Opastejärjestelmät (10 op)
Toteutuksen tunnus: AM00CA98-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 24.02.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Kokemus- ja palvelumuotoilun koulutus (2018, 2019, 2020)
Opettaja
- Harri Heikkilä
- Sara Bengts
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIKOP20SKokemus- ja palvelumuotoilun koulutus 20S Lahti
-
MLTIGR20SGraafisen suunnittelun koulututus 20S Lahti
-
MLTIPAL21KPalvelumuotoilun koulutus 21K Lahti
-
MLTIMES21SMediasisällön suunnittelun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opintojakso koostuu kahdesta osaamiskokonaisuudesta:
Opastejärjestelmien suunnittelu ja arviointi
Opiskelija
- ymmärtää navigoitavien tilojen suunnitteluperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä tilojen ja reittien suunnitteluun, orientaation helpottamiseen ja opastinelementtien muotoiluun ja sijoitteluun
- osaa arvioida olemassa olevia opastinjärjestelmiä
- osaa pohjata oman suunnittelunsa käyttäjäkeskeisen tutkimuksen perinteeseen.
Informaatiomuotoiluprojekti
Opiskelija osaa
- hyödyntää informaatiomuotoilun osaamistaan toimeksiannon haasteiden ratkaisemiseksi
- kehittää käyttäjäkeskeisiä visuaalisia ja rakenteellisia ratkaisuja.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Etä- ja lähiopetuksen yhdistelmä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Chris Calori (2015): Signage and way finding design (kirjastossa sähköisenä)
David Gibson (2009): The wayfinding handbook (kirjastossa sähköisenä)
----
Ian Cartlidge: You are here 2 A new approach to signage and wayfinding (tulossa kirjastoon kirjana)
Työelämäyhteistyö
Toteutetaan opastinjärjestelmäsuunnittelua reaalimaailmassa hankeyhteistyönä.
Sisältö
Kurssi on yhdistelmä etä- ja lähiopetusta sekä ryhmissä tehtävää suunnittelutehtävää asiakasyritykselle. Kurssilla painotetaan kokonaisvaltaista suunnittelua perinteisen "kylttisuunnittelun" sijaan. Tilaa opetellaan tarkastelemaan rakennuksen käyttöliittymänä, jota voidaan lähestyä UX/UI-suunnittelumenetelmien kautta. Päämääränä tilan käytön luontevuus, joss asiakas on koko ajan selvillä sijainnistaan ja suunnistaan sekä tilan käyttötarkoituksesta.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Kurssilla yhdistetään summatiivista (ongelmien löytäminen) ja formatiivista (ongelmien korjaaminen) lähestymistapaa. Formatiivisessa menetelmässä on eduksi hyvä typografian keinojen hallinta, jos tämä osaaminen on vajaata, tarjolla on ennakkotehtävä.
Arviointiasteikko
1-5