Siirry suoraan sisältöön

VR/XR/AR muotoilussaLaajuus (5 op)

Tunnus: AM00CF06

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mikko Ruotsalainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.

Sisältö

Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Mikko Ruotsalainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.

Sisältö

Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mikko Ruotsalainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.

Sisältö

Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 30.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mikko Ruotsalainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK22K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.

Sisältö

Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mikko Ruotsalainen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK22S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.

Sisältö

Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

17.12.2022 - 15.02.2023

Ajoitus

10.04.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Mikko Ruotsalainen
  • Mauri Huttunen
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK21S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 24

Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Juho Hartikainen
  • Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01
Vastuuopettaja

Anu Akkanen

Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU21S
    Teollisen muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Nine full-day contact sessions;
personal & group work assignments;
XR concept design & development project

Ajoitus ja läsnäolo

Fri 14 Oct – Thu 15 Dec: weekly contact sessions Thu / Fri 10:15 – 16:45 (autumn break on 24–30 Oct, week 43).
80% attendance required. Absence is compensated with extra assignments.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.

Työelämäyhteistyö

Possible assignments from RDI projects or business clients.

Oppimisympäristö

Contact sessions at M19_A260, M19_B207, M19_C237, M19_C212.
Moodle, Google Workspace, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Fri 14 Oct – Thu 15 Dec = ca. 9 weeks & autumn break.
5 ECTS academic credits = ca. 135 hours of study.
50% contact session attendance = ca. 7 h / week.
50% independent personal & group work assignments = ca. 7 h / week.

Sisältö

This course explores the cross-disciplinary problem space of extended reality (XR) that includes virtual, augmented and mixed realities (VR/AR/MR), and how it relates to various aspects of design.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

This course is part of the compulsory core studies for second-year bachelor's degree students of industrial design.

Arviointiasteikko

1-5