Siirry suoraan sisältöön

Johdatus muotoiluunLaajuus (5 op)

Tunnus: AM00CF02

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Noora Nylander
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI23S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Luennot
Reflektioharjoitukset
Muotoilutehtävä muotoiluprosessin mallia noudattaen

Ensimmäinen tapaaminen sekä luento kampuksella. Loput tapaamiset pidetään etänä Zoomissa

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen luentoihin 75% (4/6), osallistuminen tehtäviin 100%.
Onglematilanteissa sovitaan täydentävistä tehtävistä opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Teun den Dekker: Design thinking
Onlinen materiaali Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 OP = 27h opiskelijatyötä, 5 OP=135h. Tämä on eri tuntimäärä kuin kontaktitunnit

Sisältö

Mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
Mitä on muotoiluajattelu ja millaisia muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä käytetään ongelmanratkaisussa.
2. vsk lisänä lyhyt katsaus käyttäjälähtöiseen sekä kestävään muotoiluun

Arviointimenetelmät

Reflektioharjoitukset HYV/HYL
Suunnittelutehtävän palaute keskustelu, 0-5
Vertais- ja itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Osallistumatta jättäminen luentoihin ja tehtäviin
Ei täytä tehtävien kriteerejä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- käyttää opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- käyttää soveltaen opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- käyttää soveltaen opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä ja arvioida valintojaan
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti ja ja tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 05.01.2024

Ajoitus

10.01.2024 - 13.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU23S
    Teollisen muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustehtävä(t)

Ajoitus ja läsnäolo

Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla läsnäolo on pakollista. Aloituskerralla ilmoitetaan opintojakson päiväkohtainen ohjelma

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kettunen, I. (2000) Muodon palapeli (muotoilusta yleisesti)
Kettunen, I. (2013) Mielekkyyden muotoilu (muotoilusta yleisesti päivitettynä)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT. Opiskelija esittää aikaisemmin hankitun osaamisen näytöllä. Sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kontaktioetus luentotilat ja työpajatilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot ja henkilökohtainen ohjaus) sekä itsenäiseen- tai pienryhmätyöskentelyyn.

Sisältö

Perehdytään muotoiluun, sen prosesseihin ja työmenetelmiin. Lisäksi luennoilla tehdään katsaus muotoilun historiaan sekä muotoilijan työnkuvaan ja muotoiluun ammattina.
2. Opittuja prosessia ja työmenetelmiä harjoitellaan koko opintojakson ajan jatkuvan muotoilutehtävan yhteydessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. Myöhästyminen vaikuttaa arviointiin.
Mahdollinen tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 23

Koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
  • Minna Cheung
Opetusryhmät
  • Toteutuksen opetusryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPUMU23S
    Puettavan muotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Toteutuksen opetusryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Lähiopetusta.
Luennot ja harjoitustehtävät.

Ajoitus ja läsnäolo

Vaatii aktiivista läsnäoloa lukujärjestykseen merkittyinä kurssipäivinä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Annetaan kurssin alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT. Keskustele opettajan kanssa ensimmäisenä kurssipäivänä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op vastaa noin 135h opiskelijalle. Sisältää lähiopetusta ja itsenäisesti tehtävät harjoitukset sekä loppupresentaation.

Sisältö

Kurssi sisältää neljään eri osaa
- orientaatio muotoilun alaan ja muotoiluprosessiin
- puettavan muotoilun lyhyt historia
- tekstiilimateriaalit ja -rakenteet; neulos ja neuloksissa eniten käytettävät kuidut
- kokeilut; neulostuotteen suunnittelu, kaavoitus ja ompelu

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Läsnäolo, aktiivisuus ja tehtävien palauttaminen aikataulun mukaisesti. Läsnäolo 80%.
Harjoitustehtävien laadukkuus erillisen kriteeristön mukaisesti (käydään läpi ensimmäisellä kerralla)

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei riittävää osallistumista kurssipäiville.
Tehtävät palauttamatta.
Tehtävien sisällöllinen laatu ei riittävän korkea kriteeristön mukaan.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- aikatauluttaa omaa opiskeluaan heikosti (runsaasti poissaoloja tai myöhästymisiä, tehtävät palauttamatta)
- tunnistaa muotoiluprosessin etenemisen heikosti
- tunnistaa vain yksittäisiä tekstiilimateriaaleja
- toteuttaa perustasoisen presentaation ohjatusti

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- aikatauluttaa omaa opiskeluaan hyvin
- tunnistaa muotoiluprosessin etenemisen hyvin
- tunnistaa useita tekstiilimateriaaleja
- rohkeasti kokeilla useita tekstiilimateriaaleja
- toteuttaa kiinnostavan ja informatiivisen presentaation

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- aikatauluttaa omaa opiskeluaan ammatillisesti
- soveltaa erilaisia muotoiluprosessin malleja
- tunnistaa tekstiilirakenteet ja runsaasti -materiaaleja
- rohkeasti kokeilla useita tekstiilimateriaaleja ja tekniikoita
- toteuttaa kiinnostavan, informatiivisen ja persoonallisen presentaation

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Noora Nylander
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL23S
    Palvelumuotoilun koulutus 23S Lahti
  • MLTIPAL23K
    Palvelumuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Luennot
Reflektioharjoitukset
Muotoilutehtävä muotoiluprosessin mallia noudattaen

Ensimmäinen tapaaminen sekä luento kampuksella. Loput tapaamiset pidetään etänä Zoomissa

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen luentoihin 75% (4/6), osallistuminen tehtäviin 100%.
Onglematilanteissa sovitaan täydentävistä tehtävistä opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Teun den Dekker: Design thinking
Onlinen materiaali Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 OP = 27h opiskelijatyötä, 5 OP=135h. Tämä on eri tuntimäärä kuin kontaktitunnit

Arviointimenetelmät

Reflektioharjoitukset HYV/HYL
Suunnittelutehtävän palaute keskustelu, 0-5
Vertais- ja itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Osallistumatta jättäminen luentoihin ja tehtäviin
Ei täytä tehtävien kriteerejä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- käyttää opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- käyttää soveltaen opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- käyttää soveltaen opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä ja arvioida valintojaan
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti ja ja tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 24.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Noora Nylander
Opetusryhmät
  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI22S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Luennot
Reflektioharjoitukset
Muotoilutehtävä muotoiluprosessin mallia noudattaen

Ensimmäinen tapaaminen sekä luento kampuksella. Loput tapaamiset pidetään etänä Zoomissa

Ajoitus ja läsnäolo

Osallistuminen luentoihin 75% (4/6), osallistuminen tehtäviin 100%.
Onglematilanteissa sovitaan täydentävistä tehtävistä opettajan kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Teun den Dekker: Design thinking
Onlinen materiaali Moodlessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 OP = 27h opiskelijatyötä, 5 OP=135h. Tämä on eri tuntimäärä kuin kontaktitunnit

Sisältö

Mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
Mitä on muotoiluajattelu ja millaisia muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä käytetään ongelmanratkaisussa.
2. vsk lisänä lyhyt katsaus käyttäjälähtöiseen sekä kestävään muotoiluun

Arviointimenetelmät

Reflektioharjoitukset HYV/HYL
Suunnittelutehtävän palaute keskustelu, 0-5
Vertais- ja itsearviointi

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Osallistumatta jättäminen luentoihin ja tehtäviin
Ei täytä tehtävien kriteerejä

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä yksittäisiä ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneisyytensä alan tietoperustaan
- käyttää opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä keskeisiä ammattikäsitteitä johdonmukaisesti
- käyttää soveltaen opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija osaa
- käyttää tehtävissä ammattikäsitteitä asiantuntevasti
- käyttää soveltaen opittuja muotoilun menetelmiä ja prosesseja suunnittelutehtävässä ja arvioida valintojaan
- pystyy toimimaan ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti ja ja tuoda osaamisensa ryhmän käyttöön

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 01.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 30.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 20

Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, presentaatiot, palautekeskustelut, yksilölliset ja ryhmässä tehtävät taustoitus- ja suunnittelutehtävät, itsenäisesti suoritettavat lukutehtävät, ekskursiot, piirtäminen.

Ajoitus ja läsnäolo

Syksy 2023.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali, kirjallisuus ja harjoitustehtävät jaetaan opintojakson Moodle-sivulla opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssi on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun pääaineen pakollisiin opintoihin kuuluvaa pääainetarjontaa. Vaihtoehtoisina opintoina käyvät erillisesti arvioitavat ja vastaavan opintosisällön kurssit jotka on suoritettu korkeakouluasteella kotimaassa ja/tai ulkomailla (AHOT).
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää sopia erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollisen tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla.

Oppimisympäristö

M19-kampus, ekskursiot, Moodle.

Sisältö

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu muotoilun teoriapohjaan, termeihin, käsitteisiin sekä muotoilijan työnkuvaan. Luentojen ja harjoitustehtävien avulla perehdytään muotoilun ja arkkitehtuurin merkittävimpiin tekijöihin sekä kohteisiin/tuotteisiin. Opiskelija saa kattavan yleiskuvan muotoilijan ammatista, työkentästä sekä alan merkittävimmistä tekijöistä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei vaadi aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Arviointi asteikolla 1 – 5.
Opintojaksolla arvioidaan seuraavia asioita:
Harjoitustehtävien suoritus sekä harjoitustehtävien ammatillinen ja taiteellinen taso, läsnäolo opetuskerroilla ja ekskursiolla, aktiivisuus ja osanotto keskusteluihin opetuskerroilla.
Myöhässä palautettu harjoitustehtävä laskee arvosanaa yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta/palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla ja ekskursiolla.
Harjoitustehtävät suoritettu ja palautettu.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla ja ekskursiolla. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat taidollisesta osaamisesta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla ja ekskursiolla. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta sekä kiinnostuksesta alaa kohtaan.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTISIK23K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 23K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot, presentaatiot, palautekeskustelut, yksilölliset ja ryhmässä tehtävät taustoitus- ja suunnittelutehtävät, itsenäisesti suoritettavat lukutehtävät, ekskursiot, piirtäminen.

Ajoitus ja läsnäolo

Kevät 2023.
Vähintään 80% läsnäolovaatimus opetuskerroilla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali, kirjallisuus ja harjoitustehtävät jaetaan opintojakson Moodle-sivulla opintojakson alussa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssi on osa sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun pääaineen pakollisiin opintoihin kuuluvaa pääainetarjontaa. Vaihtoehtoisina opintoina käyvät erillisesti arvioitavat ja vastaavan opintosisällön kurssit jotka on suoritettu korkeakouluasteella kotimaassa ja/tai ulkomailla (AHOT).
Mahdollinen valinnainen suoritustapa pitää sopia erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Uusintamahdollisuudet

Mahdollisen tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla.

Oppimisympäristö

M19-kampus, ekskursiot, Moodle.

Sisältö

Opintojakson aikana opiskelija tutustuu muotoilun teoriapohjaan, termeihin, käsitteisiin sekä muotoilijan työnkuvaan. Luentojen ja harjoitustehtävien avulla perehdytään muotoilun ja arkkitehtuurin merkittävimpiin tekijöihin sekä kohteisiin/tuotteisiin. Opiskelija saa kattavan yleiskuvan muotoilijan ammatista, työkentästä sekä alan merkittävimmistä tekijöistä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojakso ei vaadi aiempaa osaamista.

Arviointimenetelmät

Arviointi asteikolla 1 – 5.
Opintojaksolla arvioidaan seuraavia asioita:
Harjoitustehtävien suoritus sekä harjoitustehtävien ammatillinen ja taiteellinen taso, läsnäolo opetuskerroilla ja ekskursiolla, aktiivisuus ja osanotto keskusteluihin opetuskerroilla.
Myöhässä palautettu harjoitustehtävä laskee arvosanaa yhdellä numerolla.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Liikaa poissaoloja (yli 20% opetuskerroista).
Pakolliset harjoitustehtävät suorittamatta/palauttamatta.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadituilla opetuskerroilla ja ekskursiolla.
Harjoitustehtävät suoritettu ja palautettu.

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla ja ekskursiolla. Harjoitustehtävät suoritettu hyvin. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat taidollisesta osaamisesta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Opiskelija on ollut läsnä vaadittavilla opetuskerroilla ja ekskursiolla. Harjoitustehtävät suoritettu erinomaisesti. Harjoitustehtävien suoritukset sekä kurssiaktiivisuus kertovat erinomaisesta taidollisesta ja tiedollisesta osaamisesta sekä kiinnostuksesta alaa kohtaan.

Ilmoittautumisaika

21.11.2022 - 08.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Teollisen muotoilun koulutus (2020, 2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTITEMU22S
    Teollisen muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Luennot ja harjoitustehtävä(t)

Ajoitus ja läsnäolo

Osaamisen rakentuminen vaatii aktiivista läsnäoloa koko opintojakson ajan. Lukujärjestykseen merkityllä aloituskerralla ja lopetuskerralla läsnäolo on pakollista. Aloituskerralla ilmoitetaan opintojakson päiväkohtainen ohjelma

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kettunen, I. (2000) Muodon palapeli (muotoilusta yleisesti)
Kettunen, I. (2013) Mielekkyyden muotoilu (muotoilusta yleisesti päivitettynä)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT. Opiskelija esittää aikaisemmin hankitun osaamisen näytöllä. Sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa.

Oppimisympäristö

Kontaktioetus luentotilat ja työpajatilat.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksolla tavoiteltava osaaminen rakentuu keskimäärin 5 x 27h = 135h työskentelyllä. Kokonaistuntimäärä jakaantuu lukujärjestyksessä näkyvään opetukseen (luennot ja henkilökohtainen ohjaus) sekä itsenäiseen- tai pienryhmätyöskentelyyn.

Sisältö

Perehdytään muotoiluun, sen prosesseihin ja työmenetelmiin. Lisäksi luennoilla tehdään katsaus muotoilun historiaan sekä muotoilijan työnkuvaan ja muotoiluun ammattina.
2. Opittuja prosessia ja työmenetelmiä harjoitellaan koko opintojakson ajan jatkuvan muotoilutehtävan yhteydessä.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Ei vaadi edeltävää osaamista.

Arviointimenetelmät

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen.
Harjoitustehtävien teko hyväksytysti ja palauttaminen aikataulun mukaisesti. Myöhästyminen vaikuttaa arviointiin.
Mahdollinen tentti.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 01.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
  • Auli Haarnio
Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22S
    Palvelumuotoilun koulutus 22S Lahti
  • MLTISIK22S
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 30.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
Opettaja
  • Ari Känkänen
  • Noora Nylander
Vastuuopettaja

Tero Leponiemi

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIUXUI21S
    Käyttökokemus ja käyttöliittymämuotoilun koulutus 21S Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

01.07.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Puettavan muotoilun koulutus
Opettaja
  • Minna Cheung
Vastuuopettaja

Minna Cheung

Opetusryhmät
  • Harjoitukset 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPUMU22S
    Puettavan muotoilun koulutus 22S Lahti
Pienryhmät
  • Harjoitukset 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

19.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

07.01.2022 - 25.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus (2021, 2022, 2023)
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus
Opettaja
  • Timo Sulkamo
  • Auli Haarnio
Vastuuopettaja

Jorma Lehtonen

Opetusryhmät
  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • MLTIPAL22K
    Palvelumuotoilun koulutus 22K Lahti
  • MLTISIK22K
    Sisustusarkkitehtuurin ja kalustemuotoilun koulutus 22K Lahti
Pienryhmät
  • Luennot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kertoa mitä muotoilu on ja miten se vaikuttaa arjen, yhteiskunnan ja liiketoiminnan kehitykseen
- hyödyntää muotoiluajattelua ja joitakin muotoilulle tyypillisiä prosesseja ja menetelmiä ongelmanratkaisussa.

Arviointiasteikko

1-5