Siirry suoraan sisältöön

Kasvuympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY27-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kari Malin

Opetusryhmät

  • Luennot 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkotyöpaja 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Seminaari 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS25S
    Sosionomikoulutus 25S Lahti

Pienryhmät

  • Luennot 1
  • Verkkotyöpaja 1
  • Seminaari 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää oman kasvatuskäsityksensä
- selittää perheen moninaisuutta
- analysoida perheeseen ja perhedynamiikkaan liittyviä tekijöitä
- tulkita kasvuympäristöjen kulttuurista moninaisuutta

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Lahden kampuksella ja verkko-oppimisympäristössä.
Opintojakson suorittamiseen sisältyy:
- lähiopetuskertoja
- yksilö- ja ryhmätehtäviä
- tehtävän ohjauskerta
- esitysseminaareja
Tehtävien ohjaus tapahtuu verkkoympäristössä
Opintojakso toteutuu osittain saamanaikaisesti opintojakson "ihmisen kasvu ja kehitys" kanssa ja toteutukseen sisältyy opintojaksojen yhteinen tehtävä

Ajoitus ja läsnäolo

Opintojaksoajoittuu viikoille 36- 42
3.9 klo 8-12 Opintojakson aloitus, Lahden campus - läsnäolo pakollinen
8.9 klo 10-14 Lahden campus
16.9 klo 12.15-13.35 Verkko (zoom), yhteisen tehtävän anto
29.9 klo 8-12 Lahden campus; seminaari R1 ryhmät - läsnäolo pakollinen
30.9 klo 8-12 Lahden campus; seminaari R2 ryhmät - läsnäolo pakollinen
3.10 klo 8-12 Verkko (zoom); yhteisen tehtävän ohjaus 30 min / ryhmä (saman aikaisesti ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa)
8.10 klo 8-12 Lahden campus
14.10 klo 8-12 Lahden campus, läsnäolo pakollinen (saman aikaisesti ihmisen kasvu ja kehitys opintojakson kanssa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eerola, P. & Pirskanen, H. (toim.). 2018. PERHE JA TUNTEET. Gaudeamus.
Gjerstad, E. 2015. KUKA ON KUKKULAN KUNINGAS. PS-kustannus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja.

Oppimisympäristö

Verkko-oppimisympäristö (zoo)
Lahden kampus M19
moodle-alusta
tehtävätiimit
yksilötyöskentely

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät
- perhe ja tunteet tehtävä (ryhmätehtävä) 1 op = 27 h
- kasvunpaikat-tehtävä 1,5 op = 41 h
- kasvutuskäsitystehtävä 1,5 op - 41 H
- lähi- ja verkkotyöpjat + ennakkotehtävät 1 op =27 h

Sisältö

Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria
Perhe:
- perheen käsite ja perheen monimuotoisuus
- roolit perheessä
- perhedynamiikka
- vanhemmuus
- parisuhde
Kasvatus:
- kasvatuksen käsite
- kasvatustiede
- kasvatuksen osa-alueet
- vallankäyttö kasvatuksessa

Lisätietoja opiskelijalle: mm. edeltävä osaaminen

Opintojaksoon osallistuminen ei edellytä aiemmin suoritettuja opintojaksoja.

Arviointimenetelmät

Kasvatusnäkemys-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko hyväksytty / täydennetävä
Kasvunpaikat-tehtävä (tiimitehtävä): arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)
Kirjallisuustehtävä (yksilötehtävä): arviointiasteikko: arviointiasteikko 1-5 (painoarvo 50%)

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

- tunnistaa perheiden ja kasvuympäristöjen moninaisuutta
- tunnistaa perheen ja perhedynamiikan muutosten vaikutukset
- kuvata omaa kasvatusnäkemystään