Entrepreneurship ExperienceLaajuus (10 op)
Tunnus: AY00CC38
Laajuus
10 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa osaamisensa yrittäjyyskompetensseista, ja osaa käyttää yrittäjyystaitojaan. Opiskelija kerää kokemusta viestintä- ja organisointiosaamisista, joita tarvitaan tiimi- ja projektityöskentelyssä, ja tiedostaa kehittämistarpeet taidoissaan. Opiskelija voi testata liikeideaansa käytännössä.
Oppimistavoitteet (huomioiden opiskelijan tavoitteet, kiinnostuksen kohteet ja tarjolla olevat projektimahdollisuudet)
- Innovointi- ja projektiosaaminen (ideointi, tiimityö, liiketoimintamallit)
- Tiimi- ja projektityöskentelytaidot (viestintä, organisointi, suunnittelu, toteutus ja seuranta)
- Yritystoiminnan suunnittelu (verkostoituminen, idean testaaminen, toimintasuunnitelma)
- Yritystoiminnan käynnistäminen ja palautteen monitorointi (asiakaskohtaaminen, liikeidean arviointi)
- Tulevaisuuden toimintasuunnitelma ja sen arviointi (liikeidean kehittäminen, yhteistyöverkostot, jatkotoimien suunnittelu)
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Complementary competence, Bachelor's
Opettaja
- Mika Tonder
- Outi Katajamäki
- Tuula Hämäläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPREX25KIBSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, liiketalous, Lappeenranta
-
LLPREX25KHSaapuvat vaihto-opiskelijat 25K, pitkät vaihdot, hotelli- ja ravintola-ala, Lappeenranta
-
LLABTO24-25EComplementary competence (Bachelor's) 2024-2025, Faculty of Business and Hospitality Management
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa osaamisensa yrittäjyyskompetensseista, ja osaa käyttää yrittäjyystaitojaan. Opiskelija kerää kokemusta viestintä- ja organisointiosaamisista, joita tarvitaan tiimi- ja projektityöskentelyssä, ja tiedostaa kehittämistarpeet taidoissaan. Opiskelija voi testata liikeideaansa käytännössä.
Oppimistavoitteet (huomioiden opiskelijan tavoitteet, kiinnostuksen kohteet ja tarjolla olevat projektimahdollisuudet)
- Innovointi- ja projektiosaaminen (ideointi, tiimityö, liiketoimintamallit)
- Tiimi- ja projektityöskentelytaidot (viestintä, organisointi, suunnittelu, toteutus ja seuranta)
- Yritystoiminnan suunnittelu (verkostoituminen, idean testaaminen, toimintasuunnitelma)
- Yritystoiminnan käynnistäminen ja palautteen monitorointi (asiakaskohtaaminen, liikeidean arviointi)
- Tulevaisuuden toimintasuunnitelma ja sen arviointi (liikeidean kehittäminen, yhteistyöverkostot, jatkotoimien suunnittelu)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Projektit, työpajat, ammattikirjallisuus, kirjallisuusesseet ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita tukeva materiaali.
Työpajat pidetään lähi/verkkotapaamisina tarkoituksenmukaisesti aihe ja työskentelytapa huomioiden.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ammattikirjallisuus ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita vastaava materiaali.
Sisältö
Tavoitteena on tiimityö- ja työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittäminen sekä teoriatiedon sisäistäminen käytännön projekteissa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Oman alan perusopinnot. Tässä saattaa olla alakohtaisia eroja.
Arviointimenetelmät
Projektisuunnitelmien, -toteutuksen ja -raporttien 360-arviointi sisältäen itseis-, vertais- ja valmentajan arvioinnin sekä asiakaspalautteen. Arvioinnissa tarkastellaan syntyneitä oppeja sekä verkostoja, ja peilataan tuloksia asiakkaan odotuksiin sekä projektisuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin.
Ammattikirjallisuusesseet arvioidaan yksilöllisesti, haastavuuden, oppien soveltamisen ja oman ammattitaidon kehittymisen kuvauksen perusteella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Projekti on jäänyt kesken. Tuloksia, projektiraporttia eikä asiakaspalautetta ole.
Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi sisällön referoinniksi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Projektisuunnitelmassa, -toteutuksessa ja raportoinnissa on selkeitä puutteita. Projekti on kuitenkin tuonut lisäarvoa jollain pääosa-alueella (opit, verkostot, tulokset). Teoriasta saatujen ideoiden hyödyntäminen ei ole selkeästi näkyvää. Projektista on aktiivisesti haettu asiakaspalautetta. Projektiin ja tuloksiin on aidosti sitouduttu ja tämä sitoutuminen on tehty näkyväksi, vaikka itse projektin tulokset jäivätkin heikoiksi.
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut lisäarvoa kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Yhdellä osa-alueella kehittyminen on voinut olla vahvaa, mutta jollain toisella osa-alueella se jää vähäiseksi. Projektin suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin teorian synnyttämiä ideoita. Projektista on saatu asiakaspalaute.
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Konkreettisten kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut selkeää lisäarvoa arviointikriteerien kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Teoriaa on sovellettu monipuolisesti, tai yksittäinen teoriaviitekehys on ohjannut vahvasti suunnittelua ja toteutusta. Ainakin yhdellä osa-alueella kehittyminen on ollut erityisen merkittävää tiimi- tai yksilötasolla. Projektista on saatu laadukas asiakaspalaute, se on analysoitu ja asiakas on yllätetty positiivisesti (ns. wow-efekti).
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
15.09.2023 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Verkkokampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Mika Tonder
- Outi Katajamäki
- Tuula Hämäläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO23-24EComplementary competence (Bachelor's) 2023-2024, Faculty of Business and Hospitality Management
-
LLTIEX23S3Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, matkailu, Lahti
-
TLTIEX23S2Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tietotekniikka, Lahti
-
TLTIEX23S1Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tekniikka, Lahti
-
LLTIEX23S2Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tietojenkäsittely, Lahti
-
LLTIEX23S1Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, liiketalous, Lahti
-
MLTIEX23SSaapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa osaamisensa yrittäjyyskompetensseista, ja osaa käyttää yrittäjyystaitojaan. Opiskelija kerää kokemusta viestintä- ja organisointiosaamisista, joita tarvitaan tiimi- ja projektityöskentelyssä, ja tiedostaa kehittämistarpeet taidoissaan. Opiskelija voi testata liikeideaansa käytännössä.
Oppimistavoitteet (huomioiden opiskelijan tavoitteet, kiinnostuksen kohteet ja tarjolla olevat projektimahdollisuudet)
- Innovointi- ja projektiosaaminen (ideointi, tiimityö, liiketoimintamallit)
- Tiimi- ja projektityöskentelytaidot (viestintä, organisointi, suunnittelu, toteutus ja seuranta)
- Yritystoiminnan suunnittelu (verkostoituminen, idean testaaminen, toimintasuunnitelma)
- Yritystoiminnan käynnistäminen ja palautteen monitorointi (asiakaskohtaaminen, liikeidean arviointi)
- Tulevaisuuden toimintasuunnitelma ja sen arviointi (liikeidean kehittäminen, yhteistyöverkostot, jatkotoimien suunnittelu)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Projektit, työpajat, ammattikirjallisuus, kirjallisuusesseet ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita tukeva materiaali.
Työpajat pidetään lähi/verkkotapaamisina tarkoituksenmukaisesti aihe ja työskentelytapa huomioiden.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ammattikirjallisuus ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita vastaava materiaali.
Sisältö
Tavoitteena on tiimityö- ja työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittäminen sekä teoriatiedon sisäistäminen käytännön projekteissa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Oman alan perusopinnot. Tässä saattaa olla alakohtaisia eroja.
Arviointimenetelmät
Projektisuunnitelmien, -toteutuksen ja -raporttien 360-arviointi sisältäen itseis-, vertais- ja valmentajan arvioinnin sekä asiakaspalautteen. Arvioinnissa tarkastellaan syntyneitä oppeja sekä verkostoja, ja peilataan tuloksia asiakkaan odotuksiin sekä projektisuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin.
Ammattikirjallisuusesseet arvioidaan yksilöllisesti, haastavuuden, oppien soveltamisen ja oman ammattitaidon kehittymisen kuvauksen perusteella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Projekti on jäänyt kesken. Tuloksia, projektiraporttia eikä asiakaspalautetta ole.
Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi sisällön referoinniksi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Projektisuunnitelmassa, -toteutuksessa ja raportoinnissa on selkeitä puutteita. Projekti on kuitenkin tuonut lisäarvoa jollain pääosa-alueella (opit, verkostot, tulokset). Teoriasta saatujen ideoiden hyödyntäminen ei ole selkeästi näkyvää. Projektista on aktiivisesti haettu asiakaspalautetta. Projektiin ja tuloksiin on aidosti sitouduttu ja tämä sitoutuminen on tehty näkyväksi, vaikka itse projektin tulokset jäivätkin heikoiksi.
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut lisäarvoa kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Yhdellä osa-alueella kehittyminen on voinut olla vahvaa, mutta jollain toisella osa-alueella se jää vähäiseksi. Projektin suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin teorian synnyttämiä ideoita. Projektista on saatu asiakaspalaute.
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Konkreettisten kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut selkeää lisäarvoa arviointikriteerien kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Teoriaa on sovellettu monipuolisesti, tai yksittäinen teoriaviitekehys on ohjannut vahvasti suunnittelua ja toteutusta. Ainakin yhdellä osa-alueella kehittyminen on ollut erityisen merkittävää tiimi- tai yksilötasolla. Projektista on saatu laadukas asiakaspalaute, se on analysoitu ja asiakas on yllätetty positiivisesti (ns. wow-efekti).
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 28.02.2023
Ajoitus
01.09.2022 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
- Lappeenrannan kampus
- Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Mika Tonder
- Outi Katajamäki
- Tuula Hämäläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- EE (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
- StartHub Lahti (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO22HTäydentävä osaaminen (AMK) 2022, Liiketoimintayksikkö
-
HLPRPARA21SHABachelor's Degree Programme in Paramedic 21S A Lappeenranta
-
HLPRPARA21SHBBachelor's Degree Programme in Paramedic 21S B Lappeenranta
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
- EE
- StartHub Lahti
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa osaamisensa yrittäjyyskompetensseista, ja osaa käyttää yrittäjyystaitojaan. Opiskelija kerää kokemusta viestintä- ja organisointiosaamisista, joita tarvitaan tiimi- ja projektityöskentelyssä, ja tiedostaa kehittämistarpeet taidoissaan. Opiskelija voi testata liikeideaansa käytännössä.
Oppimistavoitteet (huomioiden opiskelijan tavoitteet, kiinnostuksen kohteet ja tarjolla olevat projektimahdollisuudet)
- Innovointi- ja projektiosaaminen (ideointi, tiimityö, liiketoimintamallit)
- Tiimi- ja projektityöskentelytaidot (viestintä, organisointi, suunnittelu, toteutus ja seuranta)
- Yritystoiminnan suunnittelu (verkostoituminen, idean testaaminen, toimintasuunnitelma)
- Yritystoiminnan käynnistäminen ja palautteen monitorointi (asiakaskohtaaminen, liikeidean arviointi)
- Tulevaisuuden toimintasuunnitelma ja sen arviointi (liikeidean kehittäminen, yhteistyöverkostot, jatkotoimien suunnittelu)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Projektit, työpajat, ammattikirjallisuus, kirjallisuusesseet ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita tukeva materiaali.
Syksyn 2022 työpajat pidetään lähitoteutuksina, ja niille järjestetään riittävän suuri tila. Muutokset ovat mahdollisia koronatilanteesta riippuen, ja niistä tiedotetaan kurssin moodlealustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ammattikirjallisuus ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita vastaava materiaali.
Sisältö
Tavoitteena on tiimityö- ja työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittäminen sekä teoriatiedon sisäistäminen käytännön projekteissa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Oman alan perusopinnot. Tässä saattaa olla alakohtaisia eroja.
Arviointimenetelmät
Projektisuunnitelmien, -toteutuksen ja -raporttien 360-arviointi sisältäen itseis-, vertais- ja valmentajan arvioinnin sekä asiakaspalautteen. Arvioinnissa tarkastellaan syntyneitä oppeja sekä verkostoja, ja peilataan tuloksia asiakkaan odotuksiin sekä projektisuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin.
Ammattikirjallisuusesseet arvioidaan yksilöllisesti, haastavuuden, oppien soveltamisen ja oman ammattitaidon kehittymisen kuvauksen perusteella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Projekti on jäänyt kesken. Tuloksia, projektiraporttia eikä asiakaspalautetta ole.
Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi sisällön referoinniksi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Projektisuunnitelmassa, -toteutuksessa ja raportoinnissa on selkeitä puutteita. Projekti on kuitenkin tuonut lisäarvoa jollain pääosa-alueella (opit, verkostot, tulokset). Teoriasta saatujen ideoiden hyödyntäminen ei ole selkeästi näkyvää. Projektista on aktiivisesti haettu asiakaspalautetta. Projektiin ja tuloksiin on aidosti sitouduttu ja tämä sitoutuminen on tehty näkyväksi, vaikka itse projektin tulokset jäivätkin heikoiksi.
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut lisäarvoa kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Yhdellä osa-alueella kehittyminen on voinut olla vahvaa, mutta jollain toisella osa-alueella se jää vähäiseksi. Projektin suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin teorian synnyttämiä ideoita. Projektista on saatu asiakaspalaute.
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Konkreettisten kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut selkeää lisäarvoa arviointikriteerien kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Teoriaa on sovellettu monipuolisesti, tai yksittäinen teoriaviitekehys on ohjannut vahvasti suunnittelua ja toteutusta. Ainakin yhdellä osa-alueella kehittyminen on ollut erityisen merkittävää tiimi- tai yksilötasolla. Projektista on saatu laadukas asiakaspalaute, se on analysoitu ja asiakas on yllätetty positiivisesti (ns. wow-efekti).
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 05.09.2021
Ajoitus
01.09.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Outi Katajamäki
- Tuula Hämäläinen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) syksy 2021, Liiketoimintayksikkö
-
LLTIEX21S1Saapuvat vaihto-opiskelijat S21, pitkät vaihdot, liiketalous, Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa osaamisensa yrittäjyyskompetensseista, ja osaa käyttää yrittäjyystaitojaan. Opiskelija kerää kokemusta viestintä- ja organisointiosaamisista, joita tarvitaan tiimi- ja projektityöskentelyssä, ja tiedostaa kehittämistarpeet taidoissaan. Opiskelija voi testata liikeideaansa käytännössä.
Oppimistavoitteet (huomioiden opiskelijan tavoitteet, kiinnostuksen kohteet ja tarjolla olevat projektimahdollisuudet)
- Innovointi- ja projektiosaaminen (ideointi, tiimityö, liiketoimintamallit)
- Tiimi- ja projektityöskentelytaidot (viestintä, organisointi, suunnittelu, toteutus ja seuranta)
- Yritystoiminnan suunnittelu (verkostoituminen, idean testaaminen, toimintasuunnitelma)
- Yritystoiminnan käynnistäminen ja palautteen monitorointi (asiakaskohtaaminen, liikeidean arviointi)
- Tulevaisuuden toimintasuunnitelma ja sen arviointi (liikeidean kehittäminen, yhteistyöverkostot, jatkotoimien suunnittelu)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Projektit, työpajat, ammattikirjallisuus, kirjallisuusesseet ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita tukeva materiaali.
Syksyn 2021 työpajat pidetään lähitoteutuksina, ja niille järjestetään riittävän suuri tila. Muutokset ovat mahdollisia koronatilanteesta riippuen, ja niistä tiedotetaan kurssin moodlealustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ammattikirjallisuus ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita vastaava materiaali.
Sisältö
Tavoitteena on tiimityö- ja työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittäminen sekä teoriatiedon sisäistäminen käytännön projekteissa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Oman alan perusopinnot. Tässä saattaa olla alakohtaisia eroja.
Arviointimenetelmät
Projektisuunnitelmien, -toteutuksen ja -raporttien 360-arviointi sisältäen itseis-, vertais- ja valmentajan arvioinnin sekä asiakaspalautteen. Arvioinnissa tarkastellaan syntyneitä oppeja sekä verkostoja, ja peilataan tuloksia asiakkaan odotuksiin sekä projektisuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin.
Ammattikirjallisuusesseet arvioidaan yksilöllisesti, haastavuuden, oppien soveltamisen ja oman ammattitaidon kehittymisen kuvauksen perusteella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Projekti on jäänyt kesken. Tuloksia, projektiraporttia eikä asiakaspalautetta ole.
Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi sisällön referoinniksi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Projektisuunnitelmassa, -toteutuksessa ja raportoinnissa on selkeitä puutteita. Projekti on kuitenkin tuonut lisäarvoa jollain pääosa-alueella (opit, verkostot, tulokset). Teoriasta saatujen ideoiden hyödyntäminen ei ole selkeästi näkyvää. Projektista on aktiivisesti haettu asiakaspalautetta. Projektiin ja tuloksiin on aidosti sitouduttu ja tämä sitoutuminen on tehty näkyväksi, vaikka itse projektin tulokset jäivätkin heikoiksi.
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut lisäarvoa kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Yhdellä osa-alueella kehittyminen on voinut olla vahvaa, mutta jollain toisella osa-alueella se jää vähäiseksi. Projektin suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin teorian synnyttämiä ideoita. Projektista on saatu asiakaspalaute.
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Konkreettisten kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut selkeää lisäarvoa arviointikriteerien kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Teoriaa on sovellettu monipuolisesti, tai yksittäinen teoriaviitekehys on ohjannut vahvasti suunnittelua ja toteutusta. Ainakin yhdellä osa-alueella kehittyminen on ollut erityisen merkittävää tiimi- tai yksilötasolla. Projektista on saatu laadukas asiakaspalaute, se on analysoitu ja asiakas on yllätetty positiivisesti (ns. wow-efekti).
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.
Ilmoittautumisaika
01.07.2021 - 30.01.2022
Ajoitus
01.09.2021 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
- Outi Katajamäki
- Tuula Hämäläinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LLPREX21SIBSaapuvat vaihto-opiskelijat S21, pitkät vaihdot, liiketalous, Lappeenranta
-
LLABTO21HTäydentävä osaaminen (AMK) syksy 2021, Liiketoimintayksikkö
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija tunnistaa osaamisensa yrittäjyyskompetensseista, ja osaa käyttää yrittäjyystaitojaan. Opiskelija kerää kokemusta viestintä- ja organisointiosaamisista, joita tarvitaan tiimi- ja projektityöskentelyssä, ja tiedostaa kehittämistarpeet taidoissaan. Opiskelija voi testata liikeideaansa käytännössä.
Oppimistavoitteet (huomioiden opiskelijan tavoitteet, kiinnostuksen kohteet ja tarjolla olevat projektimahdollisuudet)
- Innovointi- ja projektiosaaminen (ideointi, tiimityö, liiketoimintamallit)
- Tiimi- ja projektityöskentelytaidot (viestintä, organisointi, suunnittelu, toteutus ja seuranta)
- Yritystoiminnan suunnittelu (verkostoituminen, idean testaaminen, toimintasuunnitelma)
- Yritystoiminnan käynnistäminen ja palautteen monitorointi (asiakaskohtaaminen, liikeidean arviointi)
- Tulevaisuuden toimintasuunnitelma ja sen arviointi (liikeidean kehittäminen, yhteistyöverkostot, jatkotoimien suunnittelu)
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Projektit, työpajat, ammattikirjallisuus, kirjallisuusesseet ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita tukeva materiaali.
Syksyn 2021 työpajat pidetään lähitoteutuksina, ja niille järjestetään riittävän suuri tila. Muutokset ovat mahdollisia koronatilanteesta riippuen, ja niistä tiedotetaan kurssin moodlealustalla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ammattikirjallisuus ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita vastaava materiaali.
Sisältö
Tavoitteena on tiimityö- ja työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittäminen sekä teoriatiedon sisäistäminen käytännön projekteissa.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Oman alan perusopinnot. Tässä saattaa olla alakohtaisia eroja.
Arviointimenetelmät
Projektisuunnitelmien, -toteutuksen ja -raporttien 360-arviointi sisältäen itseis-, vertais- ja valmentajan arvioinnin sekä asiakaspalautteen. Arvioinnissa tarkastellaan syntyneitä oppeja sekä verkostoja, ja peilataan tuloksia asiakkaan odotuksiin sekä projektisuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin.
Ammattikirjallisuusesseet arvioidaan yksilöllisesti, haastavuuden, oppien soveltamisen ja oman ammattitaidon kehittymisen kuvauksen perusteella.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Projekti on jäänyt kesken. Tuloksia, projektiraporttia eikä asiakaspalautetta ole.
Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi sisällön referoinniksi.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Projektisuunnitelmassa, -toteutuksessa ja raportoinnissa on selkeitä puutteita. Projekti on kuitenkin tuonut lisäarvoa jollain pääosa-alueella (opit, verkostot, tulokset). Teoriasta saatujen ideoiden hyödyntäminen ei ole selkeästi näkyvää. Projektista on aktiivisesti haettu asiakaspalautetta. Projektiin ja tuloksiin on aidosti sitouduttu ja tämä sitoutuminen on tehty näkyväksi, vaikka itse projektin tulokset jäivätkin heikoiksi.
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut lisäarvoa kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Yhdellä osa-alueella kehittyminen on voinut olla vahvaa, mutta jollain toisella osa-alueella se jää vähäiseksi. Projektin suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin teorian synnyttämiä ideoita. Projektista on saatu asiakaspalaute.
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Konkreettisten kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut selkeää lisäarvoa arviointikriteerien kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Teoriaa on sovellettu monipuolisesti, tai yksittäinen teoriaviitekehys on ohjannut vahvasti suunnittelua ja toteutusta. Ainakin yhdellä osa-alueella kehittyminen on ollut erityisen merkittävää tiimi- tai yksilötasolla. Projektista on saatu laadukas asiakaspalaute, se on analysoitu ja asiakas on yllätetty positiivisesti (ns. wow-efekti).
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.