Siirry suoraan sisältöön

Lapset ja nuoret arjen ympäristöissä ja instituutioissa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YH00DA72-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

22.08.2025 - 20.10.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (ylempi AMK), Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen
  • Täydentävä osaaminen, YAMK

Opettaja

  • Jaana Mantela
  • Elina Kosonen

Opetusryhmät

  • Verkkoluento 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTIYSOLAPE25SV
    Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen (YAMK) 25SV Lahti
  • HLABYTO25-26
    Täydentävä osaaminen (YAMK) 2025-2026, Hyvinvointiyksikkö

Pienryhmät

  • Verkkoluento 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä lasten, nuorten ja perheiden arkeen vaikuttavia tekijöitä
- soveltaa lapsen ja nuoren arjen ympäristöjä ja instituutioita koskevaa tietoa kriittisesti ja eettisesti

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Oppimistehtävien ohjeet ja materiaali käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla 22.8.2025. (klo 9-16, Zoomissa). Toinen opetuskerta on 2.10.2025 (klo 9-16).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Oppimateriaali koostuu alaan liittyvistä kotimaisista ja/tai kansainvälisista tutkimuksista, raporteista, artikkeleista ja videoluennoista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Oppimisympäristö

Työelämän oppimisympäristöt ja verkko-oppimisympäristö.

Sisältö

Opiskelija osaa
- määritellä lasten, nuorten ja perheiden arkeen vaikuttavia tekijöitä
- soveltaa lapsen ja nuoren arjen ympäristöjä ja instituutioita koskevaa tietoa kriittisesti ja eettisesti

Arviointimenetelmät

Opintojakso arvioidaan henkilökohtaisen kirjallisen oppimistehtävän perusteella.
Oppimistehtävän palautus on 20.10.25 Oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 1-5.

Opintojaksoon kuuluu myös lukupiirityöskentely, joka arvioidaan hyväksytty- hylätty. Lukupiiri kokoontuu kaksi kertaa opintojakson aikana. Lukupiirityöskentelyn hyväksytty suorittaminen edellyttää lukupiiriin osallistumista sille varattuna aikana.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

-osoittaa oppineensa käsitteitä ja määritelmiä, mutta väärinkäsitykset haittaavat asioiden ymmärtämistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

-ymmärtää erillisiä asioita ja pohdiskelee, mutta ei ole vielä muodostanut kokonaiskuvaa opiskeltavista asioista eikä pysty soveltamaan oppimaansa.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

sijoittaa uuden asian laajempaan yhteyteen ja aikaisempiin tietoihinsa
- osoittaa pystyvänsä tiedon soveltamiseen ja arvioimiaan ratkaisujaan
- on muodostanut oman käsityksen asiasta ja tarkastelee asiaa uusista näkökulmista.