VR/XR/AR muotoilussaLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00CF06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Mauri Huttunen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK23SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti
Ajoitus ja läsnäolo
75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.
Sisältö
Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.08.2024
Ajoitus
13.09.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTITEMU23STeollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
- Verkkoluento
- Harjoitukset
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti
Ajoitus ja läsnäolo
75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.
Sisältö
Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Mikko Ruotsalainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK23KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti
Ajoitus ja läsnäolo
75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.
Sisältö
Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 30.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Mikko Ruotsalainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22KSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti
Ajoitus ja läsnäolo
75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Google Workspace, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.
Sisältö
Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja tehostetun todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTITEMU22STeollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Mikko Ruotsalainen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK22SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Ensisijaisesti kokopäiväisiä lähitapaamisia, etätapaamisia tarvittaessa;
yksilö- ja ryhmätehtäviä;
XR-konseptin suunnittelu- ja kehitysprojekti
Ajoitus ja läsnäolo
75% läsnäolo vaaditaan.
Poissaolot hyvitetään lisätehtävillä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Murray, Jeff W. 2020. Building Virtual Reality with Unity and SteamVR.
Wells, Robert. 2020. Unity 2020 By Example: A project-based guide to building 2D, 3D, augmented reality, and virtual reality games from scratch.
Työelämäyhteistyö
Yhteistyö TKI-hankkeiden tai yritysasiakkaiden kanssa mahdollista.
Oppimisympäristö
Lähitapaamiset Lahden kampuksella (Mukkulankatu 19).
Moodle, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 ECTS-opintopistettä = n. 135 h opiskelua.
50% lähitapaamisia = n. 7 h / vko.
50% itsenäisiä yksilö- ja ryhmätehtäviä = n. 7 h / vko.
Sisältö
Tällä kurssilla käsitellään monialaista laajennetun todellisuuden (XR) ongelma-aluetta, joka sisältää virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden (VR/AR/MR), sekä sitä, kuinka tämä ala kytkeytyy useisiin eri muotoilun näkökulmiin.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun 2. vuoden pakollisia ydinopintoja.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
17.12.2022 - 15.02.2023
Ajoitus
10.04.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Mikko Ruotsalainen
- Mauri Huttunen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK21SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
01.07.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 24
Koulutus
- Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
- Juho Hartikainen
- Virtuaaliopettaja LAB_virtuaaliopettaja_TEMU_01
Vastuuopettaja
Anu Akkanen
Opetusryhmät
- Luennot 1 (Koko: 25. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTITEMU21STeollisen muotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
- Luennot 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä VR (virtuaalitodellisuus), XR (laajennettu todellisuus) ja AR (lisätty todellisuus) -käsitteet sekä keskustella näiden ja muiden niihin rinnastuvien teknologioiden soveltamismahdollisuuksista
- suunnitella ratkaisuja, joissa XR/AR-teknologiat ja menetelmät tukevat käyttökokemusta, oppimista, markkinointiviestintää tai muita asiakkaan tarpeita.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Nine full-day contact sessions;
personal & group work assignments;
XR concept design & development project
Ajoitus ja läsnäolo
Fri 14 Oct – Thu 15 Dec: weekly contact sessions Thu / Fri 10:15 – 16:45 (autumn break on 24–30 Oct, week 43).
80% attendance required. Absence is compensated with extra assignments.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bailenson, Jeremy. 2019. Experience on Demand: What Virtual Reality Is, How It Works, and What It Can Do.
Fink, Charlie. 2018. Charlie Fink's Metaverse - An AR Enabled Guide to AR & VR.
Jerald, Jason. 2015. The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality.
Lanier, Jaron. 2017. Dawn of the New Everything: Encounters with Reality and Virtual Reality.
Työelämäyhteistyö
Possible assignments from RDI projects or business clients.
Oppimisympäristö
Contact sessions at M19_A260, M19_B207, M19_C237, M19_C212.
Moodle, Google Workspace, Zoom.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Fri 14 Oct – Thu 15 Dec = ca. 9 weeks & autumn break.
5 ECTS academic credits = ca. 135 hours of study.
50% contact session attendance = ca. 7 h / week.
50% independent personal & group work assignments = ca. 7 h / week.
Sisältö
This course explores the cross-disciplinary problem space of extended reality (XR) that includes virtual, augmented and mixed realities (VR/AR/MR), and how it relates to various aspects of design.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
This course is part of the compulsory core studies for second-year bachelor's degree students of industrial design.
Arviointiasteikko
1-5