Kehitä kokeillenLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00BW19
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia
- tuottaa nopeasti tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi.
Ilmoittautumisaika
20.11.2024 - 03.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Kimmo Kukkonen
- Mika Huovinen
Opetusryhmät
- Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23KPalvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Opetus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia
- tuottaa nopeasti tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
27.02.2024 - 29.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Mika Huovinen
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL23SPalvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia
- tuottaa nopeasti tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Mika Huovinen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22SPalvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia
- tuottaa nopeasti tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
21.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Mika Huovinen
- Kimmo Kukkonen
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL22KPalvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia
- tuottaa nopeasti tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- protoiluissa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetty harjoitustyö ryhmätyönä.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus tapahtuu M19 kampuksella lähiopetuksena
Läsnäolovelvoite on 80 %
Opetus alkaa klo 9.00. ja päätyy klo 16
Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu PAL22k opiskelijoille
Arviointimenetelmät
Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itse ja vertaisarviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen ja prosessin hallintaan sekä tuotoksen innovatiivisuuteen ja toiminaalisuuteen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- ei osallistu lähiopetukseen
- liikaa selvittämättömiä poissaoloja
- tehtävät ovat palauttamatta
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus.
Ilmoittautumisaika
19.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 08.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Mika Huovinen
- Kimmo Kukkonen
Vastuuopettaja
Tero Leponiemi
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Opeus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPAL21SPalvelumuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Opeus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia
- tuottaa nopeasti tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
- protoiluissa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetty harjoitustyö ryhmätyönä.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat.
Ajoitus ja läsnäolo
Opetus tapahtuu M19 kampuksella lähiopetuksena
Läsnäolovelvoite on 80 %
Opetus alkaa klo 9.00. ja päätyy klo 16
Kurssi on ensisijaisesti tarkoitettu PAL21S opiskelijoille
Oppimisympäristö
M19 kampus
Arviointimenetelmät
Arviointimenetelmät
Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itse ja vertaisarviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen ja prosessin hallintaan sekä tuotoksen innovatiivisuuteen ja toiminaalisuuteen.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- ei osallistu lähiopetukseen
- liikaa selvittämättömiä poissaoloja
- tehtävät ovat palauttamatta
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus.