Siirry suoraan sisältöön

Kaupallistamisen lähtökohdatLaajuus (5 op)

Tunnus: AL00CY20

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää kaupallistamisen peruskäsitteet ja osaa analysoida yritysten toimintaympäristöjen vaikutuksia tuote- ja palveluideoiden syntyyn.
- hallitsee markkinatutkimuksen perusteet ja kohderyhmien segmentoinnin ja ymmärtää näiden merkityksen tuotekehitykselle ja liiketoiminnan strategiselle suunnittelulle.
- osaa tuotekehitysprosessia ideasta prototyyppiin/pilotointiin ja pystyy suunnittelemaan hinnoittelustrategioita, jotka vastaavat markkinoiden vaatimuksiin ja edistävät yrityksen kilpailukykyä.
- tunnistaa brändityön merkityksen osana kaupallistamista ja osaa suunnitella markkinointikampanjoita, jotka tukevat yrityksen kaupallisia tavoitteita.
- ymmärtää kestävän kehityksen ja eettisten periaatteiden merkityksen kaupallistamisprosessissa ja osaa soveltaa näitä periaatteita tuote- ja palvelukehityksessä.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

09.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Riitta Forsten-Astikainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • LLPRLII24SM
    Liiketalouden koulutus 24S, markkinointi, Lappeenranta
  • LLPRLII24SL
    Liiketalouden koulutus 24S, laskentatoimi, Lappeenranta
  • LLPRLII24SK
    Liiketalouden koulutus 24S, kaupallistaminen, Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija:
- ymmärtää kaupallistamisen peruskäsitteet ja osaa analysoida yritysten toimintaympäristöjen vaikutuksia tuote- ja palveluideoiden syntyyn.
- hallitsee markkinatutkimuksen perusteet ja kohderyhmien segmentoinnin ja ymmärtää näiden merkityksen tuotekehitykselle ja liiketoiminnan strategiselle suunnittelulle.
- osaa tuotekehitysprosessia ideasta prototyyppiin/pilotointiin ja pystyy suunnittelemaan hinnoittelustrategioita, jotka vastaavat markkinoiden vaatimuksiin ja edistävät yrityksen kilpailukykyä.
- tunnistaa brändityön merkityksen osana kaupallistamista ja osaa suunnitella markkinointikampanjoita, jotka tukevat yrityksen kaupallisia tavoitteita.
- ymmärtää kestävän kehityksen ja eettisten periaatteiden merkityksen kaupallistamisprosessissa ja osaa soveltaa näitä periaatteita tuote- ja palvelukehityksessä.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan sekä osallistumalla lähiopetukseen eli luennoille että tekemällä Moodle-alustalla olevat tehtävät. Luentojen osuus kurssista on 40 % ja oppimistehtävien 60 %.

Kurssisisällön teemoja käsitellään luennoilla ja opiskelija tekee itsenäisesti Moodlessa tehtäviä, jotka perustuvat luentohin sekä annettuun kurssimateriaaliin. Kurssimateriaali sisältää sekä sekä suomalaista että ulkolaista kirjallisuutta, videoita ja podcasteja. Tehtävät ovat monivalintatehtäviä, lyhyitä esseitä sekä aiheen yhteenvetona posterin tekeminen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssi toteutetaan aikavälillä 1.9. - 31.12.2024.
Luentoja on 12 kertaa kaksi tuntia kerralla.
Luennoilla on läsnäolopakko.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalina ovat kotimaiset ja ulkolaiset artikkelit ja muu kirjallisuus, videot ja podcastit sekä opettajan itse tuottama materiaali.

Lähdekirjallisuuden linkit löytyvät kurssin Moodle-alustalta.

Uusintamahdollisuudet

Uusintatentti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso kuormittaa tasaisesti keskimäärin 6-8 tuntia viikossa 12 viikon ajan. Opintojakson tehtävät avautuvat sitä mukaa kun teema/asia on käsitelty luennolla.

Sisältö

Kurssi sisältää seuraavia teemoja kaupallistamisesta:

Johdanto kaupallistamiseen
• Kaupallistamisen määritelmä ja merkitys liiketoiminnassa.
• Toimintaympäristön analyysi, mistä ideat
Markkinatutkimus ja kohderyhmän analyysi
• Markkinatutkimuksen perusteet ja sen rooli tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä.
• Kohderyhmän määrittely ja segmentointi, kuluttajakäyttäytyminen
Tuote- ja palvelukehitys
• Tuotekehitysprosessi: ideasta prototyyppiin.
• Palvelumuotoilun perusteet ja palveluiden kehittäminen.
Hinnoittelustrategiat
• Hinnoittelun perusteet ja erilaiset hinnoittelumallit.
• Hinnoittelun vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen ja kilpailukykyyn.
Brändäys ja markkinointiviestintä
• Brändin rakentaminen ja brändäyksen periaatteet.
• Markkinointiviestintä
Jakelukanavat ja myynnin hallinta
• Erilaisten jakelukanavien hyödyntäminen tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisessa.
• Myynnin strategiat ja niiden soveltaminen käytännössä.
Digitaalinen kaupallistaminen
• Digitaalinen myynti ja markkinointi, sosiaalinen media
Kestävä kehitys ja eettiset periaatteet kaupallistamisessa
• Kestävän kehityksen huomioiminen tuote- ja palvelukehityksessä.
Case-esimerkit ja soveltavat analyysit

Arviointimenetelmät

Arviointi perustuu läsnäoloon luennolla ja aktiiviseen osallistumiseen (keskustelut, parityöskentely) sekä oppimistehtäviin.

Kokonaisarviossa läsnäolon osuus on 30 % ja oppimistehtävien 70 %. Arviointia sovelletaan yksilökohtaisesti.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson osaamistavoitteita tai ei ole pystynyt näyttämään osaamistaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osoittaa perustason ymmärrystä kaupallistamisen peruskäsitteistä ja kykenee soveltamaan oppimaansa käytäntöön. Analyysit ja suunnitelmat ovat yksinkertaisia tai osin puutteellisia, ja käytännön toteutus on suppeaa.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija ymmärtää kaupallistamisen keskeiset käsitteet ja osaa soveltaa tietoaan toimintaympäristöjen, tuotekehityksen ja markkinointistrategioiden perustasolla. Analyysit ovat melkko tarkkoja ja suunnitelmat realistisia, mutta osaamisessa on vielä kehitettävää syvällisemmän strategisen ymmärryksen ja käytännön soveltamisen osalta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija hallitsee kaupallistamisen monipuolisesti ja ymmärtää syvällisesti sen strategisen merkityksen. Hän kykenee itsenäisesti suunnittelemaan ja toteuttamaan monimutkaisia projekteja, jotka vastaavat markkinoiden vaatimuksiin. Analyysit ovat perusteellisia ja suunnitelmat innovatiivisia, osoittaen korkeaa osaamista ja ammattitaitoa kaupallistamisprosessin kaikissa vaiheissa.