Siirry suoraan sisältöön

Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)

Toteutuksen tunnus: AH00CY26-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.05.2025 - 31.08.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointi (LAB)

Toimipiste

Lahden kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Pipsa Murto
  • Outi Kokko-Muhonen

Opetusryhmät

  • Työpaja (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Itsenäinen tai tiimiopiskelu (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Tiimitehtävän ohjaus (IKK & KY) (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • HLTISOS25S
    Sosionomikoulutus 25S Lahti

Pienryhmät

  • Työpaja
  • Itsenäinen tai tiimiopiskelu
  • Tiimitehtävän ohjaus (IKK & KY)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
– jäsentää yksilön kasvua ja kehitystä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä osana ihmiskäsitystä
– selittää yksilön kasvun, kehityksen ja elämänkulun vaiheiden merkityksen yksilön elämäntilanteeseen
– tunnistaa asiakkaan tavoitteellisen psykososiaalisen tukemisen taustalla vaikuttavia ihmisen elämänkulkuun liittyviä tekijöitä

Toteutustapa ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla ryhmän yhteinen opiskelu toteutuu kampuksella lähiopetuksena, lukuunottamatta joitakin verkko-ohjauksia. Opintojaksoon sisältyy oppimistehtävätyöskentelyä itsenäisesti ja oman opiskelijatiimin kanssa. Opintojaksoilla Ihmisen kasvu ja kehitys 5 op sekä Kasvuympäristöt 5 op on yksi yhteinen, opiskelijatiimin kanssa toteutettava tehtävä. Lisäksi opetuskertoihin liittyy itsenäistä ennakkovalmistautumista / ennakkotehtäviä.
Opetustapahtumiin tulee osallistua, ja ensimmäisessä kontaktitapaamisessa kampuksella on erityisen tärkeää olla paikalla. Tällöin kerrotaan tarkemmin opintojaksosta, sen suoritustavoista ja aikatauluista.

Ajoitus ja läsnäolo

- ke 27.8. klo 8 - 12 työpaja 1, opintojakson aloitus
- ti 2.9. klo 8-12 työpaja 2
- to 11.9. klo 8-12 työpaja 3
- ti 16.9. klo 12-14 tiimitehtävän (IKK & Kasvuympäristöt) ohjeistus VERKOSSA
- to 25.9. klo 8-12 työpaja 4
- to 25.9. klo 12-16 itsenäistä ja tiimiopiskelua
- pe 3.10. aamupäivän aikana tiimitehtävän ohjaukset tiimeittäin VERKOSSA
- to 9.10. klo 8-12 itsenäistä ja tiimiopiskelua
- ti 14.10. klo 8-12 päätösseminaari yhdessä Kasvuympäristöt -opintojakson kanssa


Kaikissa opetustapahtumissa tulee olla paikalla. Opettajat eivät tee poissaoloja korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ensisijaiset teokset:
- Pulkkinen, L., Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. WSOY (myös aiemmat painokset käyvät)
- Sinkkonen, J. 2022. Kiintymyssuhteet elämänkaaressa (myös aiemmat painokset käyvät)

Vaihtoehtoiset teokset:
- Kuther, T. L. 2019. Lifespan Development: lives in context (vaihtoehto Sinkkosen kirjaan)

Lisämateriaali:
- Dunderfeldt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia
- muu opintojaksolla ilmoitettu materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei vaihtoehtoista suoritustapaa

Uusintamahdollisuudet

Ensisijaisesti seuraavalle toteutukselle osallistuminen. Neuvoteltava opintojakson opettajien kanssa.

Oppimisympäristö

Lahden kampus, Mukkulankatu 19
Zoom
Moodle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- yhteiset työpajat 1 op
- oppimistehtävät 3 op
- itsenäisen opiskelun Moodle-tentti 1 op

Sisältö

- kehityspsykologia psykologian osa-alueina
- psyykkinen itsesäätely, varhainen vuorovaikutus, temperamentti
- yksilön kehityksen osa-alueet ja kehitykseen yhteydessä olevat tekijät, kehitystehtävät ja
kehityksen haasteet elmänkulun eri vaiheissa.
- Kehitysteoriat ihmisen kehityksen kuvaajina
- Kehityksen havainnointi tiedonkeruumenetelmänä

Arviointimenetelmät

Opintojakson kokonaisarvosanassa huomioidaan:
- Ohjeen mukainen valmistautuminen ja aktiivinen osallistuminen työpajoihin (1 op)
- Oppimistehtävät: numeerinen arviointi, ellei toisin ilmoiteta (3 op)
- Tentti (hyv/hyl) (1 op)
- Aikataulun noudattaminen

Mikäli opiskelijalle kertyy poissaoloja, tulee hänen osoittaa sen aikana käsiteltyihin sisältöihin liittyvän osaamisensa opintojakson opettajalle. Opettajat eivät tee korvaavia tehtäviä, vaan opiskelijan tulee itse olla aktiivinen ja osoittaa osaamisensa.

Arviointiasteikko

1-5

Hylätty (0)

Ei saavuta tasoa 1 tai ei lainkaan noudata annettua aikataulua.

Arviointikriteerit: taso 1: (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin niukasti koko ihmisen elämänkulkua ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää käsitteistöä, arkitieto painottuu. Aikataulujen noudattamisessa vaihtelevuutta, osallistumisaktiivisuus hyvin vähäistä

Arviointikriteerit: taso 3 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää ja tuo esiin koko ihmisen elämänkulun kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa, tieteelliseen ja tutkimukseen perustuvaan tietoon liittyvää teoreettista käsitteistöä. Noudattaa aikatauluja ja osalllistumisaktiivisuus hyvä. Erottaa arkitiedon tieteellisestä tiedosta.

Arviointikriteerit: taso 5 (arviointiasteikko 1-5)

Käyttää koko ihmisen elämänkulun psyykkistä kehitystä ja siihen liittyviä ilmiöitä kuvaavaa käsitteistöä monipuolisesti ja asiantuntevasti. Noudattaa hyvin aikatauluja, dialoginen osallistuminen aktiivista. Tieteellisen, tutkimukseen perustuvan tiedon ja arkitiedon erottaminen taitavaa ja perusteltua.