Siirry suoraan sisältöön

VR/XR/AR muotoilussa (5 op)

Toteutuksen tunnus: AM00CF06-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

13.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)

Opettaja

  • Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti

Ajoitus ja läsnäolo

75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.

Työelämäyhteistyö

Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.

Oppimisympäristö

Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.

Sisältö

Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.

Arviointiasteikko

1-5