Asiakkaan ja liiketoimintaympäristön tuntemus 1Laajuus (5 op)
Tunnus: AL00CL57
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-luoda asiakasymmärrystä tarvelähtöisesti
-arvioida asiakkaan tarpeet ja hahmottaa ostopäätösprosessin
-arvioida toimintaympäristöä (esim. PESTEL)
-soveltaa markkinointitutkimusmenetelmiä
-tehdä kilpailija-analyysin
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Outi Katajamäki
Ryhmät
-
LLPRLII23SMLiiketalouden koulutus 23S, markkinointi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-luoda asiakasymmärrystä tarvelähtöisesti
-arvioida asiakkaan tarpeet ja hahmottaa ostopäätösprosessin
-arvioida toimintaympäristöä (esim. PESTEL)
-soveltaa markkinointitutkimusmenetelmiä
-tehdä kilpailija-analyysin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan ammatillista kirjallisuutta lukien ja oppisesseiden kirjoittamisen avulla itsenäisesti opiskellen. Oppimisesseet palautetaan yhteiseen verkkoympäristöön. Varsinaista läsnäoloa ei ole. Kirjoja tulee esittää yhteisissä treeneissä, joissa jaetaan kirjojen ydinsisällön henkilökohtaisen oppimisen ja liiketoimintaoppimisen kannalta.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi suoritetaan ammatillista kirjallisuutta lukien ja oppisesseiden kirjoittamisen avulla itsenäisesti opiskellen. Oppimisesseet palautetaan yhteiseen verkkoympäristöön. Varsinaista läsnäoloa ei ole. Kirjoja tulee esittää yhteisissä treeneissä, joissa jaetaan kirjojen ydinsisällön henkilökohtaisen oppimisen ja liiketoimintaoppimisen kannalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit löytyvät kirjalistasta, johon on kerätty ammatillista kirjallisuutta. On mahdollista etsiä myös omaa ammattikirjallisuutta, kunhan se hyväksytään etukäteen opettajalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin aikana haetaan oppimistavoitteen mukaista kirjalliuutta kyseisen kurssin sisältötavoitteiden (asiakkaan ja liiketoimintaympäristön tuntemus) mukaisesti. Se tehdään valmiiden kirjalistojen avulla tai etsitään ajankohtainen ammatillinen kirja ja arvioidaan sen opintolaajuus yhdessä opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
ei ole
Uusintamahdollisuudet
tenttiä ei ole
Oppimisympäristö
Oppimisympäristö on avoin tilasta ja paikasta riippumaton
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijoille tulee opintojakson aikana yhteensä 5op verran (135 tuntia) kirjallisuuden lukemista ja oppimisesseitä.
Arviointimenetelmät
taso 1:
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Yhteys tiimitason toimintaan on tuotu esiin, mutta sen konkreettinen kehittäminen ei hahmotu selkeästi. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Oppimissopimukset tavoitteet käsitellään. Opiskelija sitoo ideat tiimiyrityksen tasolle, mutta konkreettisten kehittämisideoiden vieminen tiimiyrityksen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa sekä oppimissopimuksessa hahmottelemiinsa tavoitteisiin. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää tiimiyrityksen toiminnassa ja projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Essee ei täytä arviointitason 1 kriteerejä
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Ville Lehto
Ryhmät
-
LLPRLII22SMLiiketalouden koulutus 22S, markkinointi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-luoda asiakasymmärrystä tarvelähtöisesti
-arvioida asiakkaan tarpeet ja hahmottaa ostopäätösprosessin
-arvioida toimintaympäristöä (esim. PESTEL)
-soveltaa markkinointitutkimusmenetelmiä
-tehdä kilpailija-analyysin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan ammatillista kirjallisuutta lukien ja oppisesseiden kirjoittamisen avulla itsenäisesti opiskellen. Oppimisesseet palautetaan yhteiseen verkkoympäristöön. Varsinaista läsnäoloa ei ole. Kirjoja tulee esittää yhteisissä treeneissä, joissa jaetaan kirjojen ydinsisällön henkilökohtaisen oppimisen ja liiketoimintaoppimisen kannalta.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi suoritetaan ammatillista kirjallisuutta lukien ja oppisesseiden kirjoittamisen avulla itsenäisesti opiskellen. Oppimisesseet palautetaan yhteiseen verkkoympäristöön. Varsinaista läsnäoloa ei ole. Kirjoja tulee esittää yhteisissä treeneissä, joissa jaetaan kirjojen ydinsisällön henkilökohtaisen oppimisen ja liiketoimintaoppimisen kannalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit löytyvät kirjalistasta, johon on kerätty ammatillista kirjallisuutta. On mahdollista etsiä myös omaa ammattikirjallisuutta, kunhan se hyväksytään etukäteen opettajalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin aikana haetaan oppimistavoitteen mukaista kirjalliuutta kyseisen kurssin sisältötavoitteiden (asiakkaan ja liiketoimintaympäristön tuntemus) mukaisesti. Se tehdään valmiiden kirjalistojen avulla tai etsitään ajankohtainen ammatillinen kirja ja arvioidaan sen opintolaajuus yhdessä opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
ei ole
Uusintamahdollisuudet
tenttiä ei ole
Oppimisympäristö
Oppimisympäristö on avoin tilasta ja paikasta riippumaton
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijoille tulee opintojakson aikana yhteensä 5op verran (135 tuntia) kirjallisuuden lukemista ja oppimisesseitä.
Arviointimenetelmät
taso 1:
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Yhteys tiimitason toimintaan on tuotu esiin, mutta sen konkreettinen kehittäminen ei hahmotu selkeästi. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Oppimissopimukset tavoitteet käsitellään. Opiskelija sitoo ideat tiimiyrityksen tasolle, mutta konkreettisten kehittämisideoiden vieminen tiimiyrityksen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa sekä oppimissopimuksessa hahmottelemiinsa tavoitteisiin. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää tiimiyrityksen toiminnassa ja projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Essee ei täytä arviointitason 1 kriteerejä
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta (LAB)
Toimipiste
Lappeenrannan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 30
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Jyri Hänninen
Ryhmät
-
LLPRLII21SMLiiketalouden koulutus 21S, markkinointi, Lappeenranta
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
-luoda asiakasymmärrystä tarvelähtöisesti
-arvioida asiakkaan tarpeet ja hahmottaa ostopäätösprosessin
-arvioida toimintaympäristöä (esim. PESTEL)
-soveltaa markkinointitutkimusmenetelmiä
-tehdä kilpailija-analyysin
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan ammatillista kirjallisuutta lukien ja oppisesseiden kirjoittamisen avulla itsenäisesti opiskellen. Oppimisesseet palautetaan yhteiseen verkkoympäristöön. Varsinaista läsnäoloa ei ole. Kirjoja tulee esittää yhteisissä treeneissä, joissa jaetaan kirjojen ydinsisällön henkilökohtaisen oppimisen ja liiketoimintaoppimisen kannalta.
Ajoitus ja läsnäolo
Kurssi suoritetaan ammatillista kirjallisuutta lukien ja oppisesseiden kirjoittamisen avulla itsenäisesti opiskellen. Oppimisesseet palautetaan yhteiseen verkkoympäristöön. Varsinaista läsnäoloa ei ole. Kirjoja tulee esittää yhteisissä treeneissä, joissa jaetaan kirjojen ydinsisällön henkilökohtaisen oppimisen ja liiketoimintaoppimisen kannalta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit löytyvät kirjalistasta, johon on kerätty ammatillista kirjallisuutta. On mahdollista etsiä myös omaa ammattikirjallisuutta, kunhan se hyväksytään etukäteen opettajalla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssin aikana haetaan oppimistavoitteen mukaista kirjalliuutta kyseisen kurssin sisältötavoitteiden (asiakkaan ja liiketoimintaympäristön tuntemus) mukaisesti. Se tehdään valmiiden kirjalistojen avulla tai etsitään ajankohtainen ammatillinen kirja ja arvioidaan sen opintolaajuus yhdessä opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö
ei ole
Uusintamahdollisuudet
tenttiä ei ole
Oppimisympäristö
Oppimisympäristö on avoin tilasta ja paikasta riippumaton
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijoille tulee opintojakson aikana yhteensä 5op verran (135 tuntia) kirjallisuuden lukemista ja oppimisesseitä.
Arviointimenetelmät
taso 1:
Esseessä on kuvattu saatuja oivalluksia ja joitakin niistä on sovellettu yleisellä tasolla. Opitun merkitystä itselle on kuvattu, mutta sen merkitys tavoitellun ammattitaidon kokonaisuuteen jää epäselväksi. Essee sisältää aika ajoin tiedon toistamista ja luetun/kuullun referointia. Yhteys tiimitason toimintaan on tuotu esiin, mutta sen konkreettinen kehittäminen ei hahmotu selkeästi. Kehitysehdotusten perustelut ovat niukkoja. Ajatuksia on yhdistelty, mutta looginen jäsentely ei ole selkeää.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvatut ajatukset ovat olennaisia ja merkityksellisiä oman ammattitaidon kehittymisen kannalta. Oivallukset liitetään omiin kokemuksiin tai opittuihin teorioihin. Oppimissopimukset tavoitteet käsitellään. Opiskelija sitoo ideat tiimiyrityksen tasolle, mutta konkreettisten kehittämisideoiden vieminen tiimiyrityksen käytäntöön on osittain kesken. Opittua käsitellään ammatillisesti riittävän haastavasta näkökulmasta. Opiskelija osaa tehdä aiheeseen liittyviä yhteenvetoja. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi. Essee on pääosin looginen kokonaisuus. Suhteiden kuvausten tasoissa saattaa olla vaihtelua.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Esseessä kuvataan ansiokkaasti oman ammattitaidon syventymistä. Näkökulma on ajankohtainen, ja ammatillisesti haastava. Opiskelija yhdistelee uusia ideoita kokemuksiinsa ja aiemmin oppimaansa sekä oppimissopimuksessa hahmottelemiinsa tavoitteisiin. Hän peilaa nyt opitun merkitystä osaamistavoitteidensa kokonaisuuteen. Esseessä kuvataan myös konkreettisesti, kuinka näitä ideoita voidaan hyödyntää tiimiyrityksen toiminnassa ja projekteissa.
Opiskelija tekee alan ja työelämän kannalta perusteltuja yhteenvetoja ja johtopäätöksiä. Keskeiset käsitteet esitetään selkeästi ja niiden suhteet kuvataan havainnollisesti. Uusien oivalluksien lisäksi opiskelija kykenee arvioimaan esseen kohdetta kriittisesti. Essee on ehyt ja looginen kokonaisuus.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Essee ei täytä arviointitason 1 kriteerejä