ovat missio, visio, strategia ja tavoitteet, jotka ovat oleellinen osa yrityksen toiminnan sisältöä. Kurssilla käsitellään sitä, miten ihmisten toiminta yrityksessä organisoidaan, jotta strategia ja tavoitteet voidaan saavuttaa. Siihen liittyviä asioita ovat mm. prosessit, organisaatiorakenteet, johtamisjärjestelmät ja verkostoituminen. Asioiden johtamisen (management) ohella opintojaksolla tarkastellaan myös ihmisten johtamista. Niillä varmistetaan, että yrityksen toimintaa on toteuttamassa ja kehittämässä riittävä, osaava ja motivoitunut henkilöstö. Kurssilla käsiteltäviä asioita ovat mm. johtajuus, itsensä johtaminen, vuorovaikutus, viestintä, organisaation osaamisen kehittäminen ja organisaatiokulttuuri. Eri teemojen osalta pohditaan myös sitä, miten niihin heijastuvat erilaiset tilanteet yrityksen toiminnassa.

Arviointimenetelmät

Monimuotoisen opiskelun työskentely koostuu luennoista, harjoituksista, ryhmätöistä, itsenäisestä tiedonhausta, käytännön johtamiseen liittyvästä havainnoinnista, ongelmalähtöiseen oppimiseen liittyvistä työskentely tavoista

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- kuvata toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- selvittää ja perustella toimintaan liittyviä lähtökohtia, tarpeita ja perusteita.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- vertailla perustellen toimintaan liittyviä eri ratkaisuvaihtoehtoja