Siirry suoraan sisältöön

OpastejärjestelmätLaajuus (10 op)

Tunnus: AM00CA98

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojakso koostuu kahdesta osaamiskokonaisuudesta:

Opastejärjestelmien suunnittelu ja arviointi
Opiskelija
- ymmärtää navigoitavien tilojen suunnitteluperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä tilojen ja reittien suunnitteluun, orientaation helpottamiseen ja opastinelementtien muotoiluun ja sijoitteluun
- osaa arvioida olemassa olevia opastinjärjestelmiä
- osaa pohjata oman suunnittelunsa käyttäjäkeskeisen tutkimuksen perinteeseen.

Informaatiomuotoiluprojekti
Opiskelija osaa
- hyödyntää informaatiomuotoilun osaamistaan toimeksiannon haasteiden ratkaisemiseksi
- kehittää käyttäjäkeskeisiä visuaalisia ja rakenteellisia ratkaisuja.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 24.02.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)
Opettaja
  • Harri Heikkilä
  • Sara Bengts
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIKOP20S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 20S Lahti
  • MLTIGR20S
    Graafisen suunnittelun koulututus 20S Lahti
  • MLTIPAL21K
    Palvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
  • MLTIMES21S
    Mediasisällön suunnittelun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opintojakso koostuu kahdesta osaamiskokonaisuudesta:

Opastejärjestelmien suunnittelu ja arviointi
Opiskelija
- ymmärtää navigoitavien tilojen suunnitteluperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä tilojen ja reittien suunnitteluun, orientaation helpottamiseen ja opastinelementtien muotoiluun ja sijoitteluun
- osaa arvioida olemassa olevia opastinjärjestelmiä
- osaa pohjata oman suunnittelunsa käyttäjäkeskeisen tutkimuksen perinteeseen.

Informaatiomuotoiluprojekti
Opiskelija osaa
- hyödyntää informaatiomuotoilun osaamistaan toimeksiannon haasteiden ratkaisemiseksi
- kehittää käyttäjäkeskeisiä visuaalisia ja rakenteellisia ratkaisuja.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Etä- ja lähiopetuksen yhdistelmä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Chris Calori (2015): Signage and way finding design (kirjastossa sähköisenä)
David Gibson (2009): The wayfinding handbook (kirjastossa sähköisenä)

----
Ian Cartlidge: You are here 2 A new approach to signage and wayfinding (tulossa kirjastoon kirjana)

Työelämäyhteistyö

Toteutetaan opastinjärjestelmäsuunnittelua reaalimaailmassa hankeyhteistyönä.

Sisältö

Kurssi on yhdistelmä etä- ja lähiopetusta sekä ryhmissä tehtävää suunnittelutehtävää asiakasyritykselle. Kurssilla painotetaan kokonaisvaltaista suunnittelua perinteisen "kylttisuunnittelun" sijaan. Tilaa opetellaan tarkastelemaan rakennuksen käyttöliittymänä, jota voidaan lähestyä UX/UI-suunnittelumenetelmien kautta. Päämääränä tilan käytön luontevuus, joss asiakas on koko ajan selvillä sijainnistaan ja suunnistaan sekä tilan käyttötarkoituksesta.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Kurssilla yhdistetään summatiivista (ongelmien löytäminen) ja formatiivista (ongelmien korjaaminen) lähestymistapaa. Formatiivisessa menetelmässä on eduksi hyvä typografian keinojen hallinta, jos tämä osaaminen on vajaata, tarjolla on ennakkotehtävä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

08.03.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Visuaalisen viestinnän koulutus (2017, 2018, 2019)
  • Mediasisällön suunnittelun koulutus
  • Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)
  • Täydentävä osaaminen, AMK
Opettaja
  • MI_opettaja_VIV, Visuaalinen viestintä Virtuaaliopettaja (LAB)
  • Harri Heikkilä
Vastuuopettaja

Palvelumuotoilu MI_Opettaja_Palvelumuotoilu

Opetusryhmät
  • Z2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Omatoiminen työskentely tai ryhmätyö (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLABTO21H
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2021-2022, Muotoiluinstituutti
  • 05HGR19S
    Graafinen suunnittelu 19S, Lahti
  • MLTIMES20S
    Mediasisällön suunnittelun koulutus 20S Lahti
  • 05KOP19S
    Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 19S, Lahti
  • MLTITO21H
    Täydentävä osaaminen AMK 2021-2022, Muotoiluinstituutti, Lahti
Pienryhmät
  • Z2
  • Omatoiminen työskentely tai ryhmätyö

Osaamistavoitteet

Opintojakso koostuu kahdesta osaamiskokonaisuudesta:

Opastejärjestelmien suunnittelu ja arviointi
Opiskelija
- ymmärtää navigoitavien tilojen suunnitteluperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä tilojen ja reittien suunnitteluun, orientaation helpottamiseen ja opastinelementtien muotoiluun ja sijoitteluun
- osaa arvioida olemassa olevia opastinjärjestelmiä
- osaa pohjata oman suunnittelunsa käyttäjäkeskeisen tutkimuksen perinteeseen.

Informaatiomuotoiluprojekti
Opiskelija osaa
- hyödyntää informaatiomuotoilun osaamistaan toimeksiannon haasteiden ratkaisemiseksi
- kehittää käyttäjäkeskeisiä visuaalisia ja rakenteellisia ratkaisuja.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Kurssi on yhdistelmä etä- ja lähiopetusta sekä ryhmissä tehtävää suunnittelutehtävää asiakasyritykselle. Kurssilla painotetaan kokonaisvaltaista suunnittelua perinteisen "kylttisuunnittelun" sijaan. Tilaa opetellaan tarkastelemaan rakennuksen käyttöliittymänä, jota voidaan lähestyä UX/UI-suunnitteluperiaatteiden kautta. Päämääränä tilan käytön luontevuus, jossaasiakas on koko ajan selvillä sijainnistaan ja suunnistaan sekä tilan käyttötarkoituksesta.

Ajoitus ja läsnäolo

Viikolla 50 / 2021 hyväksytään opiskelijat kurssille. Ensimmäinen luento on 15.3.2022. 80 % läsnäolo, mutta kahdelta ensimmäiseltä luennolta poissaolo ei ole suotavaa. Kurssilla on ennakkotehtävä. Moodle avautuu kuukautta ennen kurssia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Calori, Chris and Vanden-Eynden, David (2015)
Signage and Wayfinding Design: A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems
Wiley
https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/b5ag28/alma991952239706254

Wäistö, Pia (2021)
Toimiva tila : kolme tapaustutkimusta tilan käytettävyydestä ja mahdollisuuksista sen kehittämiseksi
https://www.theseus.fi/handle/10024/356081

Arviointiasteikko

1-5