Siirry suoraan sisältöön

Taiteellisesta työskentelystäLaajuus (5 op)

Tunnus: AM00CW37

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa taideteoksen sekä reflektoida taiteellista työskentelyprosessiaan ja teoksiaan
- kuvailla, kertoa ja analysoida taiteellista työskentelyä ja tuotantoa
- kuvataiteen erilaisia menetelmiä ja tekemisen tapoja sekä soveltaa niitä taiteelliseen työskentelyyn
- työskennellä ohjatusti, kurinalaisesti, itsenäisesti ja luovasti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Opiskelija tuntee kuvataiteen diskursseja, taidefilosofiaa ja -historiaa ja taiteen nykytilaa

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 01.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

16 - 18

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jenni Sokura
  • MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRKUVA24S
    Kuvataiteen koulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa taideteoksen sekä reflektoida taiteellista työskentelyprosessiaan ja teoksiaan
- kuvailla, kertoa ja analysoida taiteellista työskentelyä ja tuotantoa
- kuvataiteen erilaisia menetelmiä ja tekemisen tapoja sekä soveltaa niitä taiteelliseen työskentelyyn
- työskennellä ohjatusti, kurinalaisesti, itsenäisesti ja luovasti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Opiskelija tuntee kuvataiteen diskursseja, taidefilosofiaa ja -historiaa ja taiteen nykytilaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Taiteellisesta työskentelystä-opintojaksolla tutustutaan yleisesti taiteen tekemisessä tarvittaviin taitoihin. Opiskelija tutustuu erilaisten harjoitteiden kautta itseensä tekijänä, oppii tunnistamaan vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä. Pohdimme ja pyrimme ryhmän kesken vastaamaan kysymykseen: millaista työtä taiteen tekeminen on ja mitä se tekijältään vaatii?

Opintojakson aikana tehdään opettajan tukemana erilaisia harjoituksia niin itsenäisesti, pareittain kuin pienryhmissäkin. Myös koko ryhmän yhteisiin keskusteluhetkiin varataan aikaa.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus ti-pe kuvataiteen tiloissa. Itsenäisesti suoritettavista tehtävistä opettaja ilmoittaa ennakkoon.

Toteutukselle on kaksi opetusryhmää.
1. ryhmä 3.9.-27.9.2024
2. ryhmä 1.10.-1.11.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa saatavilla oleva materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa etänä.

Oppimisympäristö

Lähipetus kuvataiteen tiloissa, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ti-pe, 9-16/17 välillä. Joitakin lisätehtäviä itsenäisesti suoritettaviksi lähiopetuksen ohella.

Sisältö

Tutustumme erilaisten piirustus- ja suunnittelutehtävien kautta taiteellisen työskentelyn perusteisiin.

Herättelemme itseämme ideoimaan erilaisista lähtökohdista, vaihtelevin metodein. Mistä taiteilija voi saada ideoita, kun pää lyö tyhjää? Taiteilija on oman ympäristönsä havainnoija: tätä työskentelytapaa harjoittelemme tietoisesti eri tehtävien kautta. Luonnostelemme havaintojen sekä abstraktin intuition pohjalta.

Teemme erilaisia, lyhyitä tehtäviä, joita voi jatkossa käyttää työkaluina oman ilmaisun kehittämisessä. Tehtävät ovat kestoltaan eripituisia - muutaman minuutin reagointitehtävistä maksimissaan parin päivän työskentelyyn. Tehtävissä korostuu ideointi ja luonnostelu. Piirtämisen ohella kokeilemme myös kolmiulotteista luonnostelua, pääasiassa savea käyttäen.

Suurin osa tehtävistä toteutetaan koulun tiloissa, lisäksi on itsenäistä tekemistä myös kampuksen ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle osallistuminen ei vaadi aiempaa osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Tehtävien vaillinainen toteuttaminen
- Jaksolle keskeisten ammattikäsitteiden heikko tuntemus
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus tapaamisiin ja loppukatselmukseen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

03.09.2024 - 27.09.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

16 - 18

Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jenni Sokura
  • MI_opettaja_KUVA, Kuvataide Virtuaaliopettaja (LAB)
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRKUVA24S
    Kuvataiteen koulutus 24S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa taideteoksen sekä reflektoida taiteellista työskentelyprosessiaan ja teoksiaan
- kuvailla, kertoa ja analysoida taiteellista työskentelyä ja tuotantoa
- kuvataiteen erilaisia menetelmiä ja tekemisen tapoja sekä soveltaa niitä taiteelliseen työskentelyyn
- työskennellä ohjatusti, kurinalaisesti, itsenäisesti ja luovasti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Opiskelija tuntee kuvataiteen diskursseja, taidefilosofiaa ja -historiaa ja taiteen nykytilaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Taiteellisesta työskentelystä-opintojaksolla tutustutaan yleisesti taiteen tekemisessä tarvittaviin taitoihin. Opiskelija tutustuu erilaisten harjoitteiden kautta itseensä tekijänä, oppii tunnistamaan vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä. Pohdimme ja pyrimme ryhmän kesken vastaamaan kysymykseen: millaista työtä taiteen tekeminen on ja mitä se tekijältään vaatii?

Opintojakson aikana tehdään opettajan tukemana erilaisia harjoituksia niin itsenäisesti, pareittain kuin pienryhmissäkin. Myös koko ryhmän yhteisiin keskusteluhetkiin varataan aikaa.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus ti-pe kuvataiteen tiloissa. Itsenäisesti suoritettavista tehtävistä opettaja ilmoittaa ennakkoon.

Toteutukselle on kaksi opetusryhmää.
1. ryhmä 3.9.-27.9.2024
2. ryhmä 1.10.-1.11.2024

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa saatavilla oleva materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa etänä.

Oppimisympäristö

Lähipetus kuvataiteen tiloissa, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ti-pe, 9-16/17 välillä. Joitakin lisätehtäviä itsenäisesti suoritettaviksi lähiopetuksen ohella.

Sisältö

Tutustumme erilaisten piirustus- ja suunnittelutehtävien kautta taiteellisen työskentelyn perusteisiin.

Herättelemme itseämme ideoimaan erilaisista lähtökohdista, vaihtelevin metodein. Mistä taiteilija voi saada ideoita, kun pää lyö tyhjää? Taiteilija on oman ympäristönsä havainnoija: tätä työskentelytapaa harjoittelemme tietoisesti eri tehtävien kautta. Luonnostelemme havaintojen sekä abstraktin intuition pohjalta.

Teemme erilaisia, lyhyitä tehtäviä, joita voi jatkossa käyttää työkaluina oman ilmaisun kehittämisessä. Tehtävät ovat kestoltaan eripituisia - muutaman minuutin reagointitehtävistä maksimissaan parin päivän työskentelyyn. Tehtävissä korostuu ideointi ja luonnostelu. Piirtämisen ohella kokeilemme myös kolmiulotteista luonnostelua, pääasiassa savea käyttäen.

Suurin osa tehtävistä toteutetaan koulun tiloissa, lisäksi on itsenäistä tekemistä myös kampuksen ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle osallistuminen ei vaadi aiempaa osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Tehtävien ja työvaiheiden vaillinainen toteuttaminen
- Jaksolle keskeisten ammattikäsitteiden heikko tuntemus
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus luennoille, tapaamisiin ja loppukatselmukseen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 03.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lappeenrannan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Kuvataiteen koulutus
Opettaja
  • Jenni Sokura
  • Sampo Malin
  • Jussi Juurinen
  • Timo Partanen
Opetusryhmät
  • Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Toteutuksen opetusryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLPRKUVA23S
    Kuvataiteen koulutus 23S Lappeenranta
Pienryhmät
  • Toteutuksen opetusryhmä 1
  • Toteutuksen opetusryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- ideoida, suunnitella ja toteuttaa taideteoksen sekä reflektoida taiteellista työskentelyprosessiaan ja teoksiaan
- kuvailla, kertoa ja analysoida taiteellista työskentelyä ja tuotantoa
- kuvataiteen erilaisia menetelmiä ja tekemisen tapoja sekä soveltaa niitä taiteelliseen työskentelyyn
- työskennellä ohjatusti, kurinalaisesti, itsenäisesti ja luovasti
- materiaalien tarkoituksenmukaisen käytön talouden ja ympäristöystävällisyyden kannalta
- arvioida ja laskea tuotantokustannuksia
- kartoittaa ammattimaisesti materiaaleja ja niiden hankintaa
Opiskelija tuntee kuvataiteen diskursseja, taidefilosofiaa ja -historiaa ja taiteen nykytilaa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Taiteellisesta työskentelystä-opintojaksolla tutustutaan yleisesti taiteen tekemisessä tarvittaviin taitoihin. Opiskelija tutustuu erilaisten harjoitteiden kautta itseensä tekijänä, oppii tunnistamaan vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä. Pohdimme ja pyrimme ryhmän kesken vastaamaan kysymykseen: millaista työtä taiteen tekeminen on ja mitä se tekijältään vaatii?

Opintojakson aikana tehdään opettajan tukemana erilaisia harjoituksia niin itsenäisesti, pareittain kuin pienryhmissäkin. Myös koko ryhmän yhteisiin keskusteluhetkiin varataan aikaa.

Ajoitus ja läsnäolo

Lähiopetus ti-pe kuvataiteen tiloissa. Itsenäisesti suoritettavista tehtävistä opettaja ilmoittaa ennakkoon.

Toteutukselle on kaksi opetusryhmää.
05.09.2023 - 29.09.2023
03.10.2023 - 03.11.2023

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa saatavilla oleva materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi suorittaa etänä.

Oppimisympäristö

Lähipetus kuvataiteen tiloissa, Moodle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus ti-pe, 9-16/17 välillä. Joitakin lisätehtäviä itsenäisesti suoritettaviksi lähiopetuksen ohella.

Sisältö

Tutustumme erilaisten piirustus- ja suunnittelutehtävien kautta taiteellisen työskentelyn perusteisiin.

Herättelemme itseämme ideoimaan erilaisista lähtökohdista, vaihtelevin metodein. Mistä taiteilija voi saada ideoita, kun pää lyö tyhjää? Taiteilija on oman ympäristönsä havainnoija: tätä työskentelytapaa harjoittelemme tietoisesti eri tehtävien kautta. Luonnostelemme havaintojen sekä abstraktin intuition pohjalta.

Teemme erilaisia, lyhyitä tehtäviä, joita voi jatkossa käyttää työkaluina oman ilmaisun kehittämisessä. Tehtävät ovat kestoltaan eripituisia - muutaman minuutin reagointitehtävistä maksimissaan parin päivän työskentelyyn. Tehtävissä korostuu ideointi ja luonnostelu. Piirtämisen ohella kokeilemme myös kolmiulotteista luonnostelua, pääasiassa savea käyttäen.

Suurin osa tehtävistä toteutetaan koulun tiloissa, lisäksi on itsenäistä tekemistä myös kampuksen ulkopuolella.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksolle osallistuminen ei vaadi aiempaa osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

- Toistuvat poissaolot opetuksesta ja opetustilanteista
- Tehtävien ja työvaiheiden vaillinainen toteuttaminen
- Jaksolle keskeisten ammattikäsitteiden heikko tuntemus
- Opetustiloissa toimimisen ohjeiden ja työturvallisuuden ohittaminen
- Osallistumattomuus luennoille, tapaamisiin ja loppukatselmukseen

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

1
• Osaa työskennellä ohjeiden mukaan
• Osaa tuottaa ideoita taideteoksen tekemiseksi ja toteuttaa taideteoksia
• Osaa ohjattuna tunnistaa ja kuvata taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa osallistua ohjattuun oppimiskeskusteluun
• Osaa hakea oman alansa ammatillista tietoa

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

3
• Osaa monipuolisesti hakea eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa ohjatusti ja itsenäisesti toteuttaa ideoidensa pohjalta taideteoksia ja kehittää teostaan saamansa palautteen perusteella
• Osaa itsenäisesti tunnistaa ja vertailla käyttämiään taiteen tekemisen menetelmiä
• Osaa arvioida ja perustella osaamista sekä asettaa taiteellisia, sisällöllisiä ja teknisiä kehittämistavoitteita
• Osaa seurata ja kuvata oman alan ammatillista keskustelua

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

5
• Osaa monipuolisesti soveltaa ja kehittää eri vaihtoehtoja taiteelliseen työskentelyprosessiinsa
• Osaa käyttää suunnitelmallisesti ja luovasti oppimaansa toteuttaessaan teoksia ja soveltaa saamaansa palautetta
• Osaa soveltaa käyttämiään menetelmiä ja analysoida teoksia
• Osaa arvioida, kehittää ja laajentaa taiteellista, sisällöllistä ja teknistä osaamista
• Osaa osallistua oman alan ammatilliseen keskusteluun