Asiakkaan ja liiketoimintaympäristön tuntemus IILaajuus (5 op)
Tunnus: KLI1116
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on asiakkaan ymmärtäminen tarvelähtöisesti (asiakkaan tunteminen, tarpeet ja ostopäätösprosessi), mikä toimii pohjana organisaation kehittämiselle asiakaslähtöiseen suuntaan.
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Sampo Kokkonen
Ryhmät
-
LLPRLII20SMLiiketalouden koulutus 20S, markkinointi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on asiakkaan ymmärtäminen tarvelähtöisesti (asiakkaan tunteminen, tarpeet ja ostopäätösprosessi), mikä toimii pohjana organisaation kehittämiselle asiakaslähtöiseen suuntaan.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Opetus toteutetaan ammatillista kirjallisuutta lukien 5 op laajuuden verran.
Jokaisesta kirjasta tehdään oppimisessee.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi suoritetaan ammatillista kirjallisuutta lukien ja oppisesseiden kirjoittamisen avulla itsenäisesti opiskellen. Oppimisesseet palautetaan yhteiseen verkkoympäristöön. Varsinaista läsnäoloa ei ole. Kirjoja tulee esittää yhteisissä treeneissä, joissa jaetaan kirjojen ydinsisällön henkilökohtaisen oppimisen ja liiketoimintaoppimisen kannalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit löytyvät kirjalistasta, johon on kerätty ammatillista kirjallisuutta. On mahdollista etsiä myös omaa ammattikirjallisuutta, kunhan se hyväksytään etukäteen opettajalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin aikana haetaan oppimistavoitteen mukaista kirjalliuutta kyseisen kurssin sisältötavoitteiden (asiakkaan ja liiketoimintaympäristön tuntemus) mukaisesti. Se tehdään valmiiden kirjalistojen avulla tai etsitään ajankohtainen ammatillinen kirja ja arvioidaan sen opintolaajuus yhdessä opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
Ei ole
Uusintamahdollisuudet
Tenttiä ei ole.
Oppimisympäristö
Oppimisympäristö on avoin tilasta ja paikasta riippumaton.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijoille tulee opintojakson aikana yhteensä 5op verran (135 tuntia) kirjallisuuden lukemista ja oppimisesseitä.
Sisältö
Sisältö on edellä mainittujen
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssi on tarkoitettu markkinoinnin osuuskunnan opiskelijoille
Arviointimenetelmät
Oppimisesseet arvioidaan asteikolla 1-5 (tai Hylätty.)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Esssee ei täytä arviointitason 1 minimikriteereitä. Tällöin yksi tai useampi osa-alue ei täytä minimimääreitä ja oppisessee hylätään. Mahdollisuuksien mukaan esseetä voidaan täydentää, jos vähintään arvosanan 1 kriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit: arviointiasteikko hyväksytty/hylätty
Arviointi tapahtuu todentamalla, että opiskelija on suorittanut vaadittavat treenitunnit (135 tuntia)
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Yhteys tiimitason toimintaan on tuotu esiin, mutta sen konkreettinen kehittäminen ei hahmotu selkeästi. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Oppimissopimukset tavoitteet käsitellään. Opiskelija sitoo ideat tiimiyrityksen tasolle, mutta konkreettisten kehittämisideoiden vieminen tiimiyrityksen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa sekä oppimissopimuksessa hahmottelemiinsa tavoitteisiin. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää tiimiyrityksen toiminnassa ja projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.