Johdatus muotoiluunLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00DA98
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Tuotemuotoilun koulutus
Opettaja
- Ari Känkänen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTITM24STuotemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot ja harjoitustehtävä(t)
Ajoitus ja läsnäolo
Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla läsnäolo on pakollista. Aloituskerralla ilmoitetaan opintojakson päiväkohtainen ohjelma
Englanniksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kettunen, I. (2000) Muodon palapeli (muotoilusta yleisesti)
Kettunen, I. (2013) Mielekkyyden muotoilu (muotoilusta yleisesti päivitettynä)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT. Opiskelija esittää aikaisemmin hankitun osaamisen näytöllä. Sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
Kontaktioetus luentotilat ja työpajatilat.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot ja henkilökohtainen ohjaus) sekä itsenäiseen- tai pienryhmätyöskentelyyn.
Sisältö
Perehdytään muotoiluun, sen prosesseihin ja työmenetelmiin. Lisäksi luennoilla tehdään katsaus muotoilun historiaan sekä muotoilijan työnkuvaan ja muotoiluun ammattina.
2. Opittuja prosessia ja työmenetelmiä harjoitellaan koko opintojakson ajan jatkuvan muotoilutehtävan yhteydessä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. Myöhästyminen vaikuttaa arviointiin.
Mahdollinen tentti.
Arviointiasteikko
1-5
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 25.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
- Minna Cheung
Opetusryhmät
- Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIPUMU24SPuettavan muotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Harjoitukset 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Lähiopetusta. Luennot ja harjoitustehtävät.
Ajoitus ja läsnäolo
Vaatii aktiivista läsnäoloa lukujärjestykseen merkittyinä kurssipäivinä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Annetaan kurssin alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT. Keskustele opettajan kanssa ensimmäisenä kurssipäivänä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op vastaa noin 135h opiskelijalle. Sisältää lähiopetusta ja itsenäisesti tehtäviä harjoituksia sekä loppupresentaation.
Sisältö
Kurssi sisältää eri osaa tehtävineen
- orientaatio muotoilun alaan ja muotoiluprosessiin
- tutustuminen tekstiili- ja muotialaan
- puettavan muotoilun historiaa lyhyesti
- tekstiilimateriaalit ja -rakenteet; yleisimmin käytettävät kuidut
- kokeilut
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Ei vaadi edeltävää osaamista.
Arviointimenetelmät
Läsnäolo, aktiivisuus ja tehtävien palauttaminen aikataulun mukaisesti. Läsnäolo 80%. Harjoitustehtävien laadukkuus erillisen kriteeristön mukaisesti (käydään läpi ensimmäisellä kerralla)
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja. Tehtävät palauttamatta. Tehtävien sisällöllinen laatu ei riittävän korkea kriteeristön mukaan.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- aikatauluttaa omaa opiskeluaan heikosti (runsaasti poissaoloja tai myöhästymisiä, tehtävät palauttamatta)
- tunnistaa muotoiluprosessin etenemisen ja vaiheet heikosti
- tunnistaa vain yksittäisiä tekstiilimateriaaleja
- toteuttaa perustasoisen presentaation ohjatusti
- materiaalikokeiluja niukasti tai ei ollenkaan
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- aikatauluttaa omaa opiskeluaan hyvin
- tunnistaa muotoiluprosessin etenemisen ja vaiheet hyvin
- tunnistaa useita tekstiilimateriaaleja
- tavoitteellisesti kokeilla useita tekstiilimateriaaleja
- toteuttaa kiinnostavan ja informatiivisen presentaation
- materiaalikokeiluja runsaasti ja itsenäisesti kehitellen uusia
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija osaa
- aikatauluttaa omaa opiskeluaan ammatillisesti
- soveltaa erilaisia muotoiluprosessin malleja
- tunnistaa tekstiilirakenteet ja runsaasti materiaaleja
- tavoitteellisesti kokeilla useita tekstiilimateriaaleja ja tekniikoita
- toteuttaa kiinnostavan, informatiivisen ja persoonallisen presentaation
- materiaalikokeiluja runsaasti ja innovatiivisesti
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 04.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
- Timo Sulkamo
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTISIK24SSisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 24S Lahti
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Luennot, presentaatiot, palautekeskustelut, yksilölliset ja ryhmässä tehtävät taustoitus- ja suunnittelutehtävät, itsenäisesti suoritettavat lukutehtävät, ekskursiot, piirtäminen.
Ajoitus ja läsnäolo
Syksy 2024.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali, kirjallisuus ja harjoitustehtävät jaetaan opintojakson Moodle-sivulla opintojakson alussa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssi on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun pääaineen pakollisiin opintoihin kuuluvaa pääainetarjontaa. Vaihtoehtoisina opintoina käyvät erillisesti arvioitavat ja vastaavan opintosisällön kurssit jotka on suoritettu korkeakouluasteella kotimaassa ja/tai ulkomailla (AHOT).
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää sopia erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Uusintamahdollisuudet
Sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.
Oppimisympäristö
M19-kampus, ekskursiot, Moodle.
Sisältö
Opintojakson aikana opiskelija tutustuu muotoilun teoriapohjaan, termeihin, käsitteisiin sekä muotoilijan työnkuvaan. Luentojen ja harjoitustehtävien avulla perehdytään muotoilun ja arkkitehtuurin merkittävimpiin tekijöihin sekä kohteisiin/tuotteisiin. Opiskelija saa kattavan yleiskuvan muotoilijan ammatista, työkentästä sekä alan merkittävimmistä tekijöistä.
Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen
Opintojakso ei vaadi aiempaa osaamista.
Arviointimenetelmät
Arviointi asteikolla 1 – 5.
Opintojaksolla arvioidaan seuraavia asioita:
Harjoitustehtävien suoritus sekä harjoitustehtävien ammatillinen ja taiteellinen taso, läsnäolo opetuskerroilla ja ekskursiolla, aktiivisuus ja osanotto keskusteluihin opetuskerroilla.
Myöhässä palautettu harjoitustehtävä laskee arvosanaa yhdellä numerolla.
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta/palauttamatta.
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla ja ekskursiolla.
Harjoitustehtävät suoritettu ja palautettu.
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla ja ekskursiolla. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat taidollisesta osaamisesta.
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla ja ekskursiolla. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta sekä kiinnostuksesta alaa kohtaan.