Siirry suoraan sisältöön

Paja 2Laajuus (5 op)

Tunnus: AM00DB02

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla ja valita mallinrakennuksessa käytettäviä materiaaleja
- valita muotoiluprosessin eri mallivaiheisiin soveltuvat materiaalit ja työmenetelmät sekä tuntee materiaalien työstötavat
- soveltaa mallinrakennukseen tarvittavia laitteita ja työkaluja toimeksiantoon itsenäisesti

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Henri Halla-Aho
  • Ilkka Koskela
  • Harri Kalliomäki
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK24S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla ja valita mallinrakennuksessa käytettäviä materiaaleja
- valita muotoiluprosessin eri mallivaiheisiin soveltuvat materiaalit ja työmenetelmät sekä tuntee materiaalien työstötavat
- soveltaa mallinrakennukseen tarvittavia laitteita ja työkaluja toimeksiantoon itsenäisesti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mika Huovinen
  • Kimmo Kukkonen
Opetusryhmät
  • Opetus (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITM24S
    Tuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Opetus

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla ja valita mallinrakennuksessa käytettäviä materiaaleja
- valita muotoiluprosessin eri mallivaiheisiin soveltuvat materiaalit ja työmenetelmät sekä tuntee materiaalien työstötavat
- soveltaa mallinrakennukseen tarvittavia laitteita ja työkaluja toimeksiantoon itsenäisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

- mallinrakennuksesa käytettävien koneiden ja mallimateriaalien käytön harjoittelua
- nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi
- kurssiaikana suunnitellaan ja toteutetaan ennalta määritetety harjoitustyöt.
- opetusmenetelmänä ryhmä- ja henkilökohtainen ohjaus.
- oppimisympäristönä pajat ja luokkatilat

Ajoitus ja läsnäolo

Kurssin suorittaminen:
Opetus tapahtuu M19 kampuksella lähiopetuksena
Läsnäolovelvoite on 80 %
Opetus alkaa klo 9.00. ja päätyy klo 16

Oppimisympäristö

teorialuokka, työpajaympäristöt

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op, 5x27 h =135h työskentelyä, joista 10 päivää lähiopetusta ja loput opiskelijan itsenäistä työskentelyä

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Hyväksytysti suoritettu metalli- ja puutyöpajan ajokorttikurssi.

Arviointimenetelmät

Työsuunnitelmat, harjoitustehtävät, pajatyöskentely, ryhmäntyöskentely, dokumentointi, havainnointi, itsearviointi, portfolio, prosessin hallinta, palautekeskustelut, tuotos.
Arvioinnissa kiinnitetään huomiota lopulliseen tuotteen kokonaisuuteen, käytettävyyteen, muodonantoon ja prosessien hallintaan.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Selvittämättömiä poissaoloja. Oppimistehtäviä palauttamatta. Ei osallistu lähiopetukseen.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

- osaa ohjatusti hyödyntää mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa ohjatusti kehittää aiheeni ideointia ja tuottaa ohjatusti prototyyppejä kehitystyön tueksi
- ideointi ja työnjälki on omalähtöistä ja viimeistely tarkoituksenmukaista
- ryhmätyöskentely tukee osittain ryhmän työskentelyä
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu on tuotteen kannalta tarkoituksenmukaista

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- osaa soveltaa monipuolisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia.
- osaa kehittää aiheen ideointia ja tuottaa tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä perusteltuja valintoja.
- ideointi, työnjälki ja viimeistely on huoliteltua ja toiminta vastuullista, aloitteellista sekä ympäristöä huomioiva.
- ryhmätyöskentely tukee ryhmän työskentelyä ja tuotosta.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on harkittua ja huolella toteutettua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

-osaa soveltaa itsenäisesti ja aloitteellisesti mallinrakennuksen oppimisympäristöjä osana tuotekehitysprosessia ja luoda uusia työskentelymalleja.
-osaa monipuolisesti kehittää aiheen ideointia ja tuottaa nopeita tarkoituksenmukaisia prototyyppejä kehitystyön tueksi ja tehdä suunnitelmallisia ja perusteltuja valintoja.
-ideointi, työnjälki ja viimeistely on korkeatasoista sekä toiminta vastuullista, aloitteellista, itseohjautuvaa ja ympäristöä kehittävää.
- ryhmätyöskentely on ryhmää innostavaa ja kannustavaa sekä toisten huomioon ottamista ja yhdessä toteuttamista ja vastuun kantamista.
- prosessin hallinta ja tuotoksen laatu, innovatiivisuus sekä viimeistely on johdonmukaista, harkittua, korkeatasoista ja huolella tuotettu kokonaisuus

Ilmoittautumisaika

20.11.2024 - 03.01.2025

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Ilkka Koskela
  • Henri Halla-Aho
  • Harri Kalliomäki
Opetusryhmät
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK24S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla ja valita mallinrakennuksessa käytettäviä materiaaleja
- valita muotoiluprosessin eri mallivaiheisiin soveltuvat materiaalit ja työmenetelmät sekä tuntee materiaalien työstötavat
- soveltaa mallinrakennukseen tarvittavia laitteita ja työkaluja toimeksiantoon itsenäisesti

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 04.09.2024

Ajoitus

01.09.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
  • Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_PUMU_01
Vastuuopettaja

Tytti-Lotta Ojala

Opetusryhmät
  • Harjoitus R 1 (Koko: 22. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPUMU24S
    Puettavan muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitus R 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- vertailla ja valita mallinrakennuksessa käytettäviä materiaaleja
- valita muotoiluprosessin eri mallivaiheisiin soveltuvat materiaalit ja työmenetelmät sekä tuntee materiaalien työstötavat
- soveltaa mallinrakennukseen tarvittavia laitteita ja työkaluja toimeksiantoon itsenäisesti

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista   

- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus   

- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen 

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan   
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi   
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä   
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun   
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa  

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

  
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella   
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä   
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita   
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua  

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa   
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta   
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen   
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista   
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun