Siirry suoraan sisältöön

Ammattikirjallisuus ja dialogiLaajuus (6 op)

Tunnus: KLI1313

Laajuus

6 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana. Opiskelija osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa.

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

06.09.2021 - 30.05.2023

Opintopistemäärä

6 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
  • Outi Katajamäki
Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRIT20S
    Tietojenkäsittelyn koulutus 20S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana. Opiskelija osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Itsenäistä ammattikirjallisuuden lukemista ja kirjaesseiden kirjoittamista. Kirjadialogeja.

Kirjadialogit pidetään lähitoteutuksina, ja niille järjestetään riittävän suuri tila. Tästä syystä dialogiin tulee ilmoittautua viimeistään viikkoa ennen sen toteutusta. Muutokset ovat mahdollisia koronatilanteesta riippuen, ja niistä tiedotetaan kurssin moodlealustalla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Valintaopas. Opiskelijan valmentajalla hyväksyttämä kirjallisuus.

Sisältö

Opiskelija tuntee dialogin perusperiaatteet, ja osaa käydä dialogia ryhmän mukana. Opiskelija osaa poimia valitsemastaan ammattikirjallisuudesta itselleen merkityksellisimmät oivallukset, ja jakaa ne muulle ryhmälle. Opiskelija osaa nostaa keskusteluun lukukokemuksen herättämiä kysymyksiä, ja auki jääneitä asioita, ja etsiä dialogin avulla niihin vastauksia yhdessä ryhmän kanssa. Opiskelija osaa tuottaa lukemastaan ammattikirjallisuudesta kirjaesseen, jossa nostaa esille kirjan ydinviestin, merkittävimmät oppimiskokemuksensa ja pohdintaa opitun merkityksestä osana omaa osaamista.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

-

Arviointimenetelmät

Jokaisesta esseestä annetaan arvosana. Opintokokonaisuuden arvosana muodostuu esseiden painotettuna keskiarvona.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi kirjan sisällön referoinniksi.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseissä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Läsnäolo vaaditussa määrässä kirjadialogeja. Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka syntyneitä ideoita voidaan hyödyntää. Opiskelija tekee oman alansa ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.