Siirry suoraan sisältöön

Digital Venture Building Studio (15 op)

Toteutuksen tunnus: AM00DG81-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

28.10.2025 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

15 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Muotoiluinstituutti (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 35

Koulutus

  • Visuaalisen viestinnän muotoilun koulutus

Opettaja

  • Antero Kivikoski
  • Anniina Harjapää

Opetusryhmät

  • Luennot (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoluento (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Harjoitukset (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • MLTIVV23S
    Visuaalisen viestinnän koulutus 23S
  • MLABTO25-26
    Täydentävä osaaminen (AMK) 2025-2026, Muotoiluinstituutti

Pienryhmät

  • Luennot
  • Verkkoluento
  • Harjoitukset

Osaamistavoitteet

- Opiskelija hallitsee digitaalisten tuotteiden ja palveluiden tuotteistamisen ja kaupallistamisen perusteet sekä osaa soveltaa niitä käytännössä
- Opiskelija ymmärtää Digital Venturing -käsitteen ja prosessin vaiheet sekä osaa hyödyntää Muotoiluinstituutin kehittämää Digital Venture Building -mallia uusien tuotteiden ja palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä
- Opiskelija osaa soveltaa muotoiluajattelua sekä ymmärtää, miten strategista ennakointia ja spekulatiivista muotoilua voidaan hyödyntää digitaalisten innovaatioiden kehitysprosessissa
- Opiskelija osaa hyödyntää käyttäjälähtöistä suunnittelua, dataperusteista tietoa ja tekoälyä osana digitaalista tuote- ja palvelukehitystä, aina ideoinnista ja tutkimuksesta prototyyppien kehittämiseen ja testaamiseen
- Opiskelija osaa soveltaa studiossa opittuja perusteita käytännössä sekä toimia monialaisessa tiimissä digitaalisen tuotteen tai palvelun kehittämisprosessissa

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monialaisissa tiimeissä, joissa opiskelijat ratkovat aitoja kehityshaasteita yritysyhteistyössä ja liiketoimintakontekstissa hyödyntäen muotoiluajattelua, strategista ennakointia ja digitaalisen kehittämisen menetelmiä. Työskentelyä tukevat työpajat, asiantuntijaluennot, vertaispalaute ja reflektio. Studiota ohjaavat suunnittelujohtaja, ja oppimisprosessia tuetaan AI-avusteisella oppimisympäristöllä. Työskentely dokumentoidaan ja päätetään esitykseen, joka toimii osana arviointia.

Ajoitus ja läsnäolo

Työskentely sisältää ennalta sovitut säännölliset tapaamiset, mutta ryhmätyöosuuden aikana tiimit johtavat omaa projektiaan itseohjautuvasti annetun suunnitelman, arviointikriteerien, yhteiskehittämisen ja seurannan puitteissa. Projektin kokonaistyömäärän tulee vastata 15 opintopisteen laajuutta eli 405 tuntia. Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää vähintään 80 % läsnäoloa sovituissa tapaamisissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suositeltava orientoiva kirjallisuus:

• Henry Chesbrough: Open Innovation
• Tim Brown: Change by Design
• David Kelly: Art of Innovation
• Alexander Osterwalder & Yves Pigneur – Business Model Generation
• Wally Olins: On brand
• Eric Ries: The Lean Startup
• Anthony Dunne & Fiona Raby: Speculative Everything

Opintojakson Moodle-kurssilla julkaistaan materiaaleja ja muu kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson aikana.

Sisältö

Digitaalisten tuotteiden sekä palveluiden tuotteistaminen ja kaupallistaminen

Opiskelijat oppivat rakentamaan ja validoimaan uusia digitaalisia tuote- ja palvelukonsepteja. Työskentely tapahtuu aidossa liiketoimintaympäristössä, jossa opiskelijat kehittävät ratkaisuja monialaisissa tiimeissä oikeille yrityshaasteille ja testaavat konseptien toimivuutta käytännössä.

Digital Venturing ja innovaatiotoiminta käytännössä

Opiskelijat oppivat Digital Venturing* -toiminnan periaatteet ja saavat valmiudet toimia yritys- ja yrittäjälähtöisessä innovaatiotoiminnassa. He hyödyntävät Muotoiluinstituutin kehittämää Digital Venture Building -mallia, joka yhdistää muotoiluajattelun, strategisen ennakoinnin, spekulatiivisen muotoilun ja datavetoisen ketterän tuotekehityksen.

*Digital Venturing on uuden digitaalisen liiketoiminnan systemaattista kehittämistä aina ideasta (tai muusta lähtökohdasta, esim. open innovation) go-to-market-simulaatioon. Prosessi sisältää tiimin ja kyvykkyyden muodostamisen, eri rahoitusinstrumenttien ja vaihtoehtojen arvioinnin ja valinnan, tuotekonseptoinnin, teknologiavalinnat ja arkkitehtuurin, datan ja tekoälyn hyödyntämisen, tuotteistamisen (ml. brändäys ja nimeäminen) sekä kaupallistamisen (liiketoimintamallit ja markkinoille vienti).

Tekoälyn ja datan hyödyntäminen liiketoiminnan kehityksessä

Opiskelijat saavat käytännön kokemusta kontekstisidonnaisen kielimallin hyödyntämisestä innovaatiotyössä (Muotoiluinstituutin kehittämä kontekstisidonnainen laaja kielimalli) ja päätöksenteossa. He oppivat, miten generatiivinen tekoäly nopeuttaa kehitysprosesseja ja tiedonhankintaa, tukee analytiikkaa ja vahvistaa konseptien markkinarelevanssia.

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Digital Venture Building Studio tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää digitaalisia tuotteita ja palveluita aidossa yritysyhteistyössä sekä venturing-toiminnan ympäristössä. Osallistujat pääsevät työskentelemään todellisten liiketoimintahaasteiden parissa, joissa yhdistyvät innovaatiot, kaupallistaminen ja uuden liiketoiminnan rakentaminen.

Studio toimii monialaisissa tiimeissä, joissa yhdistyvät muotoilu, liiketoiminta, teknologia ja strateginen ajattelu. Työympäristö rohkaisee luovaa ongelmanratkaisua, nopeaa kokeilua ja jatkuvaa iterointia, jotta jokainen venture-aihio voi edetä aina ideasta go-to-market simulaatioon.

Kurssi ei vaadi aiempaa kokemusta venturing-toiminnasta tai yrittäjyydestä, mutta se edellyttää motivaatiota ja sitoutumista kehitysprosessiin.

Tämä studio tarjoaa käytännönläheisen oppimisympäristön, jossa osallistujat eivät vain opiskele innovointia – he tekevät sitä oikeasti.

Arviointimenetelmät

Osallistuminen opetukseen ja ohjaukseen, ryhmätyö sekä lopputuloksen laatu

Arviointiasteikko

1-5