Siirry suoraan sisältöön

Entrepreneurship Experience (10 op)

Toteutuksen tunnus: AY00CC38-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

15.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta (LAB)

Toimipiste

  • Lappeenrannan kampus
  • Verkkokampus
  • Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Koulutus

  • Täydentävä osaaminen, AMK

Opettaja

  • Mika Tonder
  • Outi Katajamäki
  • Tuula Hämäläinen

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • LLABTO23-24E
    Complementary competence (Bachelor's) 2023-2024, Faculty of Business and Hospitality Management
  • LLTIEX23S3
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, matkailu, Lahti
  • TLTIEX23S2
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tietotekniikka, Lahti
  • TLTIEX23S1
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tekniikka, Lahti
  • LLTIEX23S2
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, tietojenkäsittely, Lahti
  • LLTIEX23S1
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, liiketalous, Lahti
  • MLTIEX23S
    Saapuvat vaihto-opiskelijat 23S, pitkät vaihdot, muotoilu, Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa osaamisensa yrittäjyyskompetensseista, ja osaa käyttää yrittäjyystaitojaan. Opiskelija kerää kokemusta viestintä- ja organisointiosaamisista, joita tarvitaan tiimi- ja projektityöskentelyssä, ja tiedostaa kehittämistarpeet taidoissaan. Opiskelija voi testata liikeideaansa käytännössä.

Oppimistavoitteet (huomioiden opiskelijan tavoitteet, kiinnostuksen kohteet ja tarjolla olevat projektimahdollisuudet)
- Innovointi- ja projektiosaaminen (ideointi, tiimityö, liiketoimintamallit)
- Tiimi- ja projektityöskentelytaidot (viestintä, organisointi, suunnittelu, toteutus ja seuranta)
- Yritystoiminnan suunnittelu (verkostoituminen, idean testaaminen, toimintasuunnitelma)
- Yritystoiminnan käynnistäminen ja palautteen monitorointi (asiakaskohtaaminen, liikeidean arviointi)
- Tulevaisuuden toimintasuunnitelma ja sen arviointi (liikeidean kehittäminen, yhteistyöverkostot, jatkotoimien suunnittelu)

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Projektit, työpajat, ammattikirjallisuus, kirjallisuusesseet ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita tukeva materiaali.

Työpajat pidetään lähi/verkkotapaamisina tarkoituksenmukaisesti aihe ja työskentelytapa huomioiden.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ammattikirjallisuus ja muu toteutettavien projektien osaamistarpeita vastaava materiaali.

Sisältö

Tavoitteena on tiimityö- ja työelämä- ja yrittäjyystaitojen kehittäminen sekä teoriatiedon sisäistäminen käytännön projekteissa.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Oman alan perusopinnot. Tässä saattaa olla alakohtaisia eroja.

Arviointimenetelmät

Projektisuunnitelmien, -toteutuksen ja -raporttien 360-arviointi sisältäen itseis-, vertais- ja valmentajan arvioinnin sekä asiakaspalautteen. Arvioinnissa tarkastellaan syntyneitä oppeja sekä verkostoja, ja peilataan tuloksia asiakkaan odotuksiin sekä projektisuunnitelmassa esitettyihin tavoitteisiin.

Ammattikirjallisuusesseet arvioidaan yksilöllisesti, haastavuuden, oppien soveltamisen ja oman ammattitaidon kehittymisen kuvauksen perusteella.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Projekti on jäänyt kesken. Tuloksia, projektiraporttia eikä asiakaspalautetta ole.

Essee on aihesisällöltään liian suppea, kuvaus menee ohi aiheen tai jää pelkäksi sisällön referoinniksi.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Projektisuunnitelmassa, -toteutuksessa ja raportoinnissa on selkeitä puutteita. Projekti on kuitenkin tuonut lisäarvoa jollain pääosa-alueella (opit, verkostot, tulokset). Teoriasta saatujen ideoiden hyödyntäminen ei ole selkeästi näkyvää. Projektista on aktiivisesti haettu asiakaspalautetta. Projektiin ja tuloksiin on aidosti sitouduttu ja tämä sitoutuminen on tehty näkyväksi, vaikka itse projektin tulokset jäivätkin heikoiksi.

Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut lisäarvoa kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Yhdellä osa-alueella kehittyminen on voinut olla vahvaa, mutta jollain toisella osa-alueella se jää vähäiseksi. Projektin suunnittelussa ja toteutuksessa on hyödynnetty joitakin teorian synnyttämiä ideoita. Projektista on saatu asiakaspalaute.

Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Konkreettisten kehittämisideoiden vieminen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Projektin esittelyssä ja raportoinnissa kuvataan hyvin suunnittelu, toteutus ja tulokset. Projekti on tuonut selkeää lisäarvoa arviointikriteerien kaikilla pääosa-alueilla (opit, verkostot, tulokset). Teoriaa on sovellettu monipuolisesti, tai yksittäinen teoriaviitekehys on ohjannut vahvasti suunnittelua ja toteutusta. Ainakin yhdellä osa-alueella kehittyminen on ollut erityisen merkittävää tiimi- tai yksilötasolla. Projektista on saatu laadukas asiakaspalaute, se on analysoitu ja asiakas on yllätetty positiivisesti (ns. wow-efekti).

Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.