Pakkausmuotoilun perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: AM00CW73
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata pakkausten tärkeimmät tehtävät
- ymmärtää pakkausmuotoilijan roolin osana alaa
- suunnitella pakkauskonseptin muodon sekä visuaalisuuden kokonaisuutena
- tunnistaa ja vertailla erilaisia materiaaleja sekä rakentaa hahmomallin
- toimia pakkauspajalla vastuullisesti
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 05.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 01.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Muotoiluinstituutti (LAB)
Toimipiste
Lahden kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Visuaalisen viestinnän koulutus (2023)
Opettaja
- Oona Casalegno
- Mika Huovinen
Opetusryhmät
- Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
MLTIVV23SVisuaalisen viestinnän koulutus 23S
Pienryhmät
- Luennot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata pakkausten tärkeimmät tehtävät
- ymmärtää pakkausmuotoilijan roolin osana alaa
- suunnitella pakkauskonseptin muodon sekä visuaalisuuden kokonaisuutena
- tunnistaa ja vertailla erilaisia materiaaleja sekä rakentaa hahmomallin
- toimia pakkauspajalla vastuullisesti
Toteutustapa ja opetusmenetelmät
Kurssi painottuu luento-opetuksen sijaan vuorovaikutteiseen kokeilevaan tekemiseen yksin ja ryhmässä virheiden ja onnistumisten kautta. Opiskelija oppii ryhmänsä kanssa yhdessä suunnittelemaan pakkauskokonaisuuden. Kurssi sisältää myös ohjelmisto-opetusta ja harjoitusprojektin siihen liittyen.
Opiskelija harjoittelee pakkaussuunnittelun prosessia pääpiirteittäin käytännön harjoitusten kautta. Opetus koostuu lähiopetuksesta ja pienryhmäohjauksesta. Opiskelijoilta vaaditaan avointa ja keskustelevaa otetta sekä pienryhmätyöskentelytaitoja ja tekemisen meininkiä. Kurssi vaatii aktiivista läsnäoloa.ja työskentelyä myös lähiopetuspäivien ulkopuolella.
Ajoitus ja läsnäolo
Aktiivinen läsnäolo kontaktitunneilla ja sitoutuminen pienryhmätyöskentelyyn. (poissaoloista sovittava etukäteen opettajan ja ryhmän kanssa)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Jackson, P. 2012. Structural Packaging: Design your own Boxes and 3D Forms (Paper engineering for designers and students)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktipäivien lisäksi opiskelijan on aktiivisesti työskenneltävä sekä yksin että ryhmässä. Ryhmät/työparit sopivat keskenään ryhmien muut sisäiset roolitukset sekä työskentelytavat, paikat ja ajat kontaktiopetuksen ulkopuolella. Osallistuminen aloitukseen ja presentaatioihin on pakollista.
Sisältö
Tällä opintojaksolla opiskelija oppii ymmärtämään pakkausten tärkeimmät tehtävät ja suunnittelemaan pakkauskonseptin.
Arviointimenetelmät
Arviointi koostuu ryhmätöistä ja yksilötöistä. Arvioinnin apuna käytetään opiskelijan omaa arviointia ja vertaisarviointia.
Huom. Jos tehtävä palautetaan myöhässä, on maximi arvosana siltä osin 3, vaikka se olisi erinomainen.
Ryhmä 50%:
-prosessi
-tuotokset pitchauksineen
Yksilö50%:
-osuus ryhmätyöstä ja ryhmätyötaidot
-henkilökohtaisten tietojen ja taitojen kehittyminen
-aktiivisuus
Arviointiasteikko
1-5
Hylätty (0)
- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Jaksolle keskeisten ammatillisten tietojen ja taitojen heikko tuntemus
- Keskeisten opintojaksolla annettujen tehtävien puuttuminen
Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita tehtävänannon toteuttamiseksi
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata opintojakson keskeisiä menetelmiä
• Osallistuu ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa
Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta tehtäväksi annot ja kehittää niitä saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa sisällöllisiä ja/tai teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua
Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan tehtäväksi antoja ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida niiden suhdetta tehtävän toteutukseen
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa sisällöllistä ja/tai teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun